Paard overzetten van KWPN naar NRPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kempkes

Paard overzetten van KWPN naar NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 08:02

goedemorgen,

Zit te twijfelen of ik mijn drie jarige prok merrie va Van Gogh x Zeoliet laat overschrijven naar het NRPS. Heb voorheen ook bij het NRPS gezetten en altijd heel veel plezier gehad, KWPN is mij een iets te politiek spelletje.

Ik wil haar in de sport uitbrengen, op de keuring en ooit weer een veulen fokken. Gaat dit bijvoorbeeld in waarde een hoop naar beneden of het toekomstige veulen misschien.

Iemand ervaring mee of een advies.
Ik hoor het graag.

Sammie

Re: Paard overzetten van KWPN naar NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:53

Voor de verkoop zegt een KWPN paard op dit moment nog altijd meer dan een NRPS paard.. Wil je niks verkopen dan heb je daar niet mee te maken :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:05

Heb je foto's van je paard dat geeft meer duidelijkheid

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:52

Ik vind de keuring bij het NRPS maar zo zo. De paarden mogen alleen aan de hand bewegen of het moet nu veranderd zijn....

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:37

Maar er is geen vriendjespolitiek, en iedereen laat elkaar in de waarde... Dat een paard alleen aan de hand mag bewegen moet niets uit maken aan de beweging van het paard, ook dan moet hij goed lopen...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:44

Kempkes schreef:
Maar er is geen vriendjespolitiek, en iedereen laat elkaar in de waarde... Dat een paard alleen aan de hand mag bewegen moet niets uit maken aan de beweging van het paard, ook dan moet hij goed lopen...

Los draaft een paard toch veel sneller dan jij rent dus zie je meer van de bewegingen en je ziet de galop want die wordt nu niet beoordeeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:54

NRPS vind ik ook een (veel) leuker stamboek dus ik snap je wens om over te schrijven heel goed.
Het is ook helemaal niet moeilijk om te doen: gewoon inschrijven voor een NRPS fokdag en daar het KWPN-papier afgeven. Krijg je later gewoon eentje van NRPS toegestuurd. Paard zal kwa bloed-eis waarschijnlijk wel voldoen, zowel Van Gogh als Zeoliet hebben/hadden bloed genoeg. Mooi veel zijdig gefokt trouwens, ook wat dat betreft zit je bij NRPS goed/beter.

Wat betreft waarde bij verkoop: je verkoopt een Van Gogh x Zeoliet en dat behoudt zijn waarde wel. Kopers willen een paard van enig stokmaat en kwaliteit. Bij welk stamboek zo'n dier dan uiteindelijk staat ingeschreven is voor sportkopers maar bijzaak. Kopers voor de fokkerij vinden het misschien een dingetje, maar hee, als het paard in kwestie goed genoeg is, maakt ook hen dat verder niet uit.
Ik denk dat het verlies in waarde vooral een theoretisch verlies is, dat zich vooral manifesteert tussen de oren van Bokt-gebruikers: in de praktijk merkte ik daar nooit wat van (zat ook bij NRPS), paar NRPS-dieren verkocht.

PROK bij KWPN is overigens niet voldoende voor hetzelfde predikaat bij NRPS. Het Röntgen van NRPS omvat 2 of 4 foto's meer geloof ik... die keuring is niet 1-op-1 over te nemen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:56

Ga helemaal mee hierin met Dees, mooi uitgelegd!

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:54

Klinkt goed om te horen. Voordat Pronk zal ik me is verder in verdiepen.
Thanks.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:00

Springmerrie's worden ook niet beoordeeld op hun springen. En natuurlijk ook niet op hun galop terwijl dat voor een springpaard de belangrijkste gang is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:47

Galop is ook voor dressuurpaarden de belangrijkste gang :D Geen goede galop, dan ook geen voldoende vermogen in achterhand.

