Elina, een papierloze merrie, naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Elina, een papierloze merrie, naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:31

Hoii bokkers,

Ik ben echt totaal niet thuis op vlak van fokken en keuringen ed. :)
Dus stel ik hier mijn vraagjes.

Voor info over Elina kunnen jullie even naar mijn topic in mijn onderschrift zien... :D
Maar ze is dus een 8 jarige palomino merrie, ik denk een Welsh merrie omdat ze wel een paspoort heeft dat refereert naar he nwpcs.

Nu is mijn vraag, of ik met haar naar een keuring kan gaan? :D wil dat gewoon voor de fun en ervaring doen.

En zou binnen een 2-3 tal jaartjes een veulentje van haar willen. Hoe doe je dat dan voor de papieren? :D

En mss weten jullie een leue hengst voor haar? :D

Sammie

Re: Elina, een papierloze merrie, naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:04

Enige dat ik kan bedenken is een ‘algemene’ keuring voor papierloze paarden, maar die zijn zeldzaam zo niet niet bestaand.

Dat je paspoort van het nwpcs komt wil niet zeggen dat het een welsh pony is of vermoedelijk kan zijn, elk stamboek mag nl. een paspoort uitgeven. Het had net zo goed het shetlandstamboek of de Shirevereniging geweest kunnen zijn :)

Wat wel nog kan, maar veel geld gaat kosten en waar je toch maar een ‘half’ papier bij krijgt is aanmeldingen bij een stamboek (bijv. het NRPS) of ze daar opgenomen kan worden. Dan moet ze aan diverse voorwaarden voldoen, die per stamboek zullen verschillen, wil ze dat papier kunnen krijgen. De vraag is natuurlijk is dat het waard, meestal overstijgen de kosten de opbrengsten.

Wil je bij een veulen papieren uit een papierloze merrie dan moet de hengst wél goedgekeurd zijn bij een stamboek. Ook dan krijg je een half papier, want de merrie is onbekend bij dat stamboek. Stel dat je wel al die moeite neemt om de merrie bij dat stamboek op te nemen dan kan het papier voor het veulen ‘vol’ worden, maar dan staat er bij de merrielijn natuurlijk weinig informatie, omdat van de moeder verder niks bekend is.

Fokken uit en met papierloze merries is iets wat je zeer goed moet overwegen. Je weet nl. niks over de gezondheid en achtergrond van de merrie. Je kan dan dus voor zeer grote verrassingen komen te staan, bovendien zijn dergelijk paarden over het algemeen ook een stuk moeilijker te verkopen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 15:08

Sammie schreef:
Enige dat ik kan bedenken is een ‘algemene’ keuring voor papierloze paarden, maar die zijn zeldzaam zo niet niet bestaand.

Dat je paspoort van het nwpcs komt wil niet zeggen dat het een welsh pony is of vermoedelijk kan zijn, elk stamboek mag nl. een paspoort uitgeven. Het had net zo goed het shetlandstamboek of de Shirevereniging geweest kunnen zijn :)

Wat wel nog kan, maar veel geld gaat kosten en waar je toch maar een ‘half’ papier bij krijgt is aanmeldingen bij een stamboek (bijv. het NRPS) of ze daar opgenomen kan worden. Dan moet ze aan diverse voorwaarden voldoen, die per stamboek zullen verschillen, wil ze dat papier kunnen krijgen. De vraag is natuurlijk is dat het waard, meestal overstijgen de kosten de opbrengsten.

Wil je bij een veulen papieren uit een papierloze merrie dan moet de hengst wél goedgekeurd zijn bij een stamboek. Ook dan krijg je een half papier, want de merrie is onbekend bij dat stamboek. Stel dat je wel al die moeite neemt om de merrie bij dat stamboek op te nemen dan kan het papier voor het veulen ‘vol’ worden, maar dan staat er bij de merrielijn natuurlijk weinig informatie, omdat van de moeder verder niks bekend is.

