wie zit er fout.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

wie zit er fout.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 07:32

Stel je hebt een merrie op een stal staan en later komt er iemand bij met een hengst.
Ze staan netjes in een afgesloten boks (elk apart natuurlijk)
Maar op een nacht ontsnappen zowel merrie als hengst en de hengst dekt ongevraagd de merrie.
Jij hebt kosten van da vanwege scannen en dat soort dingen (merrie niet drachtig) en de eigenaresse heeft kosten aan de hengst omdat de merrie geslagen heeft (ab kuur)
Wie kan de ander laten betalen omdat ze het niet met elkaar eens zijn.
Dus de eigenaresse van de hengst wil de da kosten verhalen op de eigenaresse van de merrie want die is gedekt maar die heeft er geen oren naar en heeft zoiets van ik stuur mijn kosten wel naar jou toe want jij hebt de hengst niet ik.

Is het dan ook daardwerkelijk dat de hengstenhouder in dit geval voor de kosten opdraait of is dat niet zo.
Beide paarden stonden destijds op een pensionstalling en we huurden daar beiden een boks.
De merrie stond er al jaren en de hengst is er na een paar jaar bij gekomen

Dit gaat niet om een paard van mij.
Laatst bijgewerkt door meisje2000 op 11-04-13 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Re: wie zit er fout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:34

Wat dacht je van allebei niet zo aanstellen?
Beide paarden zijn ontsnapt beide hebben schuld in deze..

Verder gewoon niet zo aan stellen..

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 07:35

hoho dit gaat niet over mij he dit is een situatie die zich eens voordeed en was gewon benieuwd :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:36

Beide niet aansprakelijk.. Wie is verantwoordelijk voor de stalling? Als er twee kunnen ontsnappen, lijkt me dat daar iets niet in klopt. Maar toon maar eens aan dat je de eigenaar vd stallen hieraan schuldig kan bevinden.

En tja, ik zou ook gewoon beide je eigen rekening betalen en klaar.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:38

Balou_k schreef:
Wat dacht je van allebei niet zo aanstellen?
Beide paarden zijn ontsnapt beide hebben schuld in deze..

Verder gewoon niet zo aan stellen..

_/-\o_ en beiden hebben kosten moeten maken en als dat mekaar niet al teveel verschilt zou ik me er verder niet druk om maken. Hengst leeft nog, merrie is niet drachtig, steek liever de energie in het zorgen dat ze niet nog een keer kunnen ontsnappen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 11-04-13 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 07:39

het is al jaren geleden en ik sta daar niet meer met mijn paard.
Het probleem was dat de eigenaresse van de hengst die kosten terug wou hebben van de merrie eigenaresse en zij had zoiets van ja hallo ik heb ook kosten moeten maken omdat jou hengst op mijn merrie is gesprongen.
En de eigenaresse van de hengst deed daar heel moeilijk over want zij was in haar ogen helemaal onschuldig en de ander had alles fout gedaan, maar in principe zijn ze beiden niet schuldig want ze waren er beiden niet bij toen het gebeurde.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 07:39

ashley zoals je ook had kunnen lezen was het niet mijn paard waar het om ging en sta ik allang niet meer op die stalling maar was gewoon benieuwd er na

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:42

kosten aan een paard heb je toch, en deze kosten zijn niet mega dus zou ze gewoon nemen.
Anders misschien een verzekering aanschrijven?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 07:44

het ging gelukkig niet om mijn paard maar volgens mij praten de twee dames in kwestie al jaren niet meer met elkaar hahaha.
Ze staan ook niet meer op die stalling en ook niet met elkaar o een andere stalling dus voor hun niet erg dus.
Weet alleen dat de hengst nu gecastreerd is en dus niet meer dekken kan (vruchtbaar is dus)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:47

TS: dan moet je even je berichten wijzigen.. Er staan verwijswoorden in welke dus zeggen dat een van de paarden van jou was/is..
Als WE betaalden de stal..

