2 shetjes krijgen nooit aandacht..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

2 shetjes krijgen nooit aandacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:03

Ik verzorg samen met mijn dochtertje een lief shetlandertje,nu staan daar ook 2 shetjes,waarvan 1 nog maar 1 jaar oud,samen in een wei,zonder schuilschuurtje,geen drinken,alleen maar gras bedekt onder de sneeuw.
jammer genoeg is de eigenaar op vakantie gegaan,zonder verzorging te vragen aan iemand,ik en een jongen hebben die taak maar overgenomen,de jongen heeft ze binnen gezet in hun stalletje,maar ze waren super gestrest en bijna niet benaderbaar omdat ze nooit aandacht krijgen.
Nu is mijn vraag,hoe kun je deze paardjes weer een beetje rustiger krijgen zodat ze aan mensen wennen?
Vind jet zo triest,hoe kun je zo je dieren in de steek laten?

geerke

Re: 2 shetjes krijgen nooit aandacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:07

Ik denk dat als je vaker met ze omgaat dat wel zal wennen.Kun je het stalletje niet openzetten zodat ze zelf de keus hebben?
Dieren die niet gewend zijn om opgesloten te worden kunnen helemaal flippen.
Krijgen ze ook geen hooi?Dat lijkt mij nu wel nodig....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:11

Ik zou er niet bepaald blij van worden als wild vreemden mijn ponys ineens op stal zouden zetten, zeker als ze dat niet gewend zijn.
Is er niet iemand die het telefoonnummer van de eigenaar heeft zodat je even kan overleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:23

Keet schreef:
Ik zou er niet bepaald blij van worden als wild vreemden mijn ponys ineens op stal zouden zetten, zeker als ze dat niet gewend zijn.
Is er niet iemand die het telefoonnummer van de eigenaar heeft zodat je even kan overleggen?

Nou mijn idee

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:27

nee ze kunnen niet zelf naar buiten toe nu,ze kregen buiten geen hooi en geen water,sloot is bevroren.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:29

Geen hooi? Geen water? Geen schuilstal?
Misschien even contact opnemen met de plaatselijke dierenbescherming?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:31

Ik zou persoonlijk woest zijn als iemand mijn paarden zomaar binnen zouden zetten zonder het mij te vragen, maar goed die van mij hebben wel eten en water...

Kun je niet de sloot openhakken, of de eigenaar bellen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:33

Pony's op stal kosten ook hooi en stro. Ik zou ze dus weer naar buiten laten en het hooi op het land aanbieden.
Water minimaal 1 x per dag aanbieden, er ligt sneeuw dus van de dorst komen ze niet om.
Mocht het bij jullie alleen vriezen, 1 grote bak geven ze zijn handig genoeg om met hun adem wat te ondooien en dan op te drinken. Ze maken daarmee een kuiltje in het ijs hoe groter het kuiltje hoe makkelijker het wordt. En de grootste dorst zullen ze lessen met het water wat jullie aanbieden.

1 jarig spul lekker laten lopen, kijk of je ze bij je kan krijgen omdat je met de andere bezig bent. Desnoods wat lekkers hun richting uitgooien, gaande weg weten ze dat jij een voerautomaat bent dan komen ze vanzelf. Probeer in het begin de neiging tot aaien een halt toe te roepen. Laat ze eerst maar wennen aan het idee dat jij geen paardenbiefstuk van ze wil maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:34

Mindypony schreef:
nee ze kunnen niet zelf naar buiten toe nu,ze kregen buiten geen hooi en geen water,sloot is bevroren.

Ze halen voldoende water uit de sneeuw die er ligt.
Zet er hooguit een specikuip met water en een paar plakken hooi bij in het weiland. Maar ga NOOIT!!! ongevraagd pony's, buitenponys met een dikke vacht, binnenzetten :n
Pony's kunnen doodziek worden om nu ineens binnen te moeten staan met hun speciaal voor vrieskou ontworpen vachtjes.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:38

Niet binnen laten staan hoor! Arme beesten, die krijgen daar last van met hun dikke vacht en missen beweging. Waarom zet je niet een bak hooi in het land? Water krijgen ze wel van de sneeuw. Als de eigenaren terug zijn zou ik ze trouwens wel aanspreken, niet zozeer vanwege de aandacht, zolang ze elkaar hebben komen geen aandacht tekort, maar wel vanwege de slechte water en voer voorziening!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:39

Keet schreef:
Mindypony schreef:

Zet er hooguit een specikuip met water en een paar plakken hooi bij in het weiland. Maar ga NOOIT!!! ongevraagd pony's, buitenponys met een dikke vacht, binnenzetten :n
Pony's kunnen doodziek worden om nu ineens binnen te moeten staan met hun speciaal voor vrieskou ontworpen vachtjes.

Sorry hoor....ze krijgen voldoen water uit de sneeuw die er ligt? :Y)

Smelt eens een emmer sneeuw.....ik mag toch hopen dat jij geen paarden hebt :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:39

Keet schreef:
Mindypony schreef:

Denk er hetzelfde over!

Goed bedoelde aktie van de ts, maar totaal onverstandig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:40

paarden halen niet voldoende water uit de sneeuw die er ligt....dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:43

geerke schreef:
paarden halen niet voldoende water uit de sneeuw die er ligt....dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.

ze zullen niet direct dood gaan, omdat ze wel vocht binnen krijgen.
Zal ook mijn keuze niet zijn, echter ging het mij voornamelijk om het zonder toestemming (relatief wilde) pony's binnenzetten wat imo nog meer en grotere problemen kan veroorzaken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:44

geerke schreef:
Keet schreef:

Sorry hoor....ze krijgen voldoen water uit de sneeuw die er ligt? :Y)

Smelt eens een emmer sneeuw.....ik mag toch hopen dat jij geen paarden hebt :7

Een beetje normaal paard leert sneeuw eten als het water bevroren is. Die sneeuw is nu continu voor handen, dat kun je niet zeggen van mensen met dooi water. Als ik een paard met dorst was zou ik ook sneeuw eten ipv wachten tot er nog eens iemand met een emmer aan komt. Ze moeten het alleen wel van een ander paard eerst leren.

Ben het ook eens met de reacties hier, ik zou WOEST zijn als mijn buitenpaard ineens binnen zou staan, helemaal zonder water! En ik zou bijna net zo kwaad zijn als ik erachter kwam dat iemand op bokt schrijft dat ik te weinig met m'n paard doe. Dat is niet aan TS om te beoordelen. Zo veel mensen die veel en veel te veel doen met een jaarling, waar haalt TS het idee vandaan om commentaar te leveren dat iemand te weinig met een jong dier doet :(

Ik hoop dat ze ze gauw weer buiten zet, en dat ze paardjes daar wat hooi krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:46

superwoman schreef:
geerke schreef:

ze zullen niet direct dood gaan, omdat ze wel vocht binnen krijgen.
Zal ook mijn keuze niet zijn, echter ging het mij voornamelijk om het zonder toestemming (relatief wilde) pony's binnenzetten wat imo nog meer en grotere problemen kan veroorzaken.

degene die dit roepen raad ik aan om even een emmer sneeuw in huis neer te zetten en dan te kijken hoeveel water je hebt als het gesmolten is....misschien een soepkom?
Dus een pony moet zo ongeveer de hele dag sneeuw eten om aan zijn waterbehoefte te komen.
En dan te hopen dat hij geen koliek krijgt van die koude zooi.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:49

Ook ik zou het je niet in dank afnemen als je MIJN ponys zonder mij te hebben benaderd binnenzet. Geen goeie actie'dus. Buiten zetten, bak water vullen of een wak in de sloot hakken en hooi voeren als dat je een beter gevoel geeft.

Wat betreft de sneeuw ben ik geneigd te geloven dat ze hier voldoende vocht uithalen. Mijn bakken water hoef ik sinds de sneeuw er ligt maar minimaal bij te vullen terwijl ze voor de sneeuwval dagelijks bijna leeg waren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:50

geerke schreef:
degene die dit roepen raad ik aan om even een emmer sneeuw in huis neer te zetten en dan te kijken hoeveel water je hebt als het gesmolten is....misschien een soepkom?
Dus een pony moet zo ongeveer de hele dag sneeuw eten om aan zijn waterbehoefte te komen.
En dan te hopen dat hij geen koliek krijgt van die koude zooi.

