Shetlander laten enten, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaap_2005

Shetlander laten enten, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:57

Binnenkort moeten onze paarden weer geënt worden. Wij hebben een KWPN, een New Forest en een shetlander. De KWPN en de New Forest staan samen in het weiland, de shet heeft z'n eigen weilandje, maar staat soms bij de andere twee. Nou had ik een vraag, Standaard worden al onze paarden geënt. Is het nodig om de shetlander te blijven enten? hij gaat nooit mee op pad, dus wordt niet vervoerd. De andere twee wel, maar die zijn dus geënt.

-Kort samengevat: Is het nodig om onze shetlander te blijven enten? of kunnen we deze pony overslaan?

Malouke

Re: Shetlander laten enten, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:58

Wat is er anders aan een shetlander dan aan een ander paard?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:58

Gewoon enten!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:59

Ik had 'm wel mee laten enten. Beter voorkomen dan genezen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:59

Inderdaad, gewoon laten enten, zoon groot probleem is het toch niet?

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:00

ja, gewoon enten :j

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:08

Gewoon etten.......voor die 20 euro op jaar basis zou ik geen risico's willen lopen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:45

In ieder geval met regelmaat voor tetanus laten enten. Dat hoeft niet jaarlijks, maar iets van om het jaar, vraag het gewoon even na bij de DA.
Niet enten is voornamelijk een risico voor je shet als je andere paarden een griepvirus meebrengen.
Wel enten is niet geheel zonder risico, ook al gaat het over het algemeen zonder problemen. Er zijn paarden die er nogal gevoelig op reageren en voor die dieren moet je dus ook een afweging maken wat voor jou zwaarder weegt, de reactie van het paard op de enting (=zekerheid) of het risico dat je paard ziek wordt van een influenzavirus (=geen zekerheid). (ik laat het op pad gaan hier buiten beschouwing omdat TS aangeeft dat de shet nergens heen gaat)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:00

De shets zijn hier nog nooit geënt. Alleen ons wedstrijdpaard. Puur omdat het moet, anders hadden we haar ook niet meer laten enten. Onze E pony wordt dito niet meer geënt sinds hij geen wedstrijden meer loopt. Zien hier zelden tot nooit een dierenarts, gewoon omdat ze eigenlijk nooit iets mankeren (even af kloppen).

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:10

Wat het verschil is tussen de shet en de andere paarden? -De shet gaat nooit op pad, dus hij komt niet in contact met "vreemde" paarden. Onze shet heeft een hekel aan de dierenarts en wanneer die geweest is is hij de eerst maand niet meer te vangen. Daarom dacht ik, misschien bestaat de mogelijkheid hem niet te enten. Dus, doen of niet?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:15

jaap_2005 schreef:
De shet gaat nooit op pad, dus hij komt niet in contact met "vreemde" paarden.

Via je andere paarden, die wel weg gaan, komt hij indirect in contact met andere paarden. Hij zou er ziek van kunnen worden, dus gewoon enten.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:16

shet gewoon mee laten enten..
liever 20 euro per jaar als een paar 100 a 1000 als de shet ziek word door een eventuele ziekte meegenomen door je andere paarden oa..

NiGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:18

Enten!
Minimaal iedere 2 jaar voor tetanus.
Maar hij kan best influenza krijgen via een van de andere paarden, die het op zich kunnen hebben (maar zelf niet ziek worden, want ze zijn geent) als ze in contact geweest zijn met een besmet paard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:20

Ik zou hem wel laten enten, maar zou tevens aan jullie verstandhouding werken :j

Het is niet normaal dat een pony voor zijn eigen baas blijft wegvluchten na een "incident" met derden ...

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:26

Inderdaad gewoon laten enten...
Maar waarom staat de shet eigenlijk alleen op het weiland en soms maar bij de andere 2?
En gaan jullie nooit met hem naar buiten even wandelen of iets dergelijks...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:10

Hier enten we de shetten ook niet hoor. De andere paarden alleen omdat het van buitenaf gevraagd wordt, anders die ook niet. Ondanks een influenza enting kan je paard gewoon nog griep krijgen. Wellicht in een mildere vorm als het om hetzelfde virus gaat, maar andere (griep)virussen houd je ook niet buiten de deur door die enting. En hoe groot is de kans dat je paard tetanus oploopt?

Enten doe je uit angst voor 'wat als' en geeft je daardoor een rustig/zeker gevoel als in: dat kan mijn paard in ieder geval niet meer overkomen, maar hoe groot is de kans dat een dier werkelijk met een van deze 2 problemen geconfronteerd wordt? Er zijn zoveel andere dingen met hetzelfde risico en dat nemen we wel voor lief.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:13

Ik zou ook enten. Hij komt in contact met je andere 2 en die kunnen dingen meebrengen.
Sowieso altijd enten tegen tetanus! Dat kunnen ze overal oplopen en is dodelijk als ze niet geënt zijn...

Hierboven: de kans op tetanus is misschien niet heel groot, maar hij is er wel, en als je paard niet geënt is is er weinig tot geen hoop... Dat riskeer ik hier niet hoor.
Liever het geld uitgeven om ze te laten enten dan een paard met tetanus hebben dat niet geholpen kan worden omdat ik het te duur vond om hem te laten enten...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:26

Tetanus is wel iets om overna te denken. Via een onschuldig lijkend wondje kan de bacterie die in de grond en paardenmest leeft (clostridium tetani) het lichaam binnenkomen. In de wond gaan zij zich vermenigvuldigen en scheiden een gifstof af dat ervoor zorgt dat het paard zenuwproblemen krijgt. Eenmaal besmet kunnen ze alleen nog een serum toegedient krijgen wat dan enkel nog werkt tegen gifstof wat nog niet op de plaats van bestemming. Behandeling is kostbaar, intensief en meestal met slechte afloop. Tetanus kun je eens per twee jaar enten. Je zou een paar keer kunnen trainen en de shet ook eens pakken als de da niets met hem moet. Gewoon een worteltje geven ofzo. Daar moet best een oplossing voor zijn. Dieren hier zijn bijna beledigd als ze niet als eerst aan de beurt zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:31

Gewoon enten! Idd vooral tegen tetanus, dat wil je je paard echt niet aan doen. Ook je 'maar' shetlander niet. Ik snap nooit zo goed waarom shetlanders altijd zo 'minderwaardig' worden behandeld. Inenten hoeft blijkbaar niet (tetanus is niet zo erg?), en qua hoefsmeden zie je ook nog zovaak laksheid want 'het zijn maar grasmaaiers en doen verder niets'.
Mijne gaat gewoon mee met de jaarlijkse enting van mijn grote merrie. Evenals hoefsmid en ontwormingen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:39

Ik ken een shet die al 20 is , kerngezond en nooit geent.
Dus het hoefr niet perse. Mijn fjord laat ik wel enten maar dat is puur voor mn eigen gevoel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:42

ik zou alleen tegen tetanus doen :)

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:43

Tuurlijk komt de shet wel buiten zijn weiland, regelmatig maak ik een wandeling met hem, of ga ik fietsen. Naast hem staat een paard in het weiland(geënt) dus hij heeft altijd contact met soortgenoten. Waarom de shet zich daarna niet laat vangen, geen idee. Hij heeft het niet zo op de dierenarts denk ik. Je krijgt hem uiteindelijk wel te pakken, maar je mag er wel gerust een half uurtje voor uittrekken de eerste dagen. later word het wel minder hoor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:45

amyyy55 schreef:
Ik ken een shet die al 20 is , kerngezond en nooit geent.
Dus het hoefr niet perse. Mijn fjord laat ik wel enten maar dat is puur voor mn eigen gevoel.

Dus omdat niet iedereen die rookt dood gaat aan longkanker moeten we met zijn alle maar lekker gaan roken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:12

Najoveh schreef:
Ik zou ook enten. Hij komt in contact met je andere 2 en die kunnen dingen meebrengen.
Sowieso altijd enten tegen tetanus! Dat kunnen ze overal oplopen en is dodelijk als ze niet geënt zijn...

Hierboven: de kans op tetanus is misschien niet heel groot, maar hij is er wel, en als je paard niet geënt is is er weinig tot geen hoop... Dat riskeer ik hier niet hoor.
Liever het geld uitgeven om ze te laten enten dan een paard met tetanus hebben dat niet geholpen kan worden omdat ik het te duur vond om hem te laten enten...

't blijft een schijnzekerheid. Het risico op bijv. het West Nile virus is ook niet heel groot, maar daar wordt maar weinig tegen geënt en het gros kiest ervoor om dat risico maar wel te nemen. De kans dat een wondje besmet raakt met tetanus lijkt mij niet zoveel groter dan een besmette mug die je paard steekt toch?

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:30

gewoon enten die shet.altijd verstandig.want je weet maar nooit.