Hardlopen met je shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adawi

Hardlopen met je shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:34

Ik vroeg me af of jullie ook hardlopen met jullie shetlander?

Vorig jaar liep ik fanatiek hard, maar door omstandigheden een tijdje gestopt. Nu wil ik dit weer oppakken en daarbij wil ik eigenlijk ook de conditie van mijn shetlander wat verbeteren.
Nu dacht ik dit misschien te gaan combineren, maar vroeg me of of het haalbaar is om het tempo op elkaar af te stemmen. Zodat we beiden lekker kunnen lopen.

Misschien dat iemand er al ervaring mee heeft?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:36

Je kunt het natuurlijk altijd een keer proberen!
Weet alleen niet of hij/zij op blote voeten loopt?? Anders moet je wel rekening houden dat hij/zij niet een heel stuk over de weg zal kunnen draven zonder daar problemen mee te krijgen en dan moet je maar net ergens lopen waar jij op de weg kunt en je pony in de berm.
Qua tempo kan je beestje zich heel goed aanpassen aan jouw tempo!

Adawi

Re: Hardlopen met je shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:14

Hij loopt ook voor de sulky en hij heeft gelukkig aardig goede hoeven. Eerder heeft hij al ijzers om gehad toen het te snel ging, dus mocht dat het geval weer voorkomen, dan krijgt hij gewoon ijzers. Maar er is hier inderdaad genoeg ruimte waar hij in de berm kan lopen.

Proberen gaan we het zeker :) Maar misschien dat iemand al ervaringen en/of tips heeft :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:18

ik doe het. Alleen zodra hij opgewarmd is ben ik al uitgeput. :+
Mijn shet heeft wel de neiging er een wedstrijd van te maken, vooral als de hond ook meerent.
Echter luistert hij goed naar zijn commando's etc. Scheelt ook dat we veel fietsen samen denk ik.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:18

JA ik! :) Wil dit ook weer gaan oppakken met mijn shet, aangezien hij niet (meer ) gereden word :)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:19

Leuk! Ik ben dus niet de enige 'gek' die dit wil combineren ;)

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:29

Nee hoor! Loop zelf 2 keer per week hard met mijn D-pony. Het is goed voor ons allebei :P
Heb geen kind aan dr. Ze blijft netjes met haar schouder achter mij en houd mijn tempo aan. Ze vind het ook erg leuk, vrij lopen. Meestal loop ik door het bos, dit vanwege haar hoeven en ik vind het mooier . Ze heeft geen ijzers onder en als ik dan toch over de weg moet, loopt zij in de berm.
Zou het zeker doen! Als je shet gewoon goed luistert en je niet meetrekt etc is het naar mijn mening errrrg leuk om te doen!

Hier nog een topic over hardlopen met je paard :) Je bent zeker niet de enige.

[BEH] Hardlopen met je paard

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:28

Vorig jaar heb ik het ook vaak gedaan, loopt bij ons een heel mooi fietspad door het bos waarbij mijn shet in de berm kon draven, daar loopt ze ook altijd aan de fiets. Alleen ben ik al veel sneller uitgeput dan mn shet, maar ik hou het wel langer vol dan als ik alleen loop :P

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:06

Ik dacht dat ik de enige was die dat deed haha, leuk om te lezen dat jullie dat ook doen hihi.

Pacolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:19

ik ren vaak ook met mijn mini shetlander maar hij gaat altijd veel harder dan mij maar als je op de weg rent moet hij kunnen blijven draven en je moet hem goed naast je kunnen houden en als je over het gras rent kunt je leuk een sprintje met hem trekken ff lekker een galopje maar laat hem wel eerst goed instappen

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:22

Jaa ik doe het ook :) lekker lange lijnen, hij vindt het super!
Als hij helemaal opgewarmt is, zoek ik een plekje uit waar ik hem even kan laten galoperen (longerend) en daarna gaan we weer verder lopen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:33

Ja, waarom niet, moet je gewoon doen, kan echt ook zonder hoefijzers, mits je je Shet ook een deel van de weg in de berm laat lopen. Shetten kunnen ook heel goed op de fiets mee (haha, ik bedoel NAAST de fiets natuurlijk).
Natuurlijk is het wel raadzaam deze sportiviteiten alleen te beoefenen met een redelijk gehoorzaam (dus niet bij iedere gelegenheid stoopen om gras willen etende) en verkeers-ongevoelig type Shet, maar dat lijkt me vanzelfsprekend!

Vaak vinden ze het ook nog ontzettend leuk, en als je zelf nog eens over een grond-slagboompje of boomstammetje springt, ik weet niet waar je hardloopt, alleen langs de weg of ook in een park/natuurgebiedje..? vinden ze het ook leuk om zelf mee te springen.

Het je een redelijk overwicht en een goede vertrouwensband met je Shet, lijkt mij dit echt een hele leuke en haalbare activiteit.
Niet alle, maar sommige Shetten vinden het ook reuze leuk om met je samen het water in te gaan. Vele mogelijkheden dus!

