Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JackieLuca schreef:Sinds een week heb ik een jonge fries, een merrie van 3 jaar oud. Ze kan nog helemaal niks en ik moet dus vanaf het begin beginnen. Nu hoor ik vaak dat Friezen vaak erg moeilijk in te rijden zijn, en dat je pas kan beginnen als ze 4 zijn.
Heeft iemand ervaring met friezen en tips voor het beleren?
matasja schreef:een fries wordt vaak later ingereden vanwege de rug, maar is niet moeilijker of makkelijker dan een ander ras... heb 1 fries gehad die een ramp was met rijden en de andere is zadelmak geboren, zonder ingereden te zijn rijd ik daar nu mee buiten... is helemaal hoe het gedaan word, nare ervarignen ja of nee...
ze komt uit het land, kent nog niet veel, maar dat is juist mooi, je kan beginnen bij 0.
ze heeft nog geen ervaringen, dus ook geen nare. probeer dit zo te houden. vraag hulp of laat haar professioneel inrijden, 1 keer goed schrikken en het kan verkeken zijn, dit is met ieder paard zo.

FriesWytske schreef:matasja schreef:een fries wordt vaak later ingereden vanwege de rug, maar is niet moeilijker of makkelijker dan een ander ras... heb 1 fries gehad die een ramp was met rijden en de andere is zadelmak geboren, zonder ingereden te zijn rijd ik daar nu mee buiten... is helemaal hoe het gedaan word, nare ervarignen ja of nee...
ze komt uit het land, kent nog niet veel, maar dat is juist mooi, je kan beginnen bij 0.
ze heeft nog geen ervaringen, dus ook geen nare. probeer dit zo te houden. vraag hulp of laat haar professioneel inrijden, 1 keer goed schrikken en het kan verkeken zijn, dit is met ieder paard zo.
Wat lees ik hier een hoop onzin. Ook van de andere posters. Een Fries is niet anders dan elk ander paard. Wij beleren ze met 3 jaar onder het zadel. Nog nooit eentje meegemaakt die last had van zijn/haar rug.
matasja schreef:een hoop onzin of alleen de eerste zin die JIJ onzin vind... hou je commentaar lekker voor je...
. Er zijn al zoveel fabeltjes over de Friezen, waarvan de meesten helemaal uit de duim zijn gezogen. Tinkers kunnen net zo goed een zwakke rug hebben. Heeft helemaal niks met een ras te maken. Maar met het paard zelf. 
matasja schreef:die onzin is over heel bokt en google te vinden, dat een fries VAAk pas met 3,5 a 4 beleerd worden,,
ook hier een topic erover waar iedereen aangeeft pas na 4 jaar te beginnen. dat jij dit niet doet maakt toch niks uit, je moet naar het paard zelf kijken, is die er 3 klaar voor, of is het een paard die nog een jaartje nodig heeft..
[BKR] Leeftijd fries zadelmak maken