[TI] Het gevecht tegen de mok..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Het gevecht tegen de mok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 21:37

Hallo allemaal!

Ik heb een tinker genaamd roos zoals een aantal van jullie weten heeft roos chronische mok..
Ik heb al HEEL veel pogingen gedaan om de mok weg te krijgen...
vetaderm gebruik, sebacil, zinkzalf mixjes enzz!
Nu kwam mijn hoefsmid met misschien wel een oplossing..
dit is zwavelbloem gemixt met olijfolie.. en dan mengen tot het een soort pasta is..
wie van jullie heeft dit wel eens gedaan? en heeft het gewerkt??

:evaw:

Caira

Re: Het gevecht tegen de mok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:44

hoe voer je?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:08

Wordt wel een vieze bende....
Heb het een tijdje gebruikt om te kijken of de sokken er dan in de zomer beter aanbleven, maar niet tegen mokplekjes.
Uiteindelijk blijkt het bijna altijd door de mijt te komen en over de bestrijding daarvan zijn genoeg topics.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:11

ik heb er zeer goede ervaringen mee,paarden die ik ermee heb behandeld waren binnen een mum van tijd van de mok af,wel sokken verwijderen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:15

ze krijgt een kwart biks en een kwart meusli voor de rest staat ze nu op het land.. en mocht ze binnenstaan dan krijgt ze hooi

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:16

Bij mij op stal staat een fries die ook giga last heeft van mok altijd. We gaan nu 2x per jaar met haar naar de zee (strand). In het voorjaar en in het najaar een keer en dan flink door de zee lopen. Het zoute water is erg goed tegen de mok, en gaat eigenlijk allemaal weg na de strandritjes.. Misschien is dat een oplossing voor je..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:18

ja alleen ik ga bijna elke week wel een keer naar het strand.. we staan er namelijk 20 min stappen vanaf.:P
maar goed.. het helpt niet echt..

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:21

Fucidin al geprobeerd?
Echt een aanrader,werkt super!!

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:24

Mijn poown heeft geen chronische mok maar wel mok ze is er gevoelig voor.
Wij wonen aan het strand en gaan dagelijks met haar naar het strand en zee water helpt heel goed bij haar, en we hebben mokzalf van de dierenarts wit goedje.
Dat pasta heeft iemand op stal wel is geprobeerd bij haar paard die had ook chronische mok en daar hielp het wel wat bij dat was soort grijze pasta leek wel cement haha.
Ben verder niet zo heel erg thuis in mok, daar helpt de eigenaar van me bijrijdpaardje me altijd mee, Sterkte met je paardje!

edit; Oh sorry las net ineens dat je strand al gedaan hebt haha!

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:26

Jammer dat het niet helpt door de zoute zee... Bij ons verdwijnd te kom als sneeuw voor de zon na een dagje strand (gelukkig ook maar want moeten er een dik uur voor rijden:)

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:28

Hier ook dezelfde ellende, ook chronische mok, volgens mij gaat het nooit weg, alleen onder controle te houden. Echt zoveel geprobeerd van zalfjes tot shampoo's en zelfs een soort thee.....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:28

bemest land?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:45

wat voor mok heeft je paardje.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:44

Afbeelding
dit soort.. tis donker en vol met korstjes..
ook wel genoemd rasp..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:46

Stoppen met de biks en muslie. Gewoon een sober voer zoeken. Mijn merrie had er ook last van en die kan zoals vele niet tegen de suikers en de eiwitten die er vaak teveel in zitten. Als ik haar een paar dagen peen achter elkaar gaf het zelfde. Vaak hebben tinkers van binnen mok dus door voeding.
Net wat caira zegt, bemest land kunnen ze ook last van hebben

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:51

Het eerste wat ik zou doen is de sokken eraf scheren zodat je de plekke beter kunt behandelen.
Misschien dat het zee-water dan ook beter helpt.
Hier in Limburg wordt vaker gezegd dat ochtendurine van een man ook heel goed helpt en nee ik heb het nooit geprobeerd....

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:53

Met zoveel mok zou ik zeker die benen kaal maken zodat je goed kijken hoe of wat en ze daar door beter kan behandelen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:58

Mok is dramatisch. Mijn haflinger heeft 5 jaar mok gehad. Echt alles geprobeerd qua middelen.
Nu eindelijk er vanaf. Maar als er maar 1 dag regen is heeft hij alweer een plekje. Wat bij mijn haflinger heeft geholpen is echt sober voeren. Geen brok en meer bewegen en de stal droog houden en een goede zalf heeft geholpen. En met sober voeren bedoel ik echt weinig eten. En de sokken afscheren.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 12-06-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:59

zagro is het merk neocidol. dat is het enigste dat voor mijn paard werk. is behoorlijk giftig dat is wat helpt kocht het bij de dierenarts, nu gekocht bij een winkel... mijn merrie had het tot aan de borst toe. is eigenlijk voor schapen. maar het dier is er bij mij erg blij mee.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:13

oke okee.. maar ik voer mijn paard bij omdat mijn paard snel afvalt.. en dan bedoel ik ook echt snel..
is gecontroleert op wormen.. en heeft niks.. hmm verder woon ik vlak aan zee. dus ga ik regelmatig naar het strand met haar om door de zee te lopen.. dit heeft dus echter ook geen effect..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:17

Krachtvoer worden ze niet dikker van. Ik heb mijn tinker op de fibra premium gezet en op hooi ipv kuil. En als ik zijn gras beperk blijft hij mokvrij

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:25

hey ja ze krijgt ook altijd nog 6 kilo hooi op een dag.. puur om op gewicht te blijven.. en ze krijgt kwart biks en kwart meusli omdat ze andere geen power meer heeft.. en dan is er geen beweging in te krijgen..
*ik vertel nu wat ik allemaal al heb geprobeerd kwa voer*

het begin van de winter kreeg ze teveel voer.. daar waren we wel achtergekomen na al die bokken en stijgersprongen XD dus ging ze naar onbeperkt hooi.. maar toen werdt ze dus weer te loom en was ze zielsongelukkig om te zien *hoofd naar beneden, niet meer reageren enzz * ik was ook net een week naar barcelona geweest en heeft mij bijrijdster haar verzorgt en gereden* maar goed je raad het al ik schok me helemaal rot..:O zo ongelukkig zag ze er inneens uit...
dus kwa voer ben ik eigelijk nu een beetje aan het doodlopen.. ik weet het nu gewoon niet meer..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:34

meteen van de krachtvoer afhalen waar veel suikers in zitten ,stap liever over naar bijvoorbeeeld een dieetmix van subli,
goed voer met zat energie er in en zorg er voor dat je wel genoeg zout in je voer hebt.
veel paarden komen dat tekort en dat kan invloed hebben.
verder echt zoveel mogelijk suikers uit het voer schrappen, dus ook fructaan uit gras.
eventueel je voer goed laten nakijken door iemand die er verstand van heeft en niet zelf gaan rommelen met supplementen enzo

wat zegt je dierenarts er van?
is er al gekeken naar mijt en andere parasieten of huidaandoeningen?

en rasp is toch heel wat anders dan mok?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:05

Ik heb mijn tinker mokvrij gekregen met Chevadonyll.
Dat zijn kruiden die van binnenuit werken. Moet je gekookt water over gooien wachten tot het afgekoeld is, en dan door het eten mengen.
2 Weken terug had ze weer mok gekregen aan 3 benen, toen was haar weerstand flink vermindert, maar nu zijn als die plekken weer weg.
Bij ons hielpen alle smeerseltjes niet. En ze ging trappen omdat het haar zeer deed.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:07

Kan ook aanraden om te stoppen met het voeren van biks en muesli. Ga liever "puur" voeren, zonder toevoegingen als melasse, conserveermiddelen en andere rommel. Marstall en Dodson&Horrel hebben mooie voeders voor sobere rassen. 6 kilo hooi is hier verre van onbeperkt overigens. Volledig onbeperkt ligt bij mijn paarden tussen 16 en 18 kilo per dag per paard. Ik heb ze echter nu wel beperkt, ze krijgen nu 20 kilo met zijn drieën en geen krachtvoer en beperkt weidegang, 8-12 uur per dag en daarnaast 20 kilo hooi voor 2 volwassen paarden en een veulentje van 2 maanden. Mijn zogende merrie blijft hiermee goed op gewicht, het veulen groeit als kool en mijn ruin kan zijn training zeer goed aan en raakt wat kilo's kwijt. Heb 3 vrolijke, fitte paarden. Briesje is ook weer bijna raspvrij. Heb haar veel schade berokkend mbt rasp door haar merriebrok te geven toen ze net bevallen was.