Advies van de dierenarts: zoek een andere hengst, tja,welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Advies van de dierenarts: zoek een andere hengst, tja,welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 19:51

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik het volgende topic geopend:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1523703

Hierin vroeg ik om tips voor een passende hengst bij mijn merrie en onze wensen. Naar aanleiding van dit topic is mijn merrie vorig jaar twee keer geinsemineerd met Kasparow, dat leek ons een topcombinatie. Helaas heeft ze twee keer het vruchtje verworpen, ondanks dat we beide keren het hartje hebben zien kloppen.

Omdat we niet weten waar het aan ligt dat ze steeds haar vruchtje verliest is er vanmorgen in Utrecht een biopt van haar baarmoeder genomen, dit om te kijken of de kwaliteit van de baarmoeder goed genoeg is. Hier krijgen we over ongeveer 10 dagen de uitslag van.
Mocht de kwaliteit van de baarmoeder goed zijn, dan adviseerde de dierenarts om de cystes (7) weg te laten halen. Ook zei ze dat we het beter met een andere hengst kunnen proberen, omdat het aan de combinatie kan liggen dat het niet goed gaat.

Het is dus nog even afwachten op de uitslag, maar ik wil me toch vast gaan oriënteren op een eventueel andere hengst.

In mijn vorige topic is te lezen wat we ongeveer zouden willen fokken (met natuurlijk het besef dat fokken gokken is), daar staan ook foto's.

Nog even kort:

Mijn merrie:

Ixion*Principaal (veel bloed dus)
18 jaar
1.67 m
M2 dressuur, B/L springen, L SGW startgerechtigd

We zoeken een veelzijdige hengst, de bedoeling is om het veulen zelf te houden en later uit te gaan brengen in de samengestelde wedstrijdsport (de jongste dochter van mijn merrie loopt nu in het A-kader junioren). Aangezien de merrie al best pittig is, zou het fijn zijn om er een stabiele hengst bij te krijgen. Verder is het karakter van mijn merrie top, ze wil heel graag en gaat altijd door, maar soms dus iets té.
De stap van de merrie is slecht, draf heel goed en galop goed. Ik zou graag een hengst gebruiken die groot fokt, ik zou graag een paard fokken die wat groter is dan mijn merrie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Rindin

Re: Advies van de dierenarts: zoek een andere hengst, tja,welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:54

Wil je een sprinhengst/dressuurhengst/allrounder gebruiken?

Wij hebben momenteel een gaaf en groot veulen van Dexter op stal. Nog niet zo lang goed gekeurd, maar wel lovende kritieken tijden de keuring!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 19:55

Het liefst een allrounder, maar een springhengst die erg goed kan bewegen is ook een optie. Geen dressuurhengst in ieder geval. Ik ga Dexter eens opzoeken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:11

Wat denk je van Indorado??
Of Verdi. Super brave nakomelingen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:22

Verdi ziet er wel erg interessant uit! Ik vind het dan alleen zo moeilijk om te bepalen of het een goede match is met mijn merrie... Ik begreep dat ze niet een heel moeilijk exterieur heeft, waar wel veel op past, maar toch!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:24

Wat vond je van Dexter?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:26

Ook interessant, al vind ik zijn vader nog interessanter, qua wat hij en zijn nakomelingen al hebben gepresteerd. Maargoed, daar hangt dan ook wel weer een prijskaartje aan natuurlijk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:35

Idd, z'n vader geeft ze ook fijn! Maar idd, het prijskaartje zou mij ook eerst verder doen kijken. Maar als ik springgericht zou willen fokken, dan zou ik Dexter zeker in mijn achterhoofd houden. Denk dat hij wel kan bieden wat jij zoekt...

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:24

Hengst bevrucht dus goed, ligt dus niet aan de hengst maar aan je merrie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:37

Misschien offtopic, maar ik ben wel benieuwd of je merrie bij de tweede dracht regumate heeft gekregen?!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:40

Nee, heeft ze niet gekregen. We hadden zoiets van ach, het gaat wel vaker mis, gaat vast de volgende keer goed. Wel zijn we van plan om de volgende keer regumate bij te geven, mochten we haar dus weer gaan proberen drachtig te krijgen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:45

Oke, bij onze merrie was twee jaar geleden de eerste vrucht bij de 35 dagen scan ook weg. Ze is weer door dezelfde hengst drachtig geworden en heeft vervolgens 100 dagen regumate gekregen. Toen is het wel goed gegaan.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:49

Ja, ik vind het ook heel erg lastig, de hengst die we vorig jaar hadden is in mijn ogen perfect, ik heb nu zelf ook geen idee welke andere hengst, vandaar ook dit topic. Zit te twijfelen om toch nog een keer dezelfde hengst te gebruiken, maarja, als ze in Utrecht anders adviseren, moeilijk moeilijk!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:36

Inderdaad regumate geven en Algit! trekt het vocht uit de baarmoeder.
Maar het is inderdaad erg lastig om een goeie hengst te kiezen.
Zoals ik al zei is Verdi een zeer leuke hengst, nakomeling die ik ken zeer braaf ook.
En misschien een directe afstammeling van Heartbreaker, zijn ook zeer fijne beestjes.
Heb je er al over nagedacht om misschien eens een keer naar een hengstenshow te gaan?? Altijd er leerzaam en leuk.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 09:16

Goeie tip, ik had gisteren al gezien dat er bij Lauw van Vliet volgende week zaterdag een show is. Kan je daar zomaar naar toe gaan?
Verdi vind ik zeker erg interessant, maar ook vrij prijzig. Ik kijk nog wel verder maar houd hem zeker in mijn gedachten!
Heartbreaker-afstammelingen ga ik ook even opzoeken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:53

Om even off-topic door te gaan; wat is regumate?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:24

Persoonlijk zou ik wegblijven bij Heartbreaker als je merrie al pittig is.
Van Verdi heb ik al leuke paarden gezien net als van Vleut.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:37

Dank je Caro, ik zal het meenemen.

Rindin, regumate is een hormoon (progesteron? Correct me if I'm wrong), sommige merries maken dat niet aan en verliezen daardoor hun veulen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:41

Kun je dat ook preventief geven, gewoon als voorzorgmiddel?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:43

Unaniem is ook een fijne veelzijdige hengst, er loopt een topic hierover op bokt.

Staat er een hengst bij jou op stal? Dat kan ook een van de oorzaken zijn waardoor jou merrie vrucht afwerpt.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:46

Eum Hercos is een veelzijdige hengst...

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:51

Ja Rindin, dat kan gewoon. Het schijnt geen goedkoop spul te zijn overigens, en je mag ook geen dag overslaan.

Samoth, er staat wel een hengst bij ons op stal, heb er nog nooit van gehoord dat dat van invloed kan zijn? Hoe zit dat precies? De hengst bij ons op stal staat niet bij haar in de buurt, in een ander gebouw, bijna honderd meter bij haar vandaan, maar we rijden soms wel samen in de bak.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:57

Merrie's schijnt in staat te zijn om drachtigheid af te breken uit angst dat die hengst een veulen doodt die niet van hem is.

Ik ken namelijk een haflinger merrie die velen keren kampioen is geweest in keuring, ze hebben meerdere ggk haflingerhengsten geprobeerd maar verloor steeds haar vruchtje en op gegeven moment heeft ze maar bij haar eigen nrps hengstje geprobeerd en is in een keer gepakt.

Vorig jaar verloor een kwpn merrie ook haar vruchtje, we hebben toen besloten dat het hengst en de merrie zo ver uit elkaar blijven een zomer lang (elkaar niet kunnen zien, horen en ruiken) en is toen goed gekomen
Laatst bijgewerkt door samoth op 28-03-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt