[TI] zoektocht tinker pfff

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emke2001

zoektocht tinker pfff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:16

Wat valt het tegen als je op zoek bent naar een tinker en al eens een hele lieve, mooie gehad hebt, maar die helaas in hebt moeten laten slapen..
Ik houd marktplaats in de gaten, weet de tinkersites te vinden, maar het is zo lastig....!
Heb helaas ook al een aantal keer gemerkt dat er zo veel verzwegen of verdraaid wordt tijdens de verkoop van een paard...
Is het paard toch niet zo braaf als gezegd, of kom je erachter dat een paard best een voorgeschiedenis heeft.
Erg jammer, want volgens mij heeft niemend daar iets aan.
Ik zou het liefst een paardje vinden waar ik meteen alles mee kan doen, maar twijfel soms of een jonger dier niet beter naar je hand te zetten is.
Zijn hier nog tinkerliefhebbers aanwezig met goede tips?

Groetjes!

KootMiraDrum

Re: zoektocht tinker pfff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:25

Je moet gewoon gaan kijken bij te koop staande tinkers, vragen of de mensen je er ook even mee alleen laten, lekker poetsen, even samen zijn, even voelen hoe het dier in zijn/haar energie staat. Als je op zoek bent naar een volleerd dier zul je zien dat je tegen een jongeling aan loopt waar je op valt, en als je op zoek bent naar een jongeling zul je zien dat je tegen een volleerd dier aanloopt. ;)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:36

Neem je tijd..neem gewoon geen overhaaste beslissingen en dan kom je vanzelf bij de juiste tinker..
En als je er 1 ziet ga er een paar keer,rij een paar keer vraag de tijd en te doen me het dier wat jij voor ogen hebt om te gaan doen met het paard.
Het heeft mij ruim 1,5 jaar geduurd voor ik de tinker vond waar ik als een blok voor viel.
Suc6 met je zoektocht en heus de dag dat je je droompaardje weer vind komt echt wel...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:04

neem de tijd , ga bij verschillende kijken

ik was op een foto verliefd op een tinker die ik in het echt heel erg vond tegenvallen
toen ben ik bij bandit gaan kijken die ik op de foto niets bijzonders vond hebben maar in het echt werd ik heel verliefd op hem

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:25

Vooral de tijd nemen idd :) de mijne kwam eerder dan verwacht, ik wilde juist eigenlijk nog niet gaan kijken voor een eigen tinkertje omdat ik mn oude grote liefde weer mocht verzorgen en toen kwam ik m ineens tegen :) hij had de maximale leeftijd van wat ik zocht (hij was net 15) maar man man wat ben ik blij met m <3 Vroeger zou ik 15 eigenlijk te oud gevonden hebben, maar heb geleerd niet meer naar leeftijd te kijken, zegt namelijk helemaal niks. Mn mannetje is nu net 16 jaar geworden en heeft op t moment echt een superconditie, zelfs na een 5 uur durende buitenrit is hij nog steeds helemaal vrolijk en actief en hij kan nog steeds de 1.10m springen onder de man :D

De jouwe komt ook vanzelf op je pad :) gewoon lekker de advertenties afstruinen. Wat ik zelf ook de eerste keer heb gedaan toen ik een pony kon kopen was zelf een advertentie zetten met wie ik was, wat ik kon bieden en wat ik zocht. Kreeg daar erg veel reacties op en zo heb ik mijn vorige pony gevonden, hij stond officieel nog niet te koop maar mijn verhaaltje sprak haar erg aan :)

Owja, als je een goed brave tinker wil die goed bereden is, ga dan niet naar een handelstal (een stal waar zelf gefokt wordt vind ik wat anders, maar ik doel nu op stallen die puur en alleen tinkers importeren)... die beweren altijd hoog en laag dat ze zo braaf en bomproof zijn, maar vaak zijn het dieren die nét geimporteerd zijn en waar meteen een zadel op gegooid is. Ze zijn dan overdonderd en idd dan erg braaf...totdat ze wat gesetteld zijn..

