hoever gaan jullie kwa kosten voor een shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisenpip

hoever gaan jullie kwa kosten voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 12:57

hallo, stel je hebt een shet en die krijgt een ernstige blezuren hoever ga jij dan kwa kosten om je shetlander proberen beter te maken.
Mijn shetlander heeft wss een knie blezuren waarschijnlijk beschadigd we weten het niet vandaag worden foto's en echo gemaakt. Ik vroeg wat rond wat mensen wisten van een knie blezuren ( niet hier op bokt) en een vrouw met een handelstal zei tegen me. Ik zal hem lekker een spuitje geven en gewoon een nieuwe shetlander kopen.
nou als ik weet dat ik hem kan redde al kost het me 1000de euro's zal ik dat doen. Een shet is niet minder dan een kwpn oid vind ik.

BigOne

Re: hoever gaan jullie kwa kosten voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:08

Hangt er van af, heeft het dier naderhand kans op een goed en pijnvrij leven dan zou ik er over nadenken, blijft hij pijn houden dan werk ik er mee af. Wat voor klachten heeft je shet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:09

Je bedoeld blessures neem ik aan? ;)

Tsja, dat ligt maar net aan het geval natuurlijk. Denk dat je even over het hoofd ziet dat iedere situatie en iedere pony weer anders is.
Als ik hier een oudere pony van 25+ heb staan die eigenlijk al een beetje aan het kwakkelen is qua gezondheid, bijv. snel hoefbevangen, heel slecht gebit, slechte conditie, etc. en die zou dan een dergelijke blessure krijgen of bijv. ernstige koliek die geopereerd zou moeten worden..... dan kan het best zijn dat het dan 'einde verhaal' is. Zo'n oudje kan je in sommige gevallen niet meer altijd oplappen.

Daarnaast, ziekte/blessure is natuurlijk een groot begrip. Als één van mijn gezonde, jonge dieren bijv. een been zou breken en dat zou maar enkele procenten kans hebben om goed te genezen (en dan daarnaast nooit meer kunnen rennen/sporten etc.), operatie van enkele duizenden euro's én dan nog maanden revalidatie/stalrust, dan is het wat mij betreft ook klaar hoor.

Een mens kan je nog vertellen en uitleggen dat hij 6 mnd. met z'n pootje in 't gips omhoog moet en daarna voorzichtig weer met fysio moet proberen te belasten.
Maar paarden die begrijpen dat niet. En dat zou ik voor mijn pony's igg niet willen.

Ik heb overigens 2 shetten en een Welsh A.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:28

Nee als ik weet dat hij voorbeeld pijn zal blijven houden is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Maar als ik weet dat hij met een behandeling wat veel geld zal kosten er weer boven op zal komen dan zal ik dat zeker doen, en niet hem laten inslapen omdat het teveel geld kost..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:46

Ik heb 2 jaar geleden denk ik wel 1000 euro aan mijn shet gespendeerd, ze was ziek maar raar ziektebeeld dus bloedonderzoeken en dure medicijnen. Ze is nu 13 jaar, een oudje zou ik in laten slapen maar een jong gezond dier, daar moet je maar rekening mee houden hoor als je een huisdier neemt. Maakt voor mij niet zoveel uit of dat nu een duur sportpaard is of een shet. Ik heb de hond ook al een keer moeten laten repareren, die heeft nu een gouden pootje maar je zegt niet bij een hond van 4 jaar dat is me te duur hak er maar af. Als ik die kosten niet op zou kunnen brengen nam ik minder dieren of ik zou verzekeren

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:04

Hangt van de leeftijd, rest van de gezondheid en kans op goed herstel af.

Ik heb wel (eenvoudige) operaties van rond de 600 euro uit laten voeren. Door andere dingen is tussen de 500 en 700 euro binnen een paar dagen ook geen zeldzaamheid geweest. Tot nu toe heb ik altijd wel de juiste beslissing gemaakt, al weet je dat nooit zeker van te voren.

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:04

Het ligt idd aan de leeftijd :j

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:07

ik heb het over een jonge shetlander die met duure operaties beter kan worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:17

Belachelijke reactie van die vrouw zeg, alsof een shet geen paard is en de zorgen niet waard is en gewoon vervangbaar is zo makkelijk :? Bah zeg!!

Mijn pony krijgt alle zorgen die ze nodig heeft, net als mijn grote paard. Misschien wat minder snel een hele operatie, maar als de kansen hoog zijn waarschijnlijk wel gewoon. Mijn pony is ook mijn maatje en verdiend de zorg die ze nodig heeft, ook al kost 3x meer dan ze waard zou zijn.

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:50

Ik zou inderdaad kijken hoe groot de kans is dat hij of zij er weer helemaal goed boven op komt, en naar de leeftijd kijken. Als mijn shetje er weer helemaal boven op zou kunnen komen en nog niet 25+ is of zo, zou ik alles geven om haar weer beter te laten worden!

Succes met je shetje! Wat zielig dat ie een blessure heeft :(

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:54

Als hij daarna beter word zeg ik doen:)
Ook al zou er net zo tegen mij worden gereageerd door de boeren waar ik kom (daar staat mijn mini), ik heb hem gekocht en draag dus de verantwoording van hem en zijn gezondheid.
Heb laatst de tent nog op zijn kop gezet toen hij blijkbaar koliek had gehad toen ik er niet was en ze dus niet hadden gebeld, gelukkig goed afgelopen.
Als het zo is dat hij weinig of geen kans heft op herstel/pijnvrij/overleven blabla dan zeg ik nee en krijgt hij een spuitje.
Echter zomaar zou ik dat niet doen.
Geld voor alle beesten.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:25

Om heel eerlijk te zijn, nee. Wanneer ik van te voren weet dat het rond de 1000 of meer moet gaan kosten mogen ze de pony een spuitje geven. Op 1 na :o Die heb ik van mijn vader gekregen als veulentje en heeft me toen ook al tussen de 900 en 1200 gekost aan DA. Die pony is echt mijn maatje en betekend verschrikkelijk veel voor mij. Zou bij haar er alles aan doen om haar weer beter te krijgen. Wat het ook kost.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:41

DeSa schreef:
Om heel eerlijk te zijn, nee. Wanneer ik van te voren weet dat het rond de 1000 of meer moet gaan kosten mogen ze de pony een spuitje geven. Op 1 na :o Die heb ik van mijn vader gekregen als veulentje en heeft me toen ook al tussen de 900 en 1200 gekost aan DA. Die pony is echt mijn maatje en betekend verschrikkelijk veel voor mij. Zou bij haar er alles aan doen om haar weer beter te krijgen. Wat het ook kost.

Dit vind ik heel erg die ene heeft even veel recht op het leven dat de andere. En niet alleen omdat jij een goede band met de andere hebt. Vind dit erg heel erg dat je zoiets zegt! Als je niet je geld in je dier wil leggen moet je geen dier nemen. Want elk dier kan namelijk ziek worden.. pfff

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:49

Tja, ik kijk anders tegen mijn pony's aan dan jij als liefhebber.
Ik ben ook een liefhebber en ze zullen niks tekort komen maar ik ben ook een fokker die realistisch blijft. Ik ga geen 2000,- uitgeven aan een hengstveulen dat ik gratis weg moet geven omdat ik er anders niet vanaf kom. Dat is 2000,- over de balk smijten.
En echt, mijn pony's krijgen allemaal iedere dag aandacht en liefde hoor, maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat ik ze voor de fokkerij heb en niet alles zelf kan houden.
Behalve die ene, die blijft tot ze in mijn wei dood gaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:50

lisenpip schreef:
DeSa schreef:

Dit vind ik heel erg die ene heeft even veel recht op het leven dat de andere. En niet alleen omdat jij een goede band met de andere hebt. Vind dit erg heel erg dat je zoiets zegt! Als je niet je geld in je dier wil leggen moet je geen dier nemen. Want elk dier kan namelijk ziek worden.. pfff

Ik weet ook dat als mijn paard 1000en euros gaat kosten aan operaties etc. dat ze dan waarschijnlijk ingeslapen wordt, afhankelijk van het slagingspercentage (waarin geslaagd = een pijnvrij leven, bruikbaar als recreatiepaard). En dat wil niet zeggen dat ik niet om haar geef, ik heb ook al meerdere malen flink uitgegeven aan de dierenarts. Maar nee, heel cru, maar dat is ze niet waard. Emotioneel wel, economisch niet.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:56

Jullie mensen FOKKERS zijn beesten

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:57

wat kan een veulen er aan doen dat jij zo nodig je geld moet verdienen en maar veulens gaat maken, als je aan zoiets begint ga je er voor maakt niet uit wat het kost, ga anders iets verkopen wat niet levend is dat prop je gewoon in de prullenbak,

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:57

:D Dankjewel schat, ik houd ook van jouw.

Ik zou zeggen, kom eens langs en kom kijken hoe goed mijn pony's het hebben en geef dan pas een oordeel. :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:58

Hmmmm ik kan jouw 1 ding vertellen, de pony's die ik tot nu toe verkocht heb zijn allemaal met verlies verkocht :D Dus geld verdienen, neeh

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:59

Kan het genezen worden, en kan de shet daarna pijnvrij door het leven, zou k voor genezen gaan. Maar als er geen kans is van slagen, en je het einde alleen maar zou uitstellen zou ik hem niet met pijn laten lopen maar gewoon laten inslapen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:02

Fokkers zijn vast geen beesten (al zal dat per individu verschillen, maar dat geldt voor alle mensen ;) ), maar ik vraag me wel steeds meer af waarom men zoveel paarden/pony's blijft fokken, als je weet dat er al zoveel zijn, die niet eens een baasje kunnen vinden. En ik vindt het wel erg dat hengstjes vaak naar de slacht gaan. Dieptriest. Ik zou daar nooit aan mee willen doen, heel eerlijk gezegd. Daarvoor heