Eerste PRE kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Eerste PRE kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:08

Hoi allemaal, :D

Naar altijd fanatiek wedstrijd sport gereden te hebben, heb ik dat nu wel een beetje gehad.
Vorige maand heb ik mijn KWPN merrie verkocht, maar ben er nu toch achter gekomen dat géen paard geen optie is.

Ik ben altijd al gek geweest op PRE's en nu toch maar een afspraak gemaakt om te gaan kijken op een stal. Ik heb wel een hoop research gedaan over dit ras, maar ik vroeg me toch af of er ook mensen zijn op Bokt die hun ervaring met me kunnen delen!

Waar moet ik op letten bij het kopen van een eerste PRE? (Ik ga niet naar Spanje, maar gewoon in Nederland!) Als er iemand verstand heeft van de bloedlijnen van een PRE, zou ik graag een PBtje krijgen dan kan ik laten zien over welk paard het gaat.

Voor de duidelijkheid, ik ben opzoek naar een PRE die goed loopt (dus niet ''maait''?) en waar ik ook nog een enkele keer een wedstrijd mee zou rijden. Het liefste een hengst en braaf natuurlijk.

Alvast bedankt,

Gr. Emily

NWDynamite

Re: Eerste PRE kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:22

Leuk hoor, er zijn zat mensen hier die er wat vanaf weten. Heb je de link van dit topic ook geplaatst in het topic 'mijn zoektocht naar een PRE in Spanje?' Daar zitten namelijk alle liefhebbers zo'n beetje ;-). Welke stal ga je kijken?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:24

NWDynamite schreef:
Leuk hoor, er zijn zat mensen hier die er wat vanaf weten. Heb je de link van dit topic ook geplaatst in het topic 'mijn zoektocht naar een PRE in Spanje?' Daar zitten namelijk alle liefhebbers zo'n beetje ;-). Welke stal ga je kijken?

Dat zal ik eens even gaan doen, bedankt! Het is niet echt een PRE stal geloof ik, maar ze had er 5 staan zij ze en ook meerdere te koop.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:42

Allereerst is het denk ik belangrijk om te weten in welke prijsklasse je zoekt.
De goede PRE's zijn nog steeds prijzig.
Vooral degene met gewoon zweefmoment zonder campaneo (maaien).

Bloedlijnen heb ik zelf niet veel mee op.
Ik wordt verliefd op een paard of wordt dat niet, op papier kan ik niet rijden.
Tenzij ik een fokmerrie zoek dan is het wat anders.

Er zijn in NL meerdere betrouwbare adressen.
In dit topic staan er een aantal [BKR] P.R.E. verkoop adressen in Nederland

Ik heb mijn paard bij Buena Suerte vandaag http://www.andalusiers.nu
Zij verkoopt nu bijna alleen nog maar Cartujano PRE (zuiverste bloedlijn).
Prachtige paarden die meer in het sporttype staan met goede bewegingen.
Maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

Buiten dat de PRE mooi is moet je wel goed kijken of dit een type paard is wat bij je past.
Ze zijn niet te vergelijken meteen ander ras.
Ze zijn extreem gevoelig en sensibel maar gaan tegelijkertijd voor je door het vuur.

Bokker Rafiki8 heeft op dit moment ook wat mooie types te koop!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:53

ED --> BKR

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:06

Kijk even naar de merrie die ik te koop heb, zij is uit een echt goede dressuurlijn .Als je even googled op Karateka Yeguada Vistabella en Gaucho III dan zie de dressuur typische bloedlijnen die ik bedoel.
Succes met het vinden van je droompaard en laat je niet wijsmaken dat het maaien en knieactie normaal is bij de PRE.
Ruim bewegen en goed stappen kan een dressuur gefokte PRE ook !

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:09

paintedblack schreef:
Kijk even naar de merrie die ik te koop heb, zij is uit een echt goede dressuurlijn .Als je even googled op Karateka Yeguada Vistabella en Gaucho III dan zie de dressuur typische bloedlijnen die ik bedoel.
Succes met het vinden van je droompaard en laat je niet wijsmaken dat het maaien en knieactie normaal is bij de PRE.

Artista is prachtig!
Staat alleen een fout in je advertentie.
Er staat dat ze een ruin is :D

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:17

Ken de paarden goed van Vistabella (kennis rijd hun paarden) en Karateka heeft iid hele goede sportpaarden achtergelaten , hij is helaas overleden.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:22

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:29

xSOULSISTER schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik zit nu op mijn telefoon maar zal straks alles even goed doorlezen en bekijken.
Dit is het paard wat ik had gezien: http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... P1O47-9Kc0 vind deze wel echt super leuk!

Die is van bokker Rafiki8.
Ze heeft ook een leuke schimmel staan.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:30

Aah wat toevallig! Ik heb een afspraak gemaakt om zondag daar te gaan kijken! Heb er super veel zin in! :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:39

Rafiki heeft inderdaad mooie paarden :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:20

Cyrina hier op Bokt heeft ook net een prachtige dressuurhengst-type naar Nederland gehaald die voor de verkoop is, volgens mij.
Maar of hij nu (al) te koop staat weet ik niet :)
En Rafiki heft inderdaad prachtige PRE's staan.

