[KG]Waar komt een bles vandaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[KG]Waar komt een bles vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:14

Ik zat me toch net iets vreemds af te vragen, ik vind zo'n doorlopende bles die van een druipkol naar en snebje gaat erg mooi, dus ik ging even plaatjes googelen, en toen vroeg ik me af waar zo'n bles eigenlijk vandaan komt, is het niet heel vreemd dat er zomaar witte haren zitten terwijl je paard helemaal bruin (oid) is? :+

sorry als het verkeerd staat, kon geen betere plek verzinnen ;)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 25-04-13 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Miracle_

Re: Waar komt een bles vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:15

Tsja, waar komen witte voetjes/benen vandaan? :') geen idee :D

Je bent wel op de vragentoer he? hihi

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:45

Witte aftekeningen worden door een gen veroorzaakt dat in de buurt ligt van/een variant is van het sabinogen. Precies is het niet bekend, bij mijn weten. Maar het is dus gewoon genetisch bepaald. Net als de gewone haarkleur.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:49

volgens mij komt het doordat het paard wit in zich heeft ik heb ook geen idee maar dat heb ik een keer ergens gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:55

Miracle_ schreef:
Je bent wel op de vragentoer he? hihi

Ja _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:56

Variant van sabino? ah interesting! jammer dat er zo weinig over bekend is! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:58

Veel wit lijkt daarnaast ook gekoppeld aan vos en zwart, en te worden verdrongen door de bruinfactor. Bruinen met veel wit komen niet zo vaak voor, vossen en zwarten daarentegen wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:01

Toch leuk zo'n vraag. :D :D :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:09

Volgens mij is het zo (in elk geval bij poezen), dat sommige cellen een 'witte' kleur hebben (minder pigment), en andere een andere kleur.
Bij katten is het zo, dat de kleuren rood & zwart at random worden gemixt. Beide kleuren zitten oerigens op het x-chromosoom, dit is de reden dat lapjes katten altijd poezen zijn. En rode katten bijna altijd katers, het rode gen is dus niet heel erg veelvoorkomend :).
Misschien dat het daar wat mee te maken kan hebben?

En Ibbel, bedoel je dan zwarte paarden, die eigenlijk vos zijn, of écht zwarte paarden (die redelijk zeldzaam zijn)?
Edit:
Bij paarden is/kan het sabino-gen gedeeltelijk dominant zijn, en alleen tot uiting komen in een bles :)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=152&t=1490178

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:46

Ik verplaats dit topic van MD naar F-AM, omdat dit meer vererving is dan medisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:50

ik zat te twijfelen tussen die twee categorieen, toch maar voor medisch gekozen :+

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:51

En als ik doordenk bij deze vraag, waarom zit er alleen maar een bles op zn hoofd? waarom niet zo'n streep op zn wang, of op zn oor, :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:52

Precies wat ik dacht/denk!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:58

En waarom heet een bles een bles?
Waar komt dat woord vandaan?
Of maak ik het nu nog lastiger? :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:02

Kan het niet zijn dat er juist op die plek de cellen meer kans hebben op pigment?
Omdat, als een paard een witte aftekening heeft, dit in de genen zit.
En het kan best zo zijn, dat dit 'ding' zich juist zo aftekent, toch?
Beetje een uit 't verband getrokken voorbeeld, maar het syndroom van Down uit zich ook op een bepaalde manier.
Waarom kan het niet zo zijn, dat juist dit sabino-gen, dat gedeeltelijk dominant is, op die plekken dominant wordt?

Edit: weinig pigment natuurlijk :Y)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:05

Ik vraag me dan toch wel af hoe het dan kan dat die van mij pas op latere leeftijd (3/4 jaar) witte stipjes is gaan krijgen op verschillende plekken van zijn lichaam??? Hij is verder helemaal vos, geen enkele aftekeningen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:08

interessante denkwijze lovebodin :j
vind het jammer dat hier zo weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan... vind kleurgenetica erg interessant! :j

mijn pony heeft trouwens helemaal geen aftekeningen, nouja, wel wat d'Or spots, en ik vermoed dat ze sooty draagt, ze is namelijk vos, maar op haar benen komen zwarte haren en tussen haar manen en staart ook, haar staart is bijna helemaal zwart..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:10

http://wikipaarden.groenkennisnet.nl/vraag-8.ashx
Hier vind je ook nog wat info.