Die merriekeuringen zijn gewoon exterieurkeuringen. Zeg maar de bovenbalk van KWPN. Als ze bij KWPN niet goed genoeg zijn op hun uiterlijk, kunnen ze nog zo best lopen/springen, dan worden ze evenzomin ster. In feite is de keuring bij KWPN dus ook gewoon een exterieurkeuring met een toefje aanvullende informatie.
Voor feitelijk vermogen tot bewegen of springen hebben we toch de sport?
Toch ben ik het met je eens, ik zou graag willen dat ook NRPS overstapt op een beoordeling in vrij bewegen. Dat gedoe aan dat touwtje is achterhaald.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:23

Je hebt bij sommige afdelingen inmiddels wel het vrijspringen, maar is nog niet. Een onderdeel van de keuring. Maar daarvoor heb je ook nog de i of abop.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:19

Geheel met dees eens. ;)
Je paard verdienstelijk in de sport laten mee draaien is niet alleen leuk, maar ook het beste om te laten zien hoe goed je paard is, en ook zekerheid geeft op haar nafok, omdat ze zelf prestaties (heeft) geleverd. Sport is de graadmeter wat mij betreft.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:31

janderegelaa schreef:
Ik vind de keuring bij het NRPS maar zo zo. De paarden mogen alleen aan de hand bewegen of het moet nu veranderd zijn....

Dat is voor mij ook de reden dat ik mijn veulen met KWPN en NRPS goedgekeurde vader niet naar het NRPS heb gedaan. Mijn merrie laat zich niet zien aan de hand, maar heeft zich wel enorm opgewaardeerd met vrijspringen. Als mijn veulen net als haar moeder is dan wordt dat ook niets. Exterieurmatig was ze als 3 jarige ster, maar beweging aan het touwtje was het niet. 10 jaar later nog een keer geweest, nu mocht ze vrijspringen en daarmee behaalde ze wel der punten voor der ster. Haar slechtste cijfer was 65 punten voor de draf. Voor meer paarden zal dit wel gelden, dat ze zich opwaarderen met vrij bewegen en vrijspringen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:36

agerrits schreef:
Geheel met dees eens. ;)
Je paard verdienstelijk in de sport laten mee draaien is niet alleen leuk, maar ook het beste om te laten zien hoe goed je paard is, en ook zekerheid geeft op haar nafok, omdat ze zelf prestaties (heeft) geleverd. Sport is de graadmeter wat mij betreft.

je moet het echt over de hogere sport hebben ZZ-licht en hoger, maar an sich zegt een hoge ibop mij veel meer over sportaanleg dan een sportpredikaat, je weet nooit hoe dat verkregen is, er zijn ook zat fjorden ed die na jaren noeste arbeid dat puntje in het Z2 behalen en toch geen voorbeeld van kwaliteit.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:45

Ik heb mijn Sandreo merrie ook overgeschreven naar het nrps.
Ik heb ook meer met het nrps dan kwpn.
Ik vindt de keuring juist beter bij het kwpn kan je in 1 jaar opname
stamboek ster en keur worden??
Bij het nrps kan je de ster halen en het jaar daarop voor keur mits
ze een eerste premie veulen heeft gehad goede abob en exterieur waardig keur.
Overigens voor mijn merrie heeft het goed uitgepakt ze was in 2011 kampioen van n-h z-h
en Utrecht. Mocht toen naar Ermelo daar was ze weer beste in haar rubriek en is ze ster geworden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:49

De sfeer bij het NRPS is inderdaad erg fijn, ik heb een 22jarige NRPS pony. maar voor mijn veulen is mijn eerste keus KWPN vanwege de manier van stamboekopname. Mocht ze niet groot genoeg worden, dan kan ik altijd nog uitwijken naar het NRPS.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:20

sandra8 schreef:
Ik heb mijn Sandreo merrie ook overgeschreven naar het nrps.
Ik heb ook meer met het nrps dan kwpn.
Ik vindt de keuring juist beter bij het kwpn kan je in 1 jaar opname
stamboek ster en keur worden??
Bij het nrps kan je de ster halen en het jaar daarop voor keur mits
ze een eerste premie veulen heeft gehad goede abob en exterieur waardig keur.
Overigens voor mijn merrie heeft het goed uitgepakt ze was in 2011 kampioen van n-h z-h
en Utrecht. Mocht toen naar Ermelo daar was ze weer beste in haar rubriek en is ze ster geworden.

De keur eisen zijn voor het KWPN niet anders. Met uitzondering van het veulen dan maar dat vind ik ook niet passen bij de exterieur- en bewegingskeuring van een merrie. Daarnaast is het keur predicaat bij het KWPN net even waardevoller dan bij het NRPS. Daarnaast lijkt de NRPS keuring goekoper maar daar heb je wel 2 keuringen nodig om ster te worden en bij het KWPN maar 1.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:25

fokfanaat schreef:
je moet het echt over de hogere sport hebben ZZ-licht en hoger, maar an sich zegt een hoge ibop mij veel meer over sportaanleg dan een sportpredikaat, je weet nooit hoe dat verkregen is, er zijn ook zat fjorden ed die na jaren noeste arbeid dat puntje in het Z2 behalen en toch geen voorbeeld van kwaliteit.

Hier ben ik het redelijk mee eens, ook doel ik op ZZ-Zwaar en hoger. Dat kost de combinatie natuurlijk tijd, van basis tot verder hoger opleiden. Ook doel ik niet op paarden of een fjord die na jaren arbeid de puntjes bij elkaar weet te sparen. Ik doel op paarden die de klasses makkelijk en vlotjes doorlopen en ook in de klasse hoger weer boven in mee komen. :D
Een hoge ibob zegd misschien meer over sportaanleg, dat zou kunnen. Maar veel meer mensen ook fokkers weten er minder van af en een sportprestaie (Z met winstpunten) is veel duidelijker. Veel kennen de inhoud/bedoeling van Ibob niet. Sport werk daarom voor de merrie's veel beter. Heb er nu één die nationaal mag starten (1.35/1.40 rubriek) dat zegd voor mij meer dan ster of wat dan ook, hoe hoger hoe beter.
Ook de leeftijd van het paard speeld mee. Paard is op zijn top ongeveer 12 tot 15 jaar, als ze daar nog maar M of ergens Z zijn is dat veelste laag. Dat zoeten ze al zijn voor hun 10 jaar, dan heb je nog á 4 jaar om de max. te bereiken. Ruiter kwaliteit speeld ook mee natuurlijk. Paard in de ZZ-L met een veel meer amateur ruiter kan in verhouding misschien wel beter zijn dan een prof in de ZZ-Z, die net even wat meer er weet uit te halen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:42

fokfanaat schreef:
er zijn ook zat fjorden ed die na jaren noeste arbeid dat puntje in het Z2 behalen en toch geen voorbeeld van kwaliteit.

Iedere Fjord die na jaren noeste arbeid dat puntje in het Z2 heeft behaald, is een voorbeeld van kwaliteit.
Juist voor Fjorden geldt dat wél :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:40

Janderegelaa: keuring bij nrps is gratis alleen het predicaat
kost geld.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 08:08

Sandra8: NRPS keuring is alleen gratis voor leden. Niet leden moeten wel gewoon betalen.

Qua sport vraag ik me toch echt af, of het zoveel uitmaakt dat mijn paard op zijn 10 jaar al in het Z loopt, Of dat ze 12 of 13 of 14 zou zijn. Mijn paard is geen handelspaard, dus ze hoeft van mij niet in een notime boven in mee te lopen. Ik laat haar zo wie zo pas keuren in het vierde jaar, zodat ze nog even wat sterker is dan 3 jarigen. Het ligt denk ik mede ook aan het paard, of die redelijk snel de oefeningen begrijpt.

Mijn vorige eigen fok was pas 5 jaar en ging toen op wedstrijd toen reed ik haar net een half jaar. Toen hadden we wel al een oefening uit het Z in de training. Maar zij leerde extreem snel en wilde heel graag. Denk dat dit toch ook parte speelt, of heb ik het nu helemaal mis...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:17

janderegelaa schreef:

De KWPN keuringen waar ik geweest ben, werd ook alleen aan de hand bewogen met de paarden. Met zowel tuig als rijpaarden (Dalem)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:41

Sabbientje schreef:
janderegelaa schreef:

De KWPN keuringen waar ik geweest ben, werd ook alleen aan de hand bewogen met de paarden. Met zowel tuig als rijpaarden (Dalem)

Dan ben je te vroeg naar huis gegaan. Eerst aan de hand op straat en daarna binnen los. Altijd bij een stamboekkeuring.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:52

Of ze is naar de centrale keuring geweest en heeft dit verward met een stamboekkeuring.