Wat kost een goede shetlander of A-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradepaard0

Wat kost een goede shetlander of A-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:53

Voor onze dochter zijn we op zoek naar een goede grote shetlander of A-pony. Ik vind de prijzen enorm verschillen. Er staan veel advertenties van shetlanders, die niet veel kosten. Maar wat kost een goede shetlander? En gaan we voor een shetlander of voor een A-pony. Heb je niet meer aan een A-pony. En waar moet ik dan aan denken qua aanschafprijs?

suuzepuus

Re: Wat kost een goede shetlander of A-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:56

Wat bedoel je met goed?
een goede afstamming? een mooi uiterlijk? goed dresuurmatig gereden?of juist kind vriendelijk?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:06

wat verwachten kwa aanschaf prijs, dat is afhankelijk van veel factoren, een shet zal minder kosten als een welshpony, maar veel prijsverschil hoeft er niet tussen te zitten als er een goede afstammeling is.
en wil je een kinderpony of een dressuur gereden pony.

ik denk dat je tussen de €300 en de 700 een leuke shet kan kopen en tussen de €400 en de €100 een leuke a welsh pony. afhankelijk van afstammeling en goed gereden.

maar tis afhankelijk wat een gek ervoor vraag en een andere gek ervoor geeft zei mijn vader altijd..

met een shet en een a pony kunnen ze beide erg veel plezier hebben het is maar net wat jullie het meest aanspreekt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:33

FB --> SMP

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:35

Het is afhankelijk van je eisen... Dat maakt namelijk een enorm verschil.
Zou je hier een lijstje kunnen plaatsen van eisen?
Leeftijd, ingereden of niet, gebreken etc etc.

Paradepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:18

Het moet een pony zijn die al ingereden is. Fijn zou zijn als er al wat dressuur proefjes mee gereden zijn. Ook willen we graag dat de pony voor de kar kan. Een echte recreatie pony dus. Leeftijd zo'n 8 jaar.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:24

Een pony heb je zo gekocht voor een paar 100 euro, maar ga je voor een lieve kinderpony, die zijn al wat "zeldzamer". Wil je ook nog dat de pony voor de kar kan, dan is het nog beperkter.

Ik snap dat je een budget hebt, maar ben bang dat je al blij moet zijn als je er uberhaubt een paar tegen komt die voldoet aan je eisen. Gewoon gaan kijken op internet, je kan geluk hebben en iets leuks treffen... Pony die ze willen wegdoen voor een goed tehuisje omdat kind te groot is... Maar heb vorig jaar meegezocht naar een kinderpony.... Genoeg pony's gezien, maar ook genoeg "niet kinderpony" die wel als kinderpony te koop staan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:26

hoe oud is je dochter en hoe groot en hoe zwaar.
Een shet en een a tje is leuk, maar meestal bij veel mensen maar van korte duur omdat dochterlief er zo weer uitgegroeid is. Ik zeg niet dat dat bij jullie ook gebeurd, maar ik denk dat je beter eens voor een b tje of zelfs ctje kan gaan kijken zodat je de 1e jaren niet weer voor een ander hoeft te kijken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:26

Als je je eisen weet zou ik de bokt-markt goed in de gaten houden en lekker rond blijven kijken.
Zo ben ik ook op zoek naar een bomproof Fries.
Wellicht staat er een keer iets tussen wat je zoekt, succes :D

Qua prijs is het maar wat iemand er voor wil krijgen.
Laatst stond er hier in de buurt een suuuuperlieve pony te koop waar je nog op kon rijden etc.
Mocht je wegens spoed gratis ophalen ^^
Dus het is maar wanneer iemand gelukkig is :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:27

pipo schreef:
Een shet en een a tje is leuk, maar meestal bij veel mensen maar van korte duur omdat dochterlief er zo weer uitgegroeid is. Ik zeg niet dat dat bij jullie ook gebeurd, maar ik denk dat je beter eens voor een b tje of zelfs ctje kan gaan kijken zodat je de 1e jaren niet weer voor een ander hoeft te kijken.

helemaal mee eens!
Of je zou voor een lieve haflinger moeten gaan.
kun je ook nog lang plezier van hebben (:

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:30

Voor een brave ideale shet € 500 t/m 800
A pony € 600 t/m € 1200

Het hangt er maar net af wat het is, leeftijd, geslacht , kleur en eventuele prestaties, maar een brave kinderpony kost vaak flink geld.
Daarnaast is de leeftijd waarin je zoekt ook een "ideale" leeftijd als het een brave betreft.
Kwestie van goed in de gaten houden , en een echte brave is zijn geld wel waard .. daar zou ik niet op besparen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:35

ik ga helemaal met pipo mee, kijk naar een c een lieve braverd, je kind zal als het goed is stapelgek op t pony'tje worden en te moeten wegdoen omdat ie te klein wordt is vreselijk ,lijkt mij. ik heb hier een c pony die al 12 jaar in de familie is, oudste dochter heeft erop leren rijden, is nu 14 en groot en past niet meer, en nu rijdt de jongste erop =8 deze pony zal ook nooit meer verkocht worden, de meiden zijn er zo gek op.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:36

xMyrth schreef:
pipo schreef:

helemaal mee eens!
Of je zou voor een lieve haflinger moeten gaan.
kun je ook nog lang plezier van hebben (:

Zou ik niet doen. Ze wil ook een pony waar al wat proefjes mee gereden zijn, dus misschien een keer een onderling wedstrijdje of een bixie meedraaien? Dan zou ik gewoon een A of B pony kopen voor een klein meisje, dit zijn meestal automaatjes (als je een goeie uitzoekt) en daar kunnen kleine kinderen veel van leren. Ik heb ook gelijk een C pony gekregen hoor en me er prima mee gered, maar ooh wat een spijt hebben mijn ouders gehad dat ze geen A of B pony voor mij hebben gekocht toen. Alle andere kinderen konden lekker plezier maken met hun kleine pony's terwijl ik altijd een krukje nodig had om haar alleen maar te poetsen. En als je een keer een wedstrijdje mee wil pakken en je moet altijd tegen die grote kinderen is helemaal niet leuk.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:37

maar je hebt nu bixie he kees-lover, dat is al een heel ander verhaal..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:40

Een kleine pony is idd leuk, maar het verkopen is minder (helemaal als je net als ik geen afscheid kunt nemen van dieren). Daarom ben ik blij dat ik als kind gewoon leuke verzorgpony's had en toen ik ouder was een grote C pony kreeg. Er zijn genoeg mensen met een shet of een welsh die een leuke ruiter zoeken die ermee naar de club wil.

Wil je perse zelf kopen dan zou ik goed zoeken. Er zijn onwijs veel shetten te krijgen, maar een echt betrouwbare kinderpony daar moet je geluk mee hebben. Voor een brave shet die ingereden is zou ik tussen de 350 en de 700 euro betalen, voor een leuke a pony tot 1500 euro. Maar het is net wat je er zelf voor over hebt. Vaak valt er nog wel wat van de prijs af te krijgen als de verkoper vertrouwen in je heeft dat je de pony een goed huis biedt.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:43

Ligt er ook een beetje aan hoe oud je dochter is.

Ik vind dat je een pony moet kopen wat een kind nu kan handlen. Als ze er amper bij kan omdat hij te groot is....wordt poetsen al snel niet meer leuk.....zadelen en hoofdstel indoen....lukt niet......ook niet leuk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:44

wij hebben de onze ook gekregen, was ook een familie pony samen met zn moeder , maar ale kinderen waren te groot ervoor geworden, hij stond samen met zn moeder nog bij die mensen aan huis, tot dat zn moeder overleed ;toen stond ie alleen, toen hebben wij hem gekregen..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:53

Wat zo´n beestje kost is geheel afhankelijk van wat ie kan,watvoor bloedlijn hij/zij heeft en wat voor de huidige eigenaar belangrijk is.
Ik heb vorige week een kleine C pony opgehaald voor mijn dochter, geheel allround gereden en echt een super aanhankelijk en koel beestje. 12 jaar oud,goed gekeurd, en de oude eigenaren vonden een goede opvolger belangrijker dan de prijs. Ik heb hem voor €900 incl. zadel,2 hoofdstellen,3 dekens meegenomen onder voorwaarde dat ik contact houd met de oude eigenaar en dat zij ook langs mogen komen.

Mijn dochter kan alles met hem,loopt zo met hem weg en er zit geen kwaad in en toch is ie onder het zadel pittig en zo correct gereden dat hij weigerd bij verkeerde hulpen. Een heerlijke leerpony die hier ook nooit meer weg hoeft.

