Boswandeling met merrie & veulen, dan 6 weken oud, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

Boswandeling met merrie & veulen, dan 6 weken oud, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:08

hallo,
ik weet niet of dit goed staat maar...
wij zijn van plan om over 6 weken een bosrit te gaan maken.
bosrit is eigenlijk niet het goede woord, we gaan gewoon met ze stappen/draven/gallopperen aan de hand.
alleen is 1 van de merrie's die mee gaat net bevallen van een veulen,
kunnen we het veulen ook gewoon meenemen, met de moeder?
of moeten we de moeder ook gewoon thuis laten?
gr
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-05-13 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel iets verduidelijkt

Sweetgirl1

Re: kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:10

Nou ik vindt t wel ver ineens hoor voor een 6 weken oude veulentje een hele bosrit..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:11

Een bosrit van 10 minuten ja... Inclusief heen- en terugweg.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:13

& met heeel veel pauze's dan?

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:13

Sweetgirl1 schreef:
Nou ik vindt t wel ver ineens hoor voor een 6 weken oude veulentje een hele bosrit..

hangt er vanaf waar het bos is enz. als je met de trailer moet zou ik het niet doen
zou het niet te lang maken ongeveer 10 minuutje of een kwartiertje?
de hoefjes zijn nog gevoelig

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:15

famke43 schreef:

ik heb ook wel eens met een veulen gewandeld, weet niet meer hoe oud ze toen was en het was maar een klein stukje, maar ze viel zo bij me op schoot in slaap. zo lief! (dat was toen we weer thuis waren)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:17

Met hoeveel paarden gaan jullie? En hoe oud is het veulen nu? 'Net bevallen' weet ik niet precies wat je bedoelt, ik ga dan uit van 0-2 weken, ik zou zo'n veulen niet meenemen als jullie met zijn allen gaan rijden. Zo'n veulen is nog ontzettend gevoelig, ik zou die niet zomaar met een kudde paarden mee laten lopen/rennen.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:18

Kirsha schreef:
Met hoeveel paarden gaan jullie? En hoe oud is het veulen nu? 'Net bevallen' weet ik niet precies wat je bedoelt, ik ga dan uit van 0-2 weken, ik zou zo'n veulen niet meenemen als jullie met zijn allen gaan rijden. Zo'n veulen is nog ontzettend gevoelig, ik zou die niet zomaar met een kudde paarden mee laten lopen/rennen.

er gaan 3 pony's.
de vader, de moeder, en het veulen.
ze is gister bevallen. en we gaan niet rijden, alleen heel af en toe een kindje van 6 erop( die gaat op de vader van het veulen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:19

Moeders en veulen lekker laten waar ze zijn, allebei gewoon helemaal niet mee nemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:21

Kan prima, zeker zolang je een wandeling van een uurtje of zoiets maakt is er geen enkel probleem. Ook op de trailer moet gewoon kunnen. Mooie leeftijd om dit soort dingen spelenderwijs te kunnen leren. Heb je later alleen maar gemak van. Hou er wel rekening mee dat je je handen goed vol kunt hebben aan een merrie en veulen in een onbekende omgeving.
Bedenk van tevoren ook goed of je het veulen los laat lopen of vast houdt. Dit ivm wegen en loslopende honden.
Voor zo'n actie zou ik het veulen rechts naast de moeder vastmaken aan een longeersingel. Wel van tevoren oefenen. Zo heb je je handen vrij voor de merrie, kan het veulen op haar steunen en loop je zo min mogelijk risico's.

Na afloop zal het veulen flink moe zijn van alle indrukken, maar daar is niks mis mee.

Sweetgirl1

Ga dan een stukje in het land lopen als je het zo graag wilt. Maar een bos,, Die takken enz en als je zegt ze is gister bevallen,, is het veulen dus 1 dag oud en geen 6 weken zoals je zei..

Sleeper

editje
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 12-05-13 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:22

Sweetgirl1 schreef:
Ga dan een stukje in het land lopen als je het zo graag wilt. Maar een bos,, Die takken enz en als je zegt ze is gister bevallen,, is het veulen dus 1 dag oud en geen 6 weken zoals je zei..

we gaan pas over 6 weken een bosrit maken!

