Campeonato 2013 PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Campeonato 2013 PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:05

Over 3 weken sluit de inschrijvingsdatum alweer. Wie gaan er en wie neem je mee?

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar denk dat iedergeval meegaan;

Bomba, 2 jarige merrie, sectie 3.
Aranka, 2 jarige merrie, sectie 3.
Galina, 5 jarige merrie, sectie 9.

SandravdB

Re: Campeonato 2013 PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:09

Denk dat ik dit jaar enkel als toeschouwer kom.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:39

Ben nog in dubio... Zadelak, ruitermak, ff doorrijden, APTO-keuring...
Misschien is de premiekeuring + trainen erbij wat veel

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 01:32

Ik denk dat ik met caza, rubriek 5 jarige hengsten ga meedoen.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:28

Weet iemand of dit ook is toegestaan? Hij kan ook besteld worden met 1 ring.
Afbeelding
http://www.elcaballo.de/Kappzaume/306-3024-Cavecon

Vind de "echte" serreta's die ik overal vind namelijk niet mooi..
Ik zie namelijk zo op de foto's geen verschil qua neusriem, of is die er in werkelijk wel?
Heb namelijk nog nooit een serreta gezien, alleen op foto.
Ik zou graag een bruine willen zonder frontriem en met een lage keelriem, dus niet hoog zoals bij een hoofdstel en met smalle riempjes. Heeft iemand anders een idee waar ik zoiets kan vinden?

En weten jullie een persoon die ik kan vragen voor voor te brengen? Ik heb Elske vorige maand een pb en email gestuurd maar ik krijg geen reactie.. En zelf kan ik wegens een zware knieblessure niet voorbrengen, plus totaal geen ervaring.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:31

Ik zou Elske vragen idd... Stuur haar via Facebook eens een bericht...
Frontriemen met rozetten aan de zijkant zijn niet toegestaan... Volgens mij ook alleen een serreta met 1 ring voor het voorbrengen toegestaan maar dit weet ik niet helemaal zeker...

Kijk eens op deze site: http://www.el-mosquero.de/index.php?cPath=29_32

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:08

Heb je misschien haar facebook naam voor mij? Of staat ze bij jouw vrienden op facebook? Dan zal ik het via die weg ook eens proberen.

Dat las ik inderdaad dat rozetten niet zijn toegestaan en dat het maar 1 ring mag hebben.

Ben jij er al een beetje uit wat je gaat doen? Lijkt me een moeilijke beslissing zeker na je super goede plaatsing van vorig jaar en nu ook weer een heel leuk compliment van de keurmeester met de apto.
Zou hij juist niet door het doorrijden beter in zijn bespiering komen en versterken in zijn beweging?

Dankjewel voor de link, helaas zat daar niet tussen wat ik zoek.
Ach heb nog even.. :D

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:41

Ja ze staat tussen mijn vrienden..
Weet het nog niet echt nee, zeker ook omdat ik niet te hard van stapel wil lopen...
Rijden (alles nieuw) en dan ook nog trainen voor de premiekeuring is misschien wel wat veel...
Ik wil hem de komende 20 jaar nog bij me houden dus niet alles te snel en te veel doen... Of misschien dit jaar verder klaarmaken en dan volgend jaar ook onder het zadel... Dan is alles wat meer bevestigd ook... Weet het echt nog niet maar moet nu wel op gaan schieten haha...

Aan de andere kant; hij is vorig jaar ook geweest, kent het riedeltje al en het is ook weer op dezelfde locatie dus wat dat betreft.. Hmm moeilijk moeilijk haha

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:50

En hem nog bv 2 maanden doorrijden, dan even pauze en trainen voor de premiekeuring en in het najaar of winter weer verder rijden? Moeilijke beslissing hoor..

Zit ik zelf ook mee, ik word volgende maand voor de 3e keer aan mijn knie geopereerd op 2 jaar tijd, waardoor ik er weer uit lig en ik ben net pas 6 weken aan het rijden na de revalidatie van mijn vorige operatie.. Dus qua basis/africhting/doorrijden is Caza ook pas echt in de beginnersfase en heb door mijn operatie niet superveel tijd om hem nog verder door te trainen voor de keuring terwijl hij daar wel verplicht de rijproef moet lopen (mits we daar natuurlijk voor geselecteerd worden). En dan moet hij ook nog het voorbrengen leren, en ik hoe ik hem dat moet leren.. :+
Dus komt eigenlijk ook niet zo goed uit.. Maar hij is nu nog hengst en wil daarom toch graag met hem mee doen. Kan natuurlijk altijd zijn dat hij volgend voorjaar/zomer toch flink hengstengedrag gaat vertonen en dan gecastreerd moet worden en dan vind ik het jammer dat ik nu niet mijn kans heb gegrepen..

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:57

Oh ja dat is idd ook een lastige situatie zeg... Nja qua trainen denk ik dat hij alleen een opfris cursus nodig heeft, ben vorig jaar echt al zo lang van te voren gaan trainen dat ik niet veel en lang hoefde te doen elke keer... was ook op aanraden van Elske.. Dus denk dat ik het vanaf nu elke week met 2x per week 10 minuutjes ook wel red maar pff lastig lastig hoor haha...

Mja... nu is hij zo braaf en gaat het zo goed dat ik ook weer niet wil overhaasten om er dan nog iets zoals de premiekeuring bij te doen... Lastig he...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:00

Wat oefen je eigenlijk en hoe? Heb nog nooit zo'n keuring gezien en heb geen idee wat en hoe ik hem het moet leren.. :o

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:34

Je moet je eerst opstellen, daarna over de middenlijn lopen en aan het eind paar voltes draven (volgens mij vanaf 3 jaar ook paar in galop) en daarna terug over de hoefslag in draf, de bocht door tot x en dan stilstaan en opstellen zodat ze hem nog een keer kunnen bekijken (Cyrina correct me if i'm wrong)...
Moet je maar eens zoeken op youtube naar zulke filmpjes... Klinkt ingewikkelder dan het is, snapte er eerst ook niks van :P

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:40

En wat oefen je dan precies of verbeter je aan je paard? Bedoel Caza kent het longeren goed en stil staan en stappen aan de hand is ook geen probleem.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:55

Je mag ook met voorbrenghalster, zo een met een kettinkje.

In iedergeval moet het als je een serreta gebruikt een eenringsseretta zijn. Ik weet niet zeker of het ook een kaptoom mag zijn zoals deze..

Wat je goed moet oefenen is het in draf rechtdoor gaan. Dat gaat niet zoals bij Nederlandse stamboeken naast je paard, maar op longeerafstand en komt gelijk na de galop die gewoon gelongeerd wordt.

Afbeelding

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:07

Oke, dan vraag ik het eens na bij het stamboek.
Worden de meeste hengsten met serreta voorgebracht of ook veel met voorbrenghalster?

Wat loopt hij daar zeg! <3

Oke, dan moet ik dat dus gaan oefenen dat hij dan niet in galop aanspringt, dit doet hij namelijk graag want hij verliest nog snel zijn balans met verruimen..
De draf en de galop op de volte is wel in normaal tempo, of moeten ze dan ook verruimen?

Heb je misschien nog meer tips voor de voorbereiding?
Qua oefenen, verzorging ed? Is het bv normaal dat ze ijzers hebben?
Caza heeft hele harde hoeven en loopt dus op blote voeten :D

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:57

Weet ik eigenlijk niet, voor Vivo had ik een serreta gekocht omdat het de 1e x was en ik hem daar iets meer mee onder controle had dan met een voorbrenghalster naar mijn idee...

Jaa je moet op de lange lijn waar je dus in draf moet proberen in 1x (recht)door te gaan zonder dat ie in galop aanspringt... Bij mij ging dat thuis altijd best goed alleen op de keuring was zoveel meer te zien... Maar meer jonkies deden dat, werden ze ook niet echt op afgerekend had ik het idee. Maar volgens mij wordt dat in de oudere rubrieken niet echt gewaardeerd, toch Cyrina?

Presentatie moest dacht ik ook met losse manen (voorbrengen aan de hand)...
Vivo had ook geen ijzers aan (en nog steeds niet). Is ook niet verplicht dacht ik

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:44

Als je een keer een volte moet draaien om terug te nemen in draf is het niet erg, maar het moeten er niet meerdere worden.

De meeste lopen tegenwoordig gewoon met voorbrenghalster, ook de hengsten.

Ijzers of blote voeten maakt niks uit. Bij mij staat ook alles op blote voeten.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:28

Wij gaan ook, wij zijn nieuw op dit deel van bokt. We hebben twee PRE's; een driejarige hengst en een bijna jaarling merrie.

Alleen de hengst gaat naar de keuring.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:19

Heb met caza al paar keer geoefend bij mij hoor winneke,omdat ik hem vorig jaar eigenlijk mee zou nemen.Hij pikte het erg goed op!

Ik neem mee:
Gentil XLI 6 jarige hengst
Cesaro 9 jarige hengst
Habanero LXXXII 12 jarige ruin

Elske brengt ze allemaal voor bij mij.

Cyrina:neem je Jerez niet mee?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:46

Neem je je 5 jarige schimmel niet mee?
Welke is Gentil?

Ik heb Elske gemaild, pb en via Facebook maar ik krijg geen reactie..
Dus als je iemand weet, graag!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:06

Ze is op vakantie in NL dus misschien zit ze niet zoveel achter de pc :P

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:13

Dat is m'n schimmel winneke :) .

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:19

Ah, dat lekkere ding! Dacht dat hij even oud was als Caza..
Ga je hem zelf rijden of je zus?

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:28

Haha nee hij word in augustus 6. We zitten wel in dezelfde categorie.

Ik zit heel erg te twijfelen om zelf te rijden of om Elske te laten rijden. M'n zusje rijd hem nooit, hij houdt er echt niet van dat andere aan hem zitten. Hij is echt heel eenkennig.
Ik denk alleen dat ik zelf te zenuwachtig ben

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:42

Ik zal zelf ook wel stiknerveus zijn maar Caza vindt het ook niet fijn om een vreemde op zijn rug te hebben.
En er is toch al genoeg stress zo'n weekend dus dat wil ik zo min mogelijk maken door dan maar zelf te rijden.
Maar zit dan nog in mijn revalidatie van mijn operatie van volgende maand, maar ach we zien wel.
Is toch gewoon voor de ervaring en leuk om eens mee te maken.