Hengst voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

Hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:35

Hallo,

Ik zit er aan te denken mijn Bonte KWPN merrie te laten dekken. Nu vroeg ik me alleen af wat een goeie hengst is.
Ik heb een all-round merrie

naam: Viana
Vader: MECENAS
vader van vader: MADRYT

vader moeder: FARMER
vader van vader: VOLTAIRE

Mijn eisen is een sterke galop.
Verder is allround hengst mooiste. Maar dressuur of spring mag ook. Liefste wel grote hengst.

foto komt morgen.

+ punten:

Voorwaards,
Makkelijk in de hand erg nageeflijk
Krachtige draf.
Mooie timing
Krachtige sprong

- punten

te ruime galop
te diep in de stap
niet al te flexibel

de minpunten wil ik zeker zien van de hengst
Laatst bijgewerkt door xGwennn_94 op 12-02-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:37

goede standfoto plaatsen
wat de goede en slechte punten van je merrie zijn,dus wat je wilt verbeteren en wilt behouden.
xGwennn_94 schreef:
Hallo,

Ik zit er aan te denken mijn Bonte KWPN merrie te laten dekken. Nu vroeg ik me alleen af wat een goeie hengst is.

Verder is allround hengst mooiste. Maar dressuur of spring mag ook. Liefste wel grote hengst.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:48

Foto komt morgen punten heb ik er op gezet.

keona schreef:
goede standfoto plaatsen
wat de goede en slechte punten van je merrie zijn,dus wat je wilt verbeteren en wilt behouden.
xGwennn_94 schreef:
Hallo,

NatasjavE

Re: Hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:47

Te diep is rijtechnisch. Daar kan een hengst weinig aan doen.
Of bedoel je dat de hengst opwaarts geboud moet zijn? Een niet te horizontale hals moet hebben?

Ik vind haar niet heel erg allround gefokt hoor. Mecanas is een soort van Trakhener(Wielkopolski op precies te zijn) en Farmer zit meer in de springrichting.
Van Mecanas kan heel goed een horizontale hals komen. Die voert nog al wat volbloed.

Maar goed de allrounders bij uitstek zijn Gelderse Paarden(dat zijn geen Tuigers)

Wilson
Alexandro
Vitens
Chablis
Danser
Parcival
Saron
Rubus
Laurentz
Koss
Ahoy
Sirius

Danser is wel een echt menpaard maar heeft wel een hele goede galop. Ahoy geeft zeer gewilde koets en menpaarden. Heel erg brave paarden met een mooi front.
Sirius valt ook in die cathegorie. Denk dat je met deze Gelderse hengsten het minst zal hebben.

Chablis, Wilson en Alexandro hebben een hele geweldige galop
Vitens heeft een prachtig front, goede galop en geweldige draf

Parcival presteert ook vooral in de dressuurrichting. Geeft geweldige modellen en hele veelzijdige paarden.

Saron is misschien wel het meest allround. Hij is ZZ-L dressuur en 135 internationaal springen.
Zijn draf is niet heel geweldig maar hij heeft wel een hele goede galop.

Rubus en Laurentz zijn het meest klassiek van deze hengsten maar geven zeer brave werkwillige paarden. Zeker Rubus doet het erg leuk met een scheutje volbloed bij de merrie. Laurentz geeft zo nu en dan een ramshoofd. Denk dat je dat liever niet hebt.

Zou bijna goed Old Koss vergeten. Preferente fokhengst. Die vererft dus datgene wat we graag zien bij de Gelderse.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:31

Even voor de goede order ... de pedigree zoals vermeld op Horsetelex/paardenfokken voor Mecenas klopt niet wat betreft de afstamming van zijn moeder. Haar vader Parole Board XX klopt, maar haar moeder was niet een arabier (waar ze het vandaan halen :(:) ). Dit is de correcte afstamming van Mecenas moeder: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10797315

Dit is de juiste afstamming van Mecenas (gecontroleert met het Poolse WB site): http://www.allbreedpedigree.com/mecenas4

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:54

Peterina schreef:
Even voor de goede order ... de pedigree zoals vermeld op Horsetelex/paardenfokken voor Mecenas klopt niet wat betreft de afstamming van zijn moeder. Haar vader Parole Board XX klopt, maar haar moeder was niet een arabier (waar ze het vandaan halen :(:) ). Dit is de correcte afstamming van Mecenas moeder: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10797315

Dit is de juiste afstamming van Mecenas (gecontroleert met het Poolse WB site): http://www.allbreedpedigree.com/mecenas4

wat daar staat staat hetzelfde als in haar stamboek. Dus wat zou er niet moeten kloppen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:06

De afstamming van Mecenas moeder is niet arabisch maar warmbloed.

Mecenas moeder was een bruin tobiano/bont en de bont komt van haar niet de vader van Mecenas (die trouwens palomino effen van kleur was). Tobiano komt niet voor in arabieren en ook niet in Engels Volbloed.

