[TI] Laatste veulen voor Anouk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Laatste veulen voor Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 00:19

Dit jaar wil ik Anouk graag voor de laatste keer laten dekken (veulen is dan voor de verkoop), en heb al wel een hengst op het oog die ik binnen niet al te lange tijd in het echt wil gaan bekijken of hij toch echt bij Anouk past :)

Eens kijken of jullie nog eventuele suggesties hebben. Heb geen benul van de hengsten die er bijgekomen zijn :')

Mijn eisenpakket is:

- hengst die vosbont vererft. Anouk heeft dit gen ook, en wil perse wéér een vosbont veulen fokken.
- hengst mag niet groter zijn dan 1.53m (ivm de moeilijke bevalling van Rino die al behoorlijk aan de maat was)
- hengst moet ruim behang hebben, aangezien Anouk niet al teveel sok heeft
- bouw van de hengst vind ik ook belangrijk. Moet kloppend zijn, dus bv niet giga overbouwd e.d.
- goede gangen van de hengst vind ik ook belangrijk.
- hengst moet een rustig karakter hebben. Anouk heeft genoeg temperament, dus dat mag wel een beetje geminderd worden :D
- hengst die redelijk in de buurt staat van Apeldoorn, dus niet dat ik met Anouk naar de andere kant van NL moet gaan reizen. Ze staat niet echt te juichen om in een trailer te stappen, dus wil haar dan ook niet 2x een extreem lange rit aandoen.

Of de hengst goedgekeurd is of niet maakt me niet zoveel uit. Als de hengst maar aan mijn lijstje hierboven voldoet :D

De hengst die ik nu op het oog heb is Aaron van 't Melkhof van wisky :) Hem vind ik goed bij Anouk passen, en voldoet aardig aan mijn eisen pakket :j

Afbeelding

En Anouk :)
Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:21

mooie combi en dezelfde hals vlek.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 00:22

:D Ja inderdaad! Was me nog niet eens opgevallen :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:22

maar een goedgekeurde hengst geeft het veulen meer kansen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:22

hij is wel erg mooi, ja zag het meteen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 00:24

Ik heb nu twee keer met een niet ggk hengst gefokt (Arthur was bij Rino nog niet eens gekeurd, later dat jaar wel, maar Rino was ook een ongelukje), en ze zijn allebei goed terecht gekomen. Ook beiden kerngezond :)

Plus dat ik geeneen goedgekeurde hengst ken zo, die aan mijn eisen voldoet helaas.....

cp112

Re: Laatste veulen voor Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:20

Wat ik mis in je eisenlijstje ishet type datr je op wilt. Anouk is een grai geloof ik? Wil je een grai behouden of naar cob/zwaarder gaan?
Volgens mij draagt Gulliver o'brittain ook vos maar weet het niet zeker.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 01:28

Ja die ben ik inderdaad vergeten :') Ik zoek wel een type grai/lichte cob.

Kan me herinneren dat Gulliver aardig aan de maat was, of was hij dat nou niet. Kan zo 1 2 3 niets meer vinden van hem op internet.

rudolph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:19

Gulliver is volgens mij iets van 1.53m
Maar vererf wel super mooi.
Denk dat het met anouk wel een mooie combi vormt.
Maar dat kun je zelf het beste beoordelen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:15

Ik vind Aaron idd leuk bij haar passen. Bowen is misschien ook een leuke optie, niet te groot en te zwaar, compleet paard en erg lief karakter. Denk ook dat Collin een leuke match zou zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:32

Erg leuk veulens maar is het geen optie om een jaar te wachten, gezien de handel op dit moment. Kan zo maar zijn dat je deze keer geen goede plek voor een veulen vind.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:46

Gulliver is 1.50 oid :). Denk dat dat geen verkeerde match is.
Al zou je dus even moeten navragen mbt vosfactor.

