[KG]Waarom geen gestreept paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

[KG]Waarom geen gestreept paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:04

Hai, ik hoop dat het hier goed geplaatst is.

Ik vroeg mij ineens af, waarom zijn er nog steeds helemaal geen gestreepte paarden op de wereld (of heb ik iets gemist)?
Ik bedoel dan niet half zebra half paard oid, echt een rijpaard met een gestreepte vachtkleur.

Er zijn allerlei technieken om te spelen met de vererving van kleuren en dergelijke,
er worden zelfs appels gekweekt met de smaak van peren en dergelijke!
rijst met meer vezels voor afrika en nu wil er zelfs iemand gras maken dat voor de koeien te vreten is maar voor de ganzen niet!
dat soort dingen, waarom dan geen gestreept paard?
dit zou toch moeten kunnen?

in nederland zal het vast niet geaccepteerd of mogelijk zijn door de ethische regels ed.
maar misschien in andere landen?

ik kan me wel voorstellen dat hier wel vraag naar is, de enige gestreepte dekhengst op de wereld :D

Hiervoor hoef je (volgens mij) geen zebras met paarden te kruisen
maar hiervoor moet je een beest genetisch aanpassen :=
wat ik natuurlijk niet allemaal kan! maar er zijn mensen die zich hier dagelijks mee bezig houden..

wie weet hier meer van?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-01-13 02:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

NatasjavE

Re: Waarom geen gestreept paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:14

Nog niet zo heel lang geleden was men helemaal niet zo dol op bonte paarden. Denk dus dat er niet veel interesse voor was. nu wel misschien.

Voor mij hoeft het niet.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:15

nou ik zou het wel leuk vinden anders :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:25

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:26

hej wat leuk, die kende ik niet
maaaar ze zijn niet streperig zoals zebras :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:28

sadekeshia schreef:

Maar appels zijn planten, paarden zijn dieren, levende wezens die ook echt iets kunnen voelen...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:32

EmmaVZ schreef:
sadekeshia schreef:

Maar appels zijn planten, paarden zijn dieren, levende wezens die ook echt iets kunnen voelen...

ja dat weet ik, ik bedoelde ook niet dat je in een paard gaat snijden om iets aan te passen, dat gebeurd al verrrrrrrrrrr voordat ze geboren worden

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:35

Ze kunnen inderdaad iets voelen en soms zijn aanpassingen niet in het voordeel van het dier, maar ik zie geen problemen in het veranderen van ... voor een gestreept paard. Hij zal extreem opvallen, maar of hij/zij daar dan echt een nadeel van merkt vraag ik me bijzonder af.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:38

Phen schreef:

Dat is een defect en niet te vererven..

Als een mutatie niet bestaat is het lastig dat erin te fokken. Kruisingen(zoals met zebras) zijn vaak onvruchtbaar of verwekken ongezonde nakomelingen. Daarom is het zo lastig denk ik.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:39

Een gecyperd paard!
Het vraagstuk an sich vind ik wel interessant eigenlijk. Het zal er wel mee te maken hebben dat een streepjespatroon geen natuurlijke variant is. Maar de mensheid is over het algemeen gauw geneigd dingen te willen aanpassen, dus ik kan me er zomaar iets bij voorstellen.

Ik moest overigens meteen aan dit (imo briljante) topic denken: [UK] [GED] Waarom zebra's strepen hebben en paarden hinniken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:40

Interessante vraag ik volg even kijken wat de mensen met verstand van zake zeggen :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:41

delerium schreef:
Een gecyperd paard!
Het vraagstuk an sich vind ik wel interessant eigenlijk. Het zal er wel mee te maken hebben dat een streepjespatroon geen natuurlijke variant is. Maar de mensheid is over het algemeen gauw geneigd dingen te willen aanpassen, dus ik kan me er zomaar iets bij voorstellen.

Ik moest overigens meteen aan dit (imo briljante) topic denken: [UK] [GED] Waarom zebra's strepen hebben en paarden hinniken.

Ja dat dacht ik ook, van alles wordt aangepast maar dat is er nog niet!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:42

Misschien omdat alle dingen die jij al noemt een duidelijk nut hebben, een gestreept paard niet, dat is puur schoonheid.
Maar voor dat beetje meer schoonheid betaal je dan wel een paar ton en dan heb je nog geen enkele kwaliteit.
Dan ga ik toch liever voor een bonte ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:43

Het zal wel schoonheid zijn, maar het zal wel lonen denk ik.
omdat het nog niet bestaat is het wel weer een uitvinding.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:45

sadekeshia schreef:

Het is geen bestaand gen dus moeten ze dan genetisch gaan manipuleren, en dat is nogal een gevoelenskwestie bij levende dieren want waar houd het op...

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:47

Omdat de techniek nog niet zo ver is dat de kleur/vachtpatronen van de ene diersoort naar de andere diersoort overgeplaatst kunnen worden. Daarom hebben we ook nog geen honden met kattenkoppen en vissen met manen :)

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:48

is het niet een verbod in nederland op genetische manipulatie van vee? vroeg ik me in eens af. en met een fok programa ga je er denk ik inderdaad niet komen.

leuke vraag ze verzinnen gekkere dingen :))

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:50

Gamova schreef:
Omdat de techniek nog niet zo ver is dat de kleur/vachtpatronen van de ene diersoort naar de andere diersoort overgeplaatst kunnen worden. Daarom hebben we ook nog geen honden met kattenkoppen en vissen met manen :)

Waar heb je dit vandaan?
Een hond met een kattenkop is wel even wat anders dan een genetisch gemanipuleerde kleur of patroon he :P

En idd zoals ik al zei, het wordt hier niet geaccepteerd, wat ik ook wel weer begrijp.
want als dat eenmaal mocht dan zouden er waarschijnlijk rare dingen gebeuren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:51

sadekeshia schreef:

Nee dat denk ik niet, er zijn nog genoeg kleuren die relatief onbekend en zeldzaam zijn.
Zo'n paard zou je in eerste instantie een paar miljoenen kosten en zelfs als het verder ontwikkeld is betaal je de prijs voor een GP-paard voor een doodsimpel veulentje, enkel omdat die gestreept is.
Dan gaan mensen liever voor een ander zeldzaam kleurtje wat ze niet zoveel kost en waar ze zekerder zijn van prestatie's.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:53

Ik vraag me dan af of het in theorie zou kunnen om het gestreepte gen van een zebra te isoleren en het dan te implanteren in het dna van een paard en zou het ook kunnen om bijvoorbeeld het gestroomde gen van een hond te isoleren en te implanteren in het dna van een paard? Of je het moet willen is een ander verhaal. Maar ik bedoel ook puur in theorie.
Ik ben een leek in genetica ben niet verder gekomen dan kruisingsschema's met 2 genen op de HAVO

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:56

Ja ik weet ook niet veel van genetica, het werd altijd simpel gezegt als knippen plakken, maar dan in een meer gecompliceerde manier :P

Ja dat is waar dat er idd nog veel meer kleuren zijn die zeldzaam zijn, maarja je weet het maar nooit he
misschien komt er ineens wel een run op
als het voor mij betaalbaar zou zijn om mn merrie te laten dekken door een gezonde zebra gestreepte hengst zou ik dat zeker overwegen. ik hou wel van de kleurtjes en de bonte :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:58

Gamova schreef:

Dit soort genetische manipulatie bestaat al wel en wordt al op grote schaal toegepast in de kweek van gewassen en onderzoek naar genetische manipulatie van gewassen. Ook wordt er bij proefdieren nog wel eens een manipulatie toegevoegd (zgn "knock in mice") waardoor ze een eigenschap van een andere diersoort krijgen. Bijvoorbeeld bij sommige muizen wordt een stukje DNA van kwallen ingefokt, waardoor deze dieren gloeien in het donker. (En daar was dan weer een bepaald nut aan bij sommig onderzoek, al is het me even ontschoten wat).

Het zal vast mogelijk zijn bij paarden, maar het kost verschrikkelijk veel geld en tijd en ik denk dat er weinig winst mee te maken valt.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:00

Focussed schreef:
Gamova schreef:

Dit soort genetische manipulatie bestaat al wel en wordt al op grote schaal toegepast in de kweek van gewassen en onderzoek naar genetische manipulatie van gewassen. Ook wordt er bij proefdieren nog wel eens een manipulatie toegevoegd (zgn "knock in mice") waardoor ze een eigenschap van een andere diersoort krijgen. Bijvoorbeeld bij sommige muizen wordt een stukje DNA van kwallen ingefokt, waardoor deze dieren gloeien in het donker. (En daar was dan weer een bepaald nut aan bij sommig onderzoek, al is het me even ontschoten wat).

Het zal vast mogelijk zijn bij paarden, maar het kost verschrikkelijk veel geld en tijd en ik denk dat er weinig winst mee te maken valt.

Moet ik dan denken aan glow in the dark muizen? Op zich best handig zie je meteen of je muizen in huis/stal hebt ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 01:02

Focussed schreef:
Gamova schreef:

yes dat soort dingen bedoelde ik! :')

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:03

denk eerlijk gezegd dat ze nog niet zo ver zijn. in israel zijn ze heel ver in de gen manipulatie van rozen bijvoorbeeld maar het is ze nog steeds niet gelukt om bepaalde kleuren te kweken b.v zwart
en zo zijn er nog legio raadsels in de planten genetica. wellicht iemand op de universiteit wageningen? daar geven ze die leer volgens mijn.

planten genetica lijkt me 1000 maal eenvoudiger als de dieren dus denk dat het nog een stapje te ver is.
en inderdaad gelukkig _/-\o_