5-jarige merrie laten dekken, te jong?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

5-jarige merrie laten dekken, te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:07

Hoi allemaal!

Mijn merrie Sayuri is net 5 jaar jong geworden en is nu net een jaartje rustig aan onder het zadel. Ik heb eigenlijk altijd al in mijn hoofd gehad dat ik op een dag een veulentje wilde van mijn merrie (gewoon voor mezelf). Ik ben namelijk helemaal dol op het karakter van mijn paardje, hoe mooi is het dus als je een soort kopie hiervan kunt fokken, met dezelfde bloedband als de moeder? Daarnaast wilde ik altijd al een tweede paard erbij hebben in de toekomst, dus het leek me heel mooi om dit dan te verwezenlijken via een veulentje van mijn paard.

Nu is het zo dat mijn droom een flinke stap dichterbij is gekomen, omdat ik een dekking voor haar heb gewonnen via een Facebookactie!! *\o/* Naast alle zaken waarover ik nu al aan het brainstormen ben, zoals de risico's voor mijn merrie, de extra kosten van een tweede paard, kosten en weetjes rondom de dracht...ben ik vooral ook bezig met de vraag of dit het juiste moment is voor mijn merrie om een veulen te krijgen. Zelf had ik in mijn hoofd om het rond haar 8e jaar te doen, in ieder geval wel voor haar 10e jaar. Maar nu zich NU al de kans aandient...word ik flink in de verleiding gebracht om nu al die stap te zetten. Het is een hele mooie kans en wanneer zou het nu wel het juiste moment zijn?

Over de hengst zelf heb ik overigens geen twijfels, het gaat om de Egyptische Arabier (SE) Khaliq Galvan. Het is een prachtige schimmelhengst uit twee schimmelouders, en mijn merrie is een vos uit twee schimmelouders - dus wie weet wordt mijn veulentje wel schimmel!

Nu zou ik graag van jullie willen weten of jullie zelf een 5-jarig paard al zouden laten dekken...of hier nog even mee zouden wachten? En is het ook mogelijk om na een 1e veulen nog met de merrie ambitieus aan de slag te gaan? (Ik wil in de toekomst gaan endurancen met haar)

Ik overleg even of het mogelijk is om het sperma van de dekhengst in te laten vriezen, dan zou ik het op een later moment kunnen doen... maar stel dit is niet mogelijk, dan wil ik alvast even bedenken of ik het avontuur dan alsnog aan ga nu gelijk, of dat ik de kans voorbij laat gaan. :)

kleinvosje

Re: 5-jarige merrie laten dekken, te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:10

5 jaar is niet te jong om te dekken hoor, prima leeftijd! En daarna is ze prima weer op te pakken! Gewoon nu lekker doen, gefeliciteerd met de dekking!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:17

Onze merrie's krijgen op hun 4de en 5de een veulen en gaan dan de sport in.
Ze worden ook met 3 jaar zadelmak gemaakt en gereden.
Dus dat kan allemaal prima.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:18

Prima leeftijd!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:20

Kan gemakkelijk, ben er geen voorstander van maar in de buurt hier (zal geen bedrijfsnamen noemen := ) worden ze met 2 jaar al gedekt.
Gaat ook altijd goed.
Die van mij is met 3 gedekt, net 4 geworden en verwacht over anderhalve maand haar veulen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:20

Prima leeftijd en je pakt haar na het veulen zo weer op!

Invriezen van sperma in zo'n situatie is kostbaar en maakt het insemineren tzt ook lastiger en duurder. Als de hengst naar je zin is en je toch al van plan was een veulen te gaan fokken dan zou ik er niet over twijfelen en bij de eerstvolgende hengstigheid laten insemineren :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:45

Vind dit inderdaad een prima leeftijd, Gefeliciteerd met je dekking!

_makemyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:08

5 jaar vind ik een prima leeftijd om te laten dekken. Gefeliciteerd met je gewonnen dekking. Ik ben heel erg benieuwd naar je toekomstige veulen.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij toe dat 5 jaar niet te jong zou zijn, daar twijfelde ik een beetje over. Vooral omdat ze nog niet heel lang onder het zadel is en in mijn ogen nog steeds de onschuldige jaarling van vroeger is haha. Maar ondertussen is ze natuurlijk alweer 5 :) Ik vind het echt heel spannend!! Ik hoor als het goed is binnenkort van de stal hoe duur het invriezen en dergelijke kost, als daar inderdaad veel kosten aan gebonden zijn...dan maar via de natuurlijke weg laten dekken :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:26

5 jaar is niet te jong, absoluut niet. Ik ken helaas gevallen van dat ze met 2 jaar al gedekt werden en op hun 3e een veulen krijgen, dat vind ik wel te jong.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:28

Ik vind 5 jaar een hele mooie leeftijd. Niet te jong, merrie in de volle bloei van het leven!
Gefeliciteerd met je dekking, ik zeg doen! Als je de centjes, ruimte, tijd en mogekijkheid heb! Geniet ervan zou ik zeggen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:41

Vijf jaar is zeker niet te vroeg!
Twee jaar is veel te vroeg inderdaad, ja. En drie of vier, wat vinden jullie? Is drie te vroeg? Ik heb het idee van wel, maar misschien valt dat wel mee.

TS, gefeliciteerd met de dekking, ik ben benieuwd!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:35

mooie leeftijd juist, en een mooie combinatie hoor met die hengst! Ik zou er zeker voor gaan :) ze is dan 6 als ze een veulen krijgt en dat is heel mooi.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:52

Ik kende een merrie dat met 3 jaar al een veulen had, hebben ze bewust gedaan omdat ze veel en veel te groot werd en met de drachtigheid hoopten ze dat het de groei wat zou afremmen, maar helaas, ze bleef gewoon doorgroeien, het was een hele grote dressuur/ springpaard. zeker wel 1,90 m hoog, het was echt abnormaal groot gewoon, en lopen dat ie kan en bokken dat ie kan, echt het was gewoon een kameel van een paard. Ze heeft absoluut niet geleden van de drachtigheid.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:53

Okee, nou ik ben blij toe dat 5 gewoon een normale leeftijd is ;) en inderdaad, ze is dan 6 tegen de tijd dat het veulen komt. Ik heb een beetje nagedacht maar denk dat ik liever ook een natuurlijke dekking heb dan dat ik het sperma nu in zou laten vriezen en over een tijdje het pas zou laten doen.

Ik denk er nog wel even een weekje over na. Ben eerlijk gezegd een beetje bang dat er bijvoorbeeld iets mis gaat tijdens de dracht en in mijn doemscenario verlies ik er mijn merrie mee. Dan zou ik me zo ontzettend schuldig voelen! Ik heb namelijk de leukste merrie ooit :p hihi.

Overigens zou ik 2 of 3 inderdaad wel wat jong vinden voor een dekking. Ze zijn dan nog zo ontzettend in de groei...ook al zijn ze met 1,5 jaar ongeveer geslachtsrijp, maar ja! Gelukkig was bij die merrie van 1.90m in het voorbeeld van Ragdollcat wel alles goed gegaan! ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:24

Ik wil je niet rot laten voelen hoor, maar als je merrie 6 of 7 is is er denk ik net zoveel kans op iets verkeerds als nu :) Als je nu financieel goed zit om het veulen een fijn thuis te bieden zou ik er gewoon voor gaan! Dat betekent natuurlijk niet dat je niet nog even na kan denken :) Ik heb zelf voor mijn eigen gemoedsrust mijn merrie laten scannen om te kijken of ze helemaal gezond was van binnen en dat geeft mij toch net even een goed gevoel :)

miespotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:10

Prima leeftijd voor een veulen hoor!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:50

Ik vind het niet te jong hoor!

sharonaida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:49

Prima leeftijd, en grappig dat je dat gewonnen hebt!

