AES paspoort niet geldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

AES paspoort niet geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:08

Hallo,

ik weet niet of dit hier juist staat dus anders verplaats het maar.

Ik heb een paardje te koop welke is geboren in 2009, deze heeft een AES paspoort waarbij de volledige afstamming bekend is, met ook mooie bloedlijnen.
Nu belde er net een potentiële koper (welke volgende wk wel komt kijken) en die zei mij dat het paspoort van het paardje niet geldig is en dat zij dus een ander paspoort moet hebben. Dit zou via het KWPN kunnen maar alleen als de hengst ook goed gekeurd zou zijn bij het AES in Engeland. Volgens deze persoon was de hengst niet goedgekeurd via Engeland dus zou het paard een blanco paspoort moeten krijgen.

Ik het meteen door google gehaald en ik kom wel wat dingen tegen zo ook een topic op bokt wat stamt uit 2007 dat toen is ingesteld dat het AES NL geen paspoorten meer mag uitgeven. Hoe kan het dan dat ons paard uit 2009 wel nog een paspoort hier van heeft? dit is haar stamboom http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/414331

Kan iemand mij hier meer van vertellen? Ik wil dit namelijk wel even helemaal uitzoeken, gezien dit ook invloed heeft op de waarde van het paard en ook mocht deze verkoop niet door gaan dat mochten er dingen met het paspoort niet in orde zijn dat ik dit andere potentiële kopers wel eerlijk kan vertellen.
Ga maandag AES wel bellen maar misschien dat er hier mensen zijn die mij iets meer kunnen vertellen.

Cassidy

Re: AES paspoort niet geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:22

Paspoort is geen stamboekpapier, en alleen maar voor het invullen van entingen en andere medische gegevens. Maakt niet uit waar dat paspoort vandaan komt, ook een papierloos paard moet aan een paspoort en dan kun je opgeven wat je wilt aan ouderdieren, het komt erin te staan. Als chipnummer en gegevens in paspoort kloppen is het goed.

Dus paspoort niet geldig? Wat een nonsens.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:34

Sinds 2011 zijn niet meer alle stamboeken in Nederland erkend, ze moesten toen aan een aantal voorwaarden voldoen om opnieuw erkenning te krijgen. Op deze pagina kun je zien dat een paspoort alleen geldig is als het door de KNHS of een in Nederland erkend stamboek is uitgegeven en ook welke stamboeken wel erkenning hebben. Het AES staat daar volgens mij inderdaad (nog?) niet bij. Dat zou mij doen vermoeden dat het paspoort idd niet geldig is.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... poort.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:59

Dan zou een paspoort uitgegeven in 2009 nog wel geldig moeten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:00

Kady1 schreef:
Kan iemand mij hier meer van vertellen? Ik wil dit namelijk wel even helemaal uitzoeken, gezien dit ook invloed heeft op de waarde van het paard en ook mocht deze verkoop niet door gaan dat mochten er dingen met het paspoort niet in orde zijn dat ik dit andere potentiële kopers wel eerlijk kan vertellen.
Ga maandag AES wel bellen maar misschien dat er hier mensen zijn die mij iets meer kunnen vertellen.

Of een paspoort wel of niet geldig is zal misschien 100 Euro schelen. Of een papier wat bij een paard hoort wel of niet geldig is, wordt dan weer een heel ander verhaal.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:06

Ik bedoel dus idd het papier wat er bij hoort want dat zou dus ook niet meer geldig zijn en ook niet opnieuw aan te vragen omdat de hengst in Engeland niet ggk zou zijn volgens de mevrouw aam de telefoon

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:08

Dat is dan een heel ander verhaal dan het paspoort.

Misschien kun je de vraag in de OS nog aanpassen dan? Wil een moddie je vast wel bij helpen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:20

Cassidy schreef:
Dan zou een paspoort uitgegeven in 2009 nog wel geldig moeten zijn.

Dat weet ik niet, want er staan er ook een paar zo in de lijst:

(naam stamboek) - Niet meer bevoegd om paspoorten uit te geven. Paspoorten uitgegeven tot 17 december 2012 blijven geldig.

