Grootte jaarling, pokon voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Grootte jaarling, pokon voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:42

Ondertussen maak ik me nog steeds zorgen over de grootte van mijn jaarling ruin van 08-02-2012. Laatste keer dat ik hem heb gemeten is geloof ik ongeveer een maand terug op 1.35m

De vader was een fries van 1.65 en de moeder een haflinger van rond de 1.45

Als ik terug kijk naar de groei van mijn eerste paard ging dit toch een stuk pittiger..

Paard was van 19-09-2006 kruising haflinger/quarter.

Foto op 16-09-2007 zo goed als een jaar oud dus.
Afbeelding

Deze foto is van 14-07-2008 22 maanden oud.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEHUNPIA.jpg

Deze foto is van ongeveer augustus 2008 ongeveer een jaar oud.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U8S43DEV.jpg

Deze foto is van 15-02-2009
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPWPDNN4.jpg

Deze foto is van 09-02-2010 ongeveer 3.5 jaar oud.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HENPNHVM.jpg

Deze foto is van 07-10-2010 dus net vier jaar oud.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X346HDAM.jpg

En nu mijn huidige jaarling:

Augustus 2012 Dus een half jaar oud ongeveer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBWJT7T8.jpgg

07-10-2012 8 maanden jong.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7LCECMNK.jpg

15-01-2013 11 maanden.
[im]https://lh6.googleusercontent.com/-mdpKBiopk0w/UPWlHViHr5I/AAAAAAAAALg/mVmY6C998f8/s720/312380_476474772390109_124062802_n.jpg[/img]

31-03-2013 een jaar en een maand. (bijna 14 maanden.)
http://i49.tinypic.com/ifpfys.jpg
Laatst bijgewerkt door petraaken op 26-04-13 10:58, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: te veel aan foto's in link geplaatst.

kleinvosje

Re: Grootte jaarling, pokun voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:45

Ik zou me daar nit te veel zorgen om maken, moeder is niet al te groot, en ondanks dat vader groter is, wil dat niet zeggen dat haar veulen dan ook veel groter gaat worden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:46

kleinvosje schreef:
Ik zou me daar nit te veel zorgen om maken, moeder is niet al te groot, en ondanks dat vader groter is, wil dat niet zeggen dat haar veulen dan ook veel groter gaat worden.

Verwachte stokmaat was wel rond de 1.50 en moet dit ook zeker halen omdat mijn vriendin 1.73m is, dat is toch wel de reden dat ik hoop dat die niet al te klein blijft.

kleinvosje

Re: Grootte jaarling, pokon voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:47

Maar het is een jaarling, ze heeft nog 6 jaar om helemaal uit te groeien. Als ze straks weer op het land staan en goed gras kunnen eten, krijg ze vanzelf een groeispurt. Je kunt echt niet veel anders doen.
Waarop is gebaseerd dat ze zo groot zou worden?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:48

kleinvosje schreef:
Maar het is een jaarling, ze heeft nog 6 jaar om helemaal uit te groeien. Als ze straks weer op het land staan en goed gras kunnen eten, krijg ze vanzelf een groeispurt. Je kunt echt niet veel anders doen.
Waarop is gebaseerd dat ze zo groot zou worden?

Ahh ja, hij staat trouwens continu op het land, paddock, verhard stuk met inloopstal! Voer pavo podo grow en hooi natuurlijk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:49

Ik zou me daar ook geen zorgen om maken hoor...
Hij gaat er niet harder van groeien ik vind ook niet dat hij veelste klein is misschien had jij groter gehoopt maar dat is het risico van fokken denk ik...

Het kan ook zo zijn dat hij op een gegeven moment de hoogte in schiet ik heb dat gehad met een 3 jarige die ineens enorm de hoogte in schoot

Leuke pony trouwens :))

Ps Ik zag je titel en dacht meent ts nu echt pokon voeren voor planten hahaha
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 25-04-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:50

Maar in de winter zit er weinig voedingswaarde in het gras, daarom schrijf ik goed gras.

