[TI] Lange dikke manen erg mooi, maar oh zo KLOTe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Lange dikke manen erg mooi, maar oh zo KLOTe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:35

Heyz

Mijn Tinker Binck heeft erg mooie lange dikke zware manen waar ik gek op ben. Maar het is wel een kunst om ze een beetje fantsoenlijk en mooi te houden. Ik heb ze altijd in losse dikke vlechten, met rijden ben ik altijd bang dat de teugels gaan schuren tegen de vlechten. Ik heb een hengstenvlecht geprobeerd, dat is gewoon niet te doen om dat ie erg zware en dikke manen heeft. Een hengstenvlecht kost mij of mede stal genoten meer dan een halfuur om het er fantsoenlijk in te krijgen!

Heeft er misschien iemand nog tips of zelfde ervaringen?

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:50

Hier eigenlijk geen last van.. En toch ook behoorlijk lange, dikke manen.

Ik begin de vlecht iets wat losjes, zodat het uiteraard niet trekt tijdens het van de grond eten/grazen etc. maar na een aantal slagen trek ik de vlechten wel flink aan. Anders kan je het elke week wel vlechten, zo blijft het ongeveer een maand zitten :j
Tip voor de teugels die door de laatste vlecht schuren en onder het zadel zitten; begin de laatste vlecht als hengtenvlecht in de richting van het hoofd, zo blijft de schoft vrij :j
Ik heb er helaas geen duidelijke foto van..

Ik vind het vooral lastig om de voorplukvlecht netjes te houden, maar ik denk dat dat ook sneller opvalt als die wat losser zit aangezien die voor z'n hoofd zitten :)

Hengstenvlecht bleef hier overigens ook niet zo mooi zitten als gewone vlechten.
En het lijkt wel of dat zwaarder is, dan moet je oppassen dat de nek niet wat 1 kant op gaat hangen :=

Hier vlecht ik de gewone vlechten ook af en toe naar de andere kant van de nek, zodat het gewicht ook even aan die kant hangt :j

Qwillion

Re: Lange dikke manen erg mooi, maar oh zo KLOTe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:18

Binck kan qua manen nog niet tippen aan mooie Tolkien maar komt wel erg dicht bij in de buurt. Ik ga je tip uit proberen. Wil Tolkien ooit nog eens in leve de lijve ontmoeten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:22

Wat bij een hele brede manenkam/dikke manen ook goed werkt is aan 2 kanten vlechten, dus scheiding in het midden en aan 2 kanten de vlechten.
als je dan een hengenstenvlecht wilt doen kan je die ook aan beide kanten doen.
Is uiteraard meer werk, maar 1 enkele hengstenvlecht lukt bij mijn pony sowieso niet.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:46

Karlijn , mijn witte merrietje heeft ook aan elke kant van de hals zo'n dik pak lange manen hangen....
Doe er niets meer aan als alleen eens per 1-2 maand de borstel doorheen met cowboy magic.
Een hengstenvlecht erin doen is voor mij onmogelijk , past halverwege al niet meer in mijn handen...

Hoe minder ik er bij haar aan doe , hoe minder de boel in de klit raakt ....

Ben wel aan het vlechten geweest , gewoon an die losse aan elke kant wel een stuk of 7 , maar op een ochtend hingen er een paar vlechten los aan de bovenkant en daar haalde ik dus hele stukken manen tussenuit.... vlechten er weer uit , doen we er ook niet meer in .

Ik hoop dat je tot een mooie en werkbare oplossing kunt komen met jouw Tinker !

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 23:06

Lepel; heb je profiel bewondert, naar je tinkies. Leuke apparte Tinks heb je hoor. Maar Op 1 van de fotos ken ik je qua gezicht ergens van, maar waarvan?

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:46

Als je een hengstenvlecht wilt maken en dat lukt niet omdat het zo dik is, kan je er ook 2 maken. Gewoon halverwege de nek de 1e afvlechten en dan op de helft een nieuwe hengstenvlecht maken. Iemand hier op stal doet dat zo en het zakt wel wat, maar blijft verder prima zitten!

Je bent van harte welkom om Tolkien te komen bekijken hoor :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:11

Maestro heeft ook erg dikke en zware manen, waardoor zijn nek ook gaat hangen als het te lang naar 1 kant hangt.
Daarom heeft hij meestal zijn manen aan 2 kanten en dan in vlechten.
Dat blijft goed zitten. Ik vlecht trouwens wel altijd onderhands, ipv boven. Heb het idee dat dat iets beter blijft zitten.
Ik heb 1 keer geprobeerd hengstenvlechten te maken, maar dat was geen doen.
Ik had er 3 gemaakt en dan waren ze eigenlijk nog te dik om te vlechten.

Bij lange vlechten wel opletten met ijzers trouwens.
Maestro heeft wel eens gehad dat hij zich ging krabben en de vlecht achter zijn ijzer bleef hangen.
Dat was dus weg vlecht.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:15

gewoon losse dikke vlechten werkt het beste. Staart meestal ook paar losse vlechten anders krijg ik er niet eens een stiek in.
Hengstenvlecht idd aan twee kanten maken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:19

Baggio heeft ook van die enorme zware dikke manen, hing ook altijd aan 1 kant en zijn hals hing ook gewoon om aan de kant. Hengstenvlechten werden er altijd2 of 3 bovenop. Nu hij in natuurgebied staat is radicaal de schaar erin gegaan en heeft hij fjordencoupe, heerlijk!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:21

Mijn 3 jarige merrie heeft wel iets dunnere manen, maar wel over dr schouder heen. Bij haar doe ik er werkelijk waar niets aan. Alleen als er een keer een dreadlock in zit dan haal ik het eruit, verder doe ik helemaal niets. In de zomer doe ik het wel in vlechten ivm warmte.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:31

zucht...had de mijne maar manen....