Als je een echte grai wilt. Billy Blue vd tukker. Staat mooi in het behang. Pracht hengst. Maar is volgens mij wel iets groter maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, idem de vosfactor.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 12:30

Dat vos gen blijft denk ik ook wel lastig bij de meeste hengsten. Ze vererven dan soms wel altijd bont, maar ja wat voor kleur bont is dat? :D Aaron heeft al enkele vosbonte nakomelingen, dus hij heeft het zeker. De hengsten die jullie noemen vind ik ook mooi. Zal eens gaan zoeken naar nakomelingen, en waar ze ter dekking staan :)

@bigone: je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar heb het al een paar jaar uitgesteld, en Anouk wordt er natuurlijk ook niet jonger op. Ik hoop dat het veulen (als het er eenmaal is en gezond is) makkelijk verkocht word, maar dat is wel een risico natuurlijk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:34

Als je de mogelijkheid hebt het aan te houden als het niet verkocjht wordt (en niet voor een flutprijsje moet verkopen dus) zie ik het probleem niet :).

Noed draagt wel vos maarr is beetje groot en te fors :P.

Chok is ook erg leuk! Maar weer weet ik niet of die vos draagt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:41

Wat als het veulen niet verkocht wordt? En niet alleen dit veulen. De handel is overladen. Als iedereen nu eens stopt veulens te fokken omdat het zo leuk is, zouden de paarden die nu op bijv. markt staan voor een appel en een ei ook weer een betere kans hebben. De mensen die nu een voorzichtige hint geven in die richting vind ik erg vriendelijk, maar wanneer komt het welzijn van het dier (en dan niet alleen je eigen dieren, maar ook in groter verband) nu eens voorop? Besef je dat je er, door veulens te fokken aan bijdraagt dat de markt is zoals die is, dat er zoveel gezonde paarden bij de slacht belanden, gewoon omdat er geen plek voor is?
Ik lees hier al heel lang mee en vreet me al langer op als ik zie hoe er gejuigt wordt bij weer een veulentje, terwijl iedereen hier ook lijkt te beseffen dat de markt vol is, er wordt gepraat over dierenwelzijn verbeteren wat de overheid zou moeten regelen (schuilstal), maatje, maar ook dit is dierenwelzijn....zorgen dat paarden weer op waarde geschat worden door niet meer lukraak bij te fokken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 12:43

Ik heb Rino tot zn tweede jaar in de opfok kunnen onderhouden toen hij verkocht werd, dus in geval van nood kan ik het veulen wel houden zolang :D De hoofdprijs kan ik toch niet vragen met deze markt, maar dat hoeft ook niet. Doe het absoluut niet voor de winst.

Ok die hengst zal ik ook eens gaan bekijken. Denk idd dat Noed iets teveel is alhoewel hij erg gaaf is!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:50

IHN schreef:
Wat als het veulen niet verkocht wordt? En niet alleen dit veulen. De handel is overladen. Als iedereen nu eens stopt veulens te fokken omdat het zo leuk is, zouden de paarden die nu op bijv. markt staan voor een appel en een ei ook weer een betere kans hebben. De mensen die nu een voorzichtige hint geven in die richting vind ik erg vriendelijk, maar wanneer komt het welzijn van het dier (en dan niet alleen je eigen dieren, maar ook in groter verband) nu eens voorop? Besef je dat je er, door veulens te fokken aan bijdraagt dat de markt is zoals die is, dat er zoveel gezonde paarden bij de slacht belanden, gewoon omdat er geen plek voor is?
Ik lees hier al heel lang mee en vreet me al langer op als ik zie hoe er gejuigt wordt bij weer een veulentje, terwijl iedereen hier ook lijkt te beseffen dat de markt vol is, er wordt gepraat over dierenwelzijn verbeteren wat de overheid zou moeten regelen (schuilstal), maatje, maar ook dit is dierenwelzijn....zorgen dat paarden weer op waarde geschat worden door niet meer lukraak bij te fokken.

_/-\o_ Hier ben ik het volledig mee eens.

Jonge dieren, en met name veulens, zijn fantastisch om te zien, en te knuffelen, etc. Maar mensen denk toch eens na met het hoofd en niet met het hart.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 12:59

Mensen. Daar gaat het in dit topic niet over. Ik weet waar ik mee bezig ben, en mijn hoofd gebruik ik zeker wel. Anders had ik wel elk jaar veulens bij mijn merrie gehad. Ik wil de lijn van mijn merrie (die geen banketstaaf papieren heeft) nog met 1 veulen uitbreiden en dan is het klaar! Dit is mijn keus, en wat jullie ook vinden maakt me niet uit. Ik heb een groot hart voor mijn dieren, en ook dit veulen zal een goed tehuis krijgen! Hoelang dat ook gaat duren!

En nu graag ontopic blijven!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:03

cp112 schreef:
Gulliver is 1.50 oid :). Denk dat dat geen verkeerde match is.
Al zou je dus even moeten navragen mbt vosfactor.

Als je een echte grai wilt. Billy Blue vd tukker. Staat mooi in het behang. Pracht hengst. Maar is volgens mij wel iets groter maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, idem de vosfactor.

Gull is inderdaad iets van 1,50-1,51 maar heeft wel de neiging om groter dan zichzelf te fokken.
Ik heb Gull 2 keer Fayette (1,55) laten dekken. Dunla (merrie) zit nu op 7 jarige leeftijd rond de 1,53 (als 4 jarige op de keuring was ze 1,51) en Eoin (hengst/ruin) was op 3-3,5 jarige leeftijd al net zo groot als Fayette :o Eoin hebben we nog nooit echt opgemeten maar buurmeisje en ik zijn het er wel overeens dat hij nu op (bijna) 4 jarige leeftijd al zijn moeder voorbij is qua hoogte :=

Vos(bonte) veulens van Gull ken ik eigenlijk niet. Voor zover ik weet heeft ie alleen zwart- of bruinbonte veulens gegeven. En ik ben me er ook wel zeker van dat Herman nooit een kleurentest bij hem gedaan heeft :n

Maaaaar hij zou wel goed bij Anouk passen idd :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 13:06

Een hengst die groot vererft ben ik ook huiverig voor. Rino was met 2 jaar zijn moeder al voorbij, en zal nu op ong 1.60m zitten. En dat terwijl Arthur rond zijn 3e ook tegen de 1.50m aanzat.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:18

Ik wil niet zeggen dat Gull altijd groter vererft. Ik weet ook dat dat zelfs onder volle broertjes/zusjes verschilt. Kijk maar naar Dunla en Eoin maar ook naar al die veulens die Blossom (= de merrie van Herman en Gull zijn 'vrouw' ;) Blos zelf is iets van 1,50) al heeft gehad. Daar zitten op volwassen leeftijd ook gemakkelijk hoogteverschillen in van 0-10 cm.
Ik ken ook een zoon van hem die de 1,50 nog niet eens haalt (effe googlen op Rockstar O'Britain <3 )

Maar Gull is wel heel koel in zijn kop en dat krijgen al zijn veulens wel mee :j
Fayette is net zo'n zenuwkip als Anouk kan zijn ;) maar zowel Dunla als Eoin zijn beide enorme droogkloten en koel in de kop.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:19

Daar integen is Gul niet heel erg breed.
Ik ken zo ook geen vosbonte veulens van hem nee. En denk ook nie dat Herman een kleurentest bij hem gedaan heeft :D Maar misschien heeft ie wel ergens vos veulens rondlopen.
Bruin heb ik wle gezien ja. Maar dat kan alleen als moeders bruin is gezien Gulliver zwartbont is.

Chok is overigens van Glenn King hill. Ook niet de breedtste. 1.52 hoog meende ik. Erg leuk dier

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:25

Chok:
Afbeelding

BIlly blue:
Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 13:33

Heb even gekeken waar Gull staat, maar die staat dus in Drenthe. Dat is een beetje te ver voor mij. Hij valt ook wel af aangezien hij geen vosbont draagt. Jammer, is verder wel een mooi dier!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 13:37

Chok en Billy zijn ook leuk, maar als ik naar de bouw kijk ga ik toch voor Billy. Chok vind ik een beetje te compact, en heeft volgens mij een korte rug wat ik zo op de foto zie. Hij heeft wel een mooie hals!