Wat is je antwoord op mijn vraag over waarop gebaseerd is dat ze zo groot gaat worden?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:50

Gentlegiant schreef:
Ik zou me daar ook geen zorgen om maken hoor...
Hij gaat er niet harder van groeien ik vind ook niet dat hij veelste klein is misschien had jij groter gehoopt maar dat is het risico van fokken denk ik...

Het kan ook zo zijn dat hij op een gegeven moment de hoogte in schiet ik heb dat gehad met een 3 jarige die ineens enorm de hoogte in schoot

Ps Ik zag je titel en dacht meent ts nu echt pokon voeren voor planten hahaha

Haha ja dat is als een grapje bedoeld natuurlijk he! :')
Ik ben nooit zo goed met titels.

Ik heb hem niet zelf gefokt trouwens.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:52

denk dat die van jou nog wel groeit hoor :)
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 25-04-13 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:52

kleinvosje schreef:
Maar in de winter zit er weinig voedingswaarde in het gras, daarom schrijf ik goed gras.

Wat is je antwoord op mijn vraag over waarop gebaseerd is dat ze zo groot gaat worden?

Ik neem zo ongeveer het gemiddelde merrie rond de 1.45 en vaders rond de 1.65 dus hoopte ik rond de 1.50. Zeker omdat mijn anders haf kruising ongeveer de zelfde grootte ouders had en toen deze vier jaar was zat deze rond de 1.60!

Hierbij de advertentie van destijds.
http://www.bokt.nl/markt/ad/45769/erg-l ... er-x-fries

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:52

Hahaha ik vond hem wel grappig

Ik vind het overigens een leuk beestje hoor zn leuk koppie :D

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:53

Jij maakt je werkelijk overal zorgen over he. De ene loopt niet goed, de andere groeit te hard, en de volgende weer te langzaam.
Hou eens op met zoeken naar mankementen die er niet zijn en laat die jonkies gewoon groeien.
Laatst bijgewerkt door cinny1 op 25-04-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:53

Gentlegiant schreef:
Hahaha ik vond hem wel grappig

Ik vind het overigens een leuk beestje hoor zn leuk koppie :D

Ben dan ook ontzettend verliefd op 'm en ben juist misschien daarom wel erg bang dat hij 'niet groot genoeg wordt'
Merk nu ook dat ik als een bezetenen aan het typen ben en dat het er weer allemaal lekker Jip en Janneke uit komt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:54

cinny1 schreef:
Jij maakt je werkelijk overal zorgen over he. De ene loopt niet goed, de andere groeit te hard.
Hou eens op met zoeken naar mankementen die er niet zijn en laat die jonkies gewoon groeien.

Het is toevallig de zelfde..
En nee hij loopt inderdaad niet goed, wat niet gek is als het dier vast zit (zat) in de rug. :) Ondertussen wel beter.

Als je niks toe te voegen hebt aan dit topic an sich is het misschien net zo makkelijk om niet te reageren?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:55

Gemiddeldes werken meestal niet. Het heeft ook te maken met de leefomstandigheden van moeder en veulen, kwaliteit van het voer, wel of niet ziek geweest etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:56

Nou de Pokon is bij ons in de aanbieding en je woont hier zo te zien toch vlakbij dus....
Nee even zonder grappen, ik zou gewoon afwachten!! Paarden kunnen altijd verrassen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:56

Ik zie vaker van dit soort topics hier op bokt, en wat ik werkelijk niet snap, is dat wanneer maat kennelijk zo belangrijk is, mensen dan toch een kruising kopen, waarvan 1 van de ouders gewoon niet groot is.
Waarom dan niet meteen een dier gekocht uit twee ouders met minimaal de gewenste maat. Heb je nog geen keiharde zekerheid, maar als 1 van de twee ouderdieren een pony is, dan is de kans toch wel heel groot dat de nakomeling ook niet echt groot gaat worden.
Je jaarling heeft een heel normale groeicurve voor een haflinger vrees ik... En niemand die je hier kan zeggen of je dier al dan niet de 1.50 gaat halen. Dat weet je gewoon niet...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:58

kleinvosje schreef:
Gemiddeldes werken meestal niet. Het heeft ook te maken met de leefomstandigheden van moeder en veulen, kwaliteit van het voer, wel of niet ziek geweest etc.

