KWPN, Duits, Belgisch Warmbloed etc. in de mensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

KWPN, Duits, Belgisch Warmbloed etc. in de mensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:27

Ik ben eens benieuwd van welke warmbloeden, zoals KWPN-, Duitse Warmbloed -, BWP - hengsten jullie een nakomeling hebben lopen in de wedstrijd-mensport (en op welk niveau), en dan bedoel ik de SGMW, dressuur en vaardigheid, mendurance en minimarathon, en niet het showrijden.

Maar voorál de vraag: welke hengsten hebben, volgens jullie, bewezen de beste karakters, coolheid, werkwilligheid, beweging en exterieur (met name front, sterk achterbeengebruik in draf) door te geven voor prestaties in de mensport, en welke hengsten zouden goede leveranciers daarvoor kúnnen zijn, maar kennen jullie nog geen nakomeling van in de mensport?

En dan nog een belangrijke toevoeging: ... "en zijn door de ambitieuze, maar gewone amateur te mennen."

(Pony's heb ik hier even buiten beschouwing gelaten)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:41

Rembrand is een Ico Sun x Samber (KWPN) en hij loopt ZZ dressuur bij het mennen, nog M vaardigheid (ik ga in april Z starten) en we hebben afgelopen zomer ons debuut gemaakt in de samengestelde sport (klasse I, omdat wij totaal onervaren zijn in deze tak). Bij onze derde wedstrijd op 3 punten na 2 winstpunten gereden, dus dat belooft veel voor het komende seizoen.

Onze Groninger, Talonius x Otto is nog niet uitgebracht in de mensport, maar dat gaat zeker gebeuren en dan zal hij denk ik ook best ver kunnen komen. We denken begin volgend jaar, of misschien toch ook al dit jaar te gaan starten in de B dressuur/L vaardigheid. Ik wil hem op M niveau of zeker goed L hebben voor ik ga starten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:40

Een fokproduct van mij, De Niro x Ferro, liep mee in het tweespan van Tom Engbers op de WK Mennen in Conty, Fr,
in 2011, zijn sportnaam is MSS Valentino. Ze wonnen daar de bronzen medaille.
Ik heb geen verstand van de mensport maar ik denk dat hij in de hoogste klasse loopt.
Er zullen vast nog wel meer sportresultaten van hem zijn te vinden.
En hij heeft een ijzersterk achterbeen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:08

KWPN Gelders type is hier bij uitstek geschikt voor. Het wordt gefokt als rij en menpaard en moet ook nog een menproef doen tijdens het verrichtingsonderzoek.
Paledo en Nietje zijn bekende Gelderse Paarden in de samengestelde menwedstrijden.

Het Gelderse Paard heeft ruime sterke gangen, een imponerend front en type en is warm in het werk en koel in de kop.
Het Gelderse Paard is niet hetzelfde als het KWPN Tuigpaard. Het KWPN Tuigpaard is een showpaard.

PB maar als je meer wil weten.

Ahoy, Rubus, Wilson, Alexandro P, Laurentz, Vitens zijn hengsten die dit in zeer ruime mate vererven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:28

Dank alvast voor de reacties :) .

Ik heb nog even een zinnetje toegevoegd in de OP:
En dan nog een belangrijke toevoeging: ... "en zijn door de ambitieuze, maar gewone amateur te mennen.".

De afstamming van paarden van profi's als Chardon en De Ronde wil ik niet als maatgevend beschouwen voor een amateur. Ik ga er vanuit dat zij zelfs een vierspan "Gribaldi's" nog door een parcours heen kunnen sturen. :P .

Natasja: Gelders zou ook op het lijstje kunnen. Vroeger in mijn jeugd heb ik wel met Geldersen en Friezen ge"spele"reden. Ik weet hoe de moderne hengsten eruit zien (Laurentz, Vitens ken ik wel van foto), maar verder ben ik er helemaal uit. KWPN tuigpaarden en Friezen zijn voor mij sowieso geen optie.