Dus heel simpel de afstamming zoals staat vermeld in horsetelex kan gewoon weg niet genetisch kloppen. Ze hebben gewoon weg een andere MACIEJKA genomen omdat hoogst waarschijnlijk de juiste niet in de lijst van optie stond om te kiezen.

Ik heb bij het Poolse WB site nagekeken en dit is de juiste officiele geregistreerde afstamming van Mecenas: http://www.allbreedpedigree.com/mecenas4

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 11:18

Prima wat jij wil, dit staat niet in mijn stamboek, en heeft verder niets met dit topic te maken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:50

Klopt maar heeft wel betrekking op de keuze van de hengst ivm bijpassend (inteelt/lijnteelt) afstamming.
Aangezien je merrie toch niet veel arabisch bloed heeft (ivm het wegvallen van het AA) zou je ook richting NRPS kunnen zoeken voor een passend hengst.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:28

Foto van de moeder van mecenas en info over de gehele bloedlijn is te vinden op deze site http://www.deschenhof.de/
Voor als je intresse hebt, mooi om te lezen, kent een aardige historie en gaat ver terug in de tijd.
NatasjavE: Mecenas had zeker geen te horizontale hals, tevens was hij al op zeer vroege leefdtijd in de Z dressuur actief, een hengst met zeer veel aanleg en kwaliteit, Stond bij Rien van de schaft in training. Hengst is echter niet oud geworden (7 jaar)
wat berfet je advies slaat de plank dan ook een beetje mis. Saron is niet echt een optie voor deze merrie, ook al wat ouder, blijft een beetje hangen in de ZZ-L en wist niet dat 1.35m internationaal was, maar alles kan natuurlijk. ;)

Het min punt: niet al te flexibel, past niet bij nafok van mecenas (die hebben veel gummi). Een Farmer merrie die vorigjaar hier stond voor dekking, was dat ook beslist niet. Vraag me af wat je daar mee bedoelt? Wellicht beter om meer extieur punten te noemen. Kijk ook eens naar de combinatie van Sambers en mecenas, die zijn er meer te vinden. niet onaardig (zoals TomTom)
Kans dat je dan ook kleur behoud.
Laatst bijgewerkt door agerrits op 02-04-13 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:33

ik bedoel hier meet dat ze nog niet echt de stelling er in kan krijgen. maar merk dat dit steeds beter gaat meer kwestie van trainen denk.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:36

Mooi dat het beter gaat. Hoe is verder haar karakter. Hoe beweegt ze los?

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:44

Haar karakter is heel lief, ze is zacht voor mensen tikkeltje eigenwijs. Naar mij is ze heel aanhangkelik best vuurig, zit veel pit in en merk je als ze los is. (alleen in het begin) tegen andere paarden heel sociaal en doet haar eigen ding en haar beweging is verder wel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=H1lzqmgjL38

http://www.youtube.com/watch?v=P5dwgtPtbAY

her rij filmpje is niet je van het. Maar dat is lastig na een jaar en dan alles weer oppakken. ook is de bakl erg zwaar.

http://www.youtube.com/watch?v=3ro2J9ydzxA

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:55

Mooie merrie, zitten al best leuke stukjes tussen, dus dat weer na z'n lange tijd.Goed bezig ;)

justmyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:03

Love for You misschien wat? Bonte hengst, goedgekeurd bij het ZfDP! Prachtige gangen en heeft al een aantal prachtige veulens waaronder 1 mooie zwartbonte!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:18

justmyrth, het maakt niet uit wat voor kleur de hengst is. mijn merrie is homozigroot en geeft altijd bont.

agerrits, dankje, ik heb haar nu al weer 2 maanden dus in ze nog een stuk beter als op het filmpje ze springt nu niet meer in de contra galop, stellingen gaan goed en ze buigt steeds meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:32

agerrits schreef:
. Saron is niet echt een optie voor deze merrie, ook al wat ouder, blijft een beetje hangen in de ZZ-L en wist niet dat 1.35m internationaal was, maar alles kan natuurlijk. ;)

Saron wordt pas sinds een jaar in de dressuur uitgebracht..bovendien gaat hij de overstap naar het ZZ-Z maken. Dan je niet echt spreken van blijven hangen in het ZZ-L.
Hij is echt 135 internationaal springen. Komt ook uit een grootmoeder die 4 interntionale springpaarden heeft gegeven. :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:25

Heb eens beter gekeken, en is zeker niet blijven hangen, maar 10 jaar is al wel redelijk aan de top en zou dan zeker al ZZ-Z moeten lopen. 1.35 vind ik niet bepaald internationaal, maar is nationale klasse zoals Z en ZZ. laatste rubriek staan de balken al hoger. Maar wel een mooie hengst dat zonder meer, Maar 1.35m springen en ZZ-L is voor de leeftijd niet bepaald extreem uitblinkend. ;) Maar TS doet er zonder meer goed aan in iedergeval een goede rijhengst te kiezen, geeft toch de zekerheid dat dit ook van de hengst meegegeven kan worden, wat die immers zelf niet kan, kan die ook niet meegeven. Of hij moet al bewezen nakomelingen hebben. :+

idojacobs1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:17

Heb eens beter gekeken, en is zeker niet blijven hangen, maar 10 jaar is al wel redelijk aan de top en zou dan zeker al ZZ-Z moeten lopen. 1.35 vind ik niet bepaald internationaal, maar is nationale klasse zoals Z en ZZ. laatste rubriek staan de balken al hoger. Maar wel een mooie hengst dat zonder meer, Maar 1.35m springen en ZZ-L is voor de leeftijd niet bepaald extreem uitblinkend. Maar TS doet er zonder meer goed aan in iedergeval een goede rijhengst te kiezen, geeft toch de zekerheid dat dit ook van de hengst meegegeven kan worden, wat die immers zelf niet kan, kan die ook niet meegeven. Of hij moet al bewezen nakomelingen hebben.

Saron heeft 1.35 1.40 gelopen internationaal het is er allemaal wel iets moeilijker gebouwd dan landelijk en saron loopt in 1jaar van uit het niets naar het zz zwaar dressuur en is al 2 maal 2 geworden het is momenteel de best presterende gelderse hengst ooit voor je er iets uitkraamt verdiep je dan eerst in een hengst PS de eerste 3 jarige hengst is al bij een stamboek goedgekeurd en tot kampioen gemaakt

Ido Jacobs eigenaar saron

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:09

Als je goed leest ben ik juist erg te spreken over Saron. Ik noem hem een mooie hengst ;) Heb enkele jaren gelden al eens iets over hem gelezen en het goede moederlijn met bewezen sport paarden.

Mijn reactie heeft veel meer te maken met de wijze waarop het word neergezet en doen overkomen.
Want het is gewoon zo dat hij al in2011 zijn debuut maakte in de Z1 (voorjaar 2011).
Dat neemt niet weg dat ik de prestaties niet gewelig vind. Maar de genoemde informatie (wellicht promotie) verstekking kun je gewoon niet maken, want is gewoon onjuist.

Echter heb ik niks gezegd over zijn geweldige afstamming en verdere mogelijkheden, daar geloof ik zeer zeker in, maar dan moet je wel met correcte info komen en het is onmogelijk om van uit niks in een jaartje ZZ-Z te lopen, ook heeft hij immers al een basis voor het springen, en is dus al veel eerder in dressuur uitgebracht, kortom er word gewoon (een beetje) gelogen. Vandaar dat ik juist een beetje overdrijf om te kijken hoe vel men reageerd, en dus met nog meer onwaarheden gaan komen.

Hij is verder gewoon ZZ springen, klopt dat die internationaal is, door deelname aan 2 sterren wedstrijden.
Maar wel al het succes, en een geweldige hengst, dat zonder meer.

idojacobs1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:37

je suggereerd of het niet waar is dat saron in 7mnd naar het zz licht is gelopen nou meid ik durf in ieder geval mijn eigen naam hier onder te zetten en het is geen promotie stunt het zijn gewoon feiten
want een ieder banketstaaf wel over de hengsten maar de meeste hebben het alleen van horen zeggen en hebben nog nooit een cent uitgegeven aan de paarden

Ido Jacobs

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:32

Jammer dat je niet het postitieve er uit pakt. Ook suggereer ik juist niet. Want nu post je in één keer dat hij in 7 maand naar het ZZ licht is gereden. Daarvoor poste je dat hij in een jaar naar het ZZ-Zwaar is gereden. Dat wijkt per uitspraak af. Ook is hij gewoon in 2011 al in dressuur uitslag te vinden. De snelheid zegt ook niks over de mogelijkheden, zeker talant vol paard en nog aan het begin van zijn dressuur (sport)loopbaan. Ook zeg ik niks onjuist, want heb de hengst wel in het echt gezien op conours. Vind het een prachtige hengst. Ook val ik zelf niet onder de groep die geen cent uitgeeft aan paarden. Heb er 3 in training staan, wat ik uitbesteed, maar je zult mij nooit horen extreem goed praten van mijn paarden, als ze gezond mogen blijven en met het plezier het maximale behaald, geniet ik daar zeker van. Ook van de paarden die niet van mij zijn. en dus ook zonder meer met plezier de prestaties van andere paarden volg.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 18:21

Ik vind jullie discussie over een hengst echt niet erg, maar zou het wel in een pb willen doen? Ik schiet er immers niets mee op en begin steeds meer te twijfelen wat nou wel en geen goede hengst is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:26

Ik zou voor een springhengst gaan die een goede beweging doorgeeft en een goede galop..zoals bijv. Cantos of Indoctro,zelf ben ik weg van de hengst Up to date.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:52

Andere leuke optie is mischien de hengst Wonderboy..