[KG]Zal zij haar schimmelkleur nog krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tess_C

[KG]Zal zij haar schimmelkleur nog krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:34

Ik ben momenteel aan het werk met een bijna 4 jarig paardje. Momenteel is ze nog geheel zwart met 2 witte achtervoetjes.
Haar moeder is een roodschimmel en haar vader is de hengst Universeel.

Nu zie ik met haar winter vacht hele kleine witte haartjes ontstaan. Maar deze zijn echt minimaal. Als ik naar het hoofd kijk dan zou ik zeggen dat ze echt zwart blijft. Gaat dit nog bij trekken? ik weet dat het schimmel gen over het algemeen dominant is.
Hoelang kan het duren voor ze haar schimmel kleur eventueel bereikt heeft?
Ik ben hier wel benieuwd naar :)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 23-11-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zal zij haar schimmelkleur nog krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:36

Lijkt mij dat ze geen schimmel is, hooguit stekelharig.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:36

Ik denk niet dat dit een schimmel is eerlijk gezegd. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:37

Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 23-11-12 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Suena

Re: Zal zij haar schimmelkleur nog krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:39

Ik denk dat ze zwart blijft. Anders had ze waarschijnlijk al iets meer wit gehad op bepaalde plaatsen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:41

@Cayenne en Dani : Ik ben dus gelukkig niet de enige die daarin twijfelt. Toch wel apart zo met beide ouders die het gen dragen.

@Gentlegiant: Haha dat is waar. Maar ik denk dat ik het poetswerk maar voor lief neem :o ( Ben zelf helemaal weg van bonte paarden, met veeeeeel wit)
Ben heel erg benieuwd naar foto's van je schimmeltje!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:44

Dat is een hele verandering in die 6 en 10 jaar Gentlegiant! De bruine vachtkleur als veulen en jaarling past ook helemaal bij een roodschimmel.
Was ze op de laatste 2 foto's geschoren, of is het bruin gewoon bijna helemaal verdwenen?

Waarom dit paardje dan ook zwart is , is mij een raadsel :P . ( van de kant van haar vader denk ik dan..)

Gentlegiant

Re: [KG]Zal zij haar schimmelkleur nog krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:55

Ja maar hij had ook zwarte manen dat vind ik dan weer apart...
Maar als je naar de bles kijkt zie je dat het wel degenlijk het zelfde paardje is haha
Die laatste foto is vorig jaar winter gemaakt volgens mij was hij toen idd net geschoren
Maar hij is in de winter zwz witter dan normaal
Met scheren word hij alleen maar bruiner maar de foto is ook slecht natuurlijk

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:57

TeSs2411 schreef:
Dat is een hele verandering in die 6 en 10 jaar Gentlegiant! De bruine vachtkleur als veulen en jaarling past ook helemaal bij een roodschimmel.
Was ze op de laatste 2 foto's geschoren, of is het bruin gewoon bijna helemaal verdwenen?

Waarom dit paardje dan ook zwart is , is mij een raadsel :P . ( van de kant van haar vader denk ik dan..)
Universeel heeft een bruine vader, dus kan hij nooit homozygoot schimmel zijn, er is dus 50% kans dat hij het schimmelgen doorgeeft. Als haar moeder ook heterozygoot is, heb je 25% kans op een niet-schimmel. :P

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:02

_Summerly_ schreef:
TeSs2411 schreef:

Universeel heeft een bruine vader, dus kan hij nooit homozygoot schimmel zijn, er is dus 50% kans dat hij het schimmelgen doorgeeft. Als haar moeder ook heterozygoot is, heb je 25% kans op een niet-schimmel. :P

Ah, oke! dat wist ik niet van Universeel :P
Of de moeder heterozygoot is weet ik eigenlijk niet, zal het eens na kunnen vragen. Maar dan nog blijft die zwarte kleur apart. De moeder heeft de bruin kleur en de vader van Universeel ook. Dat zou betekenen dat Universeel dat ook met zich mee kan/ zal dragen toch?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:05

Het schimmelgen is altijd dominant. Als één van de ouders van de moeder geen schimmel is weet je in ieder geval zeker dat er een gekleurde nakomeling uit kan komen (50% kans). Dit paard is nog erg donker, en toont geen klassieke kenmerken van een paard dat gaat schimmelen. Ik denk dat hij gewoon stekelharig (sabino) is. Het komt wel voor dat paarden jaren lang donker blijven en ineens langzaam gaan schimmelen, maar dat is relatief zeldzaam. Daarnaast schimmelen die paarden ook gewoon volgens klassiek patroon.

