Het beste ras?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Het beste ras?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:32

Hoi! Mijn vriendin wil ooit een keer een paard kopen, en ik vraag me af, welk ras is nou echt een goed, hardwerkend ras, dat wel kan springen (denk aan eventing, show springen enzo) en dat recreatie ook echt leuk vind (in het bos rijden, in de polder/uiterwaarde enzovoorts)

Het moet wel een paard zijn met karakter, en vrij koel zijn in het hoofd (van het ras zelf al) en niet te lomp gebouwd. En je moet er niet op uitgegroeid raken (datje niet te groot word ervoor enzo)

Welk ras is het geschikst als je hier naar kijkt? (je kan ook een hengst noemen die dit allemaal wel is, maar het moet wel een echt paard zijn met goede nakomelingen)

Dikke kus, Carmen *D

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:39

Wat bedoel je precies met karakter? Want karakter en dan ook nog koel in het hoofd is een beetje het tegenover gestelde dacht ik..

Tja, Tinker dacht ik aan.. Die zijn wel erg koel in het hoofd maar wel weer lomp.. Rocky mountain is misschien wel geschikt maar ie zijn wel redelijk duur.. Haflinger? KWPN'er?
Hier denk ik aan bij het lezen van jou beschrijving (:

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:40

Daar vraag je ons wat. Dat kunnen zo'n beetje alle rassen wel zijn. Alle paarden vinden het volgens mij wel leuk om buitenritten te maken, tenzij ze het niet gewend zijn natuurlijk en alles nog dood eng vinden. Dus denk dan aan een KWPN, BWP, Selle Francais, Oldenburger, Hannoveraan etc. Je hebt ze in alle soorten en maten. Van klein paard tot groot paard. Van koel in het hoofd tot een vreselijke heethoofd. Dus het enige wat ik je dan kan aanraden is dat ze gewoon wat paarden op marktplaats of bij een fokker opzoekt en ze gaat bekijken/rijden. Dan komt ze vanzelf haar droompaard een keer tegen.
Zo was ik eens opzoek naar een geweldige springer, met alleen oog daar op. Toen kwam ik op een gegeven moment uit bij een FriesxTinker.... :') Kon een leuk sprongetje maken hoor, maar was wel alles behalve wat ik zocht.. (Beestje kon ook nog niks..) Toch heb ik 'm gekocht omdat ik er op slag verliefd op was en ik vond het niet erg meer dat ik niet met hem op hoog niveau zou kunnen springen. :-)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:42

Eva_Toby schreef:
Wat bedoel je precies met karakter? Want karakter en dan ook nog koel in het hoofd is een beetje het tegenover gestelde dacht ik..

Tja, Tinker dacht ik aan.. Die zijn wel erg koel in het hoofd maar wel weer lomp.. Rocky mountain is misschien wel geschikt maar ie zijn wel redelijk duur.. Haflinger? KWPN'er?

Rocky Mountain Horses zijn geen geweldige springers/eventers. Tuurlijk kunnen ze een leuk sprongetje maken, maar het zijn meer paarden om recreatief buiten te rijden. (Voor ik Bokkers over me heen krijg: Ja ze kunnen leuk dressuren en springen, ik heb lange tijd met deze paarden op een fokkerij gewerkt dus ik ken het ras)

Zertab

Re: Het beste ras?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:43

KWPN. :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:45

Met karakter bedoel ik dat het paard wel erg sociaal is en goed met andere paarden overweg kan, en koel in het hoofd, dat hij nergens echt een probleem van maakt (zoals arabiertjes, die soms echt meteen gek worden zegmaar)

Ja, Rocky Mountains zijn vrij duur, maar dan heb je wel wat. Tsja, Haflingers vind ze dan weer te lomp. (vind ik echt raar, want ik vind het geweldige beestjes, en Fjorden Tinkers enzo, paints, quarter horses, maargoed, haha) KWPN, tsja,maar dan moet je weer uit een van de 16 rassen kiezen, en dat is ook weer zo moeilijk, ;s

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:46

KWPN is gewoon een ras?