Ik heb zelf ook wel al een klein lijstje in mijn hoofd zitten met mogelijke hengsten voor mijn doel (menpaard / rijpaard voor de ambitieuze maar niet meer piepjonge amateur), maar ik vind jullie ideeën hierover net zo interessant.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:30

Zeker voor de ambitieuze maar gewone amateur zeg ik helemaal Gelders.

Ik kan je er heel veel over vertellen. Wat wil je weten? *D

Laurentz, Rubus en Ahoy zijn overigens erg klassieke Geldersen. Vitens meer modern.

Chablis en Danser zijn erg modern.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:58

Ik ben nog in de oriënteringsfase, dus niet concreet op zoek.
Ik rij nu dressuur en vaardigheid enkelspan wedstrijden met een New Forest D - pony, maar het streven is om "ooit" over te stappen naar enkelspan paard, en weer opnieuw te beginnen met een onbeleerde (of om te scholen) 3 of 4 jarige.

Wat ik dus wil weten is welke, idd moderne, hengsten de náám hebben koelbloedige, brave karakters af te leveren, en hoe nakomelingen hiervan het doen in de amateur-mensport. Uiteraard moet je altijd maar afwachten of je daadwerkelijk een dito karakter in je keuze treft, maar bijvoorbeeld een Gribaldi voor je wagen willen zetten als amateur, is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar SGMW - kwaliteiten, heeft het "ideale" menpaard dus een mooie mix in zich van beweging en uitstraling voor de dressuur, staat goed aan de hulpen voor de vaardigheid, en heeft daarnaast wendbaarheid en Ausdauer voor de marathon. Een scheutje volbloed (sportbloed) erin is dus wel wenselijk.
Een warmbloed die van al deze eigenschappen genoeg heeft, is geweldig... maar zonder het juiste karakter wordt het voor de amateur-menner zoals ik, alsnog niks.

Ik ben benieuwd wie er een nakomeling heeft lopen in de mensport van bijvoorbeeld de door jouw genoemde hengsten, Vitens, Chablis en Danser, en hoe de mix van sportkwaliteiten en karakter zich verhoudt.

NatasjavE

Re: KWPN, Duits, Belgisch Warmbloed etc. in de mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:13

Chablis en Danser zijn nog erg jong maar van Vitens lopen er al veel in de mensport. Gert Hoffs iit Westendorp kan je daar zeker meer over vertellen.

Ik vergeet er overigens een. Sirius is zelf een erg goed menpaard maar ook zijn nakomelingen doen het goed in de mensport.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 23:55

Okee..... het is nu dan toch concreet een zoektocht naar een menpaard geworden.
Pony is inmiddels verkocht (het gaat haar goed :) ) en ik probeer nu zoveel als lukt naar "vader-dieren" te kijken met betrekking tot wenselijke eigenschappen, genoemd in de OP.

Ik heb zelf uiteraard ook al wat geprobeerd te zoeken, o.a. dmv de zoekfunctie en verschillende vaderdieren zijn me geregeld positief opgevallen. Nu is het natuurlijk afwachten wat ze zouden doen in de mensport (ipv de dressuur- of springsport), maar de volgende namen vallen me vaak op als leveranciers van "brave, werkwillige nakomelingen". Maar tot in hoeverre leveren ze bijvoorbeeld ook voldoende front en sterk achterbeen?

Voice
Maestro
Sandreo
Amati (Duits)

Van de Geldersen valt Vitens me het meest op, hoewel de aangeboden nakomelingen op de verkoopsites me toch wel vaak redelijk heet lijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:02

Alexandro, Sirius en Danser doen het ook heel goed voor de wagen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:42

Maar Danser heeft nog geen nakomelingen voor de wagen, neem ik aan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:40

Nee hij heeft alleen nog veulens. Maar hij heeft als vaders moeder Ahoy en die geeft zeer gewilde menpaarden met een zeer goed karakter.
Dat gezegt hebbende. Denk dat komend voorjaar weleens de laatste mogelijkheid is om met Ahoy te dekken. Zijn zoon Rubus geeft ook hele fijne karakters.