Agouti (=zwart + agouti = bruin) is ook dominant. Dit paard is zwart en draagt dus géén agoutigen. Ze zou dan met een zwarte hengst nooit een bruine kunnen geven, alleen een vos of een zwarte.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-11-12 12:09, in het totaal 4 keer bewerkt

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:07

Hier een bruinschimmel dat op haar 4 jaar nog compleet bruin was.
Nu begint ze stilaan witter te worden maar het gaat erg traag :P
Ze is nu 10 jaar.
(Loena in mijn profiel)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:08

Dit moet een schimmel worden, anders heeft ze een andere vader. Maar kan best dat deze wat later is. Zo ken ik een verhaal van iemand die perse een zwarte wilde hebben. Kocht een zevenjarige zwarte, jaar daarna werd het toch duidelijk een schimmel.

Ken zelf ook een merrie van 4/5 jaar die duidelijk een schimmeltje was, maar op dat moment ook stekelharig bleef. Later wel gaan schimmelen trouwens.

Edit: nee wacht eens.. je hebt nog wel kans op een effenkleurige. Universeel heeft een effen vader. Wat er achter de moeder zit is dan belangrijk.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:08

Ik zal vanavond, als de eigenaar er is, even een balletje opdoen. Maar ben bang dat ook hij er niet heel veel info over heeft. ( moeder staat overigens nog steeds bij dochter ;) )

Zoals jullie het omschrijven kan het dus echt nog een verrassing zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:09

Maar een roodschimmel: Een rood geboren schimmel? Of een roan? Roan wordt (onterecht) ook nog weleens roodschimmel genoemd

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:17

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:20

vergeet mijn roan verhaal, ik zit zo verschrikkelijk op te letten (not) dat ik compleet mis dat universeel een schimmel is

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:23

hihi oke ^^
Ik was al bezig met een antwoord te typen :P Zal het van de moeder vanavond nog even navragen, maar volgens mij inderdaad echt een rood schimmel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:24

Grappig, je kan zo precies bepalen welke kleur de oma en overgrootoma hadden, terwijl dat niet op HT staat.

Maar zoals ik het zo zie.. bestaat de kans inderdaad dat dit dus géén schimmel is. Volgens mij is die kans 25%.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:28

Ik geloof inderdaad dat het niet anders kan dan een schimmel worden?

Weet niet meer precies hoe dat dat nu zat. ( er is een topic van)

Vos x vos is ook 100% altijd vos... Dacht dat dit met schimmels ook zo was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:45

Nope.. En het verschil zit ‘m in de reccessiviteit van het vosgen. Die kunnen niks anders doorgeven. Schimmel is dominant en dus zie je niet wat ze nog meer hebben. En dat wat je niet ziet geven ze nog wel door.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:46

Nee is met schimmels niet zo
Ik hoef geen schimmel ouder paarden te hebben om een schimmel veulen te krijgen
Dat kan tot generatie's terug ik kan bv uit mijn schimmel hengst en merrie een veulen krijgen die is bruin dan die weer kinderen bijvoorbeeld 4 generatie's dan kan uit die 5de generatie schimmel komen

Is is toen een heel topic geweest idd met uit berekenen van met kleine en grote G's dacht ik

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:52

Vergeet niet dat ze al witte haartjes heeft bij de flanken. Ze was trouwens grijzig/blauw achtig bij de geboorte :j. Ik denk (hoop!) dat het een schimmel is/wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:56

Gentlegiant schreef:
Nee is met schimmels niet zo
Ik hoef geen schimmel ouder paarden te hebben om een schimmel veulen te krijgen
Dat kan tot generatie's terug ik kan bv uit mijn schimmel hengst en merrie een veulen krijgen die is bruin dan die weer kinderen bijvoorbeeld 4 generatie's dan kan uit die 5de generatie schimmel komen

Dit is niet waar. Voor een schimmelpaard heb je tenminste 1 schimmelouder nodig!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:57

Dus, als ik het goed begrijp, Vanwege het feit dat beide vaders van zowel vaders als moeders kant, bruin zijn, kan dit paardje effen maar ook alsnog schimmel worden op latere leeftijd..? Maar waar blijft " schimmelgen is dominant" dan ?
en waar komt die zwarte kleur vandaan die ze nu heeft?:P

@Femke, dankje voor de aanvullende info! :o maar de witte haartjes zijn wel echt minuscuul :( (misschien dat het straks beter te zien is met haar zomervacht) Daar hoop ik stiekem toch wel op.