Sportpaardje M1 (haflinger) verkopen of houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esther_m

Sportpaardje M1 (haflinger) verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 09:44

Ik heb een knappe merrie (Ashra) van 8 jaar.
Ik ken haar al sinds ze 1,5 jaar is. Ik heb namelijk eerst voor iemand gereden en hij kocht haar met 1,5. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en verder alles geleerd, we rijden nu tussen de paarden M1.
Ik heb een grote ambitie in de wedstrijdsport. Eerst dacht ik dat ik niet mijn mijn 'pony' tussen de paarden hoefden te starten, want ik zou toch niet meekomen. Maar niets bleek minder waar. We rijden vaak in de prijzen en hebben zelfs een aantal keer gewonnen.
Nu ben ik M1 startgerechtigd en Ashra kent alle oefeningen goed.
Mijn probeem (1) is dat ik geen zweep meer in de ring mag. Ashra wordt traag tijdens de proef en verliest haar impuls. Ik krijg het maar niet voor elkaar om tijdens de proef, zonder zweepje, haar actief te houden. Nu lijkt het wel hoe meer ik daarop train thuis (zonder zweep) hoe slechter dat het gaat. Ik verlies hierdoor een beetje mijn motivatie.
Mijn probleem (2) is dat madam erg kijkerig is in vreemde binnenmaneges waardoor ik mijn proef niet goed kan rijden. Ook bij dit probleem mis ik mijn zweep tijdens de proef.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op uit om mijn pony te slaan, maar gewoon het zweepje vasthebben en er af en toe eens mee 'kietelen' is voldoende, maar zodra ik die zweep niet meer heb, lijkt het wel of ze inkakt.

Ik denk er steeds vaker aan om haar te verkopen en een dressuurpaardje aan te schaffen. Maar dat vind ik eigenlijk niet eerlijk tegenover haar. Ze is super braaf en werkt altijd goed voor me. Ook rijd ik met haar in en showteam van Haflingers, wat ik ook tegek vind en niet op wil geven (http://www.dahshowteam.nl) dus eigelijk wil ik haar helemaal niet wegdoen, maar ik wil wel dat we samen het Z1 halen, dat is mijn doel!

Wellicht heeft iemand tips voor mij zodat ik verder kan...
Bedankt voor het lezen en meedenken!

eenitraM

Re: Sportpaardje M1 (haflinger) verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:46

Hmm, paard voldoet niet aan je wensen dus daarom zet je haar te koop terwijl impuls verlies mede oorzaak van de ruiter is.

Proeven HC starten en zweep in de proef meenemen. Ff flink aanpakken enkele keren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:46

Lijkt me dat je net een uitdaging en iets voor te trainen hebt, toch? :) Het probleem van inkakken zonder zweep kan je ook krijgen met een 'echt' dressuurpaard.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:47

Kan je instructeur je niet helpen met je 'zwepenprobleem'?
Als je doel Z met haar is, zou ik daar lekker op trainen!
Heb je je doel gehaald, dan kun je altijd nog kijken voor een ander paardje.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:48

Je zegt het eigenlijk zelf al, je wilt haar helemaal niet wegdoen.. ;)
Z1 is een prima doel, en ik zou daar zeker met deze pony voor gaan!
Heb je al is geprobeerd om met scherpere sporen te rijden tijdens je proef, als dat je thuis voor sporen rijd? Ik rij thuis met stompe sporen, en op wedstrijd (zonder zweep) met wieltjes

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:55

ik denk persoonlijk dat je je paard gewoon even meer op been moet gaan trianen en daar je doel even vasthouden.
paardje wat ik beleerde had hier ook last van. ben er even zoet mee geweest maar nu met een kleine aanraking voorwaards toch op been gekregen. ik zou niet al te snel opgeven vooral niet als je klik hebt met je paardje.
maar vind wel dat het iets is wat je zelf moet beslissen.
suc 6

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 10:08

Allemaal dankjewel voor de lieve reacties! Ik wil ook niet snel opgeven, anders waren we ook niet zover gekomen. Het geeft zo'n voldoening om tegen de paarden in de prijzen te rijden met een haflinger!
Maar nu vallen de wedstrijdresultaten tegen t.o.v. het L2 en ik lijk het niet te kunnen verbeteren. Ik heb vanmiddag weer les en zal het daar weer bespreken.

@ Solleke_Noah: Je hebt gelijk. Natuurlijk loop ik bij een volgend paardje ook ergens tegenaan.
@frangelica: Je geeft aan er ook even zoet mee te zijn geweest. Hoe heb je het angepakt? Alvast bedankt!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:09

Je paard weg doen voor zo iets kleins ? Als je echt om je paard geeft dan ga je het probleem aanpakken en gewoon blijven trainen. Elk paard heeft wel een minpuntje dat beter kan denk ik, dus als je een nieuw paard hebt kan het goed zijn dat hij/zij ook iets heeft dat niet aan je wensen voldoet. Probeer het zelf en als het niet lukt vraag hulp. Maar ik zou een vriend nooit opgeven, en er gewoon alles voor doen :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:15

In de M1 zonder zweep moeten starten is iets waar heel veel combinaties tegen aanlopen.
Vaak is het paard dan toch niet voldoende voor je been. Dus in je training echt werken aan de basis, zorg dat ze altijd scherp is op je hulpen. Dus heel consequent zijn en een keer wat sterker inkomen als ze niet meteen reageert.
Dit kan in stap al. Als je haar in stap wilt laten verruimen, of de achterhand er meer bij wil, krijg je dat dan goed voor elkaar met alleen been? Reageert ze meteen? Zo niet, een keer feller inkomen. Even een snelle duidelijke hulp met de kuit. Draaft ze dan aan, geen probleem, ze luisterde naar je hulp. Weer rustig terug naar stap nemen en opnieuw proberen.
Veel mensen maken de vergissing door een paard te straffen als het een keer van schrik aandraaft omdat je een keer wat feller inkomt, maar het is een goede reactie op je been op dat moment.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:24

Ookal verkoop je je haflinger en koop je een paard dan heb je nog steeds geen garantie dat alles probleemloos gaat hoor.. Het probleem dat jij omschrijft is geen haflinger/pony probleem, zulke dingetjes krijg je ook met een "dressuurpaard".

Helaas gaat het soms nou eenmaal met pieken en dalen, ik denk dat iedere combinatie wel mee te maken heeft. Neem de tijd, desnoods even een wedstrijdstop en train thuis lekker door.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:37

mischien tijdens het inrijden veel tempowissels maken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:42

Gewoon zweep aan de kant, hard zijn :) Even veel trainen en niet met die zweep! Dan ga je vanzelf meer drijven en loopt ze vanzelf vlotter na een tijdje, je moet geduld hebben... Maar het zal wel lukken, ik zou haar niet verkopen hoor :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:43

Rijd je ook met spoortje? Daar kun je immers ook mee kietelen zodat paardje weet dat ze door moet marcheren. Ik herken je probleem met onze merens toen hij in het M1 was en wij reden hem alleen tijdens de wedstrijd met zeer scherpe sporen die toegestaan waren (dus thuis nooit!) en als ik dan ging losrijden dan kietelde ik heel voorzichtig met de sporen en liep hij verder super aan het been want hij wist dat ik meer in huis had. Haflingers zijn ook slim en ik herken dus precies wat je paardje doet. Succes ermee.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:45

Ook ik kan alleen maar zeggen dat dit een Impuls probleem is, je paardje is 8 jaar als je de impuls voor elkaar hebt kun je echt gaan trainen voor je doel de Z dressuur.
Ik denk niet dat je haar daarom te koop moet gaan zetten, je moet haar misschien even tijdelijk uit de wedstrijden halen, zorgen dat je goede instructie krijgt die je verder kan helpen met de Impuls, en dan gaan.
Er zijn veel meer Haflingers die hoger lopen, dus go for it.
Mocht je paard echt tegen de tax van zijn kunnen aanlopen dan wordt het een ander verhaal, maar dat geef je niet aan in dit verhaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:57

Beide problemen hebben niets te maken met Haflinger zijn, maar alles met rijtechnische problemen. Dus lekker samen met je instructeur aan het werk om het stapje hoger te maken in de dressuur en vooral niet te vergeten om ook leuke dingen te doen als lekker naar buiten en genieten van je paard.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:01

ik ga met alle reacties mee probleem is de impuls en dat heeft niks te maken met haflinger wezen of niet. Probeer haar beter aan je been te krijgen wellicht kan een andere manier van voeren hierin ook meehelpen.
Ikzelf hoef nog 1 puntje in de L2 met mijn haflinger voordat we M1 mogen starten maar zijn al veel langer thuis aan het rijden zonder zweep. En hetzelfde als bij jou liep ik er ook tegen aan weinig impuls na 15 min, door geduldig door te blijven trainen zelf zoeken waar je fout ligt ( paard loopt met weinig impuls en dat komt door ruiter) en daarbij heb ik gekozen voor een hoogwaardig sportbrok bij hoogtij trainingsweken/dagen. Nu loopt mijn pony niet anders dan wanneer ik een zweep in de hand heb.
Echter gebruikte ik mijn zweep sowieso amper het zat hem meer tussen de oren bij mij en het paard als ik hem heb heb ik iets 'extra's dat is een omschakeling. Ik zeg gewoon gaan met die banaan en rij maar lekker met je knappe haf tussen de 'echte' paarden dan zal ze je nog versteld doen staan. En vooral geduld hebben! Al het begin is moeilijk en vergeet niet dat de omschakeling van de L naar het M best groot is en sommige combinaties hier meer tijd voor nodig hebben en dat is toch niet erg!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:04

Je kunt haar verkopen, tis jouw paard, maar bedenk wel dat je haar niet verkoopt omwille van haar gebrek, maar omwille van jouw gebrek aan rijkunst. Impuls er niet uit kunnen rijden zonder zweep is jouw gebrek. Zij kent het nl met zweep prima dus.
Heter voeren vind ik dan weer een idiote oplossing gezien ze met zweep energie genoeg heeft. Dus zonder heeft ze die ook, TS weet het er gewoon niet uit te krijgen.
Zoek een goede instructeur, ga écht aan je basis werken en even doorbijten. Voor je het weet loopt ze zonder zweep ook.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:39

Ayasha schreef:
Je kunt haar verkopen, tis jouw paard, maar bedenk wel dat je haar niet verkoopt omwille van haar gebrek, maar omwille van jouw gebrek aan rijkunst. Impuls er niet uit kunnen rijden zonder zweep is jouw gebrek. Zij kent het nl met zweep prima dus.
Heter voeren vind ik dan weer een idiote oplossing gezien ze met zweep energie genoeg heeft. Dus zonder heeft ze die ook, TS weet het er gewoon niet uit te krijgen.
Zoek een goede instructeur, ga écht aan je basis werken en even doorbijten. Voor je het weet loopt ze zonder zweep ook.

Hoezo een idiote oplossing? Voer doet enorm veel met een dier en kan net dat beetje extra met zich meebrengen waardoor het voor een dier makkelijker wordt. En een oplossing is het zeker niet dat is ook niet wat ik aangaf maar kan wel een positieve bijdrage leveren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:51

Omdat het net als de zweep, slechts symptoombestrijding is ipv de oorzaak aan te pakken.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:16

Ayasha schreef:

Dit is echt onzin(in mijn optiek)heb heel veel paarden onder m'n kont gehad, van zogenaamde trapzak, tot paarden die net duracelkonijnen waren, altijd maar doorgaan.
Dit zit er van nature in gebakken, natuurlijk kan je een flegmatiek paard wel iets vlotter aan het been krijgen, maar om op die manier, bij-gods-gratie door een Z proef te komen pfff. Hoeft niet jouw gebrek te zijn hoor ts....

Ts, ik begrijp je volkomen, en phoe wat een dilemma. Zelf ben ik nooit goed geweest in het verkopen van m'n paarden.
Maar als ik jou was zou ik, voor - een lekker vlot- paard gaan kijken.
Sterkte met deze moeilijke beslissing.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:20

Ik herken wel waar je tegenaan loopt. Het is misschien geen "rasprobleem", maar het kan wel onderdeel zijn van een karakter.
Het zal zeker nog te verbeteren zijn en ik zou er zeker voor gaan. Stoppen en verkopen kan maar een keer, dan moet je er wel heel zeker van zijn.

Dus een plan opstellen hoe je hiermee aan de gang gaat, desnoods even een wedstrijdstop en kijken wat er nog verbeterd kan worden.
De meeste tips zijn al genoemd. Een scherper spoortje kan zeker helpen. Bij mij geeft het bewuster en rustiger gebruik van mijn beenhulpen, ten eerste omdat de hulp beter doorkomt en ten tweede omdat ik me er zelf rot bij voel als ik hem loop te prikken.

Ik kan je troosten door te zeggen dat de M1 (ook met een haflinger) bij ons een drama was, terwijl de B en L vlot ging, ook geregeld met een prijsje naar huis. In de M1 was het echt ploeteren!! Achteraf gezien te snel over gegaan, ik had beter eerst thuis door kunnen trainen.

De M2 ging beter, waarschijnlijk omdat de basis die je voor de M moet hebben inmiddels beter voor elkaar was.
Toch ben ik toen gestopt. Je moet ook de beperkingen kunnen respecteren. Met de gangen en impuls van mijn paard zag ik de Z gewoon niet zitten, die ellenlange lijnen in de 20*60 bak. Ik vond het mooi geweest, anders moest ik zodanig consequent en streng gaan trainen, daar ben ik het type niet voor.

