Veulen terug bij moeder na 2 maand opfok.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Veulen terug bij moeder na 2 maand opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:50

Ik heb mijn veulentje Luna nu 2 maand terug naar de opfok gebracht.
Het was de bedoeling haar met een maand naar huis te halen in de hoop dat haar moeder haar zo weg slaan.
Helaas gebeurde dit niet, dus diezelfde dag is ze nog terug gegaan naar de opfok voor nog een maand.

Nu is ze ongeveer een week geleden weer naar huis gebracht en staat ze in een andere wei, zonder haar moeder.
Echter, is dit helemaal niet praktisch omdat we de kudde in tweeën hebben moeten verdelen voor Luna.
Wij beschikken over 1 grote weide en 1 kleine.

Luna staat nu met wat andere paarden op de kleine wei en kan haar moeder zien. Het is niet mogelijk om de kudde waar Luna nu in staat op de grote wei te zetten wegens bepaalde redenen.

Ik vroeg me af wanneer ik weer kan proberen om Luna weer bij haar moeder kan doen en de kudde dus weer bij elkaar kan zetten zonder elke keer af te wegen wie waar kan staan en dat om te wisselen.
Echt heel vervelend dit..

Is het misschien een optie om ze eerst weer aan elkaar te laten wennen op stal naast elkaar?
Zodat ze er niet meteen onder kan duiken? En dan na een week samen op de wei?
Ik heb gehoord dat de melkproductie wel kan stoppen, maar zolang moeder het veulen toelaat dat die ook gewoon weer aangemaakt kan worden.
Moeder is niet opnieuw drachtig, maar ik wil het veulen er graag vanaf hebben omdat de moeder erg schraal word.
Ben bang dat als ik ze samen zet ik weer van voor af aan kan beginnen. Ze kunnen elkaar nu van een afstandje zien en horen en dat gaat gewoon heel erg goed. Straks verpruts ik dat ook en moet ze weer terug naar de opfok..
Het is helaas niet mogelijk om Luna wegens medische redenen een paar jaar naar de opfok te doen.

Hoop dat iemand mij kan helpen..

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:01

Tja, lastig probleem! Ik snap dat je zoekt naar de meest praktische oplossing.
Ik zou het gewoon even proberen; misschien is het inmiddels wel opgelost :)
Als Luna toch weer zou mogen drinken, is het misschien een idee dat je haar een halster omdoet met iets extra's rondom de neusriem. Ik heb het ook wel bij kalfjes gezien, die kregen (een paar uur ivm de melk) een soort halster met 'noppen' om de neus, waarmee ze de moeders uier raken als ze proberen te drinken. Da's niet prettig voor mams waardoor ze dat niet toelaat.
Succes!

Simyo

Re: Veulen terug bij moeder na 2 maand opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:04

Lastig. Kan je veulen niet wat langer in de opfok blijven? Een half jaar of jaar? Nu zijn ze net 8 weken uit elkaar, misschien dat dat helpt?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:05

Waarom laat je haar niet gewoon bij de merrie lopen? Op een gegeven moment laat de merrie haar niet meer toe. Hoe oud is het veulen nu? Zal toch wel een jaar zijn; dan kan het nooit lang meer duren voordat de merrie haar wegduwt/ slaat. De merrie goed voeren, als die nog melk geeft , veel hooi, evt. lucerne en/ of merriebrok.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:08

Het is heel verschillend hoe het kan lopen.
Mijn merrie veulen werd door haar moeder afgespeend toen ze 9 maanden was mijn merrie was toen ook weer drachtig, echter heeft mijn merrieveulen blijven proberen om te drinken dus ik heb ze enige tijd appart gezet.
Nu is mijn merrie ''veulen'' bijna 2 jaar oud en probeerd nog steeds te drinken, mijn merrie laat dit niet meer toe en slaat af, maar er zijn er genoeg die dit wel toe laten.
Ik zou niet te snel bij elkaar zetten, even goed controleren of het uier echt droog is, minmaal 8 tot 12 weken is echt een must.

ElCid Als een merrie niet drachtig is voor het volgende jaar zal ze blijven geven en is afspenen een must.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:10

Niet altijd, meestal wordt het veulen na ca. 1,5 jaar wel weggeslagen. Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:15

Ik heb veel contact gehad met fokkers en melkerijen en die zeggen wel wat anders en ik denk dat als je merrie er flink op inleverd er niet op moet wachten tot een paard zelf afspeend.
Ts geeft zelf aan dat haar paard inleverd en moet daarom wel opletten en ik zou dan zelf adviseren het veulen langer appart te laten staan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:22

Ik wil nog even wat toevoegen.
Er zijn zoveel mensen die denken dat het alleen maar met wat extra voer op te lossen is, paard is mager je voert niet genoeg.
Een veulen kan je makkelijk tot 6 maanden minimaal laten lopen.
Echter gaat dit niet voor elk paard op al denken sommige mensen van wel.
Ik heb een merrie die kanonnen van een veulens geeft en ze leverd daar wel enorm op in met 5 maanden afgespeend in principe tegen mijn principes in maar goed ze werd wel erg mager en dwz ribben tellen.
Andere merrie geeft ook leuke veulens geweldig wbt karakter maar niet zo zwaar en mevrouw was hollands welvaren en nu nog steeds .
Ze lopen allemaal bij elkaar in een kudde krijgen hetzelfde de magere is de opperbitch dus komt absoluut niets tekort.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:12

Apochewinta schreef:
Tja, lastig probleem! Ik snap dat je zoekt naar de meest praktische oplossing.
Ik zou het gewoon even proberen; misschien is het inmiddels wel opgelost :)
Als Luna toch weer zou mogen drinken, is het misschien een idee dat je haar een halster omdoet met iets extra's rondom de neusriem. Ik heb het ook wel bij kalfjes gezien, die kregen (een paar uur ivm de melk) een soort halster met 'noppen' om de neus, waarmee ze de moeders uier raken als ze proberen te drinken. Da's niet prettig voor mams waardoor ze dat niet toelaat.
Succes!

Dat is misschien nog wel een goed idee. Bedankt!

Simyo schreef:
Lastig. Kan je veulen niet wat langer in de opfok blijven? Een half jaar of jaar? Nu zijn ze net 8 weken uit elkaar, misschien dat dat helpt?

Nee, dat kan echt niet. Luna heeft met 2 weken oud een gewrichtsontsteking gehad waaraan ze is geblesseerd aan haar kogel. Ik heb toen besloten haar niet in een opfok kudde te zetten. Dit omdat wanneer ze er maar 1 tik tegen aan krijgt we weer van voor af aan beginnen. Dat kan ze echt niet hebben..
Ze heeft 2 maand op stal gestaan. Dat vond ik verschrikkelijk en ga ik niet nog eens met haar aan.

ElCid schreef:
Waarom laat je haar niet gewoon bij de merrie lopen? Op een gegeven moment laat de merrie haar niet meer toe. Hoe oud is het veulen nu? Zal toch wel een jaar zijn; dan kan het nooit lang meer duren voordat de merrie haar wegduwt/ slaat. De merrie goed voeren, als die nog melk geeft , veel hooi, evt. lucerne en/ of merriebrok.

Zo werkt dat helaas niet... Veulen is er nu 2 maand af en merrie is niet om aan te zien. Ik voer haar van alles bij, 24/7 hooi. Daarnaast nog brok, slobber, maismeel en pulpkrulletjes.

Luna is 8 maand oud. (bijna 9)
Helaas laat moeder haar nog steeds toe..

mnkortleve schreef:
Het is heel verschillend hoe het kan lopen.
Mijn merrie veulen werd door haar moeder afgespeend toen ze 9 maanden was mijn merrie was toen ook weer drachtig, echter heeft mijn merrieveulen blijven proberen om te drinken dus ik heb ze enige tijd appart gezet.
Nu is mijn merrie ''veulen'' bijna 2 jaar oud en probeerd nog steeds te drinken, mijn merrie laat dit niet meer toe en slaat af, maar er zijn er genoeg die dit wel toe laten.
Ik zou niet te snel bij elkaar zetten, even goed controleren of het uier echt droog is, minmaal 8 tot 12 weken is echt een must.

ElCid Als een merrie niet drachtig is voor het volgende jaar zal ze blijven geven en is afspenen een must.

Bedankt. :j

mnkortleve schreef:
Ik heb veel contact gehad met fokkers en melkerijen en die zeggen wel wat anders en ik denk dat als je merrie er flink op inleverd er niet op moet wachten tot een paard zelf afspeend.
Ts geeft zelf aan dat haar paard inleverd en moet daarom wel opletten en ik zou dan zelf adviseren het veulen langer appart te laten staan.

Klopt. Dankjewel!

mnkortleve schreef:
Ik wil nog even wat toevoegen.
Er zijn zoveel mensen die denken dat het alleen maar met wat extra voer op te lossen is, paard is mager je voert niet genoeg.
Een veulen kan je makkelijk tot 6 maanden minimaal laten lopen.
Echter gaat dit niet voor elk paard op al denken sommige mensen van wel.
Ik heb een merrie die kanonnen van een veulens geeft en ze leverd daar wel enorm op in met 5 maanden afgespeend in principe tegen mijn principes in maar goed ze werd wel erg mager en dwz ribben tellen.
Andere merrie geeft ook leuke veulens geweldig wbt karakter maar niet zo zwaar en mevrouw was hollands welvaren en nu nog steeds .
Ze lopen allemaal bij elkaar in een kudde krijgen hetzelfde de magere is de opperbitch dus komt absoluut niets tekort.

Ik heb ook overwogen om luna met 5 maand af te spenen. Achteraf ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan, hoewel de merrie er echt schade aan heeft overgehouden. Haar ribben zijn makkelijk te tellen nu.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:09

Aan Luna's halster kan je van die bindstrips hangen die je schuin afknipt (niet te lang laten want dan buigen ze weer in). Dat prikt dan in mama's buik en uier en dat is niet fijn voor mama en dus zal ze het veulen niet meer toelaten om te drinken omdat dit prikt. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:45

petraaken schreef:
Aan Luna's halster kan je van die bindstrips hangen die je schuin afknipt (niet te lang laten want dan buigen ze weer in). Dat prikt dan in mama's buik en uier en dat is niet fijn voor mama en dus zal ze het veulen niet meer toelaten om te drinken omdat dit prikt. :)

Waar kan ik deze kopen? Moeder is echt heel goedgezind met veulen dus het moet wel echt verekte vervelend zijn wil ze haar weg schoppen..

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:49

Misschien ti-rips (ik weet niet zeker hoe je dat schrijft :+ ) die kun je gewoon vinden in de bouwmarkt; worden gebruikt om bijv. elektriciteitsdraden bij elkaar te binden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:49

Gewoon in elke doe-het-zelf zaak.

deze dingen

Afbeelding

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:50

Ja! die bedoel ik !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:51

Oh.. Trektouwtjes. _O-
Moet ze dan wel vrij kort doen, niet? Willen ze niet gewoon meebuigen..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:45

Hier probeerde 1,5 jarige ook meteen weer bij moeders te drinken na bijna een jaar opfok.
Ze herkende elkaar meteen, en was meteen weer een moeder/dochter band..
Ik heb ze echt uit elkaar moeten houden

Je zal ze uit elkaar moeten houden, als je dit vriendelijk wilt oplossen, ik vind dat van die bindstrips maar een eng idee, wat als ze in de ogen prikken bij een ander paard of bij zichzelf?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:49

Je moet ze natuurlijk kort houden. Zo'n 7 a 8 cm zal gnoeg zijn.. Mis nog wel korter.

Ik heb zojuist Luna naast haar moeder op stal gezet voor het eerst. Veulen zocht toenadering bij moeders maar die was druk aan het hooi eten dus gaf behalve een boze blik geen reactie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:00

Ja sorry, maar ik vind het eng, 7-8cm uitsteeksels.. zeker als ze nog zo om haar moeder heen draait.