Enige tips die ik je kan geven; blijf ver van de paarden die voor 'weinig' worden aangeboden. De kans dat daar wat mee is, is toch wel redelijk groot. Neem vooral de tijd! Je weet gewoon wanneer het je ' maatje' betreft. Volg je hart.
En geniet ;)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:26

@jus is Kara dood ? Dat wist ik helemaal niet ....

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:07

paintedblack schreef:

Knieactie is wel normaal, maar niet alleen omhoog en dan weer neerstampen. Been moet omhoog, naar voren en ruimte pakken en dan pas weer naar beneden :D . Geen naaimachientjes dus..

Ik weet wel wat van de bloedlijnen, maar je moet natuurlijk een paard kopen wat kwa karakter, uiterlijk en beweging het beste bij je past.
Maar als je een naam hebt van een paard wat je aan staat wil ik best even op de ANCCE site voor je kijken uit wat voor bloedlijn(en) hij / zij komt.

Ik kan je ook de Woeste Hoeve aanraden, hun hengst (Grelo) geeft nakomelingen met een super fijn karakter en goede gangen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:19

Wat leuk dat je ook voor een PRE gaat.

Je moet denk ik voor jezelf nagaan waar je voor wil gaan. Wil je iets meer de moderne dressuurtype of meer een Barokke type (wat dan weer mijn smaak is)

Mijn PRE heb ik echt puur gekocht op zijn geweldige leuke hoofd en zijn fijne karakter. Had echt geen idee van wat er nu allemaal precies inzat. Ben pas eigenlijk veel later gaan kijken hoe het nu precies met die bloedlijnen zat. Bleek dat er perongeluk nog best een leuk bloedlijntje inzat :D

op deze site kan je meer info vinden over de bloedlijnen. http://www.purarazaespanola.nl/index.ph ... &Itemid=73

Mocht ik ooooooooooooooooit nog eens veel geld over hebben zou ik denk ik opzoek gaan naar een paard met veel Miura bloed. En dat omdat die beschrijving me erg aanspreekt, onverschrokken en erg barok uiterlijk. Maar nu ben ik erg tevreden met mn pownie en ik hoop dat ie nog 30 jaar mee gaat.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:41

Paintedblack : Karateka is helaas overleden iid.

Knuffeldier : de fokker van jou paard had een Miura staan , maar kwa uiterlijk vond ik zijn andere hengsten mooier , heb ze alleen op stal gezien dus kwalitatief kwa bewegingen etc geen idee , is iig wel zijn lieveling.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:25

misschien toevallig een niet zo charmant exemplaar :D Maar heb eigenlijk geen idee, nog nooit 1 gezien, maar wat ik er van heb gehoord sprak me we wel erg aan.
Maar uiteindelijk komt het toch neer op de klik. Bij Abdul liep ik toevallig langs en dat was patsboem liefde op het 1e gezicht, had geen idee wat erin zat.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:49

Je hebt zoveel verschillende mensen en zoveel verschillende paarden.. Ook binnen de rassen.
Is net waar je zelf van houdt en wat je zoekt.
Klein/groot, barok/modern...

Laat je informeren door verschillende mensen en doe waar jij je het prettigst bij voelt.
Op de stite van het stamboek kun je ook veel informatie vinden

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:44

Ik heb er ook twee te koop staan, kijk maar op mijn site :)

Je moet je PRE vooral kiezen in functie van je doel. Wat bij PRE's al eens een zwak punt is, is de stap. Zorg er dus voor dat, als je later op wedstrijd wil gaan, de basisstap alvast goed is, want stap is heel moeilijk te verbeteren. Let bij PRE's ook erg goed op de ruglijn en de lendenen, sommige PREs zijn daar wat zwakker en dat heeft toch zijn invloed op het algemene ruggebruik, waardoor deze PRE's vaak wat hectischer gaan lopen.

Succes ermee!!

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:35

Heel veel succes met je zoektocht!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:50

Ben je al wat opgeschoten met je zoektocht?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 17:25

Idra: Ik denk dat die voor mij aan de dure kant zijn.. :P
Joletjuh: Ik ga zondag voor de eerste keer kijken bij een PRE, vorige week was helaas niet door gegaan..
Heb er heel veel zin in!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:27

Veel succes zondag ;) Ze heeft altijd leuke PRE's te koop!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:05

jus schreef:
Paintedblack : Karateka is helaas overleden iid.

Knuffeldier : de fokker van jou paard had een Miura staan , maar kwa uiterlijk vond ik zijn andere hengsten mooier , heb ze alleen op stal gezien dus kwalitatief kwa bewegingen etc geen idee , is iig wel zijn lieveling.

je bedoeld Lancero??? die heb ik hier nog een tijdje in NL gehad.

wij hebben onze PRE enkel van foto's af gekocht in Spanje. aangezien zijn fokker een vriend van ons was vertrouwde wij hem erop wat we zouden kopen. Hoewel dit paard super bevalt zou ik het nooit zo weer doen. onze volgende wordt een cartujano. omdat dit meer de sporttype PRE is. Ik koop het liefst geen aangereden PRE's maar dat is persoonlijk.