Koudbloeden kunnen zeker in de hogere klasse lopen, maar eerlijk is eerlijk, ik zie er maar weinig bij wie ik dan ook een fijn gevoel krijg. Het ziet er bij sommigen toch ook maar moeizaam uit. Ook afhankelijk van de bouw en zwaarte van het paard, want wat dat betreft zijn de verschillen in koudbloeden ook groot. En vanaf de M gaat het gangenwerk ook meer tegenwerken. Bij mijn haflinger zat er geen verschil tussen middendraf of uitgestrekte draf :Y) Dan werd ik echt gematst als ik daar een 5 voor kreeg. Kon ook een 4 zijn (ook terecht) en dan moet je er meer tegenover zetten om aan je punten te komen.

Maar ik ben zo te lezen ook wel wat minder ambitieus. Ik heb nu een jaar met mijn tinker met startkaart gereden en deze weer opgezegd. Gestopt in de L2+2. Ik vond het alweer mooi geweest, al dat harde werken om dat grote flegmatieke lijf actief te houden, pffff. Technisch gaat het goed, maar hij heeft geen zelfmotivatie om lekker door te lopen.

Jij hebt wel de ambitie, ga ervoor en accepteer als het niveau niet meer eerlijk is naar je paard toe. En dan zal weer je moeilijke dilemma gaan spelen.
En het showteam maakt toch ook veel goed. Ik ben ook jaren met een haflingerviertal op pad geweest, veel leuker dan de wedstrijden :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:21

tanteSam Met zweep doet ie het wel, ook zonder dat ze hem "kort en klein" slaat. Dus het is geen "trapzak". Een echte "trapzak" doet 't nl ook niet met zweep en ja, ik heb zo wel eens eentje gereden. Daar kon je de zweep bij wijze van spreken op stuk slaan en hij ging nog geen trap sneller. Maar die deed 't met zweep ook niet. Niet onder mij en meerdere andere iig.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:30

Bij mijn paarden heeft een grove aanpak nooit gewerkt. Als ik uit frustratie eens 'n paar keer achter elkaar een flinke por gaf of een fikse tik, dan voelde ik ze eerder afsluiten. Daar gingen ze niet harder van lopen :n
Bewust voelen en tijdig de goede hulp geven werkt beter, soms een drijvende hulp langer vasthouden totdat je reactie hebt, werkt ook beter dan 10 keer achter elkaar porren.
Maar het kost veel energie en bewustzijn, terwijl je die liever in de oefeningen stopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:32

Heb dat probleem ook gehad met mijn fjord toen ik mijn zweep thuis moest laten, met anders trainen opgelost.
(oh, en ik moet niet bij dikke 25 graden denken wedstrijd te gaan rijden of als ze hengstig is)

Wat ik heb moeten leren en nog steeds aan het leren ben is dat als ze trager worden, meer klemmen en drijven niet helpt, werkt juist averechts.
Paard wordt er alleen maar trager en terug houdender van.

Bovendien is van de L naar de M, natuurlijk meer dan alleen zweep weg, ze moeten ook beetje bij elkaar gereden gaan worden, wat in de L niet hoefde.
Dat maakt het ook niet makkelijker.

Ondertussen start ik niet meer met mijn fjord, maar kan ik haar wel veel beter aan de praat houden,
gewoon omdat we elkaar nog beter zijn gaan kennen en ik heb bijgeleerd, zij ook (ook al is ze met pensioen).

Met mijn nieuwere paard heb ik ook een traagheids probleem, hij moet veel sneller worden, zijn we nu mee aan het werk.
Lastige met hem is dat hij op vreemd terein (of het nou een bos is of een wedstrijd) soort van afwezig is,
hij zit dan in zijn eigen wereld (al bij de trailer als je hem daar opzadeld).

Ik ben dus nu bezig met NIET drijven, been eraf houden (nou ja, niet echt eraf, gewoon niet constant drijven en duwen en willen helpen),
behalve als ik wat van hem wil!
En oef oef wat is dat gruwelijk moeilijk, ben er dus heel slecht in, maar heb al wel door dat het wel werkt, alleen de uitvoering
van mijn kant rammelt nog aan alle kanten.

Kiezen dus tussen ander paard kopen en geen garantie dat die wel vlot blijft en niet kijkerig is, of deze houden en echt hier op gaan trainen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:39

Inderdaad Sjolvir.
Als je erop gaat letten bij jezelf, dan merk je pas hoeveel je aan het doen bent. En maar drijven, duwen, ophouding met de hand. Dan is het de kunst om te ontspannen, alles even los te laten en vervolgens bewust hulpen te geven.
Thuis gaat dat gemakkelijker, op wedstrijd verval ik eerder in slechte gewoontes.

Tijdens de les kan ik echt genieten van hoe het gaat, reden; ik rij dan dus beter en consequenter.