Fokken uit en met papierloze merries is iets wat je zeer goed moet overwegen. Je weet nl. niks over de gezondheid en achtergrond van de merrie. Je kan dan dus voor zeer grote verrassingen komen te staan, bovendien zijn dergelijk paarden over het algemeen ook een stuk moeilijker te verkopen.

Van verkopen is er zeker geen sprake. :)
Voor mij zijn de papieren niet zo belangrijk... :D
Ik vond zo'n keuring gewoon erg leuk om eens mee te doen en ook de ervaring.

Ook altijd leuk dat je merrie eens objectief beoordeeld wordt. :p
Maar had iets gelezen dat je je merrie kon laten keuren als wilde merrie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:34

Ja dat bedoelde ik met mijn eerste zin, maar als ze er al zijn zijn ze zeldzaam en eigenlijk kun je niks mee (anders dan behalve een keer voor de leuk om mee te doen natuurlijk. Niks mis mee).

En wat betreft verkopen zeg nooit nooit. : ) Je kan bij fokken altijd in je achterhoofd houden wat als… want je weet nooit wat de toekomst brengt. Zeker niet als je zelf nog een tiener bent. Juist dan veranderd er binnen nu en 5 jaar vaak een hele hoop. Paarden zijn gewoon erg duur en 2 paarden kosten gewoon ook 2x zoveel geld, vanaf de geboorte tot de dood. Dat zijn kosten die maandelijks behoorlijk op kunnen lopen. Wie weet wil je straks (voor zover dat nog niet zo is) trouwen, kinderen, fulltime werken, parttime werken, vakantie, reizen enz. enz.) Erg lastig als elke maand al een vaste lastenpost heb van x bedrag. Daarom moet een paard imo altijd verkoopbaar blijven. En papierloze paarden zijn wat dat betreft gewoon net wat moeilijker (en vaak in een lager segment) verkoopbaar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:42

Het paspoort zegt idd vrij weinig.. Je zou kunnen proberen haar ouders/fokker te achterhalen, je weet maar nooit natuurlijk, ik ken ook wel paarden zonder papier die wel gewoon een volledig bekende afstamming hebben maar waarvan de fokkers het te duur vonden oid om bij het stamboek alles aan te vragen :)

Vind het een leuk paard overigens :) Fokken zou ik niet uitsluiten, maar zou dan wel fokken met een hengst waarmee je weet wat je een beetje kunt verwachten qua bouw en karakter (om verrassingen zo veel mogelijk te voorkomen) en zou ook gaan voor een ''kleurtje'', dat verkoopt toch makkelijker.. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:46

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:47

Nu maar hopen dat ts niet in Groningen woont :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:48

Je zou het bij het NRPS kunnen proberen, en haar aanbieden als NRA met ouders onbekend.
Hoe groot is ze?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:50

Sammie schreef:

Volgens mij is TS Belgisch?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:03

Ik heb dit ook een keer helemaal uitgezocht voor een leuke D-pony.

Je kunt bij het NRPS naar het hulpstamboek en dan kan je haar inderdaad aanbieden op de keuring. Als je dan een NRPS pony hengst gebruikt, krijgt je veulen een papier met daarop de vader en de moeder, en dan is verder de kant van de moeder leeg (half papier dus). Het veulen komt dan wel in het gewone stamboek. Wat dat betreft zijn ze redelijk soepel.

Besef wel dat een keuring geld kost en dat je ook lid van het NRPS moet worden om naar de keuring te mogen, al met al een prijzig gebeuren.

Edit: wel knappe merrie trouwens. Als ze een goed karakter heeft kan je altijd proberen er een mooie vriendelijke pony uit te fokken, bij pony's is het karakter belangrijker dan het papier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:26

Luckystory schreef:
Sammie schreef:

Volgens mij is TS Belgisch?

Gezien haar manier van schrijven haal ik dat er iig niet uit :D Maar goed, maakt verder niet uit, dan nog zou ik zelf denk ik toch liever kiezen voor het NRPS, omdat dat net wat meer mogelijkheden biedt. De merrie lijkt ook bloed te vertonen. Liever nog ik zou er zelfs helemaal geen moeite voor doen en het zo laten :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:37

Ik ken toevallig de fotograaf uit haar onderschrift en die is Belgisch. (+ dat de youtube-filmpjes in haar profiel op een Belgisch account staan. ) Voor zover mijn Sherlock Holmes activiteiten. (Zou grappig zijn als TS nu zegt dat ze inderdaad in Groningen woont. :+ )

Ik zou het RBP best durven proberen. Bij een stamboek als het NRPS gaat een papierloze pony toch altijd een beetje een buitenbeentje blijven. Ik denk dat dat bij het palomino veel minder het geval gaat zijn.

En wat eventuele verkoop van nafok betreft. Een goed gereden mooie palomino in de D-pony maat is zowat goud waard. Daarvoor hoeft er geen papiertje bij te zitten. (Goede en brave pony's zijn duur! En bijna niet te vinden.)
Als ik TS was, zou ik dan ook allerminst bezorgd zijn daarover.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:05

Nee het klopt, ik woon in België :)
Maar praat bijna elke dag in een VD-topic met allemaal Nederlandse meisjes, dus ontwikkel die taal wat mee. :D hihi.

Elina heeft een super karakter, dat is mijn grootste reden waarom ik veulen van haar wil. :) Ik ga nooit nog zo'n geweldige pony vinden. :D daarom wil ik zo graag "iets" van haar.

Ik ken echt weinig pony's die zo'n groot respect-gehalte tonen als Elina. :D

Het is idd wel zo, dat er wat vuur in zit. :D zo is ze snel van dingen onder de indruk.
Maar echt, als je haar zou zien bewegen op vreemd terrein. Ze heeft een enorm goede draf dan, met enorm veel show-gehalte. :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:47

Je merrie kan altijd ingeschreven worden bij het R.B.P. Stamboek maar aangezien dat afstamming onbekend is zal het C-register worden.

De Nationale Show is meestal de laatste zondag van Juni of de eerste zondag van Juli. Er zijn ook bereden rubrieken.
Lidgeld is zeer sociaal: 2012 = 40 euro en inschrijven van een pony/paard is 20 euro mits de afstamming bekend is bij het R.B.P., anders is het 35 euro.

Je gaf aan dat haar paspoort refereert naar het nwpcs ... hoe dan? Kan altijd even via PB als je dat liever wilt.

Vragen aan het R.B.P. in het Nederlands komen toch bij mij terrecht. :D

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:23

Peterina schreef:
Je merrie kan altijd ingeschreven worden bij het R.B.P. Stamboek maar aangezien dat afstamming onbekend is zal het C-register worden.

De Nationale Show is meestal de laatste zondag van Juni of de eerste zondag van Juli. Er zijn ook bereden rubrieken.
Lidgeld is zeer sociaal: 2012 = 40 euro en inschrijven van een pony/paard is 20 euro mits de afstamming bekend is bij het R.B.P., anders is het 35 euro.

Je gaf aan dat haar paspoort refereert naar het nwpcs ... hoe dan? Kan altijd even via PB als je dat liever wilt.

Vragen aan het R.B.P. in het Nederlands komen toch bij mij terrecht. :D

Ja ik had haar chipnummer ingegeven bij een site... :D En toen kwam er op dat ze daar was ingeschreven.
Ale, zo de gegevens ed van die stamboek.
Maar verder staat er nergens vermeld dat ze een Welsh pony is of dergelijke.
Die gegevens dat ik kreeg op die site staan wel in haar paspoortje. :D

Dus je kan een merrie zonder papieren wel laten keuren? :D
Staat daar een leeftijd op? En wordt ze dan gekeurd als kweekmerrie of...?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 01:12

Je kan haar inschrijven bij rbp of in het hulpstamboek laten opnemen bij NRPS.

Leuke hengsten weet ik wel voor deze merrie ;)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 08:21

marjolein88 schreef:
Je kan haar inschrijven bij rbp of in het hulpstamboek laten opnemen bij NRPS.

Leuke hengsten weet ik wel voor deze merrie ;)

Gaat dat ook als je in België woont? :D

Haha, dat weet ik wel ;)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:41

Ja dat kan dan ook ja !

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:10

Ik vind het een prachtige pony, alleen doet haar hoofd me niet zo Welsh-achtig aan. De meeste stamboeken zijn gesloten, en keuren dus geen papierloze paarden en pony's. Maar ik geloof dat hier al wat leuke alternatieven zijn langsgekomen.

Veel plezier met haar!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:11

_Michelleee schreef:
Ja ik had haar chipnummer ingegeven bij een site... :D En toen kwam er op dat ze daar was ingeschreven.

Hebt je al navraag gedaan bij het NWPCS wat haar afstamming betreft? Nee hebt je, maar misschien met een beetje moeite is er wel iets van de afstamming of geschiednis te achterhalen!
Bijvoorbeeld wie haar bij het NWPCS heeft aangemeld ....

Als pony merrie komt zij in de categorie : 2.3.2.1 Type: Sport Pony (beschrijving staat onder Reglement) en zal zij op de Show in de reeks Pony Merries 4 jaar en ouder deelnemen. Een voorbeeld van de 'Ster' pony merries: http://www.royalbelgianpalomino.be/docu ... sport.html ... die van jouw zou er bijpassen! ;)
Keuringen bij het RBP zijn zg 'blind' ... jury heeft alleen een lijst met de naam van de deelnemende ponies/paarden, zonder melding van afstamming enz. Dus de pony/paard wordt gejureert op zijn/haar eigenschappen en niet of die van afstamming of eigenaar/fokker.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:14

Peterina schreef:
_Michelleee schreef:

Hebt je al navraag gedaan bij het NWPCS wat haar afstamming betreft? Nee hebt je, maar misschien met een beetje moeite is er wel iets van de afstamming of geschiednis te achterhalen!
Bijvoorbeeld wie haar bij het NWPCS heeft aangemeld ....

Als pony merrie komt zij in de categorie : 2.3.2.1 Type: Sport Pony (beschrijving staat onder Reglement) en zal zij op de Show in de reeks Pony Merries 4 jaar en ouder deelnemen. Een voorbeeld van de 'Ster' pony merries: http://www.royalbelgianpalomino.be/docu ... sport.html ... die van jouw zou er bijpassen! ;)
Keuringen bij het RBP zijn zg 'blind' ... jury heeft alleen een lijst met de naam van de deelnemende ponies/paarden, zonder melding van afstamming enz. Dus de pony/paard wordt gejureert op zijn/haar eigenschappen en niet of die van afstamming of eigenaar/fokker.

Haha, dank je. :) Eigenlijk zou ze daar idd wel goed bijpassen. :D
Maar voor zo'n keuring moet je dan eerst regionale keuringen doen?

Ja, ik heb een vraag ingediend bij het nwpcs om nog meer info te achterhalen. Dat wordt nu verwerkt. :j

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:21

Ben je zeker dat ze papierloos is? Zijn de papieren nergens "kwijt" gegaan bij een vorige verkoop?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:23

Oakland1990 schreef:
Ben je zeker dat ze papierloos is? Zijn de papieren nergens "kwijt" gegaan bij een vorige verkoop?

Nee, ik heb enkel een paspoort :)
En daar zijn vader en moeder en fokker onbekend... :D
Dus weet weinig over haar.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:29

Waar heb je haar gekocht, ik woon in jouw omgeving, misschien viavia dat we wat te weten kunnen komen? Mag allemaal via PB

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:32

Oakland1990 schreef:
Waar heb je haar gekocht, ik woon in jouw omgeving, misschien viavia dat we wat te weten kunnen komen? Mag allemaal via PB

Haha, denk niet dat dat gaat lukken. :)
Ik heb haar in Nederland gekocht. Vlak bij Eindhoven.
Maar ik weet dat zij haar gekocht had van een boer helemaal in het Noorden van Nederland... :D