Ik ben een tijdje terug met een vriendin mee geweest bij een handelaar met voornamelijk tinkers. Was een 6 jarige bomproof en goed bereden tinker... nou dus echt niet he. Hij kon niet eens rechtlopen, slingerde als een gek, schrok van elk blaadje dat langs vloog en galopperen kon hij amper zonder te bokken omdat hij uit balans kwam. Uit de advertentie leek t alsof hij al een lange tijd onder t zadel was, maar hij was pas net enkele maanden uit engeland en dus pas zeer kort beleerd.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:42

Vond het helemaal geen moeilijke zoektocht maar mijn insteek is dan ook anders, ik hoef niet meteen een paardje waar ik alles mee kan maar wil er gewoon rustig mee aan de slag gaan. Eerst wennen aan het stalgebeuren, aan ons, het dagelijks poetsen, hoefjes geven en zadel opleggen. Dan rustig beleren en zogauw we ergens tegen aanlopen ga ik daar een oplossing voor zoeken.

En dat is zo raar die klik komt vanzelf, want alles wat je er rustig instopt verdient zich (soms na jaren) vanzelf weer terug.
Een dier leeft in het heden dus ik heb geen boodschap aan wat er in het verleden gebeurt is, dit zet mij enkel aan tot denkwerk om misschien een nare ervaring weer om te zetten in iets positief.

Begin maart bij een handelaar wezen kijken, stonden meerdere "leuke tinkers" , ach meer moment van de dag degene die we gekocht hebben, mooie maat, ondeugend hoofdje. Alleen even erop gezeten, naar zijn bewegingen gekeken, gekroeld en that's it :D
Nee, door de jaren heen heb ik begrepen dat je een droompaard niet koopt maar dat je erzelf één van moet maken :)

Wel kies ik duidelijk voor een sober ras, een dier wat in aanleg niet te licht ontvlambaar is want daar heb ik het lef niet meer voor, toch iets angstiger geworden voor het vallen.
Verkeerde verhalen heb ik bij een aankoop nooit gehoord, ik vraag er niet na, wil zonder vooroordeel een dier benaderen. Je merkt meteen (afhankelijk van de leeftijd) of het dier al in de hand is geweest, beleerd enz. Mijn ervaring is dat een "vervelend" dier bij de één zich geweldig kan gedragen, ontwikkelen bij een ander.

Een dier wat je gehad hebt, krijg je nooit meer terug, elk dier heeft zijn eigen karakter, looplust enz, maar ik weet uit ervaring dat al heb je een heel lief, mooi paard gehad je er gewoon weer één terug kunt kopen :P , gelukkig maar.

O, nog even over bovenstaande reactie, mijn nieuwe tinker komt wel van een handelstal en we zijn er zo blij mee. Besef wel dat ook een 6-jarige bomproof tinker moet wennen aan de nieuwe situatie en daar gaat al zo een paar maanden overheen en niet te vergeten blijf sober!!!! voeren.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:45

dagmach, de tinker hebben ze daar gereden, op bekend terrein en daar gedroeg hij zich al zo. Deze mensen zochten idd een bomproof tinker en goed bereden, een 6 jarige tinker kan dat best zijn, maar niet als ze net 3/4 maanden onder t zadel zijn en dat stond niet in de advertentie... bomproof en goed bereden was gewoon een leugen om mensen te trekken, want zelfs op eigen terrein was hij alles behalve dat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:19

Ligt ook aan je budget! Tinkers zijn niet goedkoop!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:32

Wij hebben in totaal drie tinkers en bij twee van de drie hadden we helemaal geen intentie om er eentje te komen. Je komt vanzelf een paardje tegen die jou uitkiest als baasje en waarvan jij in de zevende hemel raakt!

Het grappigste verhaal is dat van Keltic, we waren opzoek naar een mooie marathon wagen om te koetsen met Zabou. Mam had de koets op MP gezien en vond het een mooi wagentje. Zeg pap opeens tijdens het bekijken van de foto's, "bohhhh dat vind ik een mooie tinker dat vind ik een ruig paard voor mij om te koetsen"! Naja wij gaan kijken naar de koets en pap viel als een blok voor Keltic := . Mijn vader die altijd ons hielp en ons altijd trouw bij stond met zabou en Devin en misschien 3x op een paard had gezeten maar wel de droom had om te gaan koetsen! Als je pap en Keltic ziet gaan, heerlijk om te zien! Ook super om te zien dat Keltic zo lief voor hem is met het rijden, pap had op zijn 50ste zijn eerste paardrijles en op zijn 51ste wint hij zomaar even in de catogorie A-proef de eerste plaats op de Tinkerdag Limburg! *\o/* :D _/-\o_

Bij mijn Devin heb ik ook meer dan een jaar gezocht, we zijn bij verschillende grote stallen geweest. We hebben veel telefonische contacten gehad omtrent een grote tinker en een beetje pittig karakter maar het wilde niet vlotten. Totdat ik Devin op MP zag, welliswaar voldeed hij helemaal niet aan mijn wenslijst maar hij koos voor mij als baasje en ik was bij heldere hemel getroffen door de bliksem <3
Ik zal het moment ook nooit vergeten dat ik voor het eerst de stal in ging bij hem. Ik heb heel veel werk gehad met hem en heb nog heel werk met hem voor de boeg, maar we zijn op de juiste weg :D

{edit/ wij hebben "behoorlijke" prijzen betaald voor onze tinkers maar ze zijn iedere euro van het waard! Ter info we hebben 1 tinker stermerrrie vanner reserve dagkampioene 1.61,5m, 1 tinkerruin voormaling dekhengst en in 2008 nederlands kampioen Vanner ruinen 1.55m en 1 tinkerruin die in Heeze gekeurd gaat worden, ICS 4de premie tijdens de hengstenkeuring (afgekeurd voor de dekdienst bij de vorige eigenaresse). Devin is een echte laatbloeier, hij zag er echt niet uit op die keuring en hij heeft zich goed opgedroogd! Wat ook zo fijn is dat dit paardje super kan lopen (mits hij zin heeft, hahaha en daarbij komt dat ik pas sinds 8 maanden dressuurles heb en nog niet eruit gereden krijg wat erin zit. Maar dit komt nog wel!) springen/dressuren/vrijheidsdressuur volgens mij is er niks wat hij niet kan!

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:31

Toen ik ging kijken voor een paardje, had ik in eerste instantie nog totaal geen idee van waar ik naar opzoek was.
Ik was gewoon heel internet aan het doorzoeken, en had al een paar leuke paardjes gevonden.
Ik wilde eerst een paard waar ik al meteen op kon rijden, maar ik viel als een blok voor een tinkerveulentje dat nog bij zijn moeder stond.
Ik was al naar verschillende paarden wezen kijken, maar dit veulen was echt ''mijn'' veulen.
De klik was er meteen.
Ik denk dat je gewoon lekker rond moet zoeken, en vooral niet overhaasten.
De kans dat je dan na een paar maanden beseft dat het paard toch niet de juiste is, is te groot ( vind ik :o )
Ik ben ook een stuk of 5 / 6 keer naar het veulen wezen kijken in een maand tijd, gewoon om te kijken, en lekker poetsen zodat
ik al een beetje een idee had wat zijn karakter was.

Succes in ieder geval met de zoektocht!

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:47

Lastig hoor! Een paard is het of is het niet... Je moet er denk tegen aan lopen zoals al meer gezegd. En daarvoor moet je vooral naar leuke potentiële paardjes blijven gaan kijken. Er zit er vanzelf een tussen waar je een klik mee hebt of een goed gevoel. Ik denk dat het juiste paard vinden best een intensieve zoektocht kan zijn, maar zie het als de voorpret. Als je straks het paard vind waar je naar op zoek was geeft dat vast voldoening!

Ik zocht ooit naar een grote (1.60+) tinkerruin van ong 5-6 jaar. Ik kwam thuis met een onmogelijke 3 jarige tinkermerrie van 1.54... En ik heb haar inmiddels 16 jaar, zij is mijn andere helft <3

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:49

Overigens is het wel extra moeilijk als je dat paard al gevonden had maar verloren bent. Probeer niet je overleden paardje in een nieuw paardje te zoeken!

