Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:33

Ik heb een Quarter merrie waar ik binnen enkele jaren een veulen uit wil fokken. Nu heb ik in principe al een Quarter hengst op het oog, maar ik ben me ook aan het verdiepen in mogelijke andere fokrichtingen met mijn Quarter merrie. Omdat ik geen western meer met haar rij, maar aangespannen ben ik niet erg gebonden aan het Quarter type. Een Quarab is mijn type niet en omdat het veulen in eerste instantie om zelf aan te houden is vind ik het wel belangrijk dat het type me aanspreekt. Ik ben in mijn zoektocht ook gestuit op de Azteca.

Ik kan vrij weinig vinden over Azteca's en de Nederlandse website vind ik nogal onoverzichtelijk dus niet alles is mij duidelijk, maar naar wat ik heb kunnen vinden spreekt het type me erg aan. Zijn er bokkers met Azteca's die mij meer kunnen vertellen? Ik begrijp dat het kan dat je een veulen fokt uit een in principe 'juiste' combinatie, maar dat dit veulen niet per definitie ook papieren krijgt. Als je uit een Quarter merrie en een Lusitano/PRE hengst een veulen wilt fokken, dienen de ouderdieren dan ook gecontroleerd te zijn?

Het klinkt namelijk als een flink risico, maar ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitvalt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:18

Geen idee hoe dat met het stamboek gaat in NL , in zuid amerika is dit ras of kruizing heel populair , ik heb een kruizing lusitano/quarter (dus eigenlijk azteca) van nu 21 , heb hem sinds hij 5 is en altijd superpaardje geweest , beste buitenrijpaard wat ik heb en heeft het tot Z2 dressuur ook gehaald (in Spanje niveau 4) denk dat hij het aangespannen ook leuk had gedaan maar nooit geprobeerd , hij is nog hengst ook nooit problemen mee gehad , paard dat je voor 100% kan vertrouwen :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:03

hoi,

Ik weet alles over de Azteca :j

ik heb het stamboek en ben inspector voor de AMCCRA van mexico

Als jou merrie papier heeft en je fokt met bv een lusitano/ PRE met papier (apto/apta) dan krijgt jou veulen papier.
Dit kan via mij :o

Ik zelf heb een Azteca B dat is 75 % Iberisch en 25 % Quarter
zo heet jos van dijk verschillende azteca D paarden

dus als je eens ze in het echt wil zien???

VOOR al je vragen mail mij maar hoor ik beantwoord ze graag *\o/*

gr jose

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:46

Afbeelding
azteca D 50% quarter 50% pre

Afbeelding

Azteca D

Afbeelding

azteca B 75 % Iberisch 25% quarter

Afbeelding
Azteca fokkerij

Authentic

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 12:47

Oké top! Dan ga ik vandaag een stortvloed aan vragen aan je mailen :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:15

Leuk, dat je er over denkt om een Azteca te gaan fokken! Onze Lusitano hengst Ultramar ( zie profiel en website) is de vader van de Azteca's van Jos van Dijk, dat zijn de 1e officiele Azteca veulens die hier in Nederland geboren zijn, daar zijn we dan ook best trots op :j . Dat zijn alledrie hele mooie paardjes geworden, dus als je met overleg fokt; goede merrie en goede hengst die genetisch gezien ook nog goed bij elkaar passen is de kans op een goed veulen groot. Maar het is, zoals bij alle kruisingen, wel belangrijk om de juiste combinatie in het oog te houden.
Castano heeft hier ook al geantwoord, zij kan je alle informatie geven omtrent stamboekopname etc.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:52

ik ga dit volgen.want wil van de lusitano van mijn vrindin over enkele jaren een paardje voor mj fokken.of dit dan een volbloed lusitano word of een azteca ben ik zeker nog niet uit.dus lees graag mee

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:27

hoi keona
wat wil je weten want ik heb al heel veel vragen beantwoord, aan authentic..ze stuurden mij een mailof ik moet het even hier plaatsen hihi

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:19

ik ben erg benieuwd naar haar vragen,ik weet natuurlijk niet of ze het goed vind als die hier geplaatst gaan worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:02

Citaat:
keona schreef:

ik ga dit volgen.want wil van de lusitano van mijn vrindin over enkele jaren een paardje voor mj fokken.of dit dan een volbloed lusitano word of een azteca ben ik zeker nog niet uit.dus lees graag mee

Als jouw vriendin wil fokken zoekt ze dus een Lusitano hengst , als ze een volbloed Lusitano wil fokken, misschien is Ultramar interessant in dat geval hij heeft 3 volbloed kinderen ( volgend jaar 4) in Belgie lopen; 1 zwart, 1 smokey Black en 1 schimmel, deze worden volgend jaar allemaal 2. Op een Buckskin merrie geeft hij nl. kans op leuke kleurtjes :o . In Belgie lopen overigens nog wel een aantal interessante hengsten rond.
Voor een Quarter, als ze dus een Azteca wil fokken, is het zoeken geblazen, juist omdat er zo veel verschillende types Quarter horses rondlopen. Dat zal ze dan met Castano kunnen overleggen welke Quarters in aanmerking komen, maar voor zover ik weet zal je dan gebruik moeten maken van de "oude" bloedlijnen/ werk ( ranch) paarden en niet van echt pleasure gefokte paarden, waar vaak veel Engels volbloed in zit of echte halter paarden. Die laatsten hebben ook een heel ander type dan de echte "werk" paarden, de werkpaarden zijn vaak wat zwaarder, zijn vaak kleiner dan pleasure paarden en groter dan bijv. reiners, etc. etc.
Maar leuk om te lezen dat de belangstelling voor de Azteca begint toe te nemen!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:49

keona schreef:
ik ben erg benieuwd naar haar vragen,ik weet natuurlijk niet of ze het goed vind als die hier geplaatst gaan worden.

Oh ja hoor :j

Mijn vragen gingen vooral over de toelatingen in het stamboek, de verschillende types die ik met mijn merrie zou kunnen fokken en wie er in Nederland bezig is met Azteca's. :D En omdat ik nog niet heel erg thuis ben in de Lusi en PRE heb ik daar ook wat advies over gekregen. :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:01

In Spanje of Portugal worden ze vaak gekruist voor het stierenvechten met Lusitanos die hebben meer kracht en uithoudingsvermogen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:57

jus schreef:
In Spanje of Portugal worden ze vaak gekruist voor het stierenvechten met Lusitanos die hebben meer kracht en uithoudingsvermogen.

Klopt! ! van de mooiste Azteca's is Merlin ( Orfeo). Als je op Youtube zoekt vind je wel filmpjes van hem tijdens het stierenvechten, prachtig paard in een minder mooie discipline.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:09

hier een stukje....:)

de vraag was wie zich allemaal bezig houden met de azteca,s in nederland

in nederland zijn jos, marieke, elcid en ik de enigste die serieus aan het fokken zijn.
Zo zet loes hun Lusitano hengst ultramar in voor de dek op quarters.

zo heeft jos 3 azteca D gefokt met ultramar, 1 merrie en 2 hengsten
waarvan 1 hengst verkocht is en helaas geruind ((

dan is er nog marieke zij doet aan teampenning en heeft een azteca d hengstje gefokt die bijna 3 is en zeker goed gekeurd gaat worden...

dan komt er dit jaar 1 veulen van neo (ik wilde hem niet eerder inzetten als dekhengst hij moest eerst tam worden hihi)
jos fokt met 2 merries uit hele verschillende bloedlijnen.

Dan zijn er nog best veel mensen die met paint fokken met pre maar dit zijn geen azteca,s
ze noemen ze wel zo, maar dat is dus geen originelen...net als andalusiers en PRE...eigenlijk heeft het niks met elkaar van doen...en zijn het kruisingen en hier zit geen fokdoel achter.
misschien als een leuk paard (ziten zeker mooie bij, zo heb ik een kennis in limburg die heeft er wel 30 ...paint x pre )

Duitsland is ook begonnen met de echte azteca daar zitten 2 fokkers.In Engeland zit ook een mevrouw, maar die fokt met haar eigen paarden en die zien er niet uit ...haar pre is heel slecht, dus die zijn dus niet eens opgenomen in het stamboek...(kan dus wel he...niet opgenomen worden ook al heb je de papieren) maar zei is echt een voorbeeld die een uitzondering op de regel is.wij hadden haar ook al gezegd , dat als zij met die hengst gaat fokken het niks zou worden..maar goed ze heeft er geen papier bij dus is het gewoon een kruising)..

.Het is erg makkelijk om een azteca te fokken quarters en pre zat.Maar wij moeten er wel voor zorgen dat dit niet een verkeerde kant op gaat..dus houden we het wel in de gaten.Met de quarters gaat het nog wel hier in Nederland lopen goede paarden, maar sommige PRE zijn wel goedgekeurd in Spanje maar toch net echt super... Van daar dat wij ook met Lusitano zijn begonnen (jos)ook omdat hier wel een geweldig stamboek achter zit..zijn ook erg streng.

en ja in Spanje zijn ze echt heel populair aan het worden de azteca daar zijn fokkers al wel 17 jaar aan het fokken...ze gebruiken ze daar ook voor het stierenvechten..

we zijn dus nog niet met heel veel maar daar komt echt wel verandering in hih

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:20

oke erg interesant stukje wat je schrijft.lijkt me alleen een gok.als je je lusitano merrie laat dekken door een quarter en het veulen dan niet goed is(dan heb je dus pech en krijgt deze geen papier,zo werkt het toch).
ultamar spreekt mij niet aan als ik een volbloed lusitano wil fokken

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:00

nee hoor als jij bij alle bij de ouders papier hebt, dan krijg je papier....zo simpel. ;)de hengst moet wel apto of goedgekeurd zijn

maar omdat het fokdoel toch altijd blijft een azteca A ..dit betekend dat als je ze apto of apta wil hebben dat daar dan wel erg streng gekeken word naar de ouders..maar zeker ook hoe het paard, dat aangeboden word eruit ziet...qua looks moet hij ook kloppen..dit met het uiteindelijke doel..de azteca A...maar de D of B opzich is ook prima...ik zelf ben erg gek van de B en zo gebruiken veel mensen in america de D (50% x 50% ) omdat die meer naar hun zin is in het doel waar hun hem voor willen gebruiken :) maar wil je een azteca aan bieden met 3 jaar voor apto/apta dan word er erg gekeken op het feno type en deze is gericht op het fokken van een A..

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:11

en een feno type fokken is erg interessant omdat het ras nog erg klein is..dus als je een feno type fokt en dus kans maakt op een goedgekeurde merrie en of hengst je dus ook echt wat zal bijdragen in het ras in Europa

en je hengst of merrie dus van veel waarde zal zijn

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 00:25

A is toch 5/8e Quarter of 5/8e Iberisch? Wat zien ze eigenlijk het liefste? En als je een A met 5/8e Quarter kruist met een A met 5/8e Iberisch is de bloedverdeling dan niet relevant omdat het uit 2 A's komt? Of is dat een domme vraag? :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:30

keona schreef:

En bedankt!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:51

goede vraag..authentic....het is zo dat je inderdaad 2 x een a kan krijgen 5/8 Q en 5/8 I ...als je die weer kruist krijg je een A
kruis je een 5/8 I x 5/8 I dan noemen ze dit een AA deze zijn er al volop in Mexico. hier word veel dressuur (grand prixx) mee gereden en gesprongen..in American zie je deze kruising erg veel de 5/8 Q x 5/8 Q dan is het een A en blijft het een A
en een A is een A het is niet zo wat ze het liefste zien (het is enkel een eind product) het terug fokken is zo dat we terug fokken naar de eerste originele kruisingen die zijn ontstaan ...en dat zijn die 2...vroeger waren er de boeren die meer zagen in de 5/8 Q om de koeien mee te doen...en de andere waren erg in trek bij de stieren vechters en show/optochten enz...

je moet het een beetje vergelijken met de welsh ..je heb cob en a welsh enz

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:58

Wow... Nu heb ik mijn droompaard gevonden :-)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:02

*\o/* <3 -O- _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ *\o/* *\o/* }:0 *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* ik OOK !!!!!!!!!!!!!!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:56

maar dan kun je toch niet meteen een A fokken uit een lusitano merrie.je begint toch altijd met een d veulen en dan kun je verer fokken daar mee tot je een A hebt.of zie ik dat weer verkeerd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:58

jij schrijft dit:Als jouw vriendin wil fokken zoekt ze dus een Lusitano hengst , als ze een volbloed Lusitano wil fokken, misschien is Ultramar interessant in dat geval.

dan mag ik best aangeven dat hij mij niet aanspreekt en ik hem niet interessant vind.smaken verschil,en het KI spreekt me ook niet aan
ElCid schreef:
keona schreef:

En bedankt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:13

ElCid schreef:
keona schreef:

En bedankt!

Waarom reageer je nu zo beledigd? Als iemand de woorden 'Lusitano hengst' laat vallen kom jij met Ultramar op de proppen. Niet iedereen is geïnteresseerd in een veulen van jouw paard. Keona geeft slechts aan dat hij haar niet aanspreekt, een hele normale reactie.

Gelukkig zijn er zat Lusitano hengsten op de wereld en die weet Keona echt wel te vinden. Hengsten die perfect passen bij hun merrie.