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:37

@Baggio, dat lijkt me voor de paarden nou ook heerlijk.
Die dikke zware manen en dan een lekkere korte coupe.

Ik zei het vorige week nog tegen de eigenaar van Maestro, zullen we zijn manen en sokken eraf scheren en zijn staart uitdunnen. Kreeg alleen maar een hele vuile blik, haha.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:43

Aanvankelijk wilde ik het ook niet doen hoor, dat knippen. Maar hij loopt op 50 hectare met flinke stukken bos. Ik was als de dood dat hij met zijn knopen in de manen ergens achter bleef hangen en zichzelf behoorlijk zou bezeren. En nu merk je gewoon dat hij er veel minder last van heeft, ook doordat het gewicht er niet meer is. En eigenlijk staat het hem best stoer.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:09

Arjan , ik had het al eens eerder geschreven , ik ken je ook ergens van , maar heb WERKELIJK geen idee waarvan .....
Dank je voor je compiliment.

Hier knip ik van het najaar ( denk ik ) de manen van Annabel recht op zo'n 10 cm lengte ...
Er is in Ierland een enorme hap uit gegeten door een veulen daar ...
Dan kan het daarna weer op 1 lengte doorgroeien ...
Maaaaaaar dan moet ik zeker weten geen keuring meer hebben voorlopig , hahaha

Leonoor , ik weet zeker dat Baggio je blij heeft aangekeken omdat zijn hals een paar kilo lichter werd..... :j

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:57

Haha, zie nu pas dat ik Baggio geschreven heb ipv Leonoor.

Lepel, rechtmaken is dan idd wel beter.
Wij hebben er 1 vorig jaar van de wei gehaald, na van veulen tot aan zijn 3 in de wei te hebben gestaan.
Ook schots en scheef, dus alles op de lengte van de kortste pluk gemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SLXNQRLW.jpg
Niet erg mooi, maar is nu een jaar geleden en ze zijn inmiddels zeker verdubbeld kwa lengte.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:02

Ik doe het na de keuring ... ze moet in juli naar Pesse.
( als ze niet terug hoeft te komen op de CK in , waarschijnlijk, Nieuwegein.... anders daarna ... )
En wat je zegt , na een x-aantal maanden zie je er weinig meer van !

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:31

ik heb dezelfde ervaring. Met rijden schuurt het niet langs de vlechten. Maak ook wel eens een dubbele hengsten vlecht 2 onder elkaar zeg maar

ponyyysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:33

Arjan1983 schreef:
Binck kan qua manen nog niet tippen aan mooie Tolkien maar komt wel erg dicht bij in de buurt. Ik ga je tip uit proberen. Wil Tolkien ooit nog eens in leve de lijve ontmoeten.

Het zou leuk zijn als jou Binck de volgende Tolkien word!!! *\o/*

ponyyysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:35

Ik heb alleen geen tips voor je, sorry mijn pony's hebben niet zooooo'n dikke en lange manen /3

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:38

hmm lukt het jullie om de vlechten een maand te laten zitten? 3 dagen max! dan begint het te pluizen en ben ik bang dat het gaat vilten..
ik maak vaak een hengsten vlecht tot halverwege, van de oren naar de hals en van de schoft naar de hals.
En afhankelijk van mijn bui, vlecht ik het tot 1 vlecht naar beneden. Of ik laat het in 2 vlechten hangen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:50

ponyyysss schreef:
Arjan1983 schreef:

Het zou leuk zijn als jou Binck de volgende Tolkien word!!! *\o/*

HaHa; nou als ik eerlijk ben vindt ik het zo wel mooi genoeg bij Binck qua lengte en dikte van de manen, heb er al genoeg werk van. Alleen ben ik wel stnkend jaleors op Tolkien zn sokken.

Als t wat aangenamer is qua temperaturen, maak ik wat mooie fotos van binck, wordt wel eens tijd dat hij in een topic komt!

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:01

het lukt wel om het 3 weken te laten zitten vooral met de rechte vlechten maar dan springen er wel overal haren aan de bovenkant van de vlechten uit maar dat is na en halve dag al

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:13

Een volgende Tolkien? Zeg, hij is paf 6, bijna 7 jaar oud hoor, die gaat hopelijk nog vele jaren mee :D

Inderdaad, na een dag springen de korte haren er aan de bovenkant al uit, lekker laten zitten, het gaat heus niet vervilten.
En bij klitten, gewoon een klodder anti-klit erin en hup, borstelen maar :D
Júist als je het (bij wijze van spreke) elke 3 dagen opnieuw vlecht = opnieuw borstelen etc. waardoor de manen steeds dunner worden. Zoveel mogelijk vanaf blijven :j
Tolkien ziet er na 3 weken ook best verwilderd uit hoor, haha!
http://i814.photobucket.com/albums/zz63 ... /211-2.jpg

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:27

zo ziet max er dan ook uit haha. haal wel altijd als ik ga vlechten een berk losse haren e tussen uit maar klodder cowboy magic erin doorborstelen en je bent ze kwijt.