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:11

Wizz99 schreef:
Lastig hoor! Een paard is het of is het niet... Je moet er denk tegen aan lopen zoals al meer gezegd.

dit is helemaal waar :j
Toen ik op zoek ging naar een tinker ben ik ook bij verschillende wezen kijken, maar niks was het. Ik wilde het liefst geen zwart bonte want dat vond ik te simpel, ik wilde geen merrie en het paard moest ingereden zijn.
Ik kwam bij de bonte parels bij Jamie aan het kijken, mooie bruinbonte merrie, erg aansprekend hoofdje en een nette stokmaat van 1.50. Ooit bereden geweest dus het oppakken zou niet moeilijk zijn. Helaas viel ze buiten ons budget dus zou weer verder moeten kijken.
Op dat moment had ze ook een veulen aan de voet, een lelijk eendje vond ik het. Maar ik was wel de eerste persoon die dat veulen bij zich kon krijgen en er zo mee weg liep. Oftewel er was direct een klik. En ja zul je altijd zien, het was een merrie, ze was een half jaar oud dus kende niks en mevrouw was ook nog zwart-bont....
Maar nu loopt ze inmiddels al 4,5 jaar hier in de wei en heb er geen enkel moment spijt van gehad! Lekker bezig zijn met een jong veulen, compleet naar eigen hand gezet, inrijden geen probleem gewoon erop gaan zitten en weg rijden. En ja dat was ook niet mijn planning, heb 3 jaar moeten wachten voordat ik erop mocht gaan zitten. Maar ach als je zo met je paard bezig bent is die tijd voor je het weet voorbij! En in die tijd zijn we onafscheidelijk geworden :)

Je zoektocht kan lang duren maar ook kort, die van mij duurde twee maanden maar toen had ik ook al meteen het paard waar ik een klik mee had. En heb wel gemerkt nu dat dat erg belangrijk is :j

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:43

Ik blijf gewoon volhouden en het internet in de gaten houden!
Wil voorlopig mijn wensen nog niet bijstellen, hoewel dat er natuurlijk aan ligt wat er dan niet helemaal klopt..
Inderdaad je droonpaardje kun je voor een gedeelte zelf maken, maar karakter doet ook veel.
Niet alle tinkers zijn even relaxed en cool helaas.
Mochten jullie iets weten, dam hoor ik het natuurlijk graag!
Misschien makkelijk als ik mijn wensen lijstje erbij zet :)
- een ruin
- leeftijd tussen de 5 en 12
- stokmaat rond de 1.45
- veel en dik behang, ook sokken
- niet het echte zware type, graag wat ranker maar wel echte tinker
- (liefst mooi) bont...
- netjes gereden, in ieders geval de basis
- wil er veel buitenritten mee maken, dus fijn als hij dat al beetje kent en liefst ook dat hij alleen op pad kan
- super lief, braaf, hoog knuffelgehalte en betrouwbaar in de omgang en met rijden

Ja, jullie zien het, een echte droomtinker... :o .
Maar uit eigen ervaring weet ik dat ze bestaan!

Groetjes!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:56

Ik heb sinds kort mijn eerste eigen paard, nooit gedacht maar het is een Tinker geworden. Ook zwartbont met heel veel wit, wat ik eigenlijk nooit wilde etc. Maar hij heeft een super karakter, wel af en toe de nodige bokken (vooral in galop en in de bak bokt hij eigenlijk alleen maar in galop..) en super betrouwbaar! Hij is eigenlijk geheel verkeersmak, af en toe schrikt hij maar dat is dan zo weer klaar! Ik ben een angstige ruiter maar het gaat super goed, is heel braaf maar heeft wel het nodige meegemaakt. (Geïmporteerd)

Hij was dus eigenlijk qua uiterlijk alles wat ik NIET zocht, maar ben toch helemaal verliefd! Maar ik denkt wel dat je je droom tinker vind hoor! Misschien duurt het lang, maar er zal zeker ergens wel een paard lopen waar je direct een klik mee hebt. ;)
Laatst bijgewerkt door donnar op 15-05-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig moeite mee heb gehad te vinden van mijn Mona. Ik heb alle tinkers op MP en bokt etc bekeken en sprongen er maar 2 uit waarvan Mona 1 was en op nr 1 stond. Wezen kijken en 3 dagen later stond ze bij mij. Ik kijk echt op uitstraling op de foto's en van de honderden te koop sprongen er dus maar 2 uit. Mona is mijn allesje, nu na 1,5 jaar echt onafscheidelijk.
Bij mijn vorige zoektocht was bij kruising tinker wezen kijken en was ook gelijk patsboem. Vanaf foto al. Helaas was zij na 3 maanden overleden. (vandaar mijn tweede zoekactie).

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:37

Ik was niet eens op zoek naar een paard en toen kwam ik Buster tegen :D. Op de foto al helemaal verliefd, maar op een gegeven moment was hij van Marktplaats af. Ik balen, maar het moest zo zjin.. Twee à drie maand later stond hij er weer op. Wel weer met andere foto's, maar herkende hem meteen. Toen toch maar gaan kijken en ik was op slag verliefd <3

Elke keer als ik hem zie wordt ik weer opnieuw verliefd, voor zover dat nog kan :D.

En een Tinker met veel behang, dat zijn vaak wel de zwaardere types he :P

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:54

meestal wordt je verliefd op iets wat je niet zoekt

ik wou een driekleur veel kleur , groot en zwarte staart
wat werd mijn eerste tinker een merrieveulen met veel wit , over 3 dagen heb ik haar alweer 10 jaar

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:14

hier wilde ik een tinker met veel kleur, zwarte staart en minimaal de basis erin.
uiteindelijk heb ik een overwegend witte tinker met wel een zwarte staart. Hij was alleen zo groen als gras. Maar t was liefde op het eerste gezicht en inmiddels 8 mnd later ben ik heel blij met hem en ben ik blij dat ik een groen paard heb, hoef ik me minder schuldig te voelen dat ie op dit moment met zwangerschapsverlof staat(ik kom niet zo makkelijk meer van het paard af, dus dan maar niet meer rijden)

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:34

Zo leuk om jullie verhalen te lezen!
Vooral ook omdat de meesten van jullie ook van te voren echt een idee hadden van wat ze precies zochten, maar dat de meesten daar toch helemaal van afgeweken zijn!
En het leuke daarvan is weer om te lezen dat jullie toch allemaal je droompaardje hebben gevonden!
Ach, ik zie wel wat het precies voor een tinker gaat worden...
Morgen ga ik er naar eentje kijken.
Ik heb er maar niet al te veel verwachtingen van, want heb een aantal keer meegemaakt dat het dan toch enorm tegenvalt..
Hij voldoet eigenlijk niet helemaal aan mijn plaatje, dus dat is misschien wel een goed teken en is hij juist heel leuk haha :D

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:34

Chay_Flame schreef:
En ja zul je altijd zien, het was een merrie, ze was een half jaar oud dus kende niks en mevrouw was ook nog zwart-bont....

Haha wat een goed verhaal! En komt wel een beetje met dat van mij overeen! Herkenbaar dus. Zo zie je maar, je komt niet altijd thuis met waar je naar op zoek was en dan kan het toch goed zijn :)

emke2001 schreef:
Morgen ga ik er naar eentje kijken.

Spannend! Probeer je niet te strak vast te houden aan je lijstje hoor! Probeer ieder paard een kans te geven zijn eigen beste kant te laten zien! Ieder paard heeft andere kwaliteiten! Laat je weten hoe het was? Ik ben wel benieuwd!

Wel leuk idd om al die verschillende verhalen te lezen over wat voor voorkeuren iedereen had en wat het uiteindelijk geworden is!

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:56

Het is gewoon puur een kwestie van geluk hebben en een klik hebben met de Tinker die je tegenkomt!
Niet te kieskeurig worden, maar gewoon naar alle paardjes gaan kijken die je aanspreken. En gewoon eens een dagje meelopen met de eigenaar en kijken hoe het paardje zich dan gedraagt en of je er echt een klik mee hebt!

chatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:15

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 00:30

Ik zoek echt een ruin :o

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 02:04

Waarom speciaal? Gewoon benieuwd... En hoe was het vandaag bij de tink waar je naar zou gaan kijken?