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:22

Haha bedankt weer voor de reacties! Ik heb het even een maandje de tijd gegeven om erover na te denken en ik denk nu bijna zeker te weten dat ik het wil doen!!! Zat alleen nog even te twijfelen of ik dan via KI of natuurlijke dekking wilde doen maar uiteindelijk komen er bij KI wel erg veel kosten kijken. En het sperma dat dan bewerkt moet worden, zit niet bij mijn gewonnen prijs inbegrepen.
Ofwel ik krijg voor 175 euro twee 'shotjes' vers sperma en daar komen alle scankosten dan weer bovenop (en het hengstig spuiten, want met vers sperma moet je er snel bij zijn). Ik heb niet de aller goedkoopste dierenarts dus ik ben dan minstens 500 euro kwijt (voor het sperma, vooraf scannen en insemineren), en dan moet het ook wel in één keer lukken. Mijn dierenarts zei dat je er op moet rekenen dat het vaak 2 of 3 hengstigheden in het seizoen 'kost' voordat het raak is. Dat is allemaal prima, maar mijn insteek was eigenlijk dat het proces tot de dracht in principe gratis was omdat ik die prijs heb gewonnen! Als er zoveel kosten bijkomen voelt het niet echt meer als een prijs. En dan kan ik het net zo goed over een paar jaar doen, want ik was het sowieso al een keertje van plan. Maar omdat het nu als prijs op mijn pad is gekomen wil ik het nu aangaan! Het is niet dat ik bang ben voor kosten want er komen nog wel meer kosten kijken bij een veulen natuurlijk, maar het is juist wel gaaf als het zo goed als gratis kan omdat ik dat nu aangeboden krijg :)
Vandaar dat ik het via natuurlijke dekking wil proberen, dan heb ik enkel de transportkosten naar de hengstenhouder en dat scheelt nogal. En mocht dat niet lukken met twee hengstigheden, dan is dat het lot en so be it!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:29

Natuurlijke dekking met een ervaren en beleefde hengst is zeker qua kosten beste oplossing. Ervaren hengst zal ook niet willen dekken als merrie niet 100% vruchtbaar is. Kans dat het in 1x pakt is dan heel groot.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:32

In het wild worden ze ook gedekt vanaf de eerste keer dat ze hengstig zijn,
Dus volgens mij is 5 echt niet te jong joor ;)
Moest je eens weten hoe vroeg sommigen al gedekt worden...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:38

Ik vind 5 een mooie leeftijd zeker niet te jong. Via de natuurlijke weg dekken vind ik verstandig van je, grotere kans op een direct 'bingo' en het scheelt in de portomonee.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:38

Fijn, dank jullie wel! Om mij heen reageren veel (niet-paarden)mensen namelijk wel vaak met: 5 jaar? Is dat niet wat jong? Maar ja als het omrekent in mensenjaren valt het best wel mee. En hoe ouder ze worden, hoe meer problemen het ook weer kan geven. Nu kan ze nog wat makkelijker herstellen en kan ik daarna ook de draad weer oppakken met trainen (wil uiteindelijk de endurance kant op).

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en ik ga het avontuur aan! Ik vind het wel erg spannend, vooral omdat ik gewoon hoop dat alles goed zal gaan :) En ik verhuis dan denk ik ook terug naar mijn vorige stal, de stal waar ik nu sta is erg grootschalig - 130 paarden - en ik vind het daar te onrustig voor mijn merrie. Ze staat daar nu 3 maanden en is nog steeds niet helemaal gewend. Ik sta liever op een knus klein stalletje met meer rust, en uiteindelijk zijn de maandelijkse kosten voor 2 paarden daar ook betaalbaarder. Vind het wel jammer, want de stal waar ik nu nog sta grenst aan het duingebied! Maar ja, alles heeft voor- en nadelen! Dus al met al heeft de dekking ook voor mij heel wat gevolgen.

En ik ga het inderdaad via natuurlijke dekking doen, de hengst schijnt volgens de hengstenhouder een echte gentleman te zijn. Hij is nu 10 jaar en al een aantal jaren dekhengst, dus ik denk dat hij ook ervaren genoeg is :)

Nu is het dus afwachten wanneer ze hengstig wordt. En het gekke is, dat het juist nu ik er heel erg op let, ze niet heel duidelijk hengstig wordt. Terwijl ze t vroeger juist wel vaak en heftig was! (Denk ook dat dat met haar huidige stal te maken heeft, dat ze nog wat spanningen heeft) Als het goed is moet het komende week weer gebeuren. Dan kan ze gelijk naar de hengstenhouder. En anders misschien hengstig spuiten, maar ik vind dat zo'n kunstmatig idee!? Maar misschien biedt het in mijn geval wel uitkomst.

haribootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:57

Ik denk dat dat prima kan!