Vitaminen en mineralen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Vitaminen en mineralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 11:36

Op dit moment krijgt mijn minimerrie 3 keer per dag hooi en ze staat 24/7 op een kaal weilandje.
Elke keer verzet ik het tussendraad zodat ze steeds een stukje van het lekkere gras kan genieten, maar niet teveel binnen krijgt. Dit omdat ik haar niet teveel gras wil laten eten voor eventuele angst voor hoefbevangenheid.

Qua beweging longeer ik haar best intensief en ik wandel ook best lange afstanden met haar.

Ik las hier eens op bokt dat het toch belangrijk is om vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
Er werd dan over een mineralenblok gepraat maar ook over muesli? Mijn vraag is dan ook:
Wat kan ik het beste voor haar kopen? Ik wil niet dat ze te dik wordt dus ik weet niet of muesli dan echt een goed idee is?

Ik zag dit bij Epplejeck, misschien iets voor haar?
http://www.ej.nl/products/10000401/7910063/

http://www.ej.nl/products/10000401/7920012/

Graag hoor ik jullie mening hier over.
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 26-04-13 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Beagle77

Re: Vitaminen en mineralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zoals ik het lees, zou dit wel geschikt zijn voor je paardje. Het is inderdaad belangrijk goed op te letten dat ze alle vit en min binnen krijgen.
Ikzelf heb goede ervaring met de vitaminekorrels van Pavo.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:45

Ik heb Marstall Force.
Vorig jaar uitgezocht en hier bleek het minste suikers in te zitten. Ik hoef haar ook maar 30gram te geven.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:22

je kunt ook Summerfit van Pavo geven zijn van die koeken, vinden ze heerlijk. Ik heb summerfit 's winters altijd liggen voor onze ezels, die staan met zijn viertjes en als ik emmers neer zou zetten krijgen ze ruzie en ik geeft het alleen als ik denk dat het nodig is. Deze winter een nieuw ezeltje die het niet zo heel goed deed, die kreeg als het koud was een dekentje over en elke dag zo'n koek.

Ik geef onze shet na het werk altijd een kopje (basis) muesli van de Welkoop. Dit hebben we ook staan voor ons varkentje dus lekker makkelijk :D

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:28

Pumi schreef:
je kunt ook Summerfit van Pavo geven zijn van die koeken, vinden ze heerlijk. Ik heb summerfit 's winters altijd liggen voor onze ezels, die staan met zijn viertjes en als ik emmers neer zou zetten krijgen ze ruzie en ik geeft het alleen als ik denk dat het nodig is. Deze winter een nieuw ezeltje die het niet zo heel goed deed, die kreeg als het koud was een dekentje over en elke dag zo'n koek.

Ik geef onze shet na het werk altijd een kopje (basis) muesli van de Welkoop. Dit hebben we ook staan voor ons varkentje dus lekker makkelijk :D

Je bedoeld deze koeken? En geef je deze dan elke dag?
Er staat 5 kg maar niet hoeveel koeken er in zitten :Y) .
http://www.boerenbond-welkoop.nl/pavo-s ... =summerfit

En dat basis muesli zitten daar ook alle vitaminen en mineralen in? :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:30

Onze paarden krijgen dagelijks een handje Pavo vital. Volgens mij is dat hetzelfde als die koeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:54

Die van mij krijgen een klein beetje force van marstall. Bij de pavo vital gingen ze klei eten en extreem aan hun liksteen likken. Waarschijnlijk komt dat omdat de calcium/fosforverhouding scheef is in de pavo. Om die recht te trekken moet je granen bijvoeren en dat is voor een shet (met gevoeligheid voor hb) niet geschikt. Pavo summerfit vond ik maar droge dingen met veel suiker. Op de force doen ze het super.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:17

Mijn pony ging van summerfit onwijs schuren. Er zat mij teveel suikers in.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:52

ik lees nog even goed mee, wie weet schakel ik wel over op wat anders ;)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:10

Ik lees ook mee, want ik ben ook naar zoiets op zoek, maar heb gehoord dat ze van Muesli ook dik worden, veel suikers ofzo!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:18

xSCWx schreef:

Mijn merries ook. Halve staart en manen eraf.
Pavo care4life is een goede optie :)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 22:19

Klarinda schreef:
Ik lees ook mee, want ik ben ook naar zoiets op zoek, maar heb gehoord dat ze van Muesli ook dik worden, veel suikers ofzo!

In 1 van mijn links van mijn beginpoststaat een muesli met weinig suikers en laag energie gehalte.
Speciaal voor paarden die snel dik worden dus die is misschien dan geschikt voor jouw?

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:55

Keet schreef:
xSCWx schreef:

Mijn merries ook. Halve staart en manen eraf.
Pavo care4life is een goede optie :)

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord over de Summerfit koeken

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:13

Ik heb een liksteen hangen (gewoon van de welkoop/boerenbond) en ik geef Marstall Force.
Pavo voer ik niet i.v.m. veel te veel suikers.
M'n meisje is net een glimworpje!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:33

Ik voer pavo care4life aan mijn shetjes. Ben dr erg tevreden over! Mijn merrie wordt erg snel dik maar op dit voer doet ze t super!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:40

Marstall force :)
Van de pavo care4L moet je veel voeren om juist aan de benodigde vitamine en mineralen te komen.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Marstall weidekoeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:08

Het nadeel van die pavokoeken is ook nog eens dat ik zo'n koek ook graag in stukjes wil breken en dat lukt bijna niet en het suiker.
Marstall force en pavovital steekt mijn pony zijn neus niet aan.
Maar nu in de zomer krijgt hij eigenlijk niets buiten hooi en gras en daar doet hij het maar mee.
Die shetten hebben gewoon niet veel nodig, goed hooi/gras en eventueel een goede liksteen zijn toch wel voldoende vaak.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:13

Is er iemand die weet bij welke winkels ze de marstal force verkopen? Dus niet de webshops ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:28

Op de site van marstall staan verkoopadressen door heel Nederland.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:38

Ik weet dat Tanja trela het verkoopt in Friesland.
Je kunt op de site van Marstall naar de dichtstbijzijnde dealer zoeke .

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:40

Ik voer mijn Shetje niks bij. Eet 's nachts een klein beetje hooi en graast met een maskertje, ivm snel dik en hb worden. Shetjes zijn supersober, en hoeven echt niks meer dan hooi of gras. Daar halen ze alles uit wat ze nodig hebben. Soms kijgt ons Kootje wel 's een broccolistronkje of wat appelschilletjes, maar dat is dan ook alles. Mijn ervaring is dat mueslis en koeken veel te rijk aan voedingsstoffen zijn voor een Shet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:04

Er zit in het gras meestal tot nooit genoeg mineralen ...dus het gaat niet op dat een shet er niets bij hoeft te krijgen. Ze mogen dan sober zijn, het zijn toch net paardjes :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:26

adressen gevonden, kun je de Pavo care4life en marstall ook gewoon uit de hand geven, of moet je het door voer heen mengen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:49

Pavo c4l is een voer, Je moet er vrij veel van voeren om aan de benodigde vitamine en mineralen te komen.
Marstall heeft force als vitaminen / mineralen. Of de Weidekoeken.
Natuurlijk heeft Marstall ook nog veel soorten muesli, maar voor een shet voldoen alleen de vitaminen en mineralen waarschijnlijk al. Of hij/ zij moet veel arbeid verrichten, dan zou een muesli op zijn plaats kunnen zijn.
De force kun je uit de hand geven. De Weidekoeken natuurlijk ook, dat spreekt voor zich

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:57

Geven jullie dit het hele jaar door of alleen in de winter ? Kan me voorstellen dat een shet in de zomer genoeg uit het gras kan halen ?

Overigens heeft Treurniet ook zoiets als Marstall; kernbrokjes ook in een emmer