Shetlander aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:15

Hoi

Ik ben al 19 jaar actief bezig met paarden, sinds kort heb ik mijn paard moeten verkopen omdat ik niet meer mag rijden.
Ik mag wel blijven mennen en nu ik verhuisd ben en een weitje huur wil ik graag een schetlander aanschaffen om mee te mennen. Echter heb ik wat verschillende vraagjes over "de shetlander"..

Het is altijd een kinderdroom geweest om zo een kleine rakker "in huis " te halen en nu komt die droom uit.
Echter heb ik geen idee wat voor trekkracht een shetlander heeft (ben echt grote paarden georienteerd)
Ik ben een struise meid en ben van plan een twee wieler aan te schaffen voor de shetlander.

Maar is de trekkracht van zo'n schetlander echt groot (las ergens 2x hun gewicht) En je hebt shetlanders en mini shetlanders... Zouden twee mini's evenveel of meer trekken als een grotere shetlander?

Ik weet dat shetlanders beperkt voedsel nodig hebben, kunnen jullie me daarin richtlijnen geven? Ik ben gewend grote hoeveeheden sportvoeding te geven aan mijn vorig sportpaard..

Zou ik doen aan strook begrazing?

Wie van jullie kan me zoveel mogelijk inlichten wat ik moet weten over shetlanders in tegenstelling tot een sportpaard.

alvast bedankt.

ik zoek ook een shetlander groot formaat of een dubbelspan shetlander..

MarlindeRooz

Re: Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:32

Bij ons hebben de shets een vast stuk waar ze lekker kunnen rennen en doen. En een stuk waar we idd aan strookbegrazing doen.
Bijvoeren hoeft eigenlijk niet, alleen hooi in de winter.

Ik heb mijn shet ook voor een tweewielier staan, en die is 1.05 en goed in de spieren en die trekt makkelijk 2 volwassenen op redelijk terrein. Wil je echt gaan boscrossen dan is 1 persoon wat fijner voor je pony.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:52

Merci voor je reactie, boscrossen is niet de bedoeling, wél in de bos mennen, dus lekker lang "joggen" natuurlijk opbouwend. Ik kan dus best voor een grotere maat shetlander gaan? Ik woon in belgie en veel goede menshetlanders van degelijke maat zijn er niet, maar met geduld zal dat vast goed aflopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:53

Je kan er ook zelf een beleren, heb ik ook gedaan. :)
terwijl ik weinig ervaring had met mennen, en het is nu een prima menpony!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:01

Ik zou in elk geval aan strook begrazing doen als de kwaliteit van het gras goed is... Ze worden inderdaad erg snel te dik ( en hoefbevangen....) In de winter krijgen onze dames onbeperkt hooi van matige kwaliteit en een mineralen liksteen. Af en toe een handje pony brok maar dat is meer voor ons gevoel als dat ze het nodig zijn. Een shetlander van rond de 1 meter zou voor wat jij er mee wilt het goed moeten kunnen doen. Mits je geen heel smal en iel beestje uitkiest en het werk rustig opbouwt.

Ook is het HEEL belangrijk de omheining goed voor elkaar te hebben. Waar een sportpaard nog wel eens denkt oe een draadje ik mag maar tot hier denkt de gemiddelde shet : heej een nieuwe uitdaging hoe zou ik aan de andere kant kunnen komen. En geloof me ze zijn echt slim. Een half uur nadat ik de stroom uitgeschakeld had liepen ze al aan de andere kant van het draadje ( eronder door gegaan) terwijl ik bezig was in een stuk er naast een nog lager draadje aan te brengen.

Verder is het heel belangrijk dat je niet denkt ohhhh wat schattig en ze verwent met snoepjes etc want daar kunnen ze van gaan bijten net als alle andere paarden ook ( één van onze dames is opgegroeid naast een school en verwachte dat elke keer als ze een mens zag ze wat lekkers kreeg. Kreeg ze dit niet ging ze schooien tot het stuk trekken van jas zakken aan toe).Het zijn grote persoonlijkheden in een klein jasje.

