Passende hengst voor Tenerife VDL x Nourejev

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Passende hengst voor Tenerife VDL x Nourejev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 23:43

Dit topic is vooral oriënterend, het is nog niet zeker of ik een veulen zou willen fokken maar als het in de toekomst wel kan zou ik graag weten wat voor hengsten bij mijn merrie passen. In theorie zou het veulen voor mezelf zijn, maar ik zou wel iets willen fokken wat verkoopbaar is als het nodig blijkt te zijn.

Mijn merrie staat helaas niet op horsetelex, als de verdere afstamming nodig is kan ik die wel geven. Anouk is op dit moment ingeschreven in het veulenboek van het KWPN. Stamboekopname en predicaten zullen er waarschijnlijk niet in zitten. Ze heeft namelijk EMND, een ziekte waarbij de neurologische signalen vanuit de hersenen niet goed doorgegeven worden aan de ledematen. Ze is taktmatig goed, maar toch zie je dat elk been zijn eigen feestje viert waardoor ze op een keuring nooit netjes voorgesteld kan worden. Er is groen licht vanuit Utrecht om te fokken zolang ze goed in haar bespiering zit en op dit moment zit ze erg goed in haar vel :) EMND is niet erfelijk. Graag zou ik een dressuurgericht paard fokken, maar wel koel in de kop. Ook zou ik graag iets meer massa zien en een langer voorbeen. Anouk is 1.70m, de hengst mag van mij vergroten, liever niet verkleinen. Een voorkeur voor stamboek heb ik niet echt, hoewel KWPN het meest voor de hand ligt.

De standfoto is ouder en niet helemaal voordelig, maar het is het enige wat ik nu voor handen heb.
Afbeelding

Bewegingsfoto
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd wat zou passen, lees vaak mee in dit soort topics en ik zit er vaak naast :+

SophievdV

Re: Passende hengst voor Tenerife VDL x Nourejev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:12

Deze merrie blijft altijd vb, wat zit er aan predikaten in de merrielijn?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:36

Dat is op het papier alleen de onderste lijn toch? Moeder is stamboek, oma ster, daarna zit nog een stamboek en daarna een ster.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:00

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:45

Bel eens naar het kwpn, horsetelex is maar wat iedereen erop zet.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:48

In de eerste instantie dacht ik leuk een Tenerife, maar er zitten nogal wat complicaties bij zie ik. EMND is progressief en de prognoses zijn vaak slecht. Een merrie moet in een prima conditie zijn om gezond een veulen op de wereld te zetten, denk erom. Paard is nu goed maar is ze dat over een jaar nog?

Ook predicaten en sport ontbreken in de moederlijn zo op het eerste gezicht. Daarnaast wil je dressuurgericht fokken met een nakomeling van een hengst springgericht is? Nee verkoopbaar in de huidige tijd zal een dergelijk product niet zijn. Helaas, ik zou je toch willen aanraden hier eens goed over na te denken of dit wel zo verstandig is. Ik kan je dus ook geen passende hengst aanraden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:46

Dank jullie voor de antwoorden :) Met de EMND wordt zeker rekening gehouden, het laatste jaar zijn we weer aan het rijden en eigenlijk is ze nog steeds aan het verbeteren (Ze is bv sinds vorig jaar mei 4 boommaten gegroeid). De dierenartsen hier staan versteld van hoe goed ze het doet en de dracht zou ik ook helemaal laten begeleiden door een arts. Als 1 arts zou zeggen dat het niet goed is voor mijn merrie komt er sowieso geen veulen in, maar tot nu toe zeggen ze allemaal dat ze het prima aan zou moeten kunnen :)

En voor wat betreft dressuur/springgericht, dat vind ik eerlijk gezegd niet ontzettend belangrijk. Voor mezelf zou ik een paard willen wat wel een proefje kan lopen, maar ambities voor (hogere) sport heb ik niet. Dus als iemand aanraadt om er geen dressuurhengst op te zetten zal ik daar zeker naar luisteren (ik zit niet echt in de hengsten, heb wel ervaring met veulens en dracht, maar die merries werden naar inzicht van Gert-Jan v. Olst geïnsemineerd dus me er in verdiepen hoefde ik niet).