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:46

_Ekenna schreef:
Eva_Toby schreef:

Rocky Mountain Horses zijn geen geweldige springers/eventers. Tuurlijk kunnen ze een leuk sprongetje maken, maar het zijn meer paarden om recreatief buiten te rijden. (Voor ik Bokkers over me heen krijg: Ja ze kunnen leuk dressuren en springen, ik heb lange tijd met deze paarden op een fokkerij gewerkt dus ik ken het ras)

Ow oke dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie !!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:47

Chroosje schreef:
Met karakter bedoel ik dat het paard wel erg sociaal is en goed met andere paarden overweg kan, en koel in het hoofd, dat hij nergens echt een probleem van maakt (zoals arabiertjes, die soms echt meteen gek worden zegmaar)

Ja, Rocky Mountains zijn vrij duur, maar dan heb je wel wat. Tsja, Haflingers vind ze dan weer te lomp. (vind ik echt raar, want ik vind het geweldige beestjes, en Fjorden Tinkers enzo, paints, quarter horses, maargoed, haha) KWPN, tsja,maar dan moet je weer uit een van de 16 rassen kiezen, en dat is ook weer zo moeilijk, ;s

Dus gewoon lekker paarden uitproberen en bekijken, dan komt ze vanzelf 'haar' paard tegen. Kost niks en je bent niet verplicht tot kopen wanneer je een paard hebt 'uitgeprobeert'.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:47

Eva_Toby schreef:
Ow oke dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie !!

Maakt niet uit! Vergissen is menselijk en daar leer je alleen maar van. :-)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:48

Kijk, en daar gaat het dan toch wel om, maar ze wil er wel echt wedstrijden mee gaan rijden, maar ook recreatie, dusja, dan heb je wel een paard nodig die dit allebei wil.
Ja, dat zal ik haar aanraden, dat ze moet gaan kijken en rijden, dankjewel voor de tip!

Ach, leuk toch? :) Ik vind kruisingen eigenlijk veel leuker, want ik heb zelf een hackney kruising, :)

_Ekenna schreef:
Daar vraag je ons wat. Dat kunnen zo'n beetje alle rassen wel zijn. Alle paarden vinden het volgens mij wel leuk om buitenritten te maken, tenzij ze het niet gewend zijn natuurlijk en alles nog dood eng vinden. Dus denk dan aan een KWPN, BWP, Selle Francais, Oldenburger, Hannoveraan etc. Je hebt ze in alle soorten en maten. Van klein paard tot groot paard. Van koel in het hoofd tot een vreselijke heethoofd. Dus het enige wat ik je dan kan aanraden is dat ze gewoon wat paarden op marktplaats of bij een fokker opzoekt en ze gaat bekijken/rijden. Dan komt ze vanzelf haar droompaard een keer tegen.
Zo was ik eens opzoek naar een geweldige springer, met alleen oog daar op. Toen kwam ik op een gegeven moment uit bij een FriesxTinker.... :') Kon een leuk sprongetje maken hoor, maar was wel alles behalve wat ik zocht.. (Beestje kon ook nog niks..) Toch heb ik 'm gekocht omdat ik er op slag verliefd op was en ik vond het niet erg meer dat ik niet met hem op hoog niveau zou kunnen springen. :-)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:50

Volgensmij is dat een stamboek (of hoe zeg je dat) voor 16 op elkaar lijkende rassen, Holsteiners, Gelderse paarden etc)

Zertab schreef:
KWPN is gewoon een ras?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:51

Ja, maar soms vinden eigenaren het dan toch wel vervelend dat jehun paard rijd en dan zegt: Nee, dit is hem toch niet.. en dan voel je je zegmaar verplicht om hem te kopen, ;s

_Ekenna schreef:
Chroosje schreef:

Dus gewoon lekker paarden uitproberen en bekijken, dan komt ze vanzelf 'haar' paard tegen. Kost niks en je bent niet verplicht tot kopen wanneer je een paard hebt 'uitgeprobeert'.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:51

Mmm...nou begin ik te twijfelen...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:54

Chroosje schreef:
Kijk, en daar gaat het dan toch wel om, maar ze wil er wel echt wedstrijden mee gaan rijden, maar ook recreatie, dusja, dan heb je wel een paard nodig die dit allebei wil.
Ja, dat zal ik haar aanraden, dat ze moet gaan kijken en rijden, dankjewel voor de tip!

Ach, leuk toch? :) Ik vind kruisingen eigenlijk veel leuker, want ik heb zelf een hackney kruising, :)

't Belangrijkste is dat je fun hebt met je paard en niet een paard koopt waar het totaal niet mee klikt, maar wel goed springt en braaf is buiten. :)
Succes ermee en laat 't ons weten als ze geslaagd is in het zoeken naar haar droompaard. ;)

Chroosje schreef:
Ja, maar soms vinden eigenaren het dan toch wel vervelend dat jehun paard rijd en dan zegt: Nee, dit is hem toch niet.. en dan voel je je zegmaar verplicht om hem te kopen, ;s

Ja dat vinden de eigenaren natuurlijk jammer, die willen 'm graag verkopen. Maar als het niet klikt dan klikt het niet, toch? Je kan natuurlijk gewoon zeggen: "Ik denk er even over na" en als je dan alsnog denkt "Nee, dit is 'm niet" kan je opbellen of mailen dat dit niet het juiste paard is. Twijfel je nog kan je 'm altijd nog een keer rijden. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:54

Chroosje schreef:
Volgensmij is dat een stamboek (of hoe zeg je dat) voor 16 op elkaar lijkende rassen, Holsteiners, Gelderse paarden etc)

Zertab schreef:
KWPN is gewoon een ras?

Ts je hebt gelijk het is een stamboek en geen ras.
Ik zou zeggen sommige lijnen van de lusitano zijn zeker geschikt.ze zijn cool in het hoofd,maar hebben wel temprament waar het nodig is.ze zijn alround over het algemeen,en sommige lijnen hebben natuurlijk ook wat betere spring capasiteit.wij hebben zelf nu een en wat een geweldig paard ze is nu 1,5 en ze zijn zo snel overal aan gewend en vinden alles snel normaal.maar wel een paard dat een lijder nodig heeft,want anders nemen ze een loopje met je.zijn ook super intelligent

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:56

KWPN is ook een ras hoor.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:57

Ja, ik vind een klik veel belangrijker dan gewoon rijden, als ik later ook mijn eigen paard koop, zal ik ook gewoon gaan kijken voor een leuk paardje dat me aanspreekt, en als ik er meteen een klik mee heb, neem ik hem/haar.

Ja, ik zal laten weten of ze is geslaagd, maar het kan wel even duren.. Want ze is nog druk bezig met rijden van manege paarden, en ze zit natuurlijk op school, dus ze kan alleen in vakantie's gaan kijken, ;)

_Ekenna schreef:
Chroosje schreef:

't Belangrijkste is dat je fun hebt met je paard en niet een paard koopt waar het totaal niet mee klikt, maar wel goed springt en braaf is buiten. :)
Succes ermee en laat 't ons weten als ze geslaagd is in het zoeken naar haar droompaard. ;)

Chroosje schreef:

Ja dat vinden de eigenaren natuurlijk jammer, die willen 'm graag verkopen. Maar als het niet klikt dan klikt het niet, toch? Je kan natuurlijk gewoon zeggen: "Ik denk er even over na" en als je dan alsnog denkt "Nee, dit is 'm niet" kan je opbellen of mailen dat dit niet het juiste paard is. Twijfel je nog kan je 'm altijd nog een keer rijden. :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:57

Zertab schreef:
KWPN is ook een ras hoor.

Nope, KWPN is officieel gezien geen ras. Zo wordt het wel vaak gezien. Net zoals NRPS geen ras is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:58

Dan vraag ik me af wat mijn verzorgpaarden dan zijn, vuilnisbakkenras?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:00

Ik wist het, haha.
Oké, ja, dat vind ik zelf ook erg mooie, leuke paarden, maar hoe groot is een gemiddelde Lusitano? Want het moet een paard zijn waar ze niet te groot voor kan worden, zegmaar :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:01

Het kan gewoon een Holsteiner zijn, bijvoorbeeld, een volbloedje kan best, maar KWPN is een stamboek van 16 op elkaar lijkende rassen, wel volbloeden, maar gewoon samengevoegd stamboek :)

Zertab schreef:

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:02

Rond de 1,60 ongeveer toch?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:02

Nu wil ik het weten ook haha

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:03

Zertab schreef:

Mijn vorige paard was een Fries x Tinker, maar stond ingeschreven bij het NRPS. Dit is dus geen NRPS, want NRPS is een stamboek. Kleine pony's staan bijvoorbeeld ook ingeschreven bij het NRPS, nou ik kan je vertellen dat die toch echt niet van hetzelfde ras zijn.

Mijn paard staat ingeschreven bij het BWP (Belgisch KWPN) maar hij is voor het grootste deel een Selle Francais, met hier en daar een druppel arabisch bloed. Bijna alle paarden zijn tegenwoordig vuilnisbakkenrassen, want er zijn (bijna) geen 100% zuivere rassen meer.