Mijn mooie merrie laten dekken door Apollo v. Samber?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jst_lyske

Mijn mooie merrie laten dekken door Apollo v. Samber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:56

Hallo,

ik heb een mooie kwpn ster-merrie en die wou ik deze zomer laten dekken. Nu kwam ik Apollo v. Samber tegen, ik plaats hier twee linkjes van horsetelex.

Mijn merrie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/224024

Apollo v. Samber: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/91010

Ik heb helaas geen mooie stand foto van mijn merrie. Maar wat zeggen jullie op basis van de gegevens op Horsetelex? Zou dit een mooie combinatie zijn? Ik zou graag een mooi bont veulentje willen fokken.

Edit: de mijne is vooral spring-gefokt, dus het leek mij beter om een dresuur-gefokte hengst te gebruiken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:53

Per genetisch gezien hebt je 50% kans op een bonte, en ook veel kans op een vos-gekleurd veulen.

Als je perse een bonte wilt fokken, zou je dan niet beter een homozygoot bont hengst kiezen die kwa afstamming/bloedvoering wat beter bij je merrie past?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:58

En als je alleen naar de bloedlijn kijkt en niet naar de kleur. Vindt hem namelijk geweldig bewegen. Mijn merrie is namelijk langelijnd en kan moelijk dresuur dingetjes zoals uitgestrekte stap op draf.

Ze is echt spring gefokt en die bouw heeft ze ook.

Sammie

Re: Mijn mooie merrie laten dekken door Apollo v. Samber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:01

De hengst is nergens goedgekeurd?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:05

Apollo is een sportprestatie goedgekeurde hengst bij Barockpinto Studbook (NL). uit frieze of gekruisde frieze merries kunnen zijn veulens hier worden ingescherven.

Apollo is volledig kwpn gefokt, ook hier kunnen zijn veulens worden geregistreerd.

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:07

Bont gok, ik een bruin bont veulen

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:08

Wat leuk!
mijn paard ze vader is cool cracker S weer een zoon van samber
hij moest ook bont worden maar is uiteindelijk een vos geworden :)

heb wel gehoord en gelezen dat vos overheerst dan bont

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:09

Apollo kan dan wel KWPN gefokt zijn, hij is er niet goedgekeurd dus het enige dat je krijgt is een reg. B. Leuk verkooppraatje, maar in de praktijk werkt het wel iets anders.

Persoonlijk vind het zonde om een niet goedgekeurde hengst op zo’n merrie te zetten. Er zijn zat bonte hengsten waarbij je gewoon reg. A krijgt. Daar kun je nog wat mee. Met reg. B. eigenlijk vrij weinig.

Priscilla_90 schreef:
Niet juist. Vos is recessief en bont is dominant.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:11

Sammie schreef:
Apollo kan dan wel KWPN gefokt zijn, hij is er niet goedgekeurd dus het enige dat je krijgt is een reg. B. Leuk verkooppraatje, maar in de praktijk werkt het wel iets anders.

Persoonlijk vind het zonde om een niet goedgekeurde hengst op zo’n merrie te zetten. Er zijn zat bonte hengsten waarbij je gewoon reg. A krijgt. Daar kun je nog wat mee. Met reg. B. eigenlijk vrij weinig.

Priscilla_90 schreef:
Niet juist. Vos is recessief en bont is dominant.

Ik wil eigenlijk niet de hoofdprijs betalen, andere suggesties zijn ook welkom hoor! Ik zou zeggen graag zelfs!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:13

TS, wil je je veulen wel ergens geregistreerd hebben? want als het jou niet uit maakt, maar het toch ook niet uit of je een A of B papier krijgt?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:15

ivy_power89 schreef:
TS, wil je je veulen wel ergens geregistreerd hebben? want als het jou niet uit maakt, maar het toch ook niet uit of je een A of B papier krijgt?

Ik zou het veulen wel graag in laten schrijven bij het kwpn, het is eigenlijk de bedoeling, mits het haalbaar is, het veulen als de opvolger van mijn merrie te zien. Dus de verkoop is in eerste instantie niet inzicht. Maar daarom wil ik wel graag dat het bij kwpn ingeschreven wordt.

Wat is het verschil tussen a en b?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:17

Een papier is imo altijd belangrijk. Al is het maar voor de verkoop. Je hebt hier een stermerrie. Zet er dan ook een goede hengst op. En die hoeven echt niet altijd (heel) duur te zijn. Tenzij je Jazz zou willen ofzo. :D

Bedenk dat een veulen ook geld kost en een slechte eet net zoveel als een goede, van die laatste heb je meer plezier. Niet beknibbelen op 100 euro dekgeld, imo. :)

Janderegelaa weet wel veel van bonte hengsten af, ook die uit DL. Je zou hem een pb kunnen sturen. Het NRPS heeft Haico nog. Tenminste, als die nog dekt? KWPN heeft geen bonte hengsten op dit moment.

Reg. A kun je nog overhevelen naar gewoon stamboek. Reg. B is de ‘prullenbak’ van het stamboek. Af en toe zit er een goeie tussen, maar je kan er qua papier verder zeer weinig mee.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:19

Ok ik zal hem eens pb'en.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:24

Als iemand een mooie hengst weet, mag je nog gewoon posten hoor! Heel erg bedankt sammie.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:30

en cool cracker S?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:34

Priscilla_90 schreef:
en cool cracker S?

Is hij wel goedgekeurd?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:35

Dekt die nog? Daar hoor ik niks meer van. Die liept toch ZZL?

CCS had wel ergens een dekbevret, dat zal ES of EAS zijn geweest? ES bestaat niet mere.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:36

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:37

Sammie schreef:

CCS had wel ergens een dekbevret, dat zal ES of EAS zijn geweest? ES bestaat niet mere.

Hij dekt nog 500 euro, tis wel een mooie maar ook niet homozygoot bont.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:07

Ik vind cool cracker een mooiere afstamming hebben dan Apollo en denk dat cool cracker ook meer luxe geeft

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:56

Heb zelf een nakomeling van cool cracker S en ze moeder is gelders heb er wel foto van mocht je geintresseerd erin zijn

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:18

Door alle tips zit ik nu te twijfelen tussen: Cool Cracker S, Haico (nrps) en Love for you. Welke zouden jullie kiezen?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:56

ik persoonlijk cool cracker s maar dat komt omdat mijn eigen paard een nakomeling ervan is
kwa karakter helemaal top super lief kroelirig etc kan me er niks beter bij wensen
en kwa rijden in begin fftjes wennen maar moet zeggen pakt alles goed op en kan erg leuk lopen

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 00:07

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:02

Sammie schreef:

Die heeft GP gelopen.
Je roep veel, maar weet weinig, vooral veel conclusie werk. Verder draag je Haico aan, Met haarlem voor deze merrie juist wel richting springen. Verder loopt hij al jaren in de sport en is onze jonge hengst al op het zelfde niveau in 1,5 jaar.
Met CCS behoud TS wellicht het beste de spring gen.
Laten we wel eerlijk zijn, Apollo heeft bijna alleen maar bonte nakomelingen ;)
Maar wat kan je ervan zeggen, zijn nakomelingen vorig jaar en dit jaar waar veel word verwacht, zijn nog allemaal erg jong.
Tijd moet het uitwijzen. B.reg is overigens wel meer dan jij aangeeft. Namen komen in het paspoort en je krijgt een aftammingpapier/ stamboom. Op concours met z'n paard zie je niet het verschil met a.reg of vb. Namen ouders worden vermeld. Een merrie met b.reg geeft in combinatie met een kwpn hengst een veulen dat a.reg/ vb krijgt, deze hebben weer toegang tot de keuring. ;) Heb je een hengst, deze worden vaak geruind, dan is een beetje afstamming fijn, maar niet zeer doorslag gevend. Neem ook mee dat een hengst als Apollo die nog zo aan het begin staat van zijn sport loop baan, nog zijn sporen kan verdienen.
Qua handel maakt het niet uit, nafok van Apollo leverd meer op dan zijn dekgeld, dat is bij vele nog maar afwachten. :+