Nwr keuring, wat wil de jury?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Nwr keuring, wat wil de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:36

Hallo,

Ik ga voor het eerst met mijn 3 jarige nwr e pony naar de keuring. Maar ik kom er maar niet uit wat je jury het liefst ziet.
Mij is verteld dat de jury het liefst ze paarden zo vet mogelijk ziet. Ze is net 3 jaar, kan je toch niet verwachten dat ze rond en bol aan komt?

Moet ze extra gevoerd worden of gewoon zoals ze is. Ze is nu goed op gewicht, mag een paar kilo aan maar dat is ook alles.

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Nwr keuring, wat wil de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:59

Aangezien dit niet op ON hoort, verplaats ik het voor je naar F-AM!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 13:27

Ik snap echt niets van bokt en weet niet watON is en wat F-AM is. Ik was zo blij met mijn eerste berichtje

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:27

pien26 schreef:
Ik snap echt niets van bokt en weet niet watON is en wat F-AM is. Ik was zo blij met mijn eerste berichtje

Je bericht blijft ook gewoon bestaan ;) Hij is verplaatst van Overig Nieuws (waar je hem hebt geplaatst en niet thuis hoort) nar Fokkerij en Afstamming Algemeen.

Ik kan je met je oorspronkelijke vraag helaas niet helpen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:51

de mooiste maat voor een nwr is de d maat. daarnaast zien ze niet graag onbespierde paarden. je moet een 3 jarige toch wel 4 tot 6 weken voor de keuring trainen, dus longeren.
het liefst met bijzet.
daarnaast is beweging erg belangrijk!
kwa voer ... ligt aan haar karakter.
is ze sloom of showt ze graag.
is ze best rustig, dan kan je haver voeren of muesli mix enz.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:36

pien26 schreef:

Je had jouw topic op het onderdeel 'nieuws' geplaatst en dat is niet de rubriek waar jouw vraag thuishoort.
Sterker nog, ik ga je topic opnieuw verhuizen voor je, naar het forum waar de Welsh mensen zitten, omdat je daar de meeste kans hebt op veel en kundige antwoorden :)

F-AM -> WPC

(dat betekent dat ik je topic nu verplaats van 'Fokkerij Algemeen' naar 'Welsh Pony's & Cobs')
Als je door de verschillende tabbladen klikt, word je vanzelf meer thuis in waar welke onderwerpen besproken worden :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:41

Hoe kan je dan een berichtje starten en kiezen waar je hem wil neerzetten? Want ik kwam alleen via die begininfo, dat stukje stekst als je nieuw bent, bij overig nieuws om wat te schrijven.

Verder kon ik niet vinden waar je nog meer berichten kunt plaatsen, of hoe en wat. Omdat ik het niet snapte heb ik zolang niets met bokt gedaan en wilde er nu eens gebruik van maken omdat zoveel er tevreden mee zijn.

Alvast erg bedankt voor de hulp die is gegeven

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:45

stalmiracle schreef:
de mooiste maat voor een nwr is de d maat. daarnaast zien ze niet graag onbespierde paarden. je moet een 3 jarige toch wel 4 tot 6 weken voor de keuring trainen, dus longeren.
het liefst met bijzet.
daarnaast is beweging erg belangrijk!
kwa voer ... ligt aan haar karakter.
is ze sloom of showt ze graag.
is ze best rustig, dan kan je haver voeren of muesli mix enz.

Ik heb toevallig al eerder je valk nwr pony voorbij zien komen.
Ik vind het een prachtpony, ik houd wel van palomino en valk kleurtjes. Alleen heb ik een schimmelmerrie en daar is dat moeilijk mee te fokken.
Houd je haar of voor de verkoop uiteindelijk?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:41

stel jij wil dus hier bij het Welsh topic een bericht neerzetten, dan ga je dus naar de hoofdpagina van bokt, dan forums, kantine, rassenpraat, Welsh pony, nieuw onderwerp :)

het is mijn bedoeling haar te houden, omdat haar moeder nu 15 is en ik haar niet tot boven de 20e veulens wil laten krijgen, maar de moeder gaat ook niet weg hoor :)
schimmel zie je inderdaad weinig bij het nwr ... heb het nog nooit gezien zelfs ... wat is de afstamming?
en wil je gaan fokken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:19

Ik wilde eigenlijk ook graag met mijn NWR naar de keuring maar het komt er weer niet van.
Heb haar pas Z2 geklasseerd dus moet eigenlijk het papier eens op mijn naam overzetten en het sportpredikaat aanvragen.
Als dat tenminste bij het Welsh stamboek net zo gaat als het KWPN...
Ook geen idee waar ze naar kijken.Mijn vorige NWR was een schimmel en een compleet ander type,veel beknopter.
Heb dus ook geen idee wat ze nu liever zien.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:13

ik vind dat de pony's steeds groter worden bij het nwr ... 10 jaar geleden op de keuring zag je mooie maten zoals 1.45 ... nu zie je echt enorme pony's lopen of ze ogen heel groot en dat vind ik erg jammer. maar kwa type verschilt het heel erg ... beweging vinden ze erg belangrijk!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:16

Ik heb ook een E en weinig pony achtig.
Maar ik dacht dat de NWR juist maat moest hebben?
Dus juist een E maat?Maar ik weet er echt niets van hoor en vind het ook moeilijk waar ik precies moet zijn en hoe het allemaal in zijn werk gaat.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:21

nee hoor, het liefst hebben ze de D maat van rond 1.47m, ik weet nog dat ze een paar jaar terug zelfs een hengst van 1.51 of 1.53 niet door lieten gaan, omdat deze te groot was ... Men streeft naar de ideale maat van 1.46m tot 1.48m is ook de tekst van het nwpcs, maar hoe bedoel je waar je precies moet zijn?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:25

Waar ik moet beginnen bv,zoals het papier overzetten en wat de 1ste stap is voor de keuring.
Ik zou graag eerst eens een kenner laten kijken naar mijn pony of het wel de moeite waard is.
Ook weet ik niet of het belangrijk is voor een eventuele verkoop om er een predikaat op te krijgen.
Ik ben alleen bekend met het KWPN.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:36

als je belt naar het secretariaat van het nwpcs, dan kunnen hun jou wel vertellen hoe jij je pony over moet laten schrijven :) voor het sportpredikaat moet je het daar ook even vragen en kwa keuring ... dat kost maar 7 euro, dus ik zou niet op die 7 euro kijken en allemaal kenners gaan uitnodigen om je pony te keuren. waarschijnlijk weet jij zelf heel goed hoe ze beweegt en kwa maat enzo is het maar net wat de jury ervan vind. tuurlijk is het bij de verkoop heel fijn als je pony een predikaat heeft. verder train jij haar onder het zadel dus echt meer dan dat kan je niet doen. hoe oud is ze?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:50

Ze is 8,onder het zadel kan ze goed bewegen.Maar dat moet je er wel uit rijden.
Het gaat mij niet om de 7€ voor de keuring,meer om het geld voor het lid worden en de overschrijving.
Ben nu ook al beetje te laat denk ik.Meeste keuringen zijn al geweest en die in de buurt is volgende week op de Zeeuwse dag vh paard.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:56

Op die manier .. Nouja dan is het de moeite een hengstenhouder te vragen om te komen kijken. Verder weet ik het ook niet :p en er komen nog wat keuringen aan maar inschrijfdatum moet je wel optijd mee zijn

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:15

Bij de NWR zoeken ze een rijtypische pony, met welshopdruk. Een langgelijnde pony met een stokmaat tussen de 1.38m en 1.56m, met als streefmaat 1.46m-1.48m (hoog in de D maat dus).
Opzich maakt het dus niet uit of de pony nou 1.40 of 1.51 is, als hij maar aan de rasomschrijving voldoet. Het 'gevaar' bij E-pony's is dat ze al gauw paardachtig tonen, maar dat is natuurlijk per pony verschillend.

De keuringen zijn net begonnen, sommigen (zoals Tolbert) kan je nog opgeven dit weekend.

Verder qua conditie: een NWR is een sportpony, dus moet in sportconditie voorgebracht. Dus netjes in de spieren, niet vet maar een gezonde conditie. Kijk anders eens op www.nwpcs.nl voor wat foto's van NWR's.

Ambre: de NWR is 'sport' bij M2 + 10. Voor een merrie is een predikaat mogelijk een toegevoegde waarde, iig voor een fokker. Maar dan meer het 'Ster'predikaat. Daarvoor moeten ze naar de keuring, een eerste premie krijgen en uitgenodigd worden voor de Centrale Keuring in Kootwijk. Daar kan je dan proberen haar Ster te krijgen.
Om er een predikaat bij aan te vragen moet ze idd op je naam, overschijven kan via het stamboekkantoor, kosten staan op de site.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:03

Jij lijkt me wel een kenner Royaltje:is dit een type wat ze zoeken?
Ik ben wat bang voor de voeten,iets ongelijk en wat weinig verzenen.
voor de ster moet je dan wel een eind weg zeg,das anders dan het KWPN!
Foto's van mijnalbum zijn ineens te groot,vandaar het linkje.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KUGG83SI

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:29

wat bedoel je met weinig verzenen?
ik moet zeggen dat ik je merrie geen echte pony/Welsh uitstraling op die foto's vind hebben en de rug toont op die foto's ook niet mooi strak, maar dat kan ook aan de foto's liggen!
en voor ster moet je misschien een eindje weg, maar eerst maar eens zien of je word uitgenodigd voor kootwijk :) een 1e premie is ook al leuk hoor

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:31

Ambre, mis idd een beetje de welsh opdruk bij je pony op de foto's. En idd hele korte verzenen!
Daarnaast, ben geen jury he! Maar na een aantal jaren welshkeuringen ga je er steeds meer kijk op krijgen.

Een voorbeeldje van een keur sport merrie (Jonkers' Olivia, van Moniquex hier op bokt):
Afbeelding

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:07

Ambre ik heb je een pb gestuurd

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 01:05

Ja ik was ook al bang dat ze de Welsh uitstraling wat mist.
Rug niet zo strak?Je bedoeld wat week?
Dat lijkt denk ik toch zo op de foto,dat zie ik zelf niet irl.
Het meeste probleem zit in het type ben ik bang.
Ik snap er iig niet veel van,een 1ste premie is dus nog geen ster?
Ik laat het allemaal maar ff rusten tot volgend jaar,dan ga ik er maar een keuringsjaar van maken!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:43

Nee een 1e premie is nog geen ster. Op de regionale keuring halen ze een premie, en dan kan het best zijn dat ze wel een 1e premie krijgen maar niet sterwaardig zijn. De sterwaardige pony's krijgen een uitnodiging voor Kootwijk, de Centrale Keuring. Daar gaan ze dan strijden om het sterpredikaat.
Maar als je het toch een jaartje over laat gaan, dan is het misschien wel leuk om eens op een keuring te gaan kijken.
Kan je zien wat voor pony's er lopen, hoe het allemaal gaat enzo... Ik weet niet uit welke regio je komt, maar gisteren is net de eerste keuring geweest dus er volgen nog 5 regiokeuringen en de CK op 17 aug.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:40

Regio zeeland.Ik denk dat volgende week op Vrouwenpolder de volgende is.
Maar daar kan ik niet heen ivm werk.