Shetlander met verkeerd paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Shetlander met verkeerd paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:31

Sinds november 2012 is Silvie bij ons. Toen we haar kochten werd gezegd dat de dierenarts een fout had gemaakt op het paspoort, er staat namelijk: kleur; vos, bijzonderheden; witte manen. Dit klopt totaal niet. Ik weet niet welke kleur ze precies heeft, ik denk koffievos, maar witte manen heeft ze zeker niet.
Nu is ze dus verkocht als shetlander, maar ze lijkt er totaal niet op vind ik. Ze is nu 2 jaar en 80 cm klein, natuurlijk kan dit als ze een echte mini is. Toch begin ik steeds meer te twijfelen. In de winter heeft ze het ook koud gehad, iets wat de andere shetten nooit hebben. Ook haar wintervacht is veel pluiziger.
Verkeerde dingen op het paspoort, kan dat? Wat voor ras zou ze zijn?

Hier wat foto's van haar om een beeld te krijgen, ik hoop dat ze het doen :o (bij mij werkt erop klikken voor een vergroting)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In wintervacht:
Afbeelding

iza_viv

Re: Shetlander met verkeerd paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:38

Hmm... Lastig te zeggen, maar ik vind haar toch echt iets te 'luxe' voor een shet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:40

En het chipnr?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:41

[***] schreef:
En het chipnr?

We hebben het chipnummer niet geprobeerd. We hebben haar eigenlijk meteen gekocht omdat ze dat weekend nog naar de slacht zou gaan...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:43

Hahaha, die dierenarts heeft echt geen fout gemaakt hoor.
Je hebt gewoon een paard gekocht met een vals paspoort. Van welk paard dat paspoort ook is, niet van die van jou ;). Chipnummer zal niet kloppen ben ik bang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:45

De DA heeft een apparaat waarmee je het chipnummer op kan zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:45

Ik vrees dat myrthe gelijk heeft, dit dier is echt geen vos maar een bruine...

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:49

Als het niet haar paspoort is, wat houd dat dan in? Is ze gestolen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:50

Hoeft niet, er zijn een heleboel redenen waardoor paspoorten verwisselt kunnen raken

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:51

Ik denk ook dat dit niet klopt. Ze lijkt idd wat te luxe voor een shet, en ik vind het ook een beetje verdacht dat het 'snel moet, want anders gaat ze naar de slacht.' En dat het paspoort ook niet klopt. Dat klinkt toch wel als oplichterij... Maar dat weten we natuurlijk nooit zeker ;) Succes met uitzoeken!

Anoniem

Wat zegd de oude eigenaar? Paard mag niet eens geslacht worden als het paspoort niet klopt. Wat staat er over de oude eigenaren in het paspoort? misschien de fokker?

Ik heb trouwens een ruin en bij hem in het paspoort staat dat het een merrie is. Maar daar komt het chipnummer gewoon bij overeen. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

nouja, om dan meteen maar te stellen dat TS een pony heeft met vals paspoort....... gaat wel beetje ver hoor.

Je wil niet wéten hoeveel fouten er worden gemaakt qua kleurstelling in het paspoort. Zweetvossen (blonde manen en staart, á la haflinger) worden soms ook gewoon aangeduid als 'vos'.

Zo heb ik een papierloos shetruintje ooit gekregen (gewonnen, maar da's een lang verhaal), maar die was ook nog niet voorzien van chip en paspoort. Dus dat heb ik meteen geregeld bij de DA. Duidelijk laten vermelden dat het een zwart-roan (wordt ook wel 'moorkopschimmel' genoemd) pony was qua kleur.

Tijd later kreeg ik het paspoort terug, stond toch echt 'm[b]ee[/b[rkopschimmel'. Simpel typfoutje.
Maar er gaat gewoon een hele hoop mis bij het vermelden van kleuren op paspoorten. Een koffievos kan maar zo als 'bruin' als kleur worden neergezet. Of een grullo als 'grijs'..........

Ik zou me er niet al te druk om maken. Als de DA dan toch eens moet komen voor enting bijv. of voor iets anders, vraag dan bij het maken v/d afspraak of 'ie z'n chip-controleer-apparaatje ook ff wil meenemen, dan kun je het even checken.

Alou schreef:
Wat zegd de oude eigenaar? Paard mag niet eens geslacht worden als het paspoort niet klopt. Wat staat er over de oude eigenaren in het paspoort? misschien de fokker?