Er is eigenlijk geen Gelderse hengst te noemen die niet geschikt is voor het fokken van een allrounder.(en allround hoort voor mij het mennen ook bij)

Edit, ik zie nu dat je een menpaard wil gaan kopen. ( ging er automatisch hier vanuit dat men een hengst om te dekken zoekt,...sorry)
Je kan de Gelderse verkooplijst bekijken en ik weet genoeg adressen met Gelderse Paarden.

Henk van Donkelaar heeft mischien nog wel Elegant kinderen, Stal Hofs heeft er een hoop van Sirius en Vitens, Arisvan Manen heeft Alexandro kinderen.

Familie Hekkert heeft zeer fijne Gelderse Paarden ik weet daar een hele fijne Elegant merrie te koop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:45

Oh, en ik heb zelf een tweejarige Alexandro x Elegant x Zep te koop...veel front, heel veel beweging en super braaf.
Maar die is nog wat jong. Was als veulen. Uitgenodigt voor de nationale veulenkeuring en werd daar net niet aangewezen voor de finale. Is wat luxe.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 09:14

Natasja: dank je wel voor je info over de Geldersen :) ! Hopelijk krijg ik er ook nog wat reacties bij uit KWPN en "Duitse" hoek.

By the way, voor de duidelijkheid: ik ben nu dan wel gericht op zoek naar een menpaard, maar het is niet de bedoeling dat dit een verkooptopic wordt. Ik ben echt geinteresseerd in de algemene strekking van het verhaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:56

Zijn de wat Klassiekere Holsteiners ook niet erg geschikt? Over het algemeen veel front en beweging. Qua karakter weet ik niet. Er zit tegenwoordig meer bloed in dus wellicht sensibeler.

En waar je ook naar kan kijken zijn Fredriksborgers. Een soort van Gelders Paard maar dan uit Denemarken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:00

Bij het KWPN wil ik je toch ook op een Tuigpaardhengst wijzen. Sander. Dat is een wat klassiekere Tuigpaard hengst. Hij is de vader van Danser. Hij geeft in tegenstelling tot de meeste moderne Tuigpaarden paarden met een betere stap en galop.
Qua karakter denk ik wel dat hij ze wat meer rilliger geeft dan de Gelderse maar het zijn geen verkeerde.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:00

Ik heb aardig wat nakomelingen van de hengst Koss beleerd en dat zijn stuk voor stuk fijn te rijden paarden die allemaal erg makkelijk te betuigen waren.
Een aantal er van lopen hier op Bokt zoals An Easter Boy en Angelo.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:04

Ik vind trouwens dat je het tuigpaard wel erg makkelijk aan de kant zet, ik ken er heel erg veel die in de SGW lopen en heb er zelf ook veel gereden en betuigd.
Ik vind het erg fijne paarden met veel looplust.
http://www.tuigpaarden.net/mensport.php

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:10

Albert: om jou antwoord te kunnen geven, moet ik helaas even offtopic gaan :o (sorry collega-modjes), maar het verduidelijkt wel mijn reden van de OP, zoals hij er staat.
Nu ik concreet aan het zoeken ben, dekt OP niet meer volledig de lading. Ik wil graag een rij-gefokt paard voor de wagen omdat ik het 'swinters te koud vind om in te spannen (1 wekelijkse indoorles uitgezonderd).
Omdat ik vanaf tienertijd aan eigenlijk een doodgewone ohz-dressuurwedstrijd-recreant ben (en pas 2 jaar geleden overgestapt ben naar de mensport), wil ik weer meer onder de man rijden om het paard soepel en in conditie te houden en eventueel wat te corrigeren op wat ik mennend nog niet geregeld krijg. Nog offtopicer: dat was overigens ook de allervoornaamste reden dat ik de pony verkocht heb: het niet kunnen rijden in de winter.

Tuigers gooien over het algemeen hoog op, heb ze vroeger geregeld gereden, en aangezien mama een dagje ouder wordt en bijbehorende slijtage vertoont, kan ik dat niet meer goed uitzitten ;) . En uiteraard zijn daar ook weer vele uitzonderingen op (ik heb fijne herinneringen aan een geweldige Wilhelmus met echte rijpaard-gangen :j ), maar je moet ergens beginnen met zoeken! Das al lastig zat.

