[TI] Fabel of Feit????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Fabel of Feit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 01:41

Eigenlijk = het voor elk paard het beste om 24/7 vrije uitloop te bieden, het zo paardvriendelijks mogelijk te huisvesten.

Nu is t zo dat er in de boeken over Tinkers; heel nadrukkelijk wordt beschreven dat een Tinker zich het prettigst voelt bij Stal met vrije uitloop en veel weidegang. Wat zijn julie ervaringen met het huisvesten van je Tinker???

Is dit een Fabeltje of Feit?

Gr Arjan

KM_Ris

Re: Fabel of Feit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:47

Tink bij ons op stal staat overdag lekker buiten zonder schuilstal, en snachts binnen, in de zomer laten we ze meestal snachts ook buiten.
naar mijn idee voelt ie zich er goed bij, altijd vrolijk als ie naar buiten mag, maar ook als die naar binnen komt :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:54

Baggio heeft 2x verplicht boxrust moeten houden en kwam beide malen dwars door de staldeur na 2 a 3 dagen. Zegt genoeg ;-)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 02:07

als ze lekker de ruimte hebben en kunnen schuilen lijkt me dat toch wel het best

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 03:12

Mijn huidige Tinkermerrie heeft bij de vorige eigenaren veelal 's nachts binnen gestaan, dat was nooit een probleem. Nu staat ze 24/7 buiten en daar lijkt ze niet anders van te zijn. Mijn vorige merrie schijnt bij stalgenootjes behoorlijk wat trammelant gemaakt te hebben met binnen zetten, nu loopt ze gelukkig lekker 24/7 buiten :) Alle Tinkers hiervoor die ik heb verzorgd stonden 24/7 buiten en deden dat prima. Eentje stond heel veel op stal (zelfs met mooi weer vaak maar 5 uurtjes op de wei), was een vreselijk lief paard, maar had met rijden wel flink het gas erop en altijd wel wat vreugdebokjes aan het begin. Ik ga geen conclusies trekken waar dat door kwam, al heb ik wel een vermoeden...

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:00

mijn tinker stond 24 uur buiten bij de oude eigenaar :) .was daar nog nooit
naar binnen geweest :n . toen ze vorig jaar bij mij kwam ging ze wel op stal :)
. nu loopt ze van 9 uur tot 5 uur buiten in de winter en staat te trappelen als ze naar binnen mag :j
in de zomer van 9 tot 7 uur . :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:12

Die van mij is altijd heel blij als ze naar buiten mag en staat zeker niet (ook niet in de winter) te trappelen voor het hek om naar binnen te mogen.
Vorig jaar heeft ze zelfs met -18 graden buiten gestaan, ze wilden niet komen, bleven achterin het land staan kijken voor even en gingen toen weer hun ding doen. Zelfs met de brokkenbak rammelen had geen nut.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:15

Mijn tinkers gingen in de winter 's nachts naar binnen, zo rond 17.00 uur stonden ze ook echt bij het hek.
In de zomer dag en nacht buiten, beiden ging prima.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:25

Ik heb mijn paard een tijdje in de winter 's nachts op stal gehad, ze staat nu 24/7 buiten en ik heb een totaaaal ander paard, in de positieve zin dan :) Nu moet ik zeggen dat ze op deze stal alles zelfstandig doet (beslissen wanneer ze wil eten etc) en dat doet haar ook veel goed.

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:39

die van mij staan altijd s'nachts binnen ,overdag lekker buiten :j
ze zijn altijd vrolijk en zitten lekker en hun velletje binnen altijd de hele nacht hooi en hele grote boxen 4 bij 4.5.
het is ook net wat ze gewend zijn die van mij weten niet anders ,ze raken zelf en paniek als ik ze zomer's te laat binnen haal :D
dus ze zijn een beetje verwend _O-

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:37

Hier staan ze samen 24/7 buiten zonder schuilstal maar met windschermen en onbeperkt ruwvoer. Met deze kou krijgen ze krachtvoer en peen bij, blijft het 's nachts boven 0 dan krijgen ze alleen onbeperkt ruwvoer.

