Is mijn shetje drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanellhoii

Is mijn shetje drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 12:32

Ik heb sinds mei 2012 een hele lieve zwarte
Shetlander genaamd Floortje.
Maar wat ik wil weten, is ze nou drachtig of niet?
Meerdere mensen zeggen dat ze weleens drachtig zou kunnen zijn.
Ze is best dik, maar ze krijgt super veel beweging en krijgt alleen hooi waar ze niet van aankomt
De da laten komen is geen optie.. Misschien weten jullie het ?

Ik wil namenlijk niet dat er iets gebeurd als ze wel drachtig is.
Ik heb het al een keer meegemaakt, en die merrie stond op de wei.
Ik was toen de enige die dacht dat ze drachtig was.
Dat veulen was toen zo in een keer vanuit de merrie in een greppel vol water terechtgekomen.
Toen was het verdronken

Nu staat mn merrie Floortje gelukkig niet op de wei !

janineskolla

Re: Is mijn shetje drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:32

Even laten scannen door de veearts. Dan weet je het zeker.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:33

Waarom is de DA laten komen geen optie? Het is de enige manier om er achter te komen of ze echt drachtig is.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:35

Wij kunnen je shetlander toch niet door het beeldscherm scannen?
We kunnen met behulp van vragen en een foto wel een vermoeden krijgen, maar dat geeft
geen zekerheid natuurlijk..

Heeft ze trouwens bij de hengst gestaan?
Want zonder hengst wordt ze ook niet drachtig ;-)

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:51

Weeet niet of je geld moet betalen voor scan enzo? Heb daar geen geld voor.
Of ze bij een hengst heeft gestaan weet ik niet.
Ze is vroeger mishandeld, dat merkte je aan alles.
Maar bedankt voor de reacties,
Anders moet ik maar afwachten,
als er over een paar maanden niks is, weet ik het..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:52

Sorry , maar als je geen geld voor een DA hebt om een scan te laten maken, waarom heb je dan een pony ?!?!
Dat je geen voorraad hebt voor een dure operatie of wat dan ook, OK.
Maar als je nog geen geld hebt voor de Da even te laten komen een scan te laten maken... Nou, dan hoop ik dat je pony nooit iets krijg, aangezien de kans dan heel groot is dat je het niet kunt betalen
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-01-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:53

waarom heb je dan een paard als je geen geld ervoor hebt? :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:53

Slecht hoor, dat je een paard hebt en geen da laat komen omdat het geld kost. Neem dan geen paard verdorie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:54

DA laten komen is geen optie? En waarom niet dan?
Als ze nu met heftige koliek ligt dan, of ze wordt flink ziek of wat dan ook, is DA laten komen dan ook 'geen optie'?

Scannen (evt. opvoelen, maar dat wordt niet veel meer gedaan bij die kleintjes) is de enige manier om echt uitsluiting te krijgen.

EliseBrouwer: als je de beginpost leest, dan schrijft TS dat ze de merrie pas sinds mei 2012 in haar bezit heeft. Kan best zijn dat de verkoper niets heeft gezegd over mogelijke drachtigheid, of dit zelf ook niet wist. Je wil niet weten hoe vaak dat gebeurd.
Als er de mogelijkheid was geweest dat er bij TS zelf een hengst er misschien bij is geweest, had ze dat vast wel verteld lijkt mij.

TS: niet miepen, gewoon DA laten komen om te laten scannen. Of pony op trailer zetten en zelf naar de DA toe rijden. Het is belangrijk om te weten dat ze drachtig is, want áls ze drachtig is, dan zal ze vast niet meer lang moeten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:54

Als je geen geld hebt voor een scan, heb je toch wel een serieus probleem als je straks ineens een veulen in de wei hebt staan, die zijn entingen etc nodig heeft en een merrie die merriebrok nodig heeft etc.
Ik zou haar dus maar laten scannen en als ze drachtig is keihard gaan sparen....

Hoe zou je het doen als ze ziek zou worden? Dan kun je haar ook niet laten liggen "ja, geen geld voor".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:55

Stel je pony is niet drachtig, maar heeft darmproblemen en daardoor opzwelt van binnen?

Dierenarts erbij.

Stel dat er wel een veulen komt en er zijn problemen met de bevalling, dan moet de dierenarts er ook bij komen...

Meisje meisje, waarom heb je pony's als je er geen geld voor hebt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:55

Chanellhoii schreef:
Weeet niet of je geld moet betalen voor scan enzo? Heb daar geen geld voor.
Of ze bij een hengst heeft gestaan weet ik niet.
Ze is vroeger mishandeld, dat merkte je aan alles.
Maar bedankt voor de reacties,
Anders moet ik maar afwachten,
als er over een paar maanden niks is, weet ik het..

En als 't arme beestje flinke koliek krijgt nu, ook vooral afwachten. Wie weet ligt ze morgen dan wel dood in de stal/wei.
Achja, kost ze je ook geen geld meer, toch?!

|o Waarom wel een dier houden, maar er absoluut geen geld voor hebben? Kijk dat je geen geld hebt voor een operatie van enkele duizenden euro's, oké.........

Maar je gaat verdorie toch geen dier medische zorg onthouden als hij dit nodig heeft? Besef je je dat dat net zo goed valt onder mishandeling/verwaarlozing?!

Edit: zie net in je profiel dat je zelfs 2 paardjes hebt.
Mijn hemel waar ben je dan mee bezig? En gezien je leeftijd: waar zijn je ouders in godsnaam mee bezig???
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 27-01-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:56

Heb 2 paarden, ik ben 12 jaar. Het geld houden we apart voor als ze echt ziek zijn. Mn shet was 2 keer in 3 maanden ziek. als er iets anders is, halen we natuurlijk de veearts erbij

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:56

Het onthouden van dierenarts vind ik ook hartstikke mishandeling :j

Je pony is dik, er kan ook echt iets anders aan de hand zijn. Bovendien wil je toch ook weten of de pony drachtig is? Dan kun je ook voorbereidingen treffen...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-01-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:56

Gaat t om de bonte pony uit je profiel? Op je YouTube? Als je twijfelt of ze drachtig is laat dr dan niet meer springen...en tja als je geen geld hebt dan is het niet zo handig dat je wel een pony koopt.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:57

o0melis0o schreef:
Sorry , maar als je geen geld voor een DA hebt om een scan te laten maken, waarom heb je dan een pony ?!?!
Dat je geen voorraad hebt voor een dure operatie of wat dan ook, OK.
Maar als je nog geen geld hebt voor de Da even te laten komen een scan te laten maken... Nou, dan hoop ik dat je pony nooit iets krijg, aangezien de kans dan heel groot is dat je het niet kunt betalen

Ben het hier mee eens ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:57

2x in de 3 maanden standaart ziek en je denkt dat ze misschien drachtig is? Dan zouden er bij mij wel alarmbellen gaan rinkelen en zou ik haar zo snel als het kan laten scannen.......
Dan moet je geen 2 paarden hebben op je 12e, als jullie er geen geld voor hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:58

Maar als je pony wel drachtig is, dan heb je er straks ook kosten aan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-01-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Chanellhoii schreef:
Heb 2 paarden, ik ben 12 jaar. Het geld houden we apart voor als ze echt ziek zijn. Mn shet was 2 keer in 3 maanden ziek. als er iets anders is, halen we natuurlijk de veearts erbij

De mogelijkheid dat ze nu drachtig zou kunnen zijn lijkt mij toch echt alarmerend genoeg!!!! Als ze drachtig is, is het héel belangrijk dat je dat weet, anders is de kans groot dat het verkeerd gaat tijdens de bevalling bijv.
met als gevolg dat je het veulen mogelijk verliest, of de merrie, of zelfs merrie én veulen!
Daarnaast zal je allerlei voorzorgsmaatregelen moeten treffen.

Is ze niet drachtig, dan heeft ze wellicht idd een darm/maagprobleem óf ze is zo dik dat ze op het punt staat van hoefbevangenheid bijv. en ook dát is ernstig.

Duuk2011

Chanellhoii schreef:

Je weet toch helemaal niet wat het is? Zelfde geld is er idd van alles mis in haar darmen! Wanneer wou je dan een DA laten komen, als ze halfdood op de wei ligt te creperen?

Begin dan niet aan paarden. En ik snap dat jij het niet alleen kan ophoesten als 12jarige maar ik reageer nu vooral op je ouders eigenlijk.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:59

Voor alle andere dingen die er zijn, laten we altijd dezelfde dag nog de Da komen, maar dat me moeder nou wil afwachten, kan k ook niks aan doen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:59

Dat je niet voor alles de DA aan laat rukken, prima. Doe ik ook niet. Maar dit vind ik wel zoiets wat ik graag zou willen weten. ;) Ik zou het eens overleggen met je ouders, dit is een ernstige zaak. Stel ze is drachtig maar ze krijgt problemen bij de bevalling of het veulen ligt niet goed, wat dan?

Of nog erger, er is een heel ander probleem?
Laatst bijgewerkt door KimD op 27-01-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:00

Chanellhoii schreef:
Voor alle andere dingen die er zijn, laten we altijd dezelfde dag nog de Da komen, maar dat me moeder nou wil afwachten, kan k ook niks aan doen?

Jawel hoor, je kan haar ervan overtuigen dat het noodzakelijk is omdat de kosten anders nog hoger kunnen zijn.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:00

@Joscaa .
niet standaard ziet, ze had 1x koliek een lange tijd geleden, en 1x Mijt, toen ook meteen da laten komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:00

Stel je pony is drachtig, maar je weet het niet omdat je je pony niet hebt gescand. Dan weet je dus ook niet wanneer je pony is uitgerekend wat dus betekend dat het heel link word als je pony het allemaal zelf moet doen. Je pony kan het wel zelf, maar kans op problemen zijn er altijd en het is altijd verstandig om erbij te zijn als je pony gaat bevallen.
Ook heb je dan spulletjes nodig voor bij de bevalling oor de eerste zorg van veulen en moeder, die spulletjes zijn zeer verstandig om aan te schaffen maar ook zonde van je geld als je het niet zeker weet.

Dus hup laat de da komen, dan heb je zekerheid en kun je je voorbereiden op de bevalling.