Zelf val ik eigenlijk op wat robuustere paarden, zoals gelders bloed of Groningers, maar ik heb geen idee of dat überhaupt bij mijn merrie past en of het veulen dan wel ingeschreven kan worden. Ik heb ook nagedacht over Peru's scen tao, dus NAS, maar ik denk dat er dan juist een nog ranker veulen uitkomt? En zou hij mijn merrie wel kunnen verbeteren?

Ik zou dus graag een opvolger willen fokken, maar ik wil zeker geen kwar op de wereld zetten. Verkoop is niet het eerste doel, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:51

Gelders zou kunnen passen hoor.

Alexandro
Danser
Floris
Wilson
Koss
Parcival

Zomaar wat mogelijkheden.

Ik kom er straks nog wel op terug.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 13:15

Ben benieuwd waarom je met deze hengsten komt Natasja :j Ik heb ze opgezocht en van dit rijtje spreken Floris en Wilson me erg aan, maar Wilson is niet beschikbaar, klopt dat?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:15

Ik reageer eigenlijk nooit op dit soort topics maar ik lees altijd mee. Nu zag ik wat Gelderse paarden staan en ik vond dat Vitens daar wel bij mocht.
Ik rij op dit moment een Vitens door en zijn karakter bevalt me erg goed. Vitens zelf kan een draak zijn (hij staat bij ons op stal) maar de nakomelingen die ik ken waren fijn. Sterk achterbeen, mooi voorbeen en zeer koel in het hoofd, en dan nog een klein beetje stiekeme actie die ik altijd wel leuk vind.

Alvast sorry als mijn leken reactie niet in de smaak valt maar ik wou het eens proberen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:03

bromfiets schreef:
Ben benieuwd waarom je met deze hengsten komt Natasja :j Ik heb ze opgezocht en van dit rijtje spreken Floris en Wilson me erg aan, maar Wilson is niet beschikbaar, klopt dat?

Wilson schijnt inderdaad niet beschikbaar te zijn dit jaar. Wilson is inderdaad een hele fijne hengst die goed in de dressuur loopt en ook kan goed kan springen. De sport heeft dit jaar voorrang maar misschien is hij wel volgend jaar beschikbaar.
Floris is nog jong, komt net uit het beschikbaar.

Ik heb gewoon wat moderne Gelderse hengsten opgenoemd. Had nog geen foto van je merrie gezien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:03

Sunneva schreef:
Ik reageer eigenlijk nooit op dit soort topics maar ik lees altijd mee. Nu zag ik wat Gelderse paarden staan en ik vond dat Vitens daar wel bij mocht.
Ik rij op dit moment een Vitens door en zijn karakter bevalt me erg goed. Vitens zelf kan een draak zijn (hij staat bij ons op stal) maar de nakomelingen die ik ken waren fijn. Sterk achterbeen, mooi voorbeen en zeer koel in het hoofd, en dan nog een klein beetje stiekeme actie die ik altijd wel leuk vind.

Alvast sorry als mijn leken reactie niet in de smaak valt maar ik wou het eens proberen ;)

Vitens zou ook heel goed kunnen. :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 17:45

Vitens is ook erg knap, maar van de foto's heb ik het idee dat hij minder massa heeft? Mijn merrie is eerder een damespaardje en ik ben 1.90m. Dat betekent dat ik er nog steeds onder uit kom met rijden, ondanks dat ze toch 1.70m is. Dus de hengst mag van mij zowel breedte als hoogte doorgeven. Jammer genoeg ben ik geen lid van het kwpn, dus ik kan de volledige database niet inzien. Vallen de verrichtingsonderzoeken nog ergens anders te vinden?

