HELP MERRIE IS HOOGDRACHTIG ZONDER WETEN!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonadore

HELP MERRIE IS HOOGDRACHTIG ZONDER WETEN!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:21

Hallo allemaal,

Mijn merrie is dus hoogdrachtig zonder weten. Ze droeg haar staart erg vreemd de laatste tijd. Maar nooit gedacht dat ze drachtig zou zijn. IK heb ook geen idee hoelang ze al drachtig is.

Wat ik wel merk is dat haar banden slap zijn aan het staartdragen. En met het in haar tepels knijpen gaf ze melk.

Ze heeft al eens een veulen gehad en toen kwamen we er ook pas in de zesde maand achter.

Kan iemand mijn helpen als ze dus melk geeft en haar banden echt slap zijn hoelang het nog kan duren?

Weken of echt nog maar een paar dagen?

Toen ze haar eerste veulen kreeg stond ze op een pensionstalling en heeft ze helemaal stiekem alleen geveulend. En stond het veulen al te drinken.

Waar moet ik allemaal aan denken. Ik weet ik ben me dood geschrokken en natuurlijk totaal niet voorbereid hierop!

Alle tips zijn welkom. Help me alsjeblieft. Is voor mij de eerste keer. Natuurlijk zal de dierenarts worden gebeld!

Anoeska27

Re: HELP MERRIE IS HOOGDRACHTIG ZONDER WETEN!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:24

Niet in de tepels knijpen om te zien of er melk uit komt, dan stimuleer je dat te vroeg. Als de banden al slap zijn dan gaat het geen weken meer duren. Ik zou een band huren en er in de buurt gaan slapen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:25

maar je weet toch wel of er en wanneer er een hengst bij is geweest lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:25

Ik denk dat je dan binnen een paar dagen een veulentje hebt!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:28

Ik denk dat mensen in RL je beter kunnen helpen, is de DA niet nu al langs geweest voor echo's ofzo?

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:28

Nou, die is vorig jaar onze shet hengst losgebroken en echt geen idee wanneer het was.Zal denk ik in maart/april zijn geweest. Maar omdat de merrie net als de eerste dracht dus gewoon henstigheid laat zien. Ze stond ook tot zonet bij ons kleine hengstje van nu een jaar.Heb ik totaal hier niet op gerekend. Dat in haar tepels knijpen was min of meer gewoon voor de grap kijken hoe en wat. Aangezien ze dus ook net als de eerste dracht bijna geen uier heeft. Ze staat bij huis en ben 24 uur per dag thuis dus dat waken komt wel goed!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:29

Spannend! Zet haar in de stal,( groot genoeg) met een camera erin :o Dan kun je mekeijken of iets. Je kan ook een zwangerschapsband omdoen.( of hoe dat ook heet.) als ze dan gaan liggen, peipt dat binnen in een computertje en dan kan ej naar de stal toe. Of gewoon een camer of dergelijk. ZO kun je het zelf meemaken.

Stel ons wel op de hoogte he! :)

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:29

Lijkt me overbodig om nu nog echo's te maken nietwaar? Ik denk dat ik haar gewoon zoveel mogelijk met rust moet laten, natuurlijk wel continue in de gaten moet houden en als het veulenen in zicht is gelijk de dierenarts moet waarschuwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:31

Als de banden bij koeien helemaal slap zijn kalven ze binnen 24 uur af, ik weet niet of dat zo met paarden is?

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:31

Natuurlijk doe ik dat. Alleen hoe ga ik dat doen als het veulen geboren wordt? Gelijk een dekentje om? Aangezien het namelijk vriest. Merrie heeft een grote loopstal tot haar beschikking . Met uitloop verharde paddock en halve rijbak.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:31

Wat spannend.
Veel succes.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:32

sonadore schreef:
Lijkt me overbodig om nu nog echo's te maken nietwaar? Ik denk dat ik haar gewoon zoveel mogelijk met rust moet laten, natuurlijk wel continue in de gaten moet houden en als het veulenen in zicht is gelijk de dierenarts moet waarschuwen!

De DA weet denk ik meer dan jij, dus IK zou het laten komen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:41

Ik zou het gewoon in de gaten houden.Als de geboorte begint en de pootjesblaas komt,voetjes liggen goed,zou ik niet meteen een DA bellen hoor.Grote kans dat ze het helemaal alleen redt.Wel is het fijn om een DA stand-by te hebbenvoor het geval er iets misgaat.

Warm dekentje is wel fijn tijdens de vrieskou,helemaal de eerste uren/dagen.koop een hondendekentje(jasje) dat past vaak beter.

Wel spannend.Het wordt dus een shet mixje?
Ik hou dit topic in de gaten,ben erg benieuwd.Veel succes.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:44

Mijn merrie is aan amerikaanse quarterhorse. Heb alleen dus wel probleem. Omdat ik dus nooit heb geweten dat ze drachtig is heb ik hier ook geen rekening mee gehouden. Dus ze is ook abosluut niet dik je zou niet echt zeggen dat er een veulen inzit. Ik heb haar duivelsklauw gegeven. Maar een maandje of zoiets in een hele lage dosering. Hoe groot is de kans dat mijn merrie hierdoor schade heeft aan het veulen? En met de wormkuren natuurlijk ook geen rekening gehouden. Weet iemand of pramox schadelijk is?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:49

sonadore schreef:
Mijn merrie is aan amerikaanse quarterhorse. Heb alleen dus wel probleem. Omdat ik dus nooit heb geweten dat ze drachtig is heb ik hier ook geen rekening mee gehouden. Dus ze is ook abosluut niet dik je zou niet echt zeggen dat er een veulen inzit. Ik heb haar duivelsklauw gegeven. Maar een maandje of zoiets in een hele lage dosering. Hoe groot is de kans dat mijn merrie hierdoor schade heeft aan het veulen? En met de wormkuren natuurlijk ook geen rekening gehouden. Weet iemand of pramox schadelijk is?

Hoe weet je dan nu zo zeker dat er een veulen inzit? Lijkt mij dat een DA je zeker wel kan helpen. Niet zelf gaan dokteren laat er maar eens iemand met verstand naar kijken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:51

Hoe kan je dit tot 2 keer toe gebeuren? Is ze niet schijndrachtig ipv echt drachtig?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:52

Een Quarterhorse die is gedekt door een shet? Heb je dan zo'n kleine Quarter of zo'n grote shet?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:54

Anoeska27 schreef:
Een Quarterhorse die is gedekt door een shet? Heb je dan zo'n kleine Quarter of zo'n grote shet?

Als een merrie wil dan gaat ze er desnoods bij liggen! Dus het kan zeker wel :)

Muzefee

Je stelt zoveel vragen die mensen hier echt niet kunnen beantwoorden, haal er gewoon eens een DA bij. Er hoeft niet persé een ech gemaakt te worden, maar kan je merrie wel even nakijken en je advies geven.

xChiva

Ik zou er een DA bij halen!

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:55

Eerste keer is het gebeurt op een pensionstalling en waren de paarden daar uitgebroken. Was ik zelf dus niet bij en is alweer 5 jaar geleden. En aangezien ze toen ook hengstig werd geen idee gehad daarvan.
En aangezien het jonge hengstje dus niet vruchtbaar is heb ik hem erbij gezet. Merrie ook dit keer weer hengstig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:56

Waarom is hij niet vruchtbaar? Dat zijn ze normaal gesproken wel op die leeftijd.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:58

Citaat:
Dat vraag ik me ook af :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:58

DA erbij halen en je merrie op laten voelen. Het kan ook zijn dat ze schijndrachtig is.

Mijn merrie haar laatste veulen wordt dit voorjaar alweer 4 jaar oud maar als ik in haar tepels knijp komt daar ook nog steeds een melkachtige vloeistof uit. Schijnt bij bepaalde merries vrij normaal te zijn.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:59

Laten checken door een DA Lijkt me de meest simpele oplossing. Nu zit je in spanning terwijl het ook gewoon schijn kan zijn..