Mijn tip: neem de tijd om te zoeken, ga meerdere keren kijken bij de pony en kijk ook goed hoe de eigenaar met het beestje omgaat. Ik ben 1,5 jaar bezig geweest met mijn zoektocht naar een geschikte pony. Succes!!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:03

Wij hebben 2 jaar geleden een b pony gekocht voor de dochters van mn vriendin. Hij was 20 jaar oud met de looks van een 8 jarige. Alle knopjes zitten er op. Toen hebben wij er €1500 voor betaald incl alle spulletjes. Da's best een pittig bedrag. Maar hij is net zo betrouwbaar als een fiets met zijwieltjes. Die meiden kunnen alles helemaal zelf doen met hem. Een paar weekjes vakantie en ze stappen er zo weer op. Wassen, trailer laden, lessen , toileteren, van en naar het land nooit zet hij een stap verkeerd. Als ik zie wat zij geleerd hebben van en op deze (ex) sportpony in die twee jaar dan was het elke euro waard.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:12

tassie73 schreef:

Ik vind dat je een pony moet kopen wat een kind nu kan handlen. Als ze er amper bij kan omdat hij te groot is....wordt poetsen al snel niet meer leuk.....zadelen en hoofdstel indoen....lukt niet......ook niet leuk.

Een kind, ligt natuurlijk aan de leeftijd, mag en kan nooit alleen een pony handelen.
Hoe lief de pony ook is, je zal er als ouder of eigenaar ofzo, altijd bij moeten zijn. Dus dat beetje helpen is toch niet erg? Een trapje ernaast is net zo min erg, alleen maar een teken van geduld en opvoeding in mijn ogen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:20

Ik zou voor een A of B pony gaan. Shetlanders kunnen ook dressuren, maar ik denk dat voor zo'n kleine uk het makkelijker gaat met een leuke Welsh. Welshjes doen het ook altijd leuk voor de kar.
Denk dat je aan de leeftijd van de pony niet zo veel eisen moet stellen. Ik vind 8 jaar namelijk zelfs aan de jonge kant. Die kleine pony's zijn vaak keihard en worden steenoud. Als je een iets oudere neemt hebben ze al meer ervaring. Je zou eens contact op kunnen nemen met ponyclubs in de buurt. Vaak gaan die pony's binnen de ponyclub van het ene meisje naar het volgende, omdat ze er uit gegroeid zijn. En komen ze soms niet eens op internet te staan.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:12

pipo schreef:
tassie73 schreef:

Een kind, ligt natuurlijk aan de leeftijd, mag en kan nooit alleen een pony handelen.
Hoe lief de pony ook is, je zal er als ouder of eigenaar ofzo, altijd bij moeten zijn. Dus dat beetje helpen is toch niet erg? Een trapje ernaast is net zo min erg, alleen maar een teken van geduld en opvoeding in mijn ogen.

Neee maar mijn dochter van zeven wil alles alleen doen en dan is dat niet leuk als mama alles moet doen omdat ze het zelf niet kan omdat ze er niet bij kan......en mama is niet helmaal achterlijk om haar alleen te laten hoor

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:26

:D gelukkig! Mijn dochter is 10 en wil uiteraard ook alles zelf doen. Ze heeft een pony van +/- 1.55. krukje ernaast en toe maar (idd deze mama is uiteraard ook in de buurt) Zo doet ze zelfs mijn tankertinkje van 1.66.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:30

Ik heb toen 400 euro betaald voor mijn shet van 1m10, die kon alles, buitenrijden, voor de kar, dressuur, springen, crossen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:48

Een brave is nooit te duur. Aanschaf is maar 1malig en de bedoeling is om er jaren lol van te hebben, dus eens een paar honderd euro meer voor de juiste hoeft imo geen belemmering te zijn.

Een goed gereden stamboekpony moet je tussen de 500 en 1.000 euro denken. Afhankelijk van wat ze gepresteerd hebben en wat er bij zit (incl zadel, tuig en wagen ben je al snel een stuk meer kwijt dan een 'kale' pony, pony die hoger in de sport gelopen heeft of voor de fokkerij ook interessant is kost ook iets meer dan een simpelere pony).