Hengst Wilson (bemerkingen ?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Hengst Wilson (bemerkingen ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:18

De hengst Wilson spreekt me erg aan. Maar in zijn rapportage staan 2 dingen namelijk dat hij smalle voeten heeft en dat hij een bemerking op zijn spronggewricht heeft.

Hoe gaan jullie daar mee om ? laat je hem staan ? hou je extra rekening met de merrie ?

SophievdV

Re: Hengst Wilson (bemerkingen ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:20

Ik laat hem er om staan. Ook omdat het een Koss-zoon is. Ik vind hem wel errug gaaf!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:22

Waarom ivm Koss ?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:23

Als jou merrie goede brede voeten heeft en verder goede benen heeft zou ik er niet bang voor zijn.. Een bemerking hoeft niet erfelijk te zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:28

Ze heeft als veulen gewrichtsontsteking gehad in een voorbeen, wat door de fokker verwaarloosd is- er is artrose ontstaan maar is daar desondanks zelfs 20 jaar later niet kreupel op (ze is nog steeds onder het zadel) Haar andere benen zijn op +20jarige leeftijd compleet artrose en/of ocd vrij. Vandaar het dillema.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:52

Koss vrij omdat die hengst een grote invloed heeft binnen de Gelderse fokkerij ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:02

Pletje123 schreef:
Koss vrij omdat die hengst een grote invloed heeft binnen de Gelderse fokkerij ;)

TE grote invloed bedoel je dan ? (sorry fok analfabeet) de merrie heeft als vader Souvinir (met 3 jr naar USA verkocht maar vader is Duc de Normandie) Moeders kant Senaat, Kroonprins, Piloot.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:10

Staat ze op HorseTelex? :)

Ik wil graag wat vrijer zijn met de afstamming. Koss nazaten zijn er in overvloed. En dat is logisch, want het is een beste hengst die goed fokt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:19

nog niet, zal ze er morgen op zetten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:52

Wilson is goedgekeurd omdat zijn sportprestaties bovengemiddeld zijn. Dat doen ze bij wel meer hengsten.
Ik weet niet wanneer je wil gaan dekken maar over 1 of twee jaar komt het nakomelingen onderzoek OCD uit en dan kan je zien of hoe hij op dat gebied fokt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 16:31

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:12

Als de merrie na zoveel jaar nogsteeds zulke super benen heeft zou ik me er persoonlijk niet zo heel druk om maken. Je zou kunnen wachten met dekken tot het nakomelingen onderzoek. Maar gezien de leeftijd van de merrie ( ik weet trouwens niet of ze als eens een veulen gehad heeft??) is dat misschien geen optie ivm drachtig worden... Wel zou ik uitkijken als jou merrie ook hele smalle voeten heeft. Daar kun je namelijk ook best wel narigheid van krijgen. Maar als de hoeven van jou merrie normaal of breed zijn... Ik denk dat het een hele leuke combinatie zou kunnen zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:04

Ze heeft aan dat ene voorbeen door de gewrichtsontsteking idd een smalle voet overgehouden, dankzij goede hoefsmid (hoofcare) is dit nooit een probleem geweest gelukkig.
Vanwege een ongeluk + een trap van mijn andere paard zijn haar achterbenen in het afgelopen half jaar haar andere benen ook op de foto geweest; geen artrose of ocd te bekennen. Door de trap op haar sprong is het gewricht ingespoten geweest en haar gewrichtsvloeistof is van goede kwaliteit (werd mij gezegd zelfs uitzonderlijk voor de leeftijd)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:06

Heeft ze al meer veulens gehad anders vind ik 21 toch een risky leeftijd voor de eerste.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:28

Wilson loopt zelf ZZ-licht dressuur gelopen. Blijkbaar kan die sprong wel wat hebben.
Als de merrie ook correct zjn, zou de C op de sprong mij niet tegen houden.

Koss-vrij fokken is interessant als je daadwerkelijk een dier wilt fokken waar je verder mee wilt in de fokkerij. Voor de sport is het veel minder belangrijk. Sterker nog, daar doen de KOss-nakomelingen het best heel goed.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:51

Hij was toch niet goed op de foto? Daarop heb ik hem geloof ik laten staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 01:07

MariekeA schreef:
Wilson loopt zelf ZZ-licht dressuur gelopen. Blijkbaar kan die sprong wel wat hebben.
Als de merrie ook correct zjn, zou de C op de sprong mij niet tegen houden.

Koss-vrij fokken is interessant als je daadwerkelijk een dier wilt fokken waar je verder mee wilt in de fokkerij. Voor de sport is het veel minder belangrijk. Sterker nog, daar doen de KOss-nakomelingen het best heel goed.

De TS vraagt wat een ander doet.. nou, dat is in mijn geval Koss vrij en OCD vrij fokken ;)

Natuurlijk is de vererving niet duidelijk. Maar Wilsons neef had ook een afvlakking en die is toen na de 2e bezichtiging eruit gegaan. Het zit zodoende wel in het lijntje. Ja.. wat doe je dan?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:52

Ik zeg toch niet dat je geen gelijk hebt Pletje?
TS geeft aan nog niet zo thuis te zijn in fokkerij. Daarom geef ik alleen een aanvulling.
Was verder helemaal niet naar jou bedoeld.

Iedere fokker wil OCD-vrij fokken. Dat lijkt me logisch.
Er is alleen nog heeeeeeeeeeeeel erg veel onbekend.
Tuurlijk zou ik hem ook laten staan als ik wist dat mijn merrie-lijn ook niet helemaal schoon was.

Echter, als men de onderzoeken leest, dan gaan er ook veel geluiden op dat OCD heel erg veel te maken heeft met de management van het jonge paard (te weinig beweging en slechte voeding).
Bovendien lijkt het zo dat het verschil tussen de kans op OCD maar iets van een paar procent is (3 geloof ik uit mijn hoofd), als je met schone ouders fokt t.o.v. ouders waarvan wel OCD bekend is.

Wilson heeft bovendien geen OCD. Hij heeft een C op de sprong, waar hij ZZ-licht mee gelopen heeft zonder problemen. (Voor TS: OCD heeft losse deeltjes bot, C is een afvlakking van het gewricht)

Zo zwart-wit als het vaak op Bokt wordt gesteld, is het dus niet.
Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat je maar zonder enige overweging met deze hengst (of elke andere trouwens) moet fokken.

Ik ben heel benieuwd wat zijn nakomelingen gaan doen in het algemeen, maar ook op gebied van OCD-gezondheid.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:06

Ik ben het met Marieke eens. Als de hengst je aanspreekt zou ik hem zeker proberen.
Zijn moeder is ook niet mis, fijn bloed hoor, voor de sport.

Mijn jaarling staat samen met een Wilson:
[KS-ITP] KWPN Gelderse naarlingen Jut en Jul

Wat opvalt aan de Wilson is: veel maat, koel karakter, goede voeten (mooie brede voeten), mooie croupevorm en fijn bewegen met veel kracht.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:58

Marieke, OC (afvlakking) is de voorloper van OCD ;) het heeft inderdaad met management te maken, al voor het veulen geboren is en zeker ook erna. Een erfelijke aanleg speelt ook een rol.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:05

Zelfs dat is niet zeker Pletje. Er zijn zelfs geluiden dat men niet zeker weet dat afvlakkingen/OC en OCD per definitie bij elkaar horen.

Er gaan nu geluiden op dat de erfelijke aanleg vele male kleiner is, dan men aanvankelijk dacht. Uiteraard is die wel aanwezig.
In de IDS (meen ik) heeft een artikel gestaan waarbij het verschil in percentage in aanwezigheid van OCD bij paarden is gemeten met ouders met OCD en zonder OCD.
Ik geloof zo uit mijn hoofd (als je exacte aantallen wil, moet je het artikel eens opzoeken) dat bij ouders zonder OCD het iets van 16% was en bij ouders met OCD 19%. In ieder geval was het verschil veeeeeeel kleiner dan verwacht.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:12

Welk artikel was dat dan? Toch hopelijk niet zo'n stuk vd Pavo?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:18

Nee, dit was een inhoudelijk artikel in de IDS (dacht ik) over de onderzoeken naar OCD.
Was niet vanuit een voerlevencier een reclame over zijn voer.

Hier kun je iig heeeeeeeeeeeeel veel onderzoeken over OC en OCD vinden. Sommige zijn ouder dan de andere en ze zijn niet allemaal even goed opgezet, dus daar moet je wel even naar kijken.
http://www.pubmed.nl/

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:59

Iedereen bedankt voor de uitgebreide antwoorden en de verschillende pb'tjes :j

Het zou dus (even voor iedereen) gaan om een veulen puur voor mezelf, net zoals alle andere paarden die ik ooit had/heb zal ook het veulen nooit bij mij weg gaan. Ook heb ik geen fokambities met het veulen mocht het een merrie zijn. Ik zal binnenkort de heren (en dame) DA's en mijn hoefsmid, die mij in dit dilemma gestort hebben eens even het C verhaal en de smalle voeten van Wilson voorleggen :D Zit al langer nu te zoeken naar iets wat me aanspreekt.

Ik ben maar gewoon B ruiter, kan boksalvo's goed uitzitten van de meeste paarden en met de merrie waar ik het over heb wel op ongeveer L2/M niveau getrained in haar jonge jaren (en die van mij ;) ) Dus een Jazz/Gibraldi/Crack C of ander olympisch materiaal is niet aan mij besteed.
Ik wil een fijn gebruikspaard waar ik alles mee kan doen, net als de moeder. Al wel een kanttekening, veel meer karakter hoeft er echt niet in te zitten. Ik kan er alles mee doen maar ze heeft onlangs nog mijn hoefsmid geprobeerd aan te vallen (en het was serieus!) omdat ie te dicht bij de miniveulens kwam, en een vreemde overleeft een wandeling door de wei niet.

Ik zal binnenkort wel een topic openen op ext. hengstenkeuze

Maar tot dan zijn suggesties welkom! Nog een aandachtspuntje, ook meer maat heb ik niet nodig 1.84cm is echt wel hoog zat ! en....ik wil liever geen vos :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:21

Als je geen maat nodig hebt kan je ook Chablis of Danser overwegen :)