Een ijslandermerrie die ik al een tijdje ken, staat nu te koop. Ik ben enorm geïnteresseerd, maar zou graag wat weten van haar bloedlijn. Ik heb nu van de fokker/eigenaar alle namen doorgekregen, maar ik vind enkel ijslandse uitleg waar ik dus niets van begrijp
Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over haar voorouders.
Van de eigenaar heb ik te horen gekregen dat er vooral langs vaders kant (lokkur fra hofi) beroemde namen tussen zitten zoals Offeigur fra flugumiri, Hervar fra saudarkroki, feykir fra hafsteinstodum. De moeder voert het oude Kolkuosi bloed en stamt af van Hrafn fra Holtmula, de allerberoemdste hengst van ijsland.
Tevens zei ze dat de merrie als voordeel heeft, dat ze niets heeft van Orri fra thufu (de stempelhengst van tegenwoordig).
Naast wat meer informatie over haar bloedlijn, ben ik ook benieuwd wat jullie vraagprijs zou zijn voor een merrie met deze papieren.
Extra informatie: 7 jaar, 3 goed gescheiden gangen, wordt momenteel ingetölt, ongeveer 1m35, temperamentvol maar toch koel in het hoofd en betrouwbaar, leergierig en werkwillig.
V: Lokkur Fra Hofi
VV: Galsi Fra Saudarkroki
VVV: Ofeigur Fra Flugumyri
VVVV: Kolskeggur Fra Flugumyri
VM: Ljosbra Fra Akureyri
VMV: Hrammur Fra Akureyi
VMVV: Feykir Fra Hafsteinstodum
MV: Blidur Fra Wetsinghe
MVV: Gardur Fra Litla-Gardi
MVVV: Hrafn Fra Holtsmula
MM: Bra Fra Hoskuldsstodum
MMV: Bylur Fra Kolkuosi
).
Dat ze nog niet tölt zou ik me niet zoveel van aantrekken, maar er wel rekening mee houden dat je eventueel nog trainingskosten moet betalen om haar in te laten tölten. Ik heb twee keer een IJslander gekocht die op dat moment nog niet ingetölt was en dus alleen draafde. Dat is met beide helemaal goed gekomen.

.