Ik wens je heel veel plezier en succes met je ( toekomstige) shetje! En ik hoop je een beetje verder geholpen te hebben.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:14

Wij hebben 2 shetlanders 1 van 1.15 en 1 van 85 cm. Nu van de winter staan ze gewoon in een paddoc en krijgen ze hooi. Wel is de paddoc groot genoeg zodat ze kunnen rennen en doen. En van de zomer zetten wij ze op een kaal stuk land of gewoon in de paddoc en mogen ze een aantal uurtjes op de wei. Wel zijn beide shets van ons gevoelig voor hoefbevangen.

Die shetlander van 1.15 gaat savonds met de herfst en winter op stal en lente en zomer dag en nacht buiten. En savonds krijgt hij een klein handje brok.

Met mennen heb ik een Cavaletti Sulky geremd (hier kunnen 2 personen op). Een shet met goede conditie kan 2 volwassenen trekken (moet je niet denken aan hele mulle paden). Ik men met mijn shetlander over fietspaden en in het bos, ik vermijd hele mulle stukken. Meestal ga ik alleen maar soms gaan me zusje van 3 mee of een vriendin. En dan moet je denk aan 75 tot 100 kg wat er op de sulky gaat als ik met 2 personen ben.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:06

Dit klinkt allemaal logisch. Ik had een grote sporthaflinger van 1m56 groot dus dat van schooien ken ik wel. Ik geeft overigens ook alleen een snoepje als ze er iets voor doen. Ik ben van plan om een stuk af te zetten rond de open stal (die ik wil herbouwen zodat ze volledig dicht kan voor strenge winterdagen) en dat stukje gebruiken om ze s'avonds in te zette. En dan de wei in drie verdelen..

Ik zou inderdaad voor een sulky gaan omdat ik de andere koetsen wat zwaar vind ogen voor een enkelspannetje.

Het leuke aan een shet lijkt me ook dat je inderdaad alleen kan gaan bij een goed opgeleide men shet, dit is niet het geval bij een haflinger en dergelijke, daar is het toch echt wel nodig om met twee te gaan, en dat hoort eigelijk "volgens de boekjes" ook bij een shet, maar mijn vriend heeft een moto als hobby en ik ga niet mee, dus wil ik alleen weg kunnen met mijn shet.

Zelf opleren heb ik ook al gedaan bij mijn vorige haflinger, en dat zal vast ook moeten lukken bij een shet, maar ik vind "de juiste" shet in mijn ogen voorlopig alleen rond de 80 cm.

Mocht iemand van jullie nog op de hoogte zijn van een goede shetlander van rond de 1 m.. het probleem is alleen nog het vervoer, ik heb nl geen trailer, zou eventueel wel ene kunnen lenen.

Verder werk ik bij een dierenwinkel en bij vrij inglicht ivm paardenvoeders. Enkel weet ik niet of de strucomix pony of de pavo liga wel geschikt zijn voor de shetlanders als ik dit zo hoor? Ik had in gedachten om ze een klein schepje smorgens te geven van eiwit, zetmeel en suiker arm voer en dat in combinatie met pavo daily plus om ze toch het gevoel te geven dat ze meer krijgen en dan uiteraard hooi, maar hoeveel hooi voert met aan een shetlander? Ik gaf een halve bussel (gewone standaad zelf geoogste bussel hooi) aan mijn haflinger per dag.
Laatst bijgewerkt door Aslanovitch op 24-02-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:07

Heb je ook al een 2 wieler? Of ben je daar ook nog naar opzoek?

Leuk dat je opzoek gaat naar een Shet, de voorbereiding is bijna het leukste :')

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:17

ik heb nog geen twee wieler omdat ik nog geen shet heb :) lijkt me logischer die eerste te halen :p maar ik moet mijn wei nog volledig afzetten, het enige dat erop staat is een stalleke, verder geen omheining.

Nog een vraagje: we hebben een haag aan ene kant, zou de pony daarvan eten als het slecht voor hun is, of weet een shet uit ervaring dat dat niet eetbaar is? er staat een draad waar het niet door kan,maar de haag groeit erdoor en als ze er niet van zou eten dan zou dat een hoop kost minder zijn qua omheining.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:21

Wat voor haag? Ligt volgens mij ook een beetje aan wat voor shet, mijne eet alles wat los en vast zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:28

die van mij lustten bijna niks, verwende mormels haha.
maar ik weet niet wat voor haag het is.