AES staat er helemaal niet in, ook niet met die toevoeging.
Er staat ook op die site dat er 'allerlei paspoorten in omloop zijn', maar dat die niet allemaal geldig zijn.

Kwestie van navragen bij AES of bij de PVV denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:28

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:10

Dit staat er op de (verder Engelstalige) website van het AES (http://www.angloeuropeanstudbook.info/)

Citaat:
Pas op!!

DE hengsten keuring in Schijndel, Nederland is Geen erkende AES keuring

De Website is ook Frauduleus!!

Betekend dit dat er in Nederland misbruik wordt gemaakt van de naam van het echte AES?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:49

Maar AES stond voor die herbeoordeling van de stamboeken wel in de lijst van Nederlandse stamboeken. Die erkenning is opgeheven, omdat ze niet aan de voorwaarden voldeden.
Als je paard bij de Nederlandse tak is ingeschreven, is dát paspoort nu dus niet meer geldig? Omdat het stamboek (die afdeling ervan) dat hem inschreef officieel niet meer 'bestaat'?

Als de hengst nu ook nog in Engeland ggk is, dan kun je een nieuw paspoort krijgen, maar in de OP van TS komt naar voren dat het feit dat een hengst ggk is in Nederland, niet automatisch betekent dat hij in Engeland ook ggk is (waar ik me zelf wel iets bij zou kunnen voorstellen, als ze zo'n hengst zelf nooit gekeurd hebben?) en dan zou hij op het moment nergens ggk zijn.

Dat komt op mij ergens niet vreemd over. Maar zeker navragen dus en niet afgaan op wat hier in een topic gezegd wordt :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:22

irmaz schreef:
Dit staat er op de (verder Engelstalige) website van het AES (http://www.angloeuropeanstudbook.info/)

Citaat:
Pas op!!

DE hengsten keuring in Schijndel, Nederland is Geen erkende AES keuring

De Website is ook Frauduleus!!

Betekend dit dat er in Nederland misbruik wordt gemaakt van de naam van het echte AES?

Deze vraag hoort niet thuis in deze topic. De huidige onenigheid heeft niets met de papieren/paspoort van deze paard te maken.

De vraag kan je beter stellen in de topic die daarom is aangemaakt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:39

Nicole288 schreef:
Maar AES stond voor die herbeoordeling van de stamboeken wel in de lijst van Nederlandse stamboeken. Die erkenning is opgeheven, omdat ze niet aan de voorwaarden voldeden.
Als je paard bij de Nederlandse tak is ingeschreven, is dát paspoort nu dus niet meer geldig? Omdat het stamboek (die afdeling ervan) dat hem inschreef officieel niet meer 'bestaat'?

Als de hengst nu ook nog in Engeland ggk is, dan kun je een nieuw paspoort krijgen, maar in de OP van TS komt naar voren dat het feit dat een hengst ggk is in Nederland, niet automatisch betekent dat hij in Engeland ook ggk is (waar ik me zelf wel iets bij zou kunnen voorstellen, als ze zo'n hengst zelf nooit gekeurd hebben?) en dan zou hij op het moment nergens ggk zijn.

Dat komt op mij ergens niet vreemd over. Maar zeker navragen dus en niet afgaan op wat hier in een topic gezegd wordt :)

Het AES is juist recent ook door het KWPN erkend vanwege de goede prestaties. Ze staan op plaats 5 en 6 van de wereldranglijst.

Alle vragen over de papieren kan via www.aesbenelux.com

Reina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:51

janderegelaa schreef:
Wat een flauwekul, de reden dat het AES niet in de lijst van erkende stamboeken bij het PVV voorkomt is omdat dit een lijst van NEDERLANDSE stamboeken is en het AES is ENGELS. Het paspoort is gewoon geldig.

Startrek is is gewoon goedgekeurd bij het AES. Heb nog een keuring gevonden waar een nakomeling aangeboden wordt. Het is nr. 8
http://www.angloeuropeanstudbook.co.uk/ ... 202011.pdf

En de lijst van erkende stamboeken in Engeland:
http://archive.defra.gov.uk/foodfarm/fa ... sports.pdf

helemaal corect AES staat voor , angelo europees stamboek... Ik heb een merrie gehad met het zelfde papieren, paspoort en stamboekpapier zijn in 1.
Unison X Democraat.... en Unison is verkocht naar Engeland zodoende AES papieren....

