Mensen met Friezen gezocht voor interview over karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara1991

Mensen met Friezen gezocht voor interview over karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 09:52

Beste lezers,

Als afronding van onze opleiding Hbo Paard & Management aan hogeschool Van Hall Larenstein te Leeuwarden zijn wij bezig met een afstudeerproject in opdracht van het Fries paarden stamboek.
Dit project doen wij naar aanleiding van uitspraken van leden van het KFPS dat het karakter van het Friese paard aan het veranderen zou zijn. Deze eventuele verandering zou inhouden dat het Friese paard minder braaf en betrouwbaar zou worden. De leden zouden graag willen zien dat er meer sturing op het gebied van karakter mogelijk is.

Een onderdeel van ons project is er achter komen wat de verschillende gebruikersgroepen van het Friese paard nu als een gewenst karakter beschouwen. De verschillende gebruikersgroepen voor dit project zijn:
1. Recreatie (buitenritten, manegelessen, t/m L2 niveau)
2. Basissport (M1 t/m Z2 niveau)
3. (Sub)topsport en professionals.
Met deze informatie willen wij selectiecriteria op gaan stellen waar gebruik van gemaakt kan worden bij de fokkerij en misschien in de handel. Hiervoor willen wij korte interviews afnemen bij mensen die in de verschillende gebruikersgroepen vallen.

Wij zijn nog op zoek naar een klein aantal mensen met Friezen die in de recreatiegroep of in de basissportgroep vallen, zowel onder het zadel als aangespannen. Bij deze mensen willen wij dus een kort interview afnemen wat naar verwachting ongeveer een half uur zal duren.

Reactie mag zowel op dit topic als via pb. Reactie graag met woonplaats, zodat wij kunnen zien of het te bereizen is vanuit Noord-Holland of Friesland.

Met vriendelijke groet,
Tamara en Geke

(Als het hier niet goed staat, sorry daarvoor)

Chaos

Re: Mensen met Friezen gezocht voor interview over karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:09

Recreatie groep.
Mijn ouders hebben een bedrijf met een 6tal Friese paarden. Deze worden gebruikt voor hobbymatige fokkerij, basissport zowel ohz als aangespannen en lessen.

In Duiven Gelderland.

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:08

hallo kan het ook online de vragen beantwoorden want ik woon in utrecht is een beetje ver weg maar ik zal het wel leuk vinden om mee te doen.
recreatiegroep

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:10

Recreatiegroep. Heb een eigen friese merrie die op een stal staat met nog veel meer friezen. Provincie Friesland. :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:17

Recreatiegroep. Wil ook graag online invullen want ik woon in Brabant :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:27

Basissport, maar wel een paard met relatief oud bloed... maakt dat uit? Ik zit in Friesland, 15 minuten van Leeuwarden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:30

Recreatiegroep, woon in Almere maar ben ook veel in 't Gooi.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:38

Recreatie woon in purmerend (vlakbij amsterdam) friese merrie van 5

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:44

Hoi iedereen,

Bedankt alvast voor de reacties!
De interviews willen wij persoonlijk afnemen om alle informatie boven tafel te krijgen.
Wanneer je een vragenlijst via internet in laat vullen kun je niet echt doorvragen op de interessante antwoorden waardoor misschien niet alles duidelijk wordt. Vandaar dat wij graag persoonlijk in gesprek willen en de interviews dus niet digitaal afgenomen zullen worden.

Ik ga (over)morgen even kijken van wie ik allemaal bericht heb en dan zal ik mensen via pb berichten om een afspraak te maken

Groeten Tamara

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:54

hoi hoi

ik zou me nog best wel willen melden als het mogenlijk is.
ik heb samen met mijn familie op dit moment 3 friezen voor recreatie en voor Friezen draverijen
ze zijn 24 en 2x 5

ik woon trouwens vlak bij Zwaagwesteinde (met de bus ongeveer een half uurtje vanaf station LWD)
ik zit trouwens op de school naast jullie ;)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:01

Hoi,

Ik heb sinds kort (ongeveer anderhalf jaar een friese merrie) Had voorheen altijd bloedpaarden voor de wedstrijd sport.
En ik wil ook wel mee werken aan je vragenlijst.
Ik woon in Overijssel
Maar mocht je het niet online willen doen, kan je het ook telefonisch doen...
volgens mij woon je wel een stukje bij me uit de buurt.

Kijk maar even..
Je vind foto's van haar op mijn profiel...

groetjes. :o

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:03

Ik zit in de recreatiegroep en zou je best willen helpen, mijn woonplaats is niet te makkelijk te bereiken maar ik studeer aan het van Hall Larenstein in Wageningen dus misschien is dat nog een optie.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:06

Recreatiegroep, rij al 7 jaar een friese merrie van 10 jaar ze is van mijn ouders, woon in Peize ( Drenthe ) niet zover van Drachten af.

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:42

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:17

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:33

recreatiegroep, vanaf 2000 in het bezit van friese paarden. Momenteel de jongste een jaarling en de oudste ca 19 jaar.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:19

ik heb sinds 2,5 maand een fries we krijgen nu nog les maar we zijn aan het werk richting een b proef onze fries is nu 3,5 jaar
we wonen op ameland

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:20

Ik hoor thuis in de basissport. Ik woon ook in Gelderland. Omgeving Arnhem/Nijmegen. Succes!

Irena2307

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:29

Hoi , wij willen ook helpen. Wij wonen in België , dat is dus best ver maar misschien via internet ...? Onze fries is een schat- braaf , intelligent , verstandig en volkomen betrouwbaar

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:31

Basissport, ruin, 8 jaar.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:27

Hoi iedereen,

Allereerst bedankt voor alle reacties!
Ik heb een aantal van jullie een pb gestuurd. Nogal verlaat, sorry hiervoor.
De mensen die geen pb hebben gehad; dat heeft er mee te maken dat we geen heel groot aantal mensen zochten (we hadden al een aantal) en het onszelf dus maar gemakkelijk hebben gemaakt en de mensen benaderd hebben die in de buurt wonen.
Wel wil ik jullie nog bedanken voor jullie aanbod om te helpen!

Groeten Tamara

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:35

Basissport, merrie, 9 jaar
recreatie, merrie, 3 jaar (klass B/L1). Ik woon in burgum, dichtbij!

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:56

Omdat er helaas niet al te veel op de pb's is geantwoord, hebben we besloten om toch een aantal simpele vraagjes digitaal rond te sturen.
De vragen zijn de volgende:

1. Welke relatie heb jij tot het Friese paard?

2. Wat vind jij de belangrijkste karaktereigenschappen voor een Fries paard?
2B. Kan je deze karaktereigenschappen definiëren? (Beschrijven wat jij vindt dat dit inhoudt)

3. Welke karaktereigenschappen vind jij juist ongewenst bij het Friese paard?

4. Tijdens de ledenvergaderingen(en) is het is aangekaart dat het karakter van het Friese paard aan het veranderen is, ben jij het hier mee eens?
4B. Zo ja, hoe bent u van mening dat deze verandering gaat?

5. Ben jij van mening dat het karakter van het Friese paard nu overduidelijk anders is dan tien jaar geleden?

6. Vind jij het karakter van het Friese paard op dit moment goed en moet deze behouden worden zoals het nu is, of is er verbetering nodig?
6B. Indien verandering gewenst, hoe zie jij dit voor je?

7. Maak je, je zorgen om het karakter van het Friese paard?

Antwoorden het liefst per PB zodat mensen niet van elkaar gaan "afkijken", wij willen weten wat ieder voor zich belangrijk vindt zonder dat mensen antwoorden van elkaar over nemen.
Verder zijn vraag 4 en 5 vragen waar misschien niet iedereen op kan antwoorden. Als je nog niet zo lang met Friese paarden bezig bent of nog niet zo oud bent kun je ook met nvt antwoorden.
Ik ga iedereen die reeds een berichtje in dit topic geplaatst heeft de vragen ook per pb sturen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:59

Jammer dat jullie het interview niet doorzetten.. Je hebt mij toen gemaild met de vraag of ik contact met jou klasgenoot wilde opnemen, waarvan ik gezegd heb dat zij contact met mij mag opnemen als ze wil, het is tenslotte jullie project.
Vervolgens heb ik nooit meer wat gehoord dus om nu te zeggen dat er helaas niet veel geantwoord is, zal deels aan jullie zelf liggen.
Ik ben dus ook niet meer bereid om hieraan mee te werken..
Succes verder!

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:16

monica08 schreef:
Jammer dat jullie het interview niet doorzetten.. Je hebt mij toen gemaild met de vraag of ik contact met jou klasgenoot wilde opnemen, waarvan ik gezegd heb dat zij contact met mij mag opnemen als ze wil, het is tenslotte jullie project.
Vervolgens heb ik nooit meer wat gehoord dus om nu te zeggen dat er helaas niet veel geantwoord is, zal deels aan jullie zelf liggen.
Ik ben dus ook niet meer bereid om hieraan mee te werken..
Succes verder!

Dan hebben er helaas wat communicatiefoutjes plaatsgevonden ben ik bang, dat is natuurlijk je goed recht :) bedankt