Welke appaloosa hengst voor vosmerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissDream

Welke appaloosa hengst voor vosmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 12:26

Hallo,

Zoals de titel misschien zegt ben ik voor een vriendin van mij (zit hier niet op bokt, vandaar zo) op zoek naar een appaloosa hengst voor haar vosmerrie.
Ik heb helaas geen foto van de merrie, maar het gaat hier om een merrie die voskleurig is (v. Alex van de kamperweg), ze wil graag een dressuurgericht veulen met het liefst kans op een leuk kleurtje, maar ze is bang dat er een vosje uit komt.

De merrie heeft mooi beenwerk, met name de draf maar is snel heet en onrustig.
Graag zou ze dus dressuurgericht willen, met een rustig karakter en een grote maat (merrie is 1.54m) die niet vos is/word.

Wie heeft er tips welke hengst, dekgeld wat lager, is puur voor eigen fok.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:25

Als ze (bijna) garantie wil op een bijzonder kleurtje dan moet ze er een fewspot hengst op zetten.

Charaz

Re: Welke appaloosa hengst voor vosmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:30

In welke maat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:32

Met een cremello krijgt ze een palomino.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:36

qua kleur mss Meander van de Heimeriete?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:38

Een vos is homozygoot recessief (ee), als 100% zeker geen vos wil moet je een paard erop zetten die in de basis homozygoot zwart (eventueel met verdunning zoals smokey black of smokey cream (bij dubbele verdunning kan je ook perlino of cremello gebruiken, je krijgt dan sowieso geen vos meer)) is (EE), zwart is dominant en je zal dan sowieso geen vos krijgen. Wel kan je een bruine krijgen, maar dat kan alleen als jouw vos een agouti gen draagt, dit toont namelijk niet op vos. Maar je zou wel met een homozygoten bruine kunnen fokken, krijg je ook sowieso geen vos.

En als je daarnaast ook sowieso een appie kleurtje wil een fewspot (of snowcap volgens mij ook), deze geven altijd een appie kleurtje mee en volgens mij kan de nakomeling dan panterbont, shabrackbont of marmerbont.

Volgens mij klopt hetgeen ik hierboven gezegd heb, maar zo niet komt er vast iemand om me te verbeteren :)
Maar tot slot, een goed paard heeft geen kleur. Kijk eerst eens naar de verbeterpunten en ga dan op zoek naar een mooie hengst, als deze toevallig een leuk kleurtje heeft is dat mooi meegenomen.

Jacardo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:46

Heb je wat meer informatie over de merrie? Hoe is haar bouw en wat zijn de verbeterpunten?
En wat bedoel je met grote maat? Zoals de merrie of groter?
Misschien is Kaleido's Don Pedro wel wat voor je: http://www.stalkaleido.nl/DonPedro.php

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:54

Met grote maat bedoel ik liefst zo groot mogelijk, liefst 1.60m of groter.

Qua kleur liefst iets richting appie kleur, welk maakt niet zo veel uit.
Ik weet dat de merrie zelf wel vos is, de vader is fewspot Alex vd kamperweg, en moeder weet ik niet maar wel ook een appie kleur, vader heeft geloof ik een vosgen erin zitten, zijn wel meerdere nakomelingen van deze hengst die eenkleurig eruit komen.

De merri is redelijk slank gebouwd, qua bouw heeft ze redelijk wat weg van Alex, heel elegant en mooi beenwerk.

Verbeterpunten zijn dat de hals en hoofd wat grover gebouwd mag, niet te grof, voor de rest is de merrie heel fijn en leergierig dus dat zijn de pluspunten wat we hopen dat ze doorgeeft.
Wel graag een hengst met een rustig karakter, geen heethoofd dus, want dat mag bij de merrie wel wat minder.

Jacardo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:53

Kijk anders even op: http://www.appaloosahengsten.com
Daar hebben ze Peru's Scen-Tao, een wat forsere hengst met veel front van wel 173cm hoog. Of als ze een dressuurgerichte kant op wilt misschien Palousa-Sturdy Fellow een hengst van 160m en een zoon van Gribaldi, maar ik weet niet of hij nog te dekking staat...
Misschien moet je even contact met hun opnemen?

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 19:14

Bedankt, mijn vriendin had daar wel al gekeken voor hengsten maar omdat zij en ik geen verstand hebben van kleurgenetica is de keus moeilijk, vandaar dit topic.

Daarom hoopt zij vooral hier ervaringen te vinden van mensen met hun advies.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:55

Heb je mijn post goed doorgelezen?
Als je geen vos wil moet je een homozygoot zwarte of bruine hengst hebben. Wil je daarnaast 100% zeker een appie aftekening moet de hengst fewspot of snowcap zijn.

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:11

Jazeker heb ik die gelezen jette, sorry dat ik er nog niet op had gereageerd.
Bedankt voor je advies, heb zelf ook wat opgezocht en inderdaad met een fewspot maakt zij veel kans, snowcap dus ook.
Zal eens gaan zoeken naar hengsten, maar er is niet zo heel veel keuze helaas, en in de grotere maat helemaal niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:40

Meander is few spot en een fijne dressuurhengst. Van alle goedgekeurde appaloosa's heb je bij hem de meeste kans op kleur. Alle andere (geen fewspot dus) heb je 50% kans op gewoon vos.

Scen tao heb ik nu ook 2 veulens van, erg mooie hengst! Helaas zijn mijn veulens beide zwart.. Vandaar mijn keuze voor Meander...

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:54

MissDream schreef:
Met grote maat bedoel ik liefst zo groot mogelijk, liefst 1.60m of groter.

Qua kleur liefst iets richting appie kleur, welk maakt niet zo veel uit.
Ik weet dat de merrie zelf wel vos is, de vader is fewspot Alex vd kamperweg, en moeder weet ik niet maar wel ook een appie kleur, vader heeft geloof ik een vosgen erin zitten, zijn wel meerdere nakomelingen van deze hengst die eenkleurig eruit komen.

De merri is redelijk slank gebouwd, qua bouw heeft ze redelijk wat weg van Alex, heel elegant en mooi beenwerk.

Verbeterpunten zijn dat de hals en hoofd wat grover gebouwd mag, niet te grof, voor de rest is de merrie heel fijn en leergierig dus dat zijn de pluspunten wat we hopen dat ze doorgeeft.
Wel graag een hengst met een rustig karakter, geen heethoofd dus, want dat mag bij de merrie wel wat minder.

Alex vd kamperweg was geen fewspot, alex was een panterbonte hengst met de schimmelfactor ook wel verbleker genoemd.
Wat kleurgenetica betreft kan ik je niet helpen maar voor degene die dat wel kunnen is dat denk ik wel van belang.

Verder eens kijken op de site an het NAS http://www.appaloosa-stamboek.com/ hier staat ook info over de kleurengenetica en daar kun je ook alle goedgekeurde hengsten vinden.

Helaas voldoet mijn hengst niet aan haar eisen... hij is namelijk vos :)

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:06

WilmaW, ik heb zelf ook even opgezocht en klopt wat je zegt, mijn vriendin zei dat Alex fewspot is en ik heb totaal geen verstand van de appie's.
Al moet ik zeggen dat op de foto Alex wel een beetje fewspot lijkt, maar toch vraag ik mij af waar de vosgen vandaan komt dan, is hier iemand die daar verstand van heeft?

Ik ga me er zelf ook eens in verdiepen, vind het wel interessant namelijk.

Edit, heb een beetje rond gekeken op het internet, maar wat ik mij afvraag, stel ik kies voor bijvoorbeeld don Pedro, die is vos fewspot, heb je dan evengoed niet de kans dat er een vos uit komt?
Of maakt dat niet zo veel uit?
Het is niet erg als het bijvoorbeeld vos shabrakbont word of iets in die trant (bestaat dat überhaupt wel?) als er maar geen eenkleurige uitkomt.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:23

Ja kijk maar in mijn profiel, mijn hengst is vos schabrakbont (oleander)

Don pedro is niet goedgekeurd door het stamboek, ik weet niet of dat voor jullie van belang is....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:09

Alex vd kamperweg is heeft een Leopard expressie van het gen en is niet Few-spots. Als hij daadwerkelijk Few-spots zou zijn dan hadden al zijn nakomelingen Appaloosa kenmerken; alleen Few-spots en Snowcap zijn Homozygoot voor het gen, al de andere patronen zijn Heterozygoot.

Wat het vos betreft ... in zijn vader's lijn zit vos (Klaus, Zane Grey waren beiden vos-dragers), langs zijn moeder's kant zit ook vos (vaderlijn Bonanza = vos-drager) ... dus desondanks dat hij zelf zwart-bruin van basis kleur is, is Alex een vos-drager.

Dus als de merrie zelf vos is, zonder appy expressie, wilt dat zeggen dat Alex zeker geen Few-spots is en dat moeder van de merrie ook vos-drager was.

Wil je geen vos dan moet je idd een hengst kiezen die basis kleur zwart homozygoot is, met of zonder Agouti (= bruin), EN als je dan ook nog een appy patroon wil, dan moet je een hengst kiezen die ook nog Few-spots of Snowcap is.

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:36

Kijk heel duidelijk verwoord peterina, dank je wel!

WilmaW, is geen must maar als het kan liever wel voor het stamboek, maar dan weet ik dat alvast, dank je wel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:12

WilmaW schreef:
Ja kijk maar in mijn profiel, mijn hengst is vos schabrakbont (oleander)

Don pedro is niet goedgekeurd door het stamboek, ik weet niet of dat voor jullie van belang is....

Wel veterinair goedgekeurd toch?

Jacardo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:20

Ik weet niet of je vriendin ook bereid is om buiten de Appaloosa stamboek te kijken? Je hebt bijvoorbeeld ook Attila, een homozygoot zwart fewspot Knabstrupper hengst die in Duitsland te dekking staat. http://www.moorenmühle.de/attila.html

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:57

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het even laten lezen aan mijn vriendin en zij wil in eerste instantie erg graag de nakomeling inschrijven bij het Nas, als jullie nog tips hebben horen wij dat graag.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:59

Nogmaals: Meander.. Hij is de enige goedgekeurde few spot bij het NAS!

Scen Tao is een hele goede hengst.. Ik heb er 2 veulens van van dit jaar. Beste veulens, zeer goede bewegingen. Maar wel beide effen. (beide zwart) Als je zeker wilt zijn van kleur, is een few spot gewoon zekerder..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 10-05-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:04

Als de vader fewspot was geweest, dan had de merrie nooit vos kunnen zijn, maar had ze één spikkel moeten wezen.
Bij zekerheid één few spot nemen, maar ik ben zeer te spreken over de nakomelingen van Peru's scen tao.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:15

Alex van de Kamperweg was indertijd leopard, met vergrijzingsfactor!
Weet ik zeker, heb die hengst meer als 20 jaar geleden live gezien op de hengstenkeuring van het NAS.

Is zoals meerdere mensen hier zeggen, als er een bonte uit moet komen dan een fewspot of snowcap blanket nemen (dus geen blanket met stippen, want daar krijg je ook geen stippen uit!)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:16

Die ene zwarte van ons, heeft trouwens nog wel een grote kans om door te gaan kleuren..