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:52

Citaat:
Het AES is juist recent ook door het KWPN erkend vanwege de goede prestaties. Ze staan op plaats 5 en 6 van de wereldranglijst.

Volgens mij is het AES juist niet erkend bij KWPN.
Kon niet direct veel vinden op KWPN-site

KWPN wint kort geding
Het Anglo European Studbook (AES) heeft het kort geding verloren dat dit stamboek op 11 november jl. aanspande tegen het KWPN. Via deze gang naar de rechter wilde het in Engeland gevestigde, maar ook in Nederland actieve, stamboek afdwingen dat het KWPN-veulens van AES-hengsten uit KWPN-merries in het KWPN veulenboek registreert. Het AES deed daarbij een beroep op het verbod op discriminatie van fokkers. Directe aanleiding was het besluit van de Ledenraad van het KWPN om vanaf de veulenjaargang 2005 kruisingsproducten van AES-hengsten uit KWPN-merries in het register B te gaan registreren, indien de fokker aangeeft dat hij bij het KWPN wil registreren en niet bij het AES.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:46

Wat het KWPN erkend staat hier toch helemaal buiten? Dat is een bestuurszaak van hen.
Die PVV lijst met officieel erkende Nederlandse stamboeken had eerst het AES Nederland er in staan en sinds 2011 niet meer. De vraag lijkt mij dus of een paspoort dat eerder door die instantie is uitgegeven, nu dan ongeldig is geworden, of niet.
Dat AES in Engeland gewoon een bestaand stamboek is, staat buiten kijf. De vraag of een hengst die alleen in Nederland op de AES keuring is ggk, ook in Engeland als ggk geldt, vind ik wel een interessante.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:58

Sedert januari van dit jaar erkend KWPN (en nb BWP) AES 'Approved' hengsten en de veulens van deze 'Approved' hengsten worden wel opgenomen in het A-register.
Maar de merrie die TS wilt kopen is geboren in 2009, dus neem ik aan dat zij buiten deze regeling valt wat A-register KWPN betreft. In iedere geval krijgt de merrie A-register AES indien Startrek Licensed or Approved ggk is bij het AES.

AES kent het systeem bij hengstenkeuring van:
- 'Registered' ... zg opgenomen in het stamboek en mag 10 eigen merries dekken, maar mag niet 'openbaar' dekken.
- 'Licensed' ... mag 30 merries van buiten dekken
- 'Approved' ... open aantal dekken.
Jonge hengsten die voor het eerst aangeboden worden EN 3-jarig (los voorgesteld) of 4-jarig (altijd onder zadel voorgesteld) zijn kunnen maximaal 'Licensed' worden.
Dit volgens de regels van het Anglo European Studbook in Engeland ... en hier wringt het schoentje want bij de Nederlandse keuringen werden 3- en 4- jarige ook 'Approved' en dan soms waren ze ook niet onder zadel voorgesteld (de 4-jarige). Dit pikte de UK kantoor niet en 'erkende' dus die hengsten niet ... dit nog allemaal buiten de financiële zaken van niet ontvangen gelden.
Maar ... dit scenario, wel of niet hengsten erkennen die in NL ggk zijn, heeft alleen betrekking op de HK vanaf end 2011.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:44

fokkertje schreef:
Citaat:

Volgens mij is het AES juist niet erkend bij KWPN.
Kon niet direct veel vinden op KWPN-site

KWPN wint kort geding
Het Anglo European Studbook (AES) heeft het kort geding verloren dat dit stamboek op 11 november jl. aanspande tegen het KWPN. Via deze gang naar de rechter wilde het in Engeland gevestigde, maar ook in Nederland actieve, stamboek afdwingen dat het KWPN-veulens van AES-hengsten uit KWPN-merries in het KWPN veulenboek registreert. Het AES deed daarbij een beroep op het verbod op discriminatie van fokkers. Directe aanleiding was het besluit van de Ledenraad van het KWPN om vanaf de veulenjaargang 2005 kruisingsproducten van AES-hengsten uit KWPN-merries in het register B te gaan registreren, indien de fokker aangeeft dat hij bij het KWPN wil registreren en niet bij het AES.

Spam jij even een 9 jaar oude rechtszaak.

Dit is de juiste info:
http://horses.nl/algemeen/uitbreiding-k ... tamboeken/

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:06

Ok ineens heel veel berichten, ik snap er nu helemaal niks meer van.
iedereen spreekt elkaar tegen haha... onderzoek gaat verder als ik meer weet post ik het ook hier

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:49

Kady1 schreef:
iedereen spreekt elkaar tegen haha... onderzoek gaat verder als ik meer weet post ik het ook hier

Bel gewoon naar het AES in Engeland (+44.1444 484840) en vraag of je aan de hand van het papiertje ook een AES paspoort kan krijgen. Desnoods scan een kopie van wat je hebt en stuur het via email naar secretary@angloeuropeanstudbook.info. Dit kan in het Nederlands of Engels.
Meer hoeft je echter niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:02

Nou zit ik me dus ook af te vragen hoe het met mijn jonge paard zit. Hij heeft ook een AES-papier met mooie bloedlijn. Het vaderdier was ooit ggk (ik denk licensed) bij het AES en ik wilde graag weten of er nog nakomelingen van hem rondlopen behalve mijn eigen paard, en hoe die presteren.

Heb verschillende malen gemaild naar AES Nederland en nooit enige reactie ontvangen. Ook niet na contact opname met de hengstenhouder waar hij toen stond ten tijde van de dekking. Een tijdje terug ging ik weer opzoekingen doen, en dit maal bleek de hengst gewoon onvindbaar in de database van AES Nederland.

Ik vermoed dus dat de licensed goedkeuring gewoon verlopen is omdat de hengst door zware chronische blessure uit de sport gehaald zou zijn (begrijpelijk dat ze een jonge hengst dan geen approved geven). Maar hiermee heb ik dus nog steeds geen antwoorden:

Is het AES-papier dan nog wel van enige waarde bij mijn eigen hengst? Of kan ik net zo goed een equipas aanvragen?
Hij is van 2008, moeder is KWPN (komt uit GP-merrielijn) en alle hengsten uit zijn stamboek waren KWPN-ggk. Ook de meeste merries langs vaderszijde zijn KWPN dacht ik. Zijn er dan opties dat ik hem een A-register aanvraag voor het KWPN?
Hoe en waar kan ik nu nog info vinden over andere mogelijke nakomelingen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:15

Gewoon hetzelfde doen. Als de hengst van 2008, dan is de dekking in 2007 geweest, en als ten tijden van de dekking de vaderdier ggk, cq Licensed was, dan heeft hij recht op A-registered AES papieren.
Wat daarna gebeurt is is van geen belang omdat het gaat over de 'stand van zaken' in 2007.
Neem contact op met Engeland via de nummer en/of email hierboven vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:22

Hij heeft een boekje van AES hoor, maar ik wilde gewoon weten of dat nog enige waarde had/heeft en ik 'm eventueel niet beter kon omzetten naar KWPN aangezien toch alles in de bloedlijn eigenlijk daar vandaan komt of ggk is. Niet dat ik ooit keuringen met 'm ga doen maar goed, heb graag die zaakjes in orde.

Edit: Zie net op de "site" van het AES die de keuring in Schijndel organiseert dat zij beweren dat de pagina waarop het als niet erkend wordt afgedaan en fraude (dus de .info) zelf een fraudepagina is en dat de keuring op 30/3 in België niet geldig is :+
Kwestie van het overzichtelijk te houden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:35

Peterina schreef:
Kady1 schreef:

Bel gewoon naar het AES in Engeland (+44.1444 484840) en vraag of je aan de hand van het papiertje ook een AES paspoort kan krijgen. Desnoods scan een kopie van wat je hebt en stuur het via email naar secretary@angloeuropeanstudbook.info. Dit kan in het Nederlands of Engels.
Meer hoeft je echter niet te doen.

Nee, het moet via www.angloeuropeanstudbook.co.uk ik heb het uitgezocht. Minderman is ontslagen en spartelt nog wat na maar heeft niets meer te vertellen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:12