Verder heeft mijn merrie een kort voorbeen en een steil achterbeen, kunnen deze hengsten dat verbeteren?

Ben wel blij dat er meegedacht wordt :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:59

Wat je je weten. Van de Gelderse weet ik heel veel zo uit het hoofd :D

Vitens geeft overigens wel massa hoor. Hij tevens een van de grootste die er tussen loopt.

In mijn onderschrift zie je een FB link naar de site van de Gelderse Paarden. Daar staan foto's van alle hengsten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 18:03

Dan ga ik daar even spitten :D

Ik heb tot nu toe in de hengstendatabase van kwpn.nl gekeken, maar dan kan ik niet bij de verrichtingsonderzoeken komen. Daar staat ook dat Vitens kleiner is dan Wilson, maar dat klopt dan niet? Of is dat gemeten als 3-jarige? En in de onderzoeken kan je vinden hoe een hengst gebouwd is toch? Dan kan ik (voor zover dat werkt) een beetje vergelijken wat bij anouk zou passen :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:35

Je kunt de onderzoeken lezen als je lid bent van het kwpn. Heb je geen vrienden of een kennis die wel in kan loggen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 18:48

Niet dat ik zo weet, helaas. En om alleen daarvoor lid te worden vind ik wel kostbaar :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:49

Nee dat zou ik ook niet doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:27

Moet bekennen dat ik de stokmaat van Wilson niet weet. Hij heeft ruim voldoende maat. Wilson is ZZ-l dressuur en heeft een mooi achterbeen gebruik. Vitens heeft een mooiere voorkant en geeft mooie ruime bewegingen. Merrie moet over een sterk achterbeen beschikken.

Floris leek je ook wel wat toch? Daar weet Pletje wel meer over.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 23:04

Met Pletje heb ik contact :j En Floris hou ik ook zeker in gedachten.

Het achterbeen bij mijn merrie is een gok, als je haar zo ziet lopen is het niet denderend maar dat wordt flink beïnvloed door haar ziekte. Ik zou niet kunnen zeggen of ze een sterk achterbeen zou hebben als ze helemaal goed was. Ik ken haar ook niet van veulen af aan, heb haar gekregen toen ze 5 was en toen liep ze slechter dan nu. Ik weet niet of ik die gok aandurf om met een hengst te fokken die een sterk achterbeen nodig heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:58

Dan zou ik Vitens niet doen.

Parcival lijkt je niets? Das echt een heel best fokkende hengst. Hij gaat zelf binnenkort uitgebracht worden in de Grand prix. Nakomelingen doen het heel goed in de sport.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:36

Parcival ga ik ook even googelen :)

Valt me op dat bijna overal Koss in zit, nu zal dat met mijn merrie geen probleem zijn maar er zijn er wel al erg veel!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:23

Koss geeft gewoon erg mooie sportpaarden, vaak die met het gouden randje. Hij is vorig jaar preferent verklaard, en dat is niet voor niets.
Als je een sportpaard voor jezelf fokt is dat geen probleem, dat hij erin zit. Als ik met mijn Gelderse merrie een veulen wil fokken waar ik in de toekomst ook weer mee verder kan binnen het Gelderse hengstenbestand, dan kijk ik wel of het ook met een hengst kan zonder Koss op het papier.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:28

Ik snap hem :j Ik vind het verder geen probleem, waarschijnlijk zal ik toch niet verder gaan fokken (Het lijkt me erg leuk, maar ik mis de plaats en de financieën :=).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:34

Dan zou je zelfs Koss zelf kunnen overwegen. Hij is een zoon van El Corona en er zijn weinig hengsten die zo veel dressuurpaarden gegeven hebben uit zo weinig nakomelingen.
Koss komt uit een heel erg goed Gelders stammetje.