Natasja: Holsteiners vallen neem ik aan ook onder de Duitse Warmbloeden? Ik bedoelde daar iig de Holsteiners, Oldenburgers, Westfalers, Hannoveranen (denk ik ook) mee. De Frederiksborg ken ik alleen van plaatjes; Freibergers (althans de 3 stuks die ik met enige regelmaat zie) vind ik net ff te zwaar gebouwd om direct interessant te vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:37

Holsteiners zijn inderdaad Duitse Warmbloeden. Oldenburger zou ook kunnen.
Ik denk daar speciaal aan omdat deze stamboeken een zelfde soort ontstaangeschiedenis hebben. Oorspronkelijk werden deze net als de Gelderse als landbouwkoetspaarden gefokt.
Dus met een fier front en een knietje in de beweging.

Hanoveraner en Westfalers hebben vaak wat minder knie in de beweging. Voor zover ik weet zien menners toch wel graag een beetje knie in de beweging( zonder echte tuig bewegingen)

Fredriksborgers zijn erg vergelijkbaar met Gelderse. Ook eenzelfde ontstaans geschiedenis. Ik weet verder er niet zo veel over te vertellen maar het lijken mij fijne menpaarden.
Ik denk alleen dat de verkrijgbaarheid minder makkelijk is. Ze zijn net als Gelderse zeldzamer en de meeste staan niet in Nederland en zullen in aanschaf waarschijnlijk duurder zijn dan een Gelderse.

Nu ik je laatste post zie denk ik echt dat jij het gelukkigst wordt van een Ahoy,...dat zijn echt fijne, brave makkelijke paarden.
Pb Linky eens. Zij heeft een Ahoy en is echt fan van deze hengst. Ze verkoopt haar paard niet hoor maar ik weet zeker dat zij meer over het karakter en bewegingen kan vertellen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:37

Met Inspekteur werdt speciaal geadverteerd in de MenSport. Omdat er opvallend veel nakomelingen in de (internationale) mensport lopen.
Daarbij wordt meer gebruik gemaakt van tuigpaarden dan van Gelderse paarden. Uiteraard is een reden daarvan dat er nu eenmaal meer tuigpaard gefokte dieren zijn dan Gelderse, maar toch...

Nando is ook een geliefd vaderdier bij veel menners. Om zijn kleur vererving, maar ook makheid, werklust en blijheid. Verder heb ik bij een stalhouder (welke supermakke paarden moet hebben) nakomelingen van Larix, Ahoy en Droomwals gezien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:56

Uryanne: Inspekteur vind ik een interessante optie, moet eens zien uit te vinden of zijn nakomelingen niet alleen bij de Chardons onder ons lopen, of ook bij de Gem's (lees: amateurs :') ) .
Een tuigpaard, zoals Droomwals en Larix gaan het vooralsnog echt niet worden. Ik zie me daar niet meer op zitten. Ik wil echt meer een rijpaard of rijtypisch gefokt paard voor de wagen (en onder de man).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:58

Inspecteur is ook in de Gelderse fokkerij gebruikt.
Volgens mij fokt hij wel brave paarden.
Bij ons op stal staat een Flemmig x Inspecteur.

Zou een mooi menpaard kunnen zijn. Veel front en looplust.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:10

Via een vriendin haar fb, heb ik eens gelezen dat iemand met haar Camus-nakomeling in de mensport liep (weet alleen niet wat voor type wedstrijden ze reed).

In dit topic staat er ook een foto van de hengst in als die ingespannen staat.
[KS-ITP] Hip-Hop x Rachmaninoff x Grosso Z 18 april

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:57

Als hij te koop zou staan was onze Floris wat voor je geweest!

Dat is een Negro x Elegant. Misschien is het interessant eens naar een rijpaard x Gelders paard te kijken. De broer van Floris, een zoon van Aachen (v Arpeggio) was ook geschikt als menpaard.