Ik ben in het bezit van een bijna 4 jarige PRE andalusiër genaamd Maximo XV V. Halley M. Chistosa.
Max is nog niet naar keuringen etc. geweest aangezien hij vorig jaar met een ataxie probleem liep. Hiervan
is hij weer 100 procent hersteld. En doet het nu super goed. Ook heb ik geen verstand voor keuringen dus
hier (nog) niet aan begonnen.
Ik ben pas verhuisd met hem naar een pensionstal met binnenpiste en gedraineerde buitenbak, we kunnen nu dus altijd trainen!
Erg fijn
We zijn bezig met longeren, en een klein beetje rijden. Verder staat hij dagelijks buiten in de paddock met mijn andere paard dit gaat super.Nu ben ik erg aan het twijfelen. Veel mensen raden mij aan om hem te castreren aangezien dit makkelijker zou zijn zo zou hij in de wei kunnen met de kudde en zomers dus 24/7 buitenstaan. Ook hoef ik minder op te letten, kan hij makkelijker buiten staan en wordt rustiger.
Waarom ik twijfel? Aan de ene kant denk ik JA ik laat hem castreren dan kan hij lekker het weiland op met de andere merries en ruinen, hoef ik niet zo op te letten als ik met hem buitenloop. Ik houd hem wel maar hij brult toch behoorlijk na de merries dit corrigeer ik wel maar toch vind ik het vaak irritant. Ook ben ik bang als ik hem aan het trainen ben en er zijn merries dat hij er eens vandoor gaat en een bespringt....
Nog nooit gedaan hihi gelukkig. Soms als hij los is en er lopen andere paarden voorbij voornamelijk merries gaat hij uit zijn plaat springt tegen het hek op, steigert etc. Ben altijd bang dat hij een keer over het hek heen springt.Ook denk ik NEE hij is ontzettend lief! Staat lekker buiten met mijn eigen ruin en zijn beste maatjes verder kan hij het ook goed vinden met andere ruinen. Als ik hem train in de piste kunnen er gerust andere paarden merries en ruinen bij in rijden/trainen hij blijft erg gefocused op mij. Hij groeit mooi uit, krijgt een echte hengstennek en zit mooi in zijn bespiering. Ook hoor je wel eens dat ze slomer worden als ze zijn gecastreerd en dit wil ik ook absoluut niet... ook met met oog dat ik hem wss toch wil verkopen over 2 a 3 jaar denk ik dat een hengst beter verkoopt als ruin voor de PRE liefhebbers.
Dus nu mijn vraag aan jullie! Wat denken jullie er van?

)