Briesje krijgt op stal wat ondeugden, zoals voernijd en veel water drinken. Buiten is ze happy als wat. Boyan maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang hij maar niet alleen ergens staat, want daar vindt hij echt niks aan. Ernaast is ook prima, maar echt ergens helemaal remi staan vindt hij vreselijk.

Afbeelding

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:02

Ik heb ze hier nu overdag op de weide lopen en tegen dat het donker wordt , gaan ze de ronde longeerbak in , waaraan 2 grote schuilstallen staan , elk 3,5 x 5,5m , afgeschermd met van die plasic flappen...
In de zomer eigenlijk ook , omdat ik hier zomer en winter hooi bijvoer , heb niet genoeg grasjes , hihih

Bij mij mogen ze ook kiezen wat ze willen , maar eigenlijk staan ze ALTIJD buiten ....
Ze eten alleen binnen , hhihih

Mrijkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:33

Die van mij staat nu in de winterperiode op een paddock van 7.00 tot 16.00 met veel ruwvoer en gaat dan op stal (hij heeft de luxe van een gigantische stal van 25m2 waarbij alles heerlijk open is en voldoende contact kan zoeken met buren). In de mooie weer maanden staat hij 24/7 buiten tot wanneer het gras toelaat.

Op zijn vorige pensionstal met kleine boxen stond hij in de winter veel binnen (ivm grondbesparing, blubber etc), maar daar werd hij echt gek en vervelend van. Ook met ontwrichten van deuren als gevolg. Als hij mocht kiezen stond hij liever in de blub met frisse lucht dan binnen.

Ze hebben erg graag de ruimte.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:41

Volgens mij zijn alle paarden het beste af als ze altijd naar buiten kunnen.
Sommige paarden moeten er alleen aan wennen.
Tinker zijn wel echt sobere paarden.
Onze Tink was wel degene die ook vaak buiten sliep als het nat was, de andere twee (Arab en Shet) lagen toch liever droog.
Maar mijn Arab staat net zo graag buiten in regen/sneeuw/wind. :j
Ze mogen hier zelf kiezen en dan zie je dat ze toch altijd heel veel buiten staan.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:09

Waarom ik dit Topic heb ge-opend? Sinds kort bezit ik een Tinker ruintje. Op dit moment is zijn toekomstige stal met uitloop nog niet klaar, nu staat het tijdelijk op in een andere ruime stal zonder uitloop. Ik voel en merk dat hij niet hier niet happy in is, laatst een paar dagen achterelkaar op t land gestaan gehele dagen; was totaal een ander paardje. Ik vondt het erg indrukwekkend dat mn tinker zo opslag veranderde qua gedrag.

Dus vanaf toen was ik nieuwschierig of meerdere Tinkers dit hebben.

gr Arjan

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:25

Dat is niet alleen met tinkers.
Alle paarden die ik ken zijn een stuk rustiger en meer tevreden als ze altijd los lopen.
Voor een paard is het ook het meest natuurlijk om altijd te kunnen lopen.
Zeker als ze gewend zijn vrij te lopen zal het best lastig wennen zijn zo in een stal opgesloten te staan.
Het is toch niet zo vreemd, zelfs voor mensen is het een straf opgesloten te worden. ;)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 05:08

die van mij hebben ook wel voorheen op een stal gestaan , daar stonden ze in de zomer de hele dag buiten maar konden ze ook in de avond naar binnen , in de winter kwamen ze toen een paar uurtjes los in de bak enzo.

nu staan ze al een aantal jaar op een wei met schuilstal lekker bij elkaar en dat vind ik toch het fijnste voor ze , je ziet ze ook maar zelden in de schuilstal staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:49

Veel mensen zien het ongeduldig aan het hek staan trappelen als enthousiasme om naar binnen te mogen. Weet wel dat paarden gewoontedieren zijn. Voor de rest zeg ik niets ;-) bij mij lopen alle paarden 24/7 buiten en hier genieten ze echt van! Heel rustig en koel in het hoofd, van niets schrik.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:25

Bij mij staan ze ook 24/7 buiten met schuilstal. Voor mensen die interesse hebben in natuurlijke huisvesting kan ik het boek paddock paradise aanraden. Staan erg goede dingen in (maar ik vind sommige dingen ook wat overdreven).
Ik heb wel het idee dat Ricardo de hele nacht in de schuilstal staat en het stro (ligt er alleen in bij heel vies/nat/koud weer) op eet. Heb mijn twijfels of hij Trees er wel bij laat, die stond vanochtend onder het afdakje voor de stal.
Ze krijgen veel, maar niet onbeperkt hooi en 2x per dag brokken. Zet ze ook zeker niet onbeperkt op de wei want dat gaat met Trees (=fjord) niet goed. Trees heeft HKO en als die 's nachts stil in de stal staat komt ze er stijf en gevoelig op de voorbenen uit.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:17

Ik zal wel een hele hoop mensen over me heen krijgen, maar ik heb allebei de situaties meegemaakt

mijn 2 tinkers stonden eerst in ruime paddock met container schuilstal en aan grenzende kleinere weide waar ze zomers enkele uren in konden. verder hooi en kuil bij gevoerd kregen.ze stonden daar bij elkaar en als ze niet op de wei konden scharelden ze wat in de paddock of ze stonden er wat te staan. het was midden in de polder van het naardermeer en als je op het asvalt reed werdt je door de boeren bijna de voet uit de stijgbeugel gereden.
De ene tink had swinters ondanks voldoende water verschillende keren sneeuwkoliek gehad.

de tweede situatie was 24/7 op de wei met als het gras minder was toch bijvoeren met kuil en genoeg water. hier merkte ik dat de winter een behoorlijke aanslag was voor onze Tinkers die ondanks bijvoeren en schuiling van een bomen rij behoorlijk voor hun kiezen kregen. zelfs al stonden ze op een best grote wei ze hadden al gauw hun vierkant verkend en begonnen na verloop van tijd de achterkant van hetgras op te eten ondanks het bijvoeren.

Nu hebben ze tot november opde wei gestaan enkele uren per dag en enkele uren op de paddock de weidegang was tegen de eind van de zomer niet meer voldoende en je krijgt dan gestressd gras wat veel suiker bevat. dus haalde ik ze smidags naar de paddock snachts gaan ze nu met z'n tweeen in een grote stal zodat ze wel elkaar hebben en met elkaar kunnen knuffelen.
nu in de winter hebben we helaas geen weidegang meer gras is gewoon op en krijgen ze 6 porties over de dag en een groot net voor de nacht mee.
ze staan van smorgens 7 tot sávonds 6 op de paddock dan gaan ze een paar uur naar binnen sávonds gaan we nog een half uur tot 3/4 uur met ze wandelen en krijgenze rond 9 uur half 10 hun laatste hooi.

Ik woon in het gooi en het is moeilijk om hier voldoende grond te vinden waar de paarden 24/7 naar de wei kunnen zonder dat het gras op raakt waarbij je toch in een bos/hei kunt rijden de watervoorziening van kwaliteit is (ik ben geen fan van grondwater met zware metalen of slootwater waarin ik de boer zijn giertank heb omzien spoelen) met een sneewetende tink ben ik blij dat hij als het sneeuwt toch naar binnenkan snachts zodat er niet teveel gas in de darmen komt en ik wil toch ook mijn spullen kunnen opbergen en een bak hebben waar ik in trainen kan met licht.
sinds we zo bij het bos staan zijn de ritten voor de paarden ook veel fijner en kunnen we tenminste ergens komen zonder gevaarlijke snelwegen viadukten etc.

Ik probeer nu mijn paarden zoveel mogelijk afwiiseling te geven en ik vind het fijn dat ze nooit alleen staan en elkaar hebben sociaal contact vind ik ook erg belangrijk.
het is moeilijk om de ideale situatie te vinden en er is bijna altijd wel wat dat maakt het wel eens lastig om keuzes te maken bv dat je paard wel de hele dag naar buiten kan maar bv slecht grondwater drinkt of de kuil van slechte kwaliteit is. of dat er veel onduidelijke planten staan
waarvan je weet dat als het gras op is dat ze daar aan gaan beginnen.

Ik probeer ze zoveel mogelijk buiten te hebben en ze afwisseling tegeven goed voer en goed betrouwbaar drinkwater en sociaal contact voldoende beweging en ze soepel en fit te houden en meer kan ik niet voor ze doen. als ik een voor hen nog idealere situatie zou vinden in de buurt zou ik het ook doen, maar die heb ik toto op heden nog niet gevonden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:38

Voer koop ik zelf in en mijn paarden krijgen leidingwater te drinken. Ik hoef wat dat aangaat ook niet meer zo nodig op een stal te staan waar het ruwvoer bij in zit, tenzij het goed is. Tot op heden heb ik dat nog maar op 1 vorige stal gehad, dat het ruwvoer echt naar mn zin was. Nu haal ik daar nog steeds ruwvoer, heb zo op mijn huidige stal meerdere adressen leren kennen waar je goed spul haalt.

moon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:20

Mijn tinker heeft in de sneeuw gestaan toen hij de keuze had stal of buiten in de sneeuw.
(kon zelf de stal inlopen)
Heb een tijd ergens gestaan waar hij meer op stal stond maar daar was hij echt niet op zijn plaats.
Maar zal misschien verschillen per paard?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:19

Mijn tink heeft vanalles meegemaakt qua stalling.

Met 20 tinkers in een mega groepsstal met uitloop naar buiten alleen in de winter. Hier liepen ze zelf maar af en toe naar buiten, want het hooi lag binnen, dus stonden ze ook meestal binnen te eten. s'Zomers stonden ze 24/7 in de wei.

Toen een stal gehad met 24/7 weidegang en een schuilstal, stonden ook vaak in de schuilstal te eten in de winter.

Daarna weer een stal met 24/7 weidegang, met in de winter een paddock en schuilafdak. Hier merkte ik dat mijn tink niet gelukkig werd (vaak in de blub en vaak geen droog stuk om op te liggen).

Daarna verhuist naar huidige stalling, en in principe doen ze de paarden s'nachts naar binnen, maar vooral in de zomer lopen ze nu vaak 24/7 buiten. In de winter gaan ze snachts op stal, en lopen ze verder de hele dag in de paddock waar een overkapping zit om te schuilen. Mijn tink vind het helemaal niet erg zo. Ze gaat vrolijk naar buiten, en vrolijk naar binnen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:15

tja 3 tinkers en alle drie meer buiten dan binnen, kunnen in de stal staan wanneer ze willen maar dat gebeurt eigenlijk meer in de zomer ivm dazen etc dan nu met de koude.
Met langdurige regen staan ze wel onder het afdak dat aan de stal zit.
Ze eten ook onder het afdak en met hun hoofd in de deurpost om het binnen hooi te eten..! vaak staan ze verdeeld te eten, 1 binnen twee buiten en dat wisseld constant ze lopen als het ware rondjes, stal heeft twee deuren en het hooi buiten hangt precies in het midden van de twee stallen.
ik zou ze wel eens binnen willen voor mijn eigen gemoedsrust. Maar zij denken er anders over!
Ze staan ook regelmatig onder de bomen te schuilen...
toch slapen ze alle drie in het midden van de paddock. ( 15x36) ook met nat weer...

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:25

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat ze gewend zijn.
Toen ik nog met mijn tinkermerrie Tinka en haar dochter op een pensionstal stond hadden we de keuze.
We hielden ze toen zomers meestal 24/7 op de weide en vanaf half oktober 's nachts op stal en overdag weide/paddock. Nu is mijn "tinker aantal" wat uit de hand gelopen en heb ik ze thuis staan. Echter niet zoveel land, dus weiland en diverse paddocks aanwezig hier. Nu staan ze het hele jaar door 's avonds/nachts binnen. Van mij mogen ze zomers ook buiten blijven, maar als ik dat probeer staan ze 's avonds rond 22.00 uur te gillen op het weiland ( ja, ook als er genoeg te eten is)
Tja ......zeg t maar. Ze zijn blij en "doen" t goed. Dus waarschijnlijk doe ik het dan ook goed denk ik dan.