Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En ze kunnen zoveel insemineren als nodig.
hij/zij kan je het beste vertellen wat er allemaal bij komt kijken. Maar goed, bij mijn merrie ging het zo:Libera schreef:Even afgezien van het sperma, wat zijn de plannen met het veulentje? Met een bijboek papier word het toch wel lastig om te verkopen ed, de meeste mensen willen een stamboek papier...
Is een goedgekeurde hengst gwen optic? Daar is het sperma ook al van getest en voorhanden.
Dan heb ik voor het proces tot aan de dracht enkel de transportkosten naar de hengstenhouder
Niet om te bezuinigen, maar omdat ik de dekking gratis krijg aangeboden. Dan is het mooi meegenomen toch!
Ook een voordeeltje. Nu ben ik vooralsnog niet van plan om het veulen te verkopen want ik wil hem of haar echt zelf houden. Ik heb een superleuke en lieve merrie en daar wil ik graag een kopie van! Maar je weet nooit hoe dingen kunnen lopen. Mocht ik ooit in de financiële misère komen dan scheelt het inderdaad wel een beetje als de afstamming een beetje mooi is
Ansjuh89 schreef:De hengst heeft nog niet eerder gedekt.
Het sperma wordt direct daarna overgebracht naar de merrie dus het is onverdund en zo vers als maar kan.
Ik wil het veulen ongeveer een jaar of iets langer houden en daarna verkopen misschien.
Maar ik ga niet voor goud. En dat zal ook zeker niet gaan in deze tijd.
Hoef er geen enorme winst mee te behalen maar vind het al geweldig om een lief beestje te creeeren.
BillieJean schreef:Wel leuk hoor Ansjuh! Laat maar weten of je het avontuur aangaat. Ik ben ook nog een beetje aan het twijfelen...maar denk dat er bij KI wel veel meer kosten komen kijken, tenminste als ik mijn dierenarts moet geloven (ik heb dan ook nog niet de goedkoopste dierenarts). Zij bieden geen begeleidingstarief of iets dergelijks, je betaalt alle handelingen los. En als het dan dus de eerste keer nog niet lukt, ben ik al bijna 500 euro kwijt aan het sperma, 2-4 x scannen en insemineren...Het vooraf scannen kost bij ons al 100 euro per bezoek omdat ze met de mobiele paardenkliniek komen.
Het 'voordeel' bij mij is dat ik de natuurlijke dekking gratis heb gewonnen (via een FB-actie). Maar ik dacht, misschien scheelt het inderdaad wel stress bij mijn merrie als ik het via KI kan doen. Alleen vind ik de kosten daarbij zo hoog dat ik denk ik toch eerst maar ga kijken of het via de natuurlijke dekking wil lukkenDan heb ik voor het proces tot aan de dracht enkel de transportkosten naar de hengstenhouder
Niet om te bezuinigen, maar omdat ik de dekking gratis krijg aangeboden. Dan is het mooi meegenomen toch!
Mijn hengst is overigens een goedgekeurde SE Arabische dekhengstOok een voordeeltje. Nu ben ik vooralsnog niet van plan om het veulen te verkopen want ik wil hem of haar echt zelf houden. Ik heb een superleuke en lieve merrie en daar wil ik graag een kopie van! Maar je weet nooit hoe dingen kunnen lopen. Mocht ik ooit in de financiële misère komen dan scheelt het inderdaad wel een beetje als de afstamming een beetje mooi is
Pletje123 schreef:Ansjuh89 schreef:De hengst heeft nog niet eerder gedekt.
Het sperma wordt direct daarna overgebracht naar de merrie dus het is onverdund en zo vers als maar kan.
Ik wil het veulen ongeveer een jaar of iets langer houden en daarna verkopen misschien.
Maar ik ga niet voor goud. En dat zal ook zeker niet gaan in deze tijd.
Hoef er geen enorme winst mee te behalen maar vind het al geweldig om een lief beestje te creeeren.
Een jaar houden en dan verkopen?
Misschien moet je je eerst goed in lezen voordat je aan dit avontuur begint. Ik begrijp dat het je ontzettend leuk lijkt, maar er zitten wel haken en ogen aan. Een jaarling verkoopt bijvoorbeeld minder goed dan een veulen of een 3 jarige. Net zoals een Fries zonder papier minder goed verkoopt dan een Fries met papier. De dekgelden liggen niet vreselijk hoog geloof ik..