Mijn 2 Shetters liepen met redelijk weer ook met de dorpskinderen "op wandel', gingen de kinderen hollen en holden de Shetten aan het halster mee, ook sprongetjes over natuurlijke objecten...

Ben je minderjarig is het wel raadzaam dat er een volwassene meegaat (op de fiets, in de auto of te paard).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-05-13 15:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:36

bij mij gaat het prima :) ik heb hem met een elastiek en zon veiligheidsclip om mijn middel omdat ik mijn handen graag vrij heb. Ik werk ook aan de lange lijnen met hem dus tempo kan hij super goed aanpassen aan mij. ik vind het altijd heel gezellig om samen te rennen en te zweten haha :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:39

loveidefix, hoe bedoel je zo'n elastiek en veiligheidsclip? Heb je ergens een plaatje of een site waar je dat kunt kopen :)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:00

Ik neem mijn shet weleens mee met hardlopen. Het is wel interval training, want ik laat ze alleen in de berm draven. Maar het gaat goed, al wil die van mij soms harder lopen dan ik wil :') Hans was het beu dat hij rustig moest draven en toen wilde hij me in mijn bil happen. Dus hij is nog een goede mental coach ook :')

Ik houd het touw wel vast, die van mij zijn zo gefixeerd op gras dat ik anders van sprietje naar sprietje getrokken wordt. Met touw in de hand kan ik ze corrigeren.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:03

Haha, wat toevallig! ik wilde het vandaag ook gaan doen ! maar dan alleen niet met een shet :+

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:06

Ik loop er niet hard mee maar gewoon rondje lopen. Als hij braaf naast je loopt zou ik het doen.
Maar je kunt tijdens het lopen wel zorgen dat hij niet in galop gaat.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:10

Ik neem mijn minipaardje Marty soms mee met hardlopen in het bos :) Op smalle paardjes loopt hij voor me uit ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:37

Hahah@Capopjecop, ja, je hebt van die boefjes er bij, mijn Bartje is ook een van die "happerige" Shetten (helemaal niet ongewoon voor Shetten trouwens, die 'bijterigheid"), maar als je ze een beetje goed aan de gang houdt/bezig houdt is die onzin toch snel afgelopen.
De ene Shet is wel "van de hap" en de andere weer helemaal niet.
Ik kan daar wel amusement over hebben... uiteraard is bijten uit den boze, maar dat is met een elleboogstoot toch vrij snel af te leren.
Mijn Shet merrie heeft dat helemaal niet, alleen de ruin denkt nog wel eens "laat ik nu eens toehappen".
Jammer Bartje, denk ik dan, die zag ik aankomen. Dus BONK met elleboog, en dan weet-ie het weer.

Heerlijk, die eigenwijze Shetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:43

Ach ze weten prima dat het niet mag en bij een uh weet hij genoeg. Maar op dat moment vond ik het wel grappig, normaal is hij niet echt happerig te noemen. Het leek net of hij me wilde stimuleren om door te lopen :') Een beetje karakter moet er idd wel inzitten, dat houdt het leuk :D

quiny_2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:46

mij lijkt het ook heel leuk, hardlopen met mijn paardje. maar helaas. nog niet gewend aan het halstertouw. heeft iemand tips om haar te laten wennen aan het touw?

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:48

Ik liep best vaak hard met mijn shetter Cupido :)
Super leuk in het begin duurde het even voor meneer niet helemaal gek werd. Maar toen hij het door had vond hij het volgens mij heerlijk hij zijn energie kwijt ik lekker aan mijn conditie werken.
Helaas is het voor mij niet vaak mogelijk hard te kunnen lopen.

Ook moet je rekening houden dat harde wegen niet super geschikt zijn. Cupido loopt als vrij vaak op de weg maar harder dan draf mag hij niet. en dan niet als een gek draven maar gewoon rustig. Alles harder is de berm in. Maar goed ik kan al lang zo goed niet meer lopen dus als hij galoppeerd val ik :')
dat is geen grap... mijn benen zijn nogal sneu op het moment. Ik hoop dat ik binnenkort weer mee kan gaan hardlopen maar goed het word nog steeds sterk afgeraden door de dokters om ineens zo iets te gaan doen.

Maar ja shetters als ze door hebben dat ze ook hun energie kwijt kunnen en ze lekker in beweging kunnen zijn. En beetje veilig naast weten te blijven, is het echt een top iets om te doen.

quiny_2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:50

ik moet mijn pony ook een keertje beweging geven. maa HOE MOET IK HAAR LATEN WENNEN AAN HET HALSTER

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:51

Je kunt ook eerst even uit laten kuren in de bak/wei en daarna nog een rondje hardlopen :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:53

Nu ja, dit heeft niets mee met het topic te maken, als je niet eens weet hoe je een Shet aan een halster moet wennen of leren meelopen.
...

Iemand die een Shet al niet aan kan daar word ik moedeloos van.