Voorkomt veel 'ik ben het niet' :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 07:51

Al even een regeltje er onder gezet :)
Ik open normaal niet zoveel topics en ben niet zo handig in dingen uitleggen hahahah

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:38

Interessante kwestie, maar volgens mij is het broekzak/ vestzak voor de hengst en merrie eigenaar. Beide zijn ontsnapt, waar je nog naar zou kunnen kijken is nalatigheid van de stalhouder door de staldeuren niet goed af te sluiten.

Maar als het zo lang geleden is..? Wie zit er fout? De merriehouder zou de hengstenhouder aan kunnen klagen voor geleden schade/kosten (overigs... scannen is niet verplicht maar een geruststelling), de hengstenhouder kan haar kosten misschien weer verhalen op de merriehouder (kosten die dus wel nodig waren voor welzijn paard). Maar of daarmee 'fouten' zijn bewezen.. Broekzak/vestzak. Dus imo ook niet miepen en doorgaan met je leven..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:40

Ik zeg: degene die de staldeuren had behoren te sluiten :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:47

_/-\o_ :')

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:49

Urielle schreef:
Ik zeg: degene die de staldeuren had behoren te sluiten :+

My thought exactly!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:40

Ik zou dekgeld vragen van de merriehouder(ster)..
De merrie is de oorzaak dat de hengst "ontplofte".
Waarschijnlijk heeft de merrie ook de staldeur van de hengst open gedaan :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:25

Of de hengst is op vrijers voeten gegaan en heeft de deur van zijn lief, de merrie, open gedaan. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:33

We vergeten het pennymeisje die de paarden niet wilde beroven van hun natuurlijke behoeftes. :j Liberty en justice voor all!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:47

Sammie schreef:
We vergeten het pennymeisje die de paarden niet wilde beroven van hun natuurlijke behoeftes. :j Liberty en justice voor all!

_O-

1123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:50

Wat een gezeur joh. ieder betaalt zijn eigen kosten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:59

Interessant.

De oude regel is, "als een hengst uitbreekt en ongevraagd een merrie dekt, zijn de kosten voor de hengstenhouder". Kosten rond "ik kan mijn merrie minder als rijpaard gebruiken", geboorte, opfok, etc.

Dus ik zou zeggen: ook de scan om te kijken of de merrie drachtig is, komt voor de rekening van de hengstenhouder.

Dat de hengst een wond overhield aan de dekking, valt sowieso onder de kosten waar de hengstenhouder voor opdraait.

(En was ik de hengstenhouder, ging ik wel een hartig woordje wisselen met de pensioneigenaar!!!)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:08

Sammie schreef:

Precies! Free the horses! Paarden, prutsmutsen en RESPECT! :+ :D

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:11

Beiden gewoon de eigen kosten betalen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:17

Janneke2 schreef:
Interessant.

De oude regel is, "als een hengst uitbreekt en ongevraagd een merrie dekt, zijn de kosten voor de hengstenhouder". )

Je zegt het al oude regel...
Voor mij is het uitlokking !!..was de merrie niet hengstig was er niks gebeurd.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:18

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is het wettelijk zo dat de hengsteneigenaar aansprakelijk is voor alle kosten nav een ongewenste dekking. Als eigenaar van een hengst hoor je dit soort situaties te voorkomen, ookal is dat in sommige gevallen niet mogelijk/was het een ongeluk. Ookal is een merrie hengstig of wat dan ook......

Zelfde verhaal bij een paard op de wei: Paard staat op de wei, eigenaar is gewoon aan het werk. Er fietst een Penny-meisje langs en die wil paard knuffelen en maakt het hek open. Paard ontsnapt, rent de weg op en wordt aangereden door een auto. Bestuurder van de auto is gewond en auto total-loss. Wie is aansprakelijk??? >>> De eigenaar van het paard. Die hoort ervoor te zorgen dat het paard niet kan ontsnappen, ookal lopen er debiele Penny-meisjes rond.....