Frederieke_ schreef:
vind het jammer dat hier zo weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan... vind kleurgenetica erg interessant! ..

De reden is heel simpel: geld.
Ik denk dat er maar verrekte weinig mensen een euro in een collectebakje voor kleurgenetica bij paarden willen doen :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-04-13 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:12

Over kleurengenetica itself is best veel bekend.
Over genetica überhaupt, dingen als zwarte paarden die niet zwart zijn etc.
Over aftekeningen en aftekeningengenetica is minder bekend. Maar misschien zoeken wij niet genoeg ;)
Ik vind het ook heel interessant :D
Vind er zo over nadenken en verder baseren met de kennis die ik heb (of net heb gelezen oid) ook heel erg leuk altijd.
Als ik je paard zo hoor, zou die inderdaad best weleens sooty kunnen hebben..

O, kijk:
Citaat:
Dun is een verdunningsgen dat zowel rode als witte haren verbleekt. Daarnaast zorgt het voor primitieve aftekeningen.

interessante link trouwens, sizzle!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:15

Dan draagt die van mij dus ook dun????

Het is een roodvos, maar hij krijgt over z'n hele lichaam van die witte plekjes. Op z'n kont heb ik ook 2 a 3 zwarte ontdekt overigens. Geen idee waar ze vandaan komen.. Maar hij zou dus ook het dun-gen dan hebben? Ik ga eens zoeken op sooty en d'Or spots.. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:16

_Marinke_ schreef:
Ik vraag me dan toch wel af hoe het dan kan dat die van mij pas op latere leeftijd (3/4 jaar) witte stipjes is gaan krijgen op verschillende plekken van zijn lichaam??? Hij is verder helemaal vos, geen enkele aftekeningen. :+

Birdcatcher spots. Komt vaker voor! Erg leuk :-)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:19

Het is wel apart ja!! :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:23

Dat is omdat pigment-producerende cellen(melanocyten / melanoblasten) embryonaal afkomstig zijn van een centrale plaats( de neurale kam). Zo migreren zij in het embryo gradueelsgewijs naar de buitenkant/perifeer, daarom zijn het vaak de extremiteiten waar het pigment onvoldoende naartoe gemigreerd is. Dit is heel kort door de bocht, maar volgens mij is het wel wetenschappelijk bewezen.
Daarom zijn vaak de neus / bles, en witte voeten of witte buik 'frequent' voorkomend.
De 'aparte' kleuren zijn eerder genetisch bepaald en zullen het migratiepatroon waarschijnlijk beinvloeden.

Als je bijvoorbeeld een slecht zadel hebt, en je krijgt van die witte plekken , is dat omdat door de druk van het zadel de huid onderhuids is afgestorven en onderandere ook de pigmentproducerende cellen kapot gaan. Dit zorgt ervoor dat er op die plaats ook geen pigment meer wordt geproduceerd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:30

http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics4.html Op deze Engelse site staat ook behoorlijk veel info :D

Hoe zien ze er exact uit?
Citaat:
Birdcatcher spots are small white spots, usually between 1 mm and 1 inch (25.4 mm) in diameter. It is not yet known what controls their expression, although it is believed that they are not genetic. Birdcatcher spots occur in many breeds. These spots may occur late in a horse's life, or may occur and then disappear.
Ticking or Birdcatcher ticks are markings that involves white flecks of hair at the flank, and white hairs at the base of the tail, called a "skunk tail". These patterns are permanent and probably genetic. It is thought that this roaning effect might be linked to the rabicano gene. The name comes from a Thoroughbred horse named Birdcatcher, who had white hairs throughout his flank and tail.

Ze kunnen dus genetisch zijn, of niet :)
(overigens heeft de engels wiki hier heel veel info over. Heb helaas weinig tijd nu :(, heb niet alles gelezen op de wiki) http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_markings

Maar debola, de vraag is dan, waarom zijn ze er überhaupt? :)
waarom zijn niet alle huid/haar cellen dezelfde kleur?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:56

Ik zal vrijdag eens wat foto's maken, het zijn echt kleine vlekjes/stipjes! ;)