Als ze op bijv. 2 HA staan dan kunnen ze wel even vooruit hoor. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:52

Ik snap ook wel dat het makkelijk gezegd is dat TS dan maar waterbakken moet gaan vullen...
Als je het wil doen zou het heel lief zijn om de beestjes buiten te zetten, en dagelijks wat hooi en water aan te bieden. Maar anders zou ik dus even contact met de eigenaar opnemen,als die niet thuisgeeft, dan de DB maar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:53

Mijn ponys staan er keurig verzorgd bij, in een grote paddock, met een schuilhok met een dikke laag stro en onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Daarbij staan 3 specikuipen met water die ook wel bevriezen overdag. Ook als ze niet bevroren zijn zie ik alle ponys en paarden met grote regelmaat een hap sneeuw nemen :) daar zit, omdat het gewoon bevoren water is, voldoende vocht in.

Waar denk je dat de paarden in het wild van overleven in de winter? In Cloud, een docu over wilde paarden, zie je heel duidelijk dat ze opzoek gaan naar sneeuw omdat al het water bevroren is. Zo voldoen ze aan hun water behoefte (dat in de winter lager ligt als in de zomer.

Maar dat gaat lichtelijk offtopic natuurlijk. Het gaat erom dat een volwassen (?) vrouw aan de pony's van iemand anders zit en deze op stal gaat houden en gaat proberen mak (?) te maken?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:59

TS, als ik jou was zou ik terug gaan naar de pony's en ze weer los laten in hun weitje, het liefst met de mogelijkheid om hun stal in te lopen maar als dit niet mogelijk is, jammer dan.

De pony's mak maken of aan mensen laten wennen heeft nu geen prioriteit.

Deze pony's zijn het gewend zichzelf te redden, het enige dat jij kunt doen is inderdaad een wak maken of wat hooi neergooien als dat jou een goed gevoel geeft. Op stal zetten voegt NIETS toe, als ze dat niet gewend zijn. En inderdaad, buiten halen ze nog enigszins vocht uit de sneeuw. Ze zijn daar in hun element, helemaal aangepast aan dit weer/de voor handen zijnde voedsel- en drinkbronnen, en daar haal jij ze nu uit!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:05

TS, volgens je profiel ben je 35. Hoe haal je het dan in godsnaam in je hoofd om zomaar andermans paarden op stal op te sluiten???
Daar kunnen ze héel erg leip van worden als ze niet gewend zijn om binnen te staan! Om nog maar niet te spreken over hoe vreselijk warm ze het dan zullen krijgen.
Verder begrijp ik niet; je zegt dat ze geen schuilstal hebben, vervolgens hebben jullie ze 'binnen in hun stalletje gezet'... :? Hoe kan dat dan? Ze hadden toch geen stal?
Mindypony schreef:
zonder schuilschuurtje,*knip*
de jongen heeft ze binnen gezet in hun stalletje

Laat ze lekker naar buiten, zorg dat die stal open staat zodat ze er zelf naar behoeven in- en uit kunnen lopen maar ga ze níet opsluiten. Ga ze ook géén hooi voeren (zoals sommigen hier opperen) of andere dingen. Wie weet staan ze wel bewust zonder hooi en krijgen ze bewust geen voer/brokken. Pony's zijn daar héel vindingrijk in, die schuiven met hun hoeven en/of neus gewoon wat sneeuw aan de kant en dan gaan ze het gras er onder opeten.
Sommige shetten worden heel sober gehouden, omdat ze anders grote kans hebben om hoefbevangen te worden, en daar worden ze dus héel erg ziek van! Nóoit zomaar andermans paarden gaan voeren, ook niet met hooi, appels, wortels e.d.

Zet er hoogstens een speciekuip met water neer.

Want dat paarden voldoende water/vocht uit sneeuw kunnen krijgen is wérkelijk de meest grote b*llsh*t ever mensen, kom op zeg! Om nog maar niet te spreken over de zéer grote kans op koliek daardoor.

En........ ondanks dat de dierenbescherming het niet áltijd juist heeft...... hebben ze het hier wel juist:
bron: http://inspectiedienst.dierenbeschermin ... antwoord/4

Citaat:
Sommige mensen beweren dat landbouwhuisdieren in de winter hun dagelijkse hoeveelheid water uit sneeuw kunnen halen. Niets is minder waar. Een paard, bijvoorbeeld, drinkt op een zeer koude dag gemiddeld 25 liter water. Uit 5 liter sneeuw kan een paard 1 liter water smelten. Een paard zou dus al gauw 125 liter sneeuw moeten eten om aan zijn vochtbehoefte te voldoen! Los van het feit dat dit 'smelten' enorm veel energie vraagt, is het ondenkbaar. Dus ook in de winter dienen paarden en pony’s geregeld of permanent gedrenkt te worden.

Dus mensen, hou alsjeblieft eens op met die grote flauwekul te verspreiden!

En TS, dat de dieren vrijwel geen 'aandacht' krijgen en wat mensenschuw zijn, dat maakt toch werkelijk helemaal niets uit...... lekker laten lopen.

En TS: ik zou werkelijk woest zijn als een ander meende mijn dieren eens even op stal te zetten en bij te voeren, dan had je aan mij een hele slechte gehad! Ik werd/wordt hier ook nog wel eens boos aangesproken door mensen die overduidelijk niet hier uit het dorp komen (want iedereen kent elkaar hier, mensen weten dat ik goed voor m'n dieren zorg), dat mijn pony's zo sieluhg waren dat ze buiten stonden in de kou, en dat ze geen eten en geen water hadden etc. etc.
Ik kom werkelijk 3 tot 5x per dag, sla geen dag over, ook niet als ik ziek ben, water is méer dan genoeg voor handen, meestal buiten maar áltijd een hele grote bak binnen in de schuilstal, uit het zicht, dat wel. Dan bevriest het minder snel.
Soms hangt er ook buiten een groot gevuld hooinet. Maar in de schuilstal is een gígantische hooiruif die nu vaak hélemaal volgestauwd is met hooi. Maarja.......... dát kunnen de mensen van buiten niet zien hé.....

En dat mijn dieren er zelf voor kiezen om met deze kou of met blubber lekker in de sneeuw, op het ijs of ín de blubber te gaan liggen ipv in de schuilstal die altijd schoon is en lekker opgestrooid met warm hooi/stro achterin, tsja als zij daar blij van worden dan doen ze dat toch lekker? De mogelijkheid hebben ze igg. Maar zij vinden het blijkbaar fijner om de schuilstal als toilet te gebruiken/misbruiken, en lekker buiten op de bevroren grond te gaan liggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:06

Ts je bedoeld het goed, maar laat die beestjes maar lopen inderdaad, ze zullen wel wat gewend zijn. Wel kan je de DB inlichten over dat ze geen water hebben nu en geen hooi. Dat vind ik wel nogal kwalijk

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:06

JoyCie, reageer eens normaal joh :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:09

Ik reageer normaal ;) Ik wordt er alleen nogal kriebelig van dat mensen maar blijven beweren dat paarden hun drinkbehoefte prima kunnen stillen met sneeuw.
Dat is gewoon b*llsh*t en een fabeltje, maar als mensen dat keer op keer gewoon blijven herhalen en zelfs aan anderen blijven adviseren (zonder het overigens zelf eens te testen of er meer over te lezen) dan gaat dat fabeltje ook nooit de wereld uit.

En daarnaast vind ik het buitengewoon onbeschoft en brutaal om andermans paarden binnen te zetten en 'mens-mak' te willen maken. Dat 12/14 jarige 'penny-meisjes' eens zo'n actie uitvoeren.... tsja keur ik ook niet goed, maar helemaal een volwassene van 35 zou toch echt beter moeten weten lijkt mij.

Natuurlijk is het heel verdrietig en vervelend dat er nog altijd dieren wél heel erg verwaarloosd en/of mishandeld worden. Maar tegenwoordig wordt dat wel heel erg veel gedacht, met name door mensen die er de ballen verstand van hebben of mensen met grote penny-neigingen. En dat is jammer.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 17-01-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt