Aan het denken over een Belgisch trekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas27

Aan het denken over een Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:06

Aangezien mijn vriend ook steeds liever op het paard zit dan erachter hangt in een karretje zitten wij er aan te denken een belgisch trekpaard aan te schaffen.
Het mennen lijkt mij machtig met zo'n krachtig paard en het rijden onder het zadel lijkt mij ook geweldig op zo'n grote vriendelijek reus.
Ik zie mijzelf aan gaan ringsteken onder het zadel en misschien wel huifkartochten gaan oprganiseren!

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf'?
Graag hoor ik ook ervaringen van eigenaren van dit ras. Zijn ze idd makkelijk en bomproof? Hoor ook wel dat ze pittig kunnen zijn, is dit dan hanteerbaar?
Hoor ook verhalen dat je ze aan het werk moet houden en niet te lang stil moet zetten, dat ze dan onhandelbaar worden. Is dit waar of hebben jullie andere ervaringen?

Ik heb mijn oog nu laten vallen op een 5 jarig beleerd paardje met de volgende afstamming:
Vader: Nero van Berkeldal (Sunny van 't bloemenhof x Brit van 't Kemerink)
Moeder: Stella de Balgerhoek (Otto van Brandevoort x Anja van 't Bloemendal)

Even wat info over mijzelf. Ik ben een ervaren ruiter, rijd al jaren jonge paarden in en verdien daar een leuk extra centje mee ;-) Mijn vriend is beginnend ruiter. Beiden zijn wij ervaren menners!
Ik ehb nu een kruising tinker en een shet die onder het zadel en voor de kar lopen.

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:14

Hoi,

Ik heb zelf een 12 jarige trekpaardmerrie.. waar ik op zou letten met de aanschaf zijn vooral het beenwerk. Veel trekpaarden hebben last van mok/cpl. Voor trekpaarden geldt verder dat net zoals bij andere paarden er altijd verschil zit in karakter. Die van mij is erg voorwaarts, maar heb ook wel een trekpaard gereden die niet vooruit te branden was. Ik denk dat je over het algemeen wel kan zeggen dat trekpaarden gemakkelijk zijn, al moet je er natuurlijk altijd rekening mee blijven houden dat als dingen nieuw zijn je niet precies weet hoe ze reageren (maar nogmaals dit geldt voor alle paarden). De trekpaarden die ik gereden heb kon je zo opstappen, ook als ze een poos stil hebben gestaan.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:19

Hoi snadra, bedankt voor je reactie.
Leuk paardje heb je! En bedankt voor je tips, ik zal goed de sokken doorzoeken als ik ga kijken. Is er misschien ook nog wat in de bloedlijnen te zien/te checken?

Ik vind dat voorwaartse op zich alleen maar een voordeel, liever voorwaarts dan niet vooruit te branden. Alleen een beginner moet hem ook gewoon netjes kunnen stoppen wanneer nodig. Dus ze moeten niet doordrammen.
En met mennen moet halt ook echt halt zijn. Zeker omdat we er het liefst volgend jaar dn ook mee op huifkarvakantie willen gaan.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:23

Inderdaad letten op het droge beenwerk! Verder moet je erover nadenken of je een langstaart of kortstaart wil..
Verder heb ik veel verschillende belgen bereden, van de ene die zo pittig was als wat tot die waar ik nu op rijd en waar helemaal geen pit in zit.
De boer waar ik ze rijd gebruikt ze voor de fok, en sommige staan echt altijd stil (op de wei) als ik die dan 1x per jaar of halfjaar pak dan merk ik niet echt verschil met een ander paard..oke ze hebben geen conditie maar dat daar gelaten dus dat verhaal van onhandelbaar worden klinkt mij niet echt bekend. Je moet er wel op letten dat het een sober ras is..dus logisch als je een paard een half jaar stil zet maar wel volpropt met energierijk voer dat ie gaat stuiteren, maar dat is bij ieder paard.
Er is zelfs een merrie waar ik mee men, die nu ruim een half jaar niet voor de kar heeft gelopen. Maar als ik deze merrie in span dan rijd ik er zo mee weg.