Leefomstandigheden:
Bij fokker veel in stal met half broer veulen, door naar zeggen weersomstandigheden.
Bij mij: inloopstal, paddock, bestraat stuk weides met drie andere paarden.

Voer:
Pavo podo grow met lijnzaadolie voor de vacht.

Bij mij nog niet ziek geweest, om een fikste linworm infectie na.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:58

In het andere topic heb je van alles aan een jaarling laten verspijkeren omdat jij iets aan het dier ziet.
Die groeit niet goed volgens jou. Waar baseer je dat op? Ieder veulen groeit in een ander tempo en ze worden niet allemaal even groot.

Ik reageer wanneer ik dat wil, zeker als ik iemand continue hoor zeuren over dingen die er niet zijn.

Nogmaals, laat die dieren zou gewoon eens veulen zijn en hou op met zoeken naar mankementen.
Laatst bijgewerkt door cinny1 op 25-04-13 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:59

riagr schreef:
Ik zie vaker van dit soort topics hier op bokt, en wat ik werkelijk niet snap, is dat wanneer maat kennelijk zo belangrijk is, mensen dan toch een kruising kopen, waarvan 1 van de ouders gewoon niet groot is.
Waarom dan niet meteen een dier gekocht uit twee ouders met minimaal de gewenste maat. Heb je nog geen keiharde zekerheid, maar als 1 van de twee ouderdieren een pony is, dan is de kans toch wel heel groot dat de nakomeling ook niet echt groot gaat worden.
Je jaarling heeft een heel normale groeicurve voor een haflinger vrees ik... En niemand die je hier kan zeggen of je dier al dan niet de 1.50 gaat halen. Dat weet je gewoon niet...

Wellicht dat er mensen waren met een soort gelijk veulen vandaar de vraag.
Was dan ook niet op zoek naar een veulen maar ben er feitelijk tegen aan gelopen.

Even voor de duidelijkheid, hij gaat niet weg, dan maar geen mooi plaatje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:00

ik doel met voer op ruwvoer. Goed hooi of kuil, veel op het land, lekker bewegen. Op stal is nooit echt denderend voor een veulen.

Een lintworminfectie vreet letterlijk aan het dier, daar kan ie best een groeistop door gehad hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:01

Ik zeg nergens dat mijn veulen niet goed groeit ik vraag naar ervaringen en meningen..
Over het mankement dat was/is er wel degelijk en ja dan maak ik me zorgen ja.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:02

Blijft altijd een gok met jonge paarden, daar kun je weinig over zeggen. Mijn merrie bv haar moeder is 1.58 en haar vader 1.65 mijn merrie die haalt volgens mij de 1.58 niet. Ze is niet ziek geweest, altijd goede voeding gehad. Je doet er niets aan, gewoon afwachten je kan je nu wel onwijs druk lopen maken maar ook daarvan gaan ze niet harder groeien.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:02

Paard staat nooit op stal behalve als hij hier zelf in loopt! Continu ruwvoer hooi winter is het kuil.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:04

Ja nu ja, maar bij de fokker niet, schrijf je net. Veel op stal. Dat betekent dat de merrie ook op stal stond, en waarschijnlijk ook veel minder te eten kreeg (hele dag op wei tegenover op stal kuilvoer), wat dan weer invloed heeft op de kwaliteit van de melk van moeder.