Maar je shet komt toch niet alleen te staan?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:29

Daarom hier al het verschil :') Die van Marlinde lusten niks en de mijne van alles. Dus dat kunnen we zo niet zeggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:33

Ja ik kom er net vandaan, had worteltjes mee en koolraab.
nou daar haalden ze de neus voor op hoor. :')

Timmy nam niet eens de moeite om de wortels er tussen uit te zoeken. _O-

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:54

Voorlopig weet ik nog niet of mijn toekomstige shet alleen komt te staan, ik weet niet goed of de wei groot genoeg is voor twee shetlanders het hele jaar door, voor ene zéker aangezien ze beperkt mogen eten, maar twee ben ik niet zeker van!

Ik wil natuurlijk wel juist doen en ik weet dat gezelschap gewaardeerd wordt, misschien dan wél door een mini mini shet, of wél ga ik met het moeten doen met twee schetlander van +- 70-80 cm. Maar persoonlijk vind ik het niet juist om 2 grote erop te zetten tenzij jullie iets hebben van "weinig gras kan écht geen kwaad"...

maar dan nog zou ik liever beginnen met één schetlander en dan doorgaan met een tweede als het allemaal goed en wel is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:56

Een pony alleen zetten is gewoon sneu... :n
zoek dan een ander plekje of voer ze gewoon het hele jaar hooi bij.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:57

Ik zou als ik jou was voor het mennen en doen een shet van rond de 1 M gaan. En erbij een kleintje.

Ze hoeven niet persé de heletijd te hoeven grazen. Je kan natuurlijk ook nog een hooibaal kopen! :)

Hoe groot is de wei dan?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:03

Wat ik zo zat te denken als je geen tijd hebt voor 2 shetjes, kan je misschien ook nog iemand zoeken die zijn of haar shet bij jou wil laten ''stallen''

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:16

Het ligt helemaal niet aan de tijd maar aan de plaats.. ik ben gewend om toen mijn haflinger op verschillende weide te zetten. met een shet weet ik dat niet zeker.. er zijn toch heel wat mensen die een shetlander alleen hebben staan? Ik zou er nog een kleine (echt kleine) bij kunnen doen maar ik zou toch eerst even eentje nemen en dan twee. aan geld of tijd scheelt het niet, puur de plaats en ik heb nog wat moeite om het idee te hebben dat een shetlander "geen gras" nodig heeft, je moet begrijpen dat ik van een heel ander paard afkom die wél dag en nacht gevoerd werden met gras enzv.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:18

Heb je misschien een foto van de locatie? Mag ook via pb! :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:18

Dus als andere mensen ook shetjes alleen zetten is het niet meer sneu? Shetjes hebben niet veel nodig hoor. Ze komen van de shetlandeilanden daar zijn veel rotsen en struiken en onkruid en weinig gras. Daar moesten ze dus veel lopen voor weinig voedingststoffen vandaar dat ze hier in Nederland zo snel dik zijn.

Paarden zijn kuddedieren en die horen gewoon niet alleen te staan.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:21

ik ben slecht in het inschatten van de wei dus ik kan het niet zeggen ik zou inschatten, de lengte van een voetbalveld en de helft van de breedte. Ik wil in de buurt ook verder zoeken naar méér plaats maar dan zou ik het nu op 1 houden.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:22

@ marilinde: zoals ik zei wil ik BEGINNEN met één. er kan nog altijd een shet bijkomen... ik speel liefst eerst op veilig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:24

oh, dat is wel genoeg voor 2 shets denk ik.
Als je rondom het stalletje een zandpaddock maakt, waar ze altijd kunnen staan en dan met strookbegrazing werkt. dan hou je ze prima op gewicht.

Maar stel je voor je begint met 1 shet, omdat JIJ niet 2 shets wil moet jouw pony alleen staan?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:26

Een paard, pony of Shetlander hoort gewoon niet alleen te staan. Het zijn kuddedieren, die horen pertinent niet alleen te staan

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:28

Shetter schreef:
ik ben slecht in het inschatten van de wei dus ik kan het niet zeggen ik zou inschatten, de lengte van een voetbalveld en de helft van de breedte. Ik wil in de buurt ook verder zoeken naar méér plaats maar dan zou ik het nu op 1 houden.

Daar kan je makkelijk een shet en een mini op kwijt! :)