Als enkel de kleur foutief in het paspoort staat genoemd, maar alles verder wel klopt, mag paard prima geslacht worden.
't gaat om de identificatie, komt chipnr. en naam etc. verder overeen en wijkt alleen de kleur af, dan is dat écht geen reden om niet te slachten 'want paspoort klopt niet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:54

JoyCiej007, als het chipnummer niet overeen komt met het paspoort bedoel ik.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:54

Ze heeft ook helemaal geen buikje of mollige beentjes of zo.En haar benen lijken ook wel een beetje veels te lang voor een shetlander. Iets van een kruising tussen een welsh of zo?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:56

De kleur zou inderdaad verwisseld kunnen zijn, wel vreemd van die opmerking; witte manen. Ze heeft inderdaad geen typisch shetlander uiterlijk, vind ik. Dit kan ook komen doordat ze nog jong is?
Kruising met een welsh denk ik zelf dan weer niet, ze is namelijk erg klein.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:59

Ik zie gewoon een shet, niet iedere shet is klein en dik. Paspoort kan gewoon kloppen hoor die kleur wordt heel vaak verkeerd in het paspoort gezet, helemaal als de fokker er een aantal heeft lopen en geen verstand heeft van kleur. Gewoon chipnr even controleren en je weet meer.

Anoniem

Heb je nog contact met de vorrge eigenaar?

Lowara

Ik zou n ieder geval wel het chipnummer laten controleren, just in case.
Maar kleuren worden nogal eens foutief opgeschreven, mijn toch echt donkerbruin bonte merrie staat als vos op papier :+

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:00

tabaflab schreef:
Ze heeft ook helemaal geen buikje of mollige beentjes of zo.En haar benen lijken ook wel een beetje veels te lang voor een shetlander. Iets van een kruising tussen een welsh of zo?

Grappig dat je denkt dat als ze geen buikje hebben het vast geen shetlander is :D
Merendeel van de shetlanders heeft obesitas maar is zeker geen ras standaard.

Ik zou even de chip laten controleren TS.
Dan weetje of het nummer overeenkomt en als dat het geval is is er niks aan de hand.
Op een fout kleurtje na dan.

Hoeft trouwens niet meteen te betekenen dat ze gestolen is hoor.
Als je dr bij iemand gekocht hebt met meerdere pony's (of een eerdere eigenaar) kan een paspoort zomaar verwisseld worden, slordig is het wel.
Laatst bijgewerkt door moyra op 24-05-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:02

ik volg ;)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:03

Ik heb geen contact meer met de oude eigenaar. De volgende keer als de DA komt gaan we even chip laten checken. Denken jullie dat het wel gewoon een Shetlander is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:05

Tegenwoordig, als een papierloze pony (want TS, neem aan dat er geen stamboekpapier bij de pony zit? en dat afstamming onbekend is in paspoort?) ook maar iets 'luxer' lijkt dan het beeld wat de meesten van een shetlander hebben, denkt men meteen maar dat het om een minipaardje, NMPRS, ja, zélfs een falabella gaat :')

Ik zie gewoon een (papierloze?) a-pony. Zonder stamboekpapier en afstamming bekend kun je het officieel niet eens een shetlander noemen.

Dan is mijn volle, 100% shet ruin, uit zeer goede NSPS (shet) bloedlijnen en uit een kampioensdekhengst, zeker ook een minipaardje/NMPRS/falabella :')

Afbeelding

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:10

Ze heeft inderdaad geen stamboek. De vader is onbekend. Ik begrijp dat je haar niet officieel een Shetlander kan noemen, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel ;)
Dat ze het dan zo koud heeft in de winter en een totaal andere vacht heeft, is dat dan toeval? Ze is ook niet zo als heel veel shetten dat ze alles eet, ze is heel kieskeurig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:24

Ze is 2 jaar oud, volgens jou gegevens? Dan hebben ze soms idd nog een andere vacht, andere structuur. En dat kan per pony ook nog eens verschillen. en iedere pony heeft 't wel eens 'koud', of warm.
mijn 100% shetmerrie (de moeder van bovenstaand ruintje) is ook heel kieskeurig. Sla pakt ze aan en spuugt ze letterlijk uit. Ook rauwe bladspinazie moet ze niets van hebben.

En beide vreten hun voer (zeer smakelijk) niet meer als er wát dan ook bij in zit, you name it, knoflookpoeder, sand-clear (van diverse merken geprobeerd), electrolyten, etc. etc.
Om het ze toch te laten eten laat ik ze eerst uren met de emmer voor hun neus staan en niets anders. Werkt dat niet, dan gaat er een halve pot appelmoes doorheen, en vreten ze het alsnog met lange tanden.

Met andere woorden; wat jij hebt, is een hele leuke, lieve, papierloze 'shet'. Niets meer, niets minder. :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:36

Als het maar een leuk beestje is. Karakter gaat voor. Het is meer belangstelling en hoe andere mensen erover denken.