bedankt. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bedankt. smurffie schreef:Ik zou mijn paarden nooit in De opfok zetten;
Ze missen de volwassen paarden die ze opvoeden en leren hoe de regels in een kudde zijn.
Dominante jonge dieren moeten af en toe is op hun plek gezet worden door de kudde en in een kleuterklasje werkt dat vaak niet zo zonder de juf.
. Heb mijn vorige paard bij 2 gehad door verhuizing en hij heeft bij bijde een fixse wormbesmetting gehad, terwijl ontwormen incl.zou zijn.
)doordat ik colleges over paardengedrag gevolgd heb en een boek erover heb gelezen. Hierin staat dus dat de opfok eigenlijk heel onnatuurlijk is omdat paarden van nature in familiegroepen samenleven van verschillende leeftijden. In de opfok staan jonge dieren van dezelfde leeftijd samen, waardoor het principe van de dominanste/sterkste overleefd gehandhaafd zal worden. Er is geen ouder paard in de kudde die pubergedrag corrigeert.Aranel schreef:Ik heb me hier een beetje in 'verdiept' (heel groot woord, maar ik weet er nu meer van dan 2 maand geleden)doordat ik colleges over paardengedrag gevolgd heb en een boek erover heb gelezen. Hierin staat dus dat de opfok eigenlijk heel onnatuurlijk is omdat paarden van nature in familiegroepen samenleven van verschillende leeftijden. In de opfok staan jonge dieren van dezelfde leeftijd samen, waardoor het principe van de dominanste/sterkste overleefd gehandhaafd zal worden. Er is geen ouder paard in de kudde die pubergedrag corrigeert.
Ik zou dus niet voor opfok kiezen.
smurffie schreef:Ragenbol, je bespreekt nu het 1e en het andere uiterste. Veel in de box is voor geen enkel paard goed. Maar opfok hier in nederland betekend alleen maar veulens bij elkaar donderen.. Ook weer niet goed..