Ik weet niet welke omgeving je woon maar ik woon in Zeeland, deze paarden kom je hier echt nog heel veel tegen en kan je ook helpen zoeken naar een geschikte belg.

ps. ringrijden doen ze hier zonder zadel ;)
en zoek eens op Powerhorsecompetition op google ;)

sas27

Re: Aan het denken over een Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:33

Haha yvje ik weet dat je ringrijden zonder zadel doet. ben meermalen in Zeeland wezen kijken bij het sjeesrijden (schrijf je dat zo?) en het ringrijden. Lijkt me erg gaaf om zelf eens te doen!
Ik woon in het midden van het land en heb idd al ontdekt dat de meeste belgen in zeeland staan. Gelukkig heb ik er nu een op het oog niet zo ver bij mij vandaan. Zeeland vind ik wel heel ver weg om belgen te gaan kijken daarom wil ik ipv meerdere paarden te bekijken op deze manier wat ervaring opdoen met de verschillende karakters.
Ik weet gelukkig wel wat ik in een paar zoek!
Fijn om zo'n verhaal te horen van ieman die met meerdere belgen te maken heeft! En ben blij dat het een fabeltje is dat ze onhandelbaar worden als je ze lang stil zet, had ook al een vermoede dat het bij die persoon wsl eerder een voer probleem was.
Als ik er een koop komt hij samen met twee andere paardjes in een sober weiland te staan!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:44

oh gelukkig ;) Sjezenrijden is het. ik wil dat ook heel graag, ben al 5 jaar op zoek naar een mannelijke Sjezenpartner...niet te vinden hier, en mijn eigen man wil zich niet op offeren.

Ja ik heb echt veel verschillende belgen van veel verschillende bloedlijnen in mijn handen gehad. Ik kan zeggen dat ik de nakomelingen van Carlo van Waardzicht erg prettig vindt. Lekker makkelijk in de omgang. Je stapt er zo op en rijd er zo mee weg, ook dus als ze al een half jaar of langer stil hebben gestaan.

Mag ik vragen hoe oud het paard is die je op zicht hebt? Merrie of ruin? kleur? langstaart?
Hoe is de naam van het paard? Die boer waar ik bij rijd is keurmeester en keurt paarden in NL. Erg informatief, kan eens navraag doen over de geschiedenis van het paard als hij 't kent.
Gaat dan puur over exterieur... ;)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:48

Ik weet helaas niet de naam van het paard, alleen de afstamming dus.
Zij (is dus een merrie) is geboren in april 2008 en is een blauwschimmel.
Het is een langstaart, ik wil graag een belg met een lange staart omdat ik dat meer natuurlijk vind. Een paard hoort een staart te hebben!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:53

Hier ook een Belg. Die van ons is nu 10 jaar. Toen we hem kregen met 8 jaar had hij al heel veel last van CPL, de benen zitten tot aan de knieën vol rimpels en kloven. Maar met goed voer hebben wij het helemaal onder controle en heeft hij bijna nooit last van wondjes.
Die van ons is echt het meest lompe beest wat ik ooit heb gezien :') Hij loopt lekker door, ruime gangen, maar reageren op 'ho' doet hij amper.. Galop kan meneer alleen heel af en toe in het veld.. en boomstammen, daar kun je toch gewoon dóórheen ipv overheen? :')
Maar verder het liefste paard waar je op de koudste dag in de winter nog een beginner mee naar buiten kan laten gaan, hij zal geen stap verkeerd zetten.

En hier inderdaad ook een lange staart, paarden horen geen korte staart te hebben. Alleen al uit principe zou ik daar niet aan mee willen werken, al dat illegaal couperen, bah!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:55

Haha laten we die discussie even achterwege laten (lange staart of niet)..

Maar blauwschimmel, mooi.
We hebben hier meestal bruinschimmel, en hoewel ik vroeger voorkeur voor zwart had is dat een beetje veranderd naar vosschimmel/bruinschimmel. we hebben hier ook een blauwschimmel staan waar we van de zomer mee aan de slag gaan om te beleren, maar denk dat we er een flinke kluif aan hebben om haar te beleren. Pittig ding, vader is Jannick van de Zaaidijk, hebben nu 2 merries met vader Jannick gehad en die zijn niet de makkelijkste!
Maar ze loopt wel erg mooi, en is 1e geweest op de keuring..

Vanochtend is er het eerste veulentje geboren bij ons (vader tim van de wilgenhoeve) leuk ding joh! Moeder is kampioen geworden afgelopen november (trots...trots..trots)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:03

De afstammingen zeggen mij nog helemaal niks, maar begrijp wel dat je er verstand van hebt haha! Leuk een veulen, ik vind die kleine belgen zo schattig!
Ken je de vader van het paard wel, Nero van Berkeldal?
Ik vind een blauwschimmel ook erg mooi, heb zelf nu een zilverappel, ben gek op aparte kleurtjes!
Ik stuur je anders even het marktplaats linkje per pb, weet niet of ik die hier zo neer mag zetten.....

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:05

Ze hebben er trouwens twee te koop staan, vind de ander alleen minder mooi. Hebben we per mail foto's van ontvangen. Afstamming daarvan is:
Baron van Egelenberg x Laura van het Mienekesbos

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:08

Bij mij op stal staat er ook eentje die voor de huifkarritten wordt gebruikt. Lief paard en ontzettend goed aan de stemcommando's. Het enige waar je wel echt op moet letten is of er een smid bij jou kan komen die ze wilt beslaan, heel veel smeden doen dit namelijk niet en is toch wel iets om op te letten als je er mee wilt gaan mennen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:23

Ik weet toevallig een smid die zelfs shires bekapt, hier is al over negedacht. Trouwens yvje heb je ook een foto van het nieuwe veulentje?

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:29

Ik heb er twee gehad, een blonde van 9 jaar maar die ik helaas af heb moeten laten maken ivm cpl en verwaarlozing door de vorige eigenaar. Een ontzettende schat, echt heel lief. Maar ondanks de pijn die ze had, toch ontzettend goed te handteren. Maar kijk echt heel goed naar de benen, ik heb het door schade en schande geleerd en zit er nu bovenop.
En nu heb ik corine, 8 jarige merrie en werkelijk ik wil geen ander ras meer. Al weet ik wel zeker dat karakter en opvoeding heel veel verschil maken. Lekker buitenrijden, dressuurprikken, mijn jongste dochter van 4 durf ik er zo op te zetten. Maar zeer zeker niet saai.
Ben nu bezig om haar voor de wagen te beleren en ze zijn zo werkwillig.
De mijne stamt af van Obelix du fremis.. Helaas is de mijne wel een kortstaart, niet mijn keuze maar ik ging voor het paard zelf, met of zonder staart..

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:42

Jullie hebben het steeds over CPL, wat houd dit precies in en hoe kan ik zien of ze dat hebben?
Bepaalde beenstand ofzo?
Ik raak steeds meer overtuigd dat dit het paard is wat wij zoeken!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:50

sas27 schreef:
Ik weet toevallig een smid die zelfs shires bekapt, hier is al over negedacht. Trouwens yvje heb je ook een foto van het nieuwe veulentje?

Nee nog niet...ben momenteel niet heel veel op stal ivm tentamens...zucht!

ps...CPL: http://www.bokt.nl/wiki/Chronisch_progr ... ymfeoedeem
dit is soms moeilijk te zien door de beharing op de benen, let daar op als je gaat kijken ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:55

CPL is chronisch progressief lymfeoedeem. Dat houdt in dat de lymfeklieren bij de oksels niet meer goed werken en daardoor gaan de benen vocht en afvalstoffen vasthouden. Daardoor krijgen de paarden jeuk, wat vaak wordt gezien als mok overigens.. ze gaan krabben, er ontstaan wondjes en korsten en op den duur worden dit huidplooien en kloofjes, die vervolgens hard worden waardoor je eelt-achtige huidplooien krijgt.
CPL is voor een groot deel te voorkomen/vertragen door goed te voeren, dus voer met weinig afvalstoffen, weinig suikers. Onze belg staat voornamelijk op grof hooi, met enkel vitaminebrok en een handje melassevrij voer. In combinatie met een speciale thee die ervoor zorgt dat vocht en afvalstoffen beter worden afgevoerd heeft onze belg nergens last meer van, maar de rimpels en kloofjes blijven helaas voor altijd zitten.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:01

Het klopt zeker dat het door het voer komt. Toen ik Corine kreeg had ze mok en mijt, en dat zeker over al haar benen heen. Maar ze kreeg toen ook 4 kg sportbrok op een dag!! Dat door haar oude eigenaar hoor, toen ik ook tegen haar zei dat ze dat niet meer bij mij ging krijgen, vroeg ze me ook, ben je niet bang dat ze dan invalt.
Bij mij is ze toen aan het afkicken geweest en op de stal waar ze nu staat, krijgt ze 3 keer daags grof hooi, lekker veel knabbelstro in de stal, en ik heb haar op een kg care4life verdeelt over de dag staan en ze doet het prima, geen mok, mijt of iets anders..En dat na 2 jaar prutsen pff. Het is nogal een verkeerd idee van mensen dat een belgisch trekpaard veel eet, sommige kwpners eten nog meer...

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:04

8nnemiek, bedankt voor de info. Dus goed op mokachtige kenmerken letten!
Ik ga de benen vanavond goed bekijken, we gaan vanavond namelijk al kijken naar deze twee belgen.

Als we er een kopen komt deze op een schaal weiland te staan, dag en nacht buiten met een inloopstal. Bij ons op stal hebben we alleen maar grof hooi rechtstreeks uit een antuurgebied waardoor het gras niet bemest is. Dus mooi grof en arm hooi.
gebruik je de pavokoeken voor jouw belg? Die gebruik ik namelijk al voor onze shet...

@Leentje krijgt zij dan gewioon een plak hooi of krijgt zij meer an een standaard paard aan hooi?
Ennuh sportbrok gaat er zowiezo niet in....

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:12

Ik geef de belgen een schep kernmix per dag, maar ga van de zomer over op alleen 150gram support van Cavalor. Verder als ze op stal staan veel stro en hooi (ongeveer 9kg op een dag per paard), kuil ook een beetje (kilo of 2)trouwens.
Zeker nooit geen pavo summerfit koek meer hier....ze hadden behoorlijke jeuk aan de benen ervan (schijnt dat er veel suiker in zit).
Laatst bijgewerkt door yvje86 op 05-04-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:12

Klopt leentje, hier hetzelfde. Onze belg kreeg op dagen dat hij moest werken (ringsteken enzo) maar liefst 4 tot 6 kilo haver := En verder gingen er inderdaad heel wat scheppen brok in := Ben ik ook direct vanaf gestapt.

sas, sowieso geldt voor een belg ook; voeren op het oog. Maar verder kun je wel ongeveer uitrekenen wat ze nodig hebben, namelijk zo'n 2 kilo droog hooi per 100 kilo lichaamsgewicht. Voor een belg van 1000 kilo is dat dus 20 kilo per dag. Maar als er gras staat, en je voert kleine beetjes bij, dan merk je snel dat dat wat veel is, en ze wat hooi laten liggen en aan het gras verder gaan. Een belg met slechte benen kun je beter iets aan de dunne kant hebben dan te dik.
Verder heel goed dat je belg dag en nacht kan rondlopen, dat is ook heel goed voor de benen :)

Pavokoeken vind ik persoonlijk nog wat veel suiker hebben. Ik voer Marstall Force vitaminebrok en Marstall Vito normale brok.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:24

Hier ook geen pavokoeken, dan gaat ze geheid lopen schuren.
Ze staat nu op een pensionstalling dus het enige wat ik hoef te regelen is de muesli, verder voeren ze daar behoorlijk op het oog en staat ze er nu behoorlijk goed bij. Ze krijgt kleine beetjes over de dag verdeelt en daar doet ze het super op. Nu wordt de voordroog ook getest voordat het bij de paarden terecht komt, is het niet goed dan gaat het naar de koeien. Maar ja ik denk ook weer dat elke belg niet hetzelfde is, de ene reageert meer dan de andere. Als ze straks goed voor de kar loopt en ik meer ga rijden dan krijgt ze ook wel wat meer, maar in principe dan eerst meer ruwvoer en kan ze het dan nog niet aan dan krijgt ze meer aanvullend voer.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:16

Ok dan ga ik eens kijken naar die marstall koeken. 20 kilo hooi is trouwens behoorlijk veel als je ziet wat er gemiddeld op een pensionstal gevoerd word. Nu is dat bij ons gelukkig anders....

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:48

Leuk dat je voor een trekpaard gaat!

Ik heb er drie onder m'n hoede. Eentje d'r benen staan bij t artikel over CPL, zij wordt in juni alweer 20!

Waar ga je die blauwschimmel bekijken? Anders weten vrienden van mij wellicht nog wel een goed paardje.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 14:28

Paardje staat in Rhenen, ik woon in Nijkerk dus niet in de buurt van zeeland...