Merrie agressief naar andere paarden om veulen te beschermen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

Merrie agressief naar andere paarden om veulen te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 15:20

hallo,

vorige vrijdagnacht is mijn merrie bevallen van een merrie veulentje ! *\o/* Ze was al twee weken over tijd en ja we begonnen het toch stilaan tijd te vinden dat het veulen er was. Alles is heel goed verlopen. Merrie en veulen stellen het super. De eerste dagen was de merrie uiterst lief toen we bij haar in de box kwamen. We konden gerust het veulen aaien en vasthouden enzo. Nu is dit wel nog steeds zo maar we merkten ondertussen wel dat de merrie agressief uithaalt als andere paarden in de gang passeren.

Ze staat nu wel nog voorlopig bij de veearts en die paarden daar die kent ze ook wel niet. Nu gaan we haar met het veulen deze week naar huis halen en ik vraag me af of we hun box niet volledig zouden moeten afschermen van de box ernaast. Bij ons zijn het boxen met traliewerk bovenaan zodat de paarden met elkaar contact kunnen hebben. Nu vrees ik echter dat de merrie met het veulen zal uithalen naar de merrie ernaast en hierbij eventueel het veulentje zal kwetsen of omver lopen of zo.
Ik kreeg de raad om die traliewand met een soort van scherm of zo dicht te maken zodat ze mekaar in het begin toch niet kunnen zien.
Hoe lang zou dit dan zo moeten vooraleer ze wel contact kunnen hebben met de andere paarden ernaast ?
iemand die dit al eens heeft meegemaakt ?
alle reacties van harte welkom natuurlijk !

petraaken

Re: Merrie agressief naar andere paarden om veulen te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:58

Is er geen mogelijkheid om de box naast haar stal leeg te laten? Indien niet mogelijk gewoon met houten platen voor de tralies de box afschermen. Zo deden wij het een paar jaar terug. Dit is een doodnormale reactie van de merrie.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:03

hey nee we hebben jammer genoeg geen extra box over.
Heb er maar 4. 1e box is een ruin, dan merrie en dan de 2 boxen waar ik 1 grote box van heb gemaakt via openschuiven middendeur voor de merrie met haar veulen.

Ik heb ergens nog een stuk sterk zeil dat ik aan de kant van de andere merrie makkelijk kan vastmaken zodat ze mekaar nie kunnen zien. Dit is een normale reactie zeg je. Hoe lang zal ze dan dit soort gedrag vertonen ? ik heb nog nie veel ervaring met merries met pas geboren veulens dus alle info en hulp is van harte welkom.
alvast bedankt voor je reactie

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:06

Kun je niet de tussenmuur die je weg hebt gehaald er alsnog tussenzetten, met een kleine tussenruimte?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:10

nee, ofwel krijgt de merrie een super grote box ( van 2 boxen wordt 1 grote gemaakt door de wand tussen die boxen uit te schuiven) ofwel laat ik inderdaad een volledige box vrij maar dan staan merrie en veulen toch in een kleinere box he en ik vind het wel belangrijk dat het veulen toch voldoende kan bewegen in de box. Met dit weer kan ze nog nie veel naar buiten en in zo'n grote box heeft ze dan toch wel redelijk veel ruimte om wat rond te lopen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:14

Mijn merrie is haar veulen blijven beschermen zolang hij bij haar liep. En hij is pas gespeend op 9 maanden...
Op de weide was ze daarin relaxer dan op stal. Op stal mocht er echt geen ander paard naar haar veulen kijken.
Dus het lijkt mij inderdaad een goed plan ervoor te zorgen dat merrie en veulen geen last hebben van nieuwsgierige buren. ;)

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:20

okay, zelf ben ik een beetje zenuwachtig want alles is toch wel nieuw en ik wil het echt wel zo goed mogelijk aanpakken met da nieuw veulentje.
Dus de merrie en veulen zo veel mogelijk rust geven lijkt me dan ook wel een goed idee. En inderdaad nieuwsgierige buren kunnen daarbij niet helpen he !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:22

Tja dat is iets dat van merrie tot merrie afhangt. Bij de meesten verdwijnt de grootste agressie wel naarmate het veulen ouder en zelfstandiger wordt. Al zou ik toch wel de eerste anderhalve maand die ene stal afschermen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:24

Inderdaad een normale reactie van de nieuwe mams, je kind zal maar gestolen worden door je buren!
Hoe lang ze dit blijft doen kan denk ik niemand zeggen, het kan even zijn maar ook totdat het veulen afgespeend gaat worden. Het kan ook dat ze het prima vindt omdat ze de anderen paarden kent.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:27

Mijn merrie reageerde bij haar eerste veulen ook zo extreem. Ze was pas ontspannen als de rest op grote afstand was. Dit heeft denk ik een week/anderhalf geduurd. Op een gegeven moment lag zoonlief meer bij mijn andere merrie op stal dan bij moeders (ze staan in een open loopstal die ook afgesloten kan worden). Mijn andere merrie was een stuk relaxter, was ook haar zoveelste veulen en die had door dat ze haar veulen niet konden jatten als de staldeur dicht was :+

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:28

oké hiermee ben ik dus al wat meer gerustgesteld wetende dat dit een 'normale' reactie is van een bezorgde ma. Het is ook trouwens haar eerste veulentje.
Misschien ook nie alleen een overbezorgde merrie hier tov haar veulen maar ook een overbezorgd baasje tov haar twee schatten van paarden.
maar ja wat doen we eraan

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:28

hiluxfautras schreef:
okay, zelf ben ik een beetje zenuwachtig want alles is toch wel nieuw en ik wil het echt wel zo goed mogelijk aanpakken met da nieuw veulentje.
Dus de merrie en veulen zo veel mogelijk rust geven lijkt me dan ook wel een goed idee. En inderdaad nieuwsgierige buren kunnen daarbij niet helpen he !

De eerste week zou ik zelfs aanraden om geen bezoekers toe te laten bij de stal om naar het veulen te kijken. Niet alle merries hebben het op vreemden die hun veulen willen aaien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:30

Als je de box niet kunt afschermen, paard in de betreffende box heeft meestal snel genoeg in de gaten dat ie beter aan de andere kant kan blijven staan.
Onze merrie staat ook tussen haar veulen en buurpaard in.

De eerste keer hebben wij de tralies dicht gemaakt met een schot ervoor, maar bij de laatste veulen hebben we dat niet meer gedaan, paardentaal is blijkbaar duidelijk genoeg onderling.

Onze merrie is wel heel narrig naar vreemde personen toe als ze net een veulen heeft.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:33

de box afschermen houdt op zich niet zo heel veel in. Dus dat gaan we dan zeker doen.
Vreemde mensen bij het veulen toelaten om te aaien dat wil ik ook niet doen. Ze mogen gerust eens kijken maar ik laat liever niemand in de box binnen. Zeker niet in het begin.
misschien als het veulen eens een maand of zo is, dan misschien wel. Maar dat zien we dan nog wel

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:34

Dat zijn de meeste merries wel de eerste dagen. Daarom dat ik ook liever geen vreemden naar het veulen laat kijken de eerste week. Bij mijn oude fokmerrie gaat dat nog als het elke dag is maar bij een andere merrie laat ik zeker de eerste week geen vreemden toe.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:36

hiluxfautras schreef:
de box afschermen houdt op zich niet zo heel veel in. Dus dat gaan we dan zeker doen.
Vreemde mensen bij het veulen toelaten om te aaien dat wil ik ook niet doen. Ze mogen gerust eens kijken maar ik laat liever niemand in de box binnen. Zeker niet in het begin.
misschien als het veulen eens een maand of zo is, dan misschien wel. Maar dat zien we dan nog wel

In de box zeker niet laten. Bij mijn ene merrie kon die er zelfs niet tegen als ze voor de box bleven staan. Die werd super chagrijnig dat ze het zelfs op ons uitwerkte na een dag of 2. Toen heb ik gezegd niemand er meer bij voor de rest van de week.

Je moet zelf eens pas bevallen zijn en iedereen komt maar direct op visite en wil dat kind zien. Zou er zelf gek van worden.

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:46

Zou er iets tussen maken! De reactie verschild per merrie is mijn ervaring. We hebben hier 1 merrie staan die er extreem in is. Daar gaat ook wat tussen, voor de rust en veiligheid!

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:51

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:52

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:14

jammer kan de foto's niet zien!
Als je mensen bij de box laat om het veulen te bewonderen laat ze dan eerst goed tegen de merrie praten en als eerste de merrie aaien als ze dit toe laat, dan weet zij wat voor vlees ze in de kuip heeft en kan jij zien hoe ze reageert. Stelt vaak de merrie rustig als er niet direct naar het veulen wordt gegrepen door een buitenstaander.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:24

oei inderdaad jammer dat het niet gelukt is met mijn foto's. Zal eens moeten kijken wat er nie juist gelopen is.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:09

Het scheelt echt per merrie, mijn vriendin heeft een merrie die de eerste paar dagen naar iedereen levensgevaarlijk is. Mijn vriendin is al eens een nagel kwijtgeraakt daardoor. Verder is het een schat van een paard hoor, na de eerste week gaat het prima.

Bij de mijne vond ze dat mijn vader iets te ruw met kind omging, ze ging er heel subtiel tussen staan. Dat is dus dezelfde die zo extreem naar de andere merries reageerde. Mensen was voor haar geen probleem.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:08

ons veulentje is dus vandaag thuis gekomen ! alles is goed verlopen.
we hadden zowieso de box waarin de merrie met veulen staat afgeschermd van de andere box ernaast en alles loopt prima zo. De merrie is wel zeer zorgzaam en beschermend over het veulen maar naar ons maakt ze helemaal geen probleem. We mogen gerust bij het veulen komen ( als zij ook eerst wat aandacht krijgt he - wat had je gedacht)

alvast bedankt voor alle tips !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:24

Nu willen we wel foto's zien van moeder en kind natuurlijk :)

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:30

tja ben er nog nie ingeslaagd foto's te uploaden want bij mijn vorige poging krijg ik van iemand de melding dat ze die niet kunnen openen dus k heb nog nie gevonden wat er verkeerd is gegaan. Ik doe mijn best. Zelf kan ik de geplaatste link wel openen.
zijn er onder jullie die er wel in slagen om de foto's te bekijken ?