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:25

fjordnina schreef:
Kan prima, zeker zolang je een wandeling van een uurtje of zoiets maakt is er geen enkel probleem. Ook op de trailer moet gewoon kunnen. Mooie leeftijd om dit soort dingen spelenderwijs te kunnen leren. Heb je later alleen maar gemak van. Hou er wel rekening mee dat je je handen goed vol kunt hebben aan een merrie en veulen in een onbekende omgeving.
Bedenk van tevoren ook goed of je het veulen los laat lopen of vast houdt. Dit ivm wegen en loslopende honden.
Voor zo'n actie zou ik het veulen rechts naast de moeder vastmaken aan een longeersingel. Wel van tevoren oefenen. Zo heb je je handen vrij voor de merrie, kan het veulen op haar steunen en loop je zo min mogelijk risico's.

Na afloop zal het veulen flink moe zijn van alle indrukken, maar daar is niks mis mee.

merrie heeft er al vaker gelopen en is 15 jaar oud, en schrikt niet snel.
veulen heeft dan als we gaan sowieso een halster+ touw om,
moeder krijgt hoofdstelletje of halster, is nog niet zeker.+longeerlijn

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:25

Oh sorry, het aan de hand lopen had ik even gemist. Maar alsnog, ook dat vind ik inderdaad wel erg snel. Laat ze lekker allebei even van hun 'zwangerschapsverlof' genieten, de zomer duurt nog lang, dus je kunt nog vaak genoeg met ze in het bos wandelen :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:27

Ik snap niet zo goed waarom je het vraagt als je toch al weet wat je gaat doen....
Iedereen geeft zijn mening maar uit al jou antwoorden maak ik op dat je het toch wel gaat doen.
Als er word geadviseerd het niet te doen vraag je of het met veel pauzes kan etc....
Dan trek je toch al je eigen plan.

Zoals hier boven al gezegd word de zomer is nog lang.... Tijd genoeg

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:30

we hadden alles van te voren al bedacht,
we wisten niet precies wanneer ze zou gaan bevallen, het kon ook in de zomervakantie zijn.
maar nu is ze gister bevallen en weten we het niet precies meer.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:31

Ik zou lekker wachten tot ze groot genoeg is

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:35

Ja, plannen opzij zetten dus. Als je voor volgende week een wedstrijd plant en je paard breekt morgen haar been, dan ga je toch ook niet alsnog die wedstrijd rijden? Laat ze lekker allebei even tot rust komen joh. Je hebt straks 2 maanden zomervakantie, in augustus is het veulen 3 maanden oud, dan is het alweer een heel ander verhaal. Maar voor nu, lekker laten staan.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:38

famke43 schreef:
Kirsha schreef:

er gaan 3 pony's.
de vader, de moeder, en het veulen.
ze is gister bevallen. en we gaan niet rijden, alleen heel af en toe een kindje van 6 erop( die gaat op de vader van het veulen)

Als ze gister is bevallen zou ik het niet doen..
ik dacht dat ze al 6 weken was..

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:39

Het kan wel :) Rustig aan doen, veulen aan de moeder vast binden en dan leren ze er ook nog veel van! :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:40

Zo te lezen heb je toch al je beslissing gemaakt, maar net als alle anderen, raad ik t je ten zeerste af.. Het veulen is nog veel te jong..

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:51

nadja15 schreef:
Het kan wel :) Rustig aan doen, veulen aan de moeder vast binden en dan leren ze er ook nog veel van! :D

doen ? met een veulen van zes weken oud ? dat gaat hem niet worden hoor !
ja het veulen leert er veel van, maar doe maar pas een bosrit als ze ouder is.. zoizo een maand of twee, en zoals de andere al zeggen,
laat haar nog genieten van haar zwangerschapsverlof en ga pas in de vakantie !

zes weken oud vind ik een beetje riskant.. stel veulentje schrikt, rent in volle galop terwijl die vast zit ? moeder kan mee gaan omdat het haar kind is, en gaan er ook oudere mensen mee ?

zoals de reactie's voor me, ik zou het niet doen en nog ff wachten ! :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:56

x_mayra schreef:
zes weken oud vind ik een beetje riskant.. stel veulentje schrikt, rent in volle galop terwijl die vast zit ? moeder kan mee gaan omdat het haar kind is, en gaan er ook oudere mensen mee ?

zoals de reactie's voor me, ik zou het niet doen en nog ff wachten ! :)

Veulentje kan best wegrennen, maar niet verder dan het touwtje. Dat is de ruimte die hij heeft. Een veulen is niet van porselein. In de vrije natuur (en nee, niet alleen vroeger in het wild, ook nu nog) loopt een veulen direct na de geboorte mee in het tempo van de kudde. Dat is echt meer dan 5 km per dag, dus ik zie niet in waarom een veulen niet mee kan op wandeling.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:57

famke43 schreef:

als je veel pauzes neemt, zodat het veulen kan uitrusten wel.....maar ik zou niet te veel galloperen xd