Meestal ligt het ook niet aan de moeder hoor, maar wil het veulen blijven drinken, mijn merrie verblikte of verbloosde ook niet als ik het veulen weg haalde, maar het veulen wel..

Hopelijk kun je het oplossen door ze te scheiden. :) succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:04

Oke, ze is dus 'pas' 9 maanden oud. Waarom wacht je niet gewoon tot ze een jaar is? Dat mams een beetje schraal is, is niet erg komt ze zo ook weer boven op. Het is in de natuur ook pas vanaf 1 à anderhalf dat een paard van moeders af gaat. En tegen die tijd als je gewoon even een draadje spant in de wei o.i.d. dan is de scheiding ook niet traumatisch.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 18:17

Helaas werkt dat zo niet. En in de 'natuur' zoals jij het xegt blijven ze er ook nog veel langer bij lopen. :)
Reden heb ik in de openingspost staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:20

Maar nu haar er al af halen is gewoon traumatisch. Wacht tenminste tot ze een jaar is en zet haar dan in die andere weide, dan zal het vast geen probleem meer zijn. Ik lees je reden, en als je mijn post hierboven ook leest, daar komt moeders wel weer bovenop ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:05

Maartje1990 schreef:
Maar nu haar er al af halen is gewoon traumatisch. Wacht tenminste tot ze een jaar is en zet haar dan in die andere weide, dan zal het vast geen probleem meer zijn. Ik lees je reden, en als je mijn post hierboven ook leest, daar komt moeders wel weer bovenop ;)

Je lees het niet goed het veulen staat al enige tijd appart alleen wil ze ze graag samen zetten is alleen bang dat het veulen weer zal gaan drinken.

Om even te reageren op het traumatisch zijn voor het veulen ivm met afspenen dan zou ik toch echt naar de merrie kijken en niet naar het veulen dat komt er echt wel overheen een paard waar je de ribben goed bij kan tellen dat duurt soms erg lang eer ze weer een beetje op normaal gewicht zijn en vergeet ook niet dat een mager paard ook een verminderde weerstand kan hebben en vatbaarder is voor ea.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 22:52

haar er "nu al" afhalen is traumatisch? Ze is 9 maand oud! Wanneer denk je dat jou paard/pony is afgespeend dan? met 4 jaar?

Daarnaast is ze er met 7 maand al afgehaald. Veulen heeft totaal geen problemen er mee. Wil haar alleen weer in de kudde hebben zonder dat ze gaat drinken omdat mijn merrie dat nu niet trekt. Dat is toch niet zo vreemd?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:54

De mijne is vandaag bij moeders weggegaan, over 3 weken is ze een jaar. En daarbij had je ze al 2 maanden eerder eraf gehaald, dat is dus 7 maanden. Nou dat is niet natuurlijk voor zo'n paardje, en ja, dat is traumatisch.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 22:57

Maartje1990 schreef:
De mijne is vandaag bij moeders weggegaan, over 3 weken is ze een jaar. En daarbij had je ze al 2 maanden eerder eraf gehaald, dat is dus 7 maanden. Nou dat is niet natuurlijk voor zo'n paardje, en ja, dat is traumatisch.

Verdiep je eens in de paardenwereld van de 21e eeuw. Veulens worden er vanaf 6 maand (Max!!) afgehaald.
Luna was 7 maand. Daarnaast ga ik niet met jou discussieren of ik er goed aan deed om haar af te spenen ja/nee. Want dat is mijn vraag helemaal niet.
Ik laat haar geen jaar bij haar moeder laten staan terwijl ik alle ribben van moeders kan zien.
Ik zou zeggen, kom eens langs voor je je oordeel bij mij op schoot gooit.

Jij bent van mening dat je met een jaar moet afspenen. Andere nooit afspenen. En de meeste met ongeveer 6 maand. Ik dring mijn mening niet aan jou op dus accepteer gewoon mijn manier van opvoeden.

Edit: Ik ben heel benieuwd of jou veulen dan heel braaf was toen jik haar vandaag bij de moeder hebt weg getrokken? Geen een keer gehinnikt?