Mijn shetje staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Ik zou hem graag in de nacht op stal doen maar hij heeft inmiddels een teddyberenvacht. Wat kan ik nu het beste doen. Helemaal scheren en deken op of gedeeltelijk scheren en zonder deken? Ik ben niet zo thuis in de dekens dus weet niet zo goed wat ik hem dan op moet leggen.
gewoon lekker buiten laten staan... dat kunnen ze makkelijk hebben.. en alleen als het heeeeell erg vriest gewoon een ongevoerd regendekentje erop doen... Dit werkte prima bij mijn oude shetje..
*je shetje wordt er ook echt niet gelukkiger van als je hem binnen gaat zetten...*
Kentaro
Geplaatst: 31-10-12 13:09
Ik zou hem absoluut niet scheren! Hij kan dan helemaal niet meer zonder deken naar buiten!
Anoniem
Geplaatst: 31-10-12 13:10
Waarom zou je hem scheren ?? Als je hem nu zou scheren zou je hem onder een 300 grams outdoor/regendeken moeten zetten.
Idd een ongevoerd regendekentje als het nat kan worden bij de kou ( sneeuw / regen / hagel )
Roccootje
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-12 13:12
Dus voor hem is het het beste als hij 24/7 buiten staat? Hij heeft geen schuilstal en in het land kan ik niets met hem beginnen. Hij staat nu erg in de blubber nl.
Keet
Geplaatst: 31-10-12 13:16
Mijn merries gaan nu 's nachts op stal (meet water als weiland inmiddels en geen schuilstal op het weiland) met hun teddyberen vacht overdag staan ze lekker buiten.
Laatst bijgewerkt door Keet op 31-10-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Juulxx
Geplaatst: 31-10-12 13:16
Dat kan geen kwaad bij shetlanders.. ik deed zelf die ongevoerde regendeken op omdat ik dan zelf lekkerder sliep.. maar was inprincipe ook niet nodig.. Dus ja ik zou hem lekker buiten laten staan.. Die beestjes hebben zon dikke vacht.. dat kan echt geen kwaad.. en je jaagt jezelf alleen maar op kosten...
die ongevoerde regendeken he.. realiseren de gebruikers hiervan zich wel dat ze dan niet meer hun vacht kunnen opzetten tegen de kou en het dus júist koud krijgen?! Ik heb 2 shets buiten staan, zonder deken en in weer en wind. Ze kunnen de schuilstal in maar als het regent staan ze meestal buiten en ze hebben het niet koud, vorig jaar toen het -20 was waren dat de dagen dat ze het vrolijkst waren. Ze hebben een dikke, vette vacht (die je dus ook zo min mogelijk moet borstelen als ze buiten blijven) die de huid mooi droog houd. Denk alsjeblieft goed na voor je je shet met vacht een regendeken opdoet, het is heel lief bedoeld maar intussen zorg je dat ze zichzelf niet warm kunnen houden.
Dus jullie advies is gewoon buiten laten staan in de nacht? Dat kan en is ook egenlijk geen probleem maar dan staan hij alleen in het land en kan ik niets met hem doen. We hebben hem nog niet zo lang en zou graag een band met hem opbouwen dmv poetsen enz. Vandaar mijn vraag of ik hem op stal kan doen voor de nacht.
tuurlijk kan dat, ik heb die van mij in hele natte perioden in een schuilstal met uitloop. Liever niet in een binnenbox maar als het niet anders kan is dat zo. Maar ik zou er iig geen deken opdoen. Een band kan je ook krijgen door te wandelen maar een pony die de hele winter buiten blijft moet je niet te vaak poetsen ivm de vetlaag in de vacht.
BiBiQ
Geplaatst: 31-10-12 13:47
Purkje, dus als je je shet 24/7 buiten wil laten, moet je niet teveel poetsen. Dan verdwijnt er teveel beschermend huidvet.
Dank jullie voor de reacties. Dan laat ik hem beter buiten staan. Ik weet dat hij dat prettig vind. Dan nog 1 klein vraagje. Hij heeft nu geen dekens. Moet ik uit voorzorg toch een deken hebben voor hem igv nood afzo?
Kentaro
Geplaatst: 31-10-12 13:53
Voor een héle enkele keer zou een zweetdeken handig kunnen zijn! (maar dat zou ook zo'n oude wollen bedde deken kunnen zijn!) Wij moesten laatst een pony wassen die in de sloot terecht was gekomen en dan is zoiets bijvoorbeeld wel heel fijn!
antje_vip
Geplaatst: 31-10-12 13:53
Hij kan buiten staan, maar mijn shet gaat 's nachts ook gewoon op stal. Doe je paardje ajb geen deken om! Dat is veel te warm. Voel maar eens onder die dikke vacht hoe warm het daar is
Ipv van die deken, met extreme kou lekker 's nachts op stal (met z'n teddyvacht)
Roccootje
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-12 13:56
Klopt antje-vip hij is ook heerlijk warm. Ik zou hem ook niet op stal zetten omdat hij het koud heeft maar meer zodat ik er wat meer mee kan doen. Hij staat nu op een heel nat land en hij vind aandacht heerlijk maar even lekker knuffelen doe ik niet zo snel in de blubber. Hij staat ook altijd vooraan als de rest wel op stal gaat. Het leek me voor hem gezelliger om met de rest mee te gaan. Ik zal hem eens gaan meten en dan voor een zweetdekentje kijken.
kijk dat verandert de zaak weer.. je moet namelijk een paardje nooit alleen achterlaten op het land... Paarden zijn kudde dieren.. dan zou ik hem wel binnen zetten.. tegelijk met de andere paarden.
O maar hij blijft niet alleen dat is het niet. Er staan nog een paar shetjes meer die buiten blijven. Uit zijn kudde gaan er 2 naar binnen nu voor de nacht en hij staat altijd vooraan als die naar binnen gaan. Voor dat ik hem kreeg stond hij ook altijd binnen voor de nacht.
Kentaro
Geplaatst: 31-10-12 14:10
Maar als je het doet om er wat mee te doen, neem je hem toch lekker mee naar stal, doe je ding en weer naar buiten?! Doe ik ook zo vaak M'n schatje vind het dan ook meer dan lekker om even in het stro (nou ja even, een keer of 5 / 6 ) te rollen! Of dan ga ik een stukje langs de weg met hem wandelen.
Denk dat ik het gewoon eens moet proberen. Misschien vind hij het wel helemaal niet leuk op stal. Ik zal hem in ieder geval niet scheren
Kentaro
Geplaatst: 31-10-12 14:15
Mijn pony staat ook bij het hek te dringen, maar dat is puur omdat hij met mij wil Als hij even op stal staat, staat hij al te zweten en als we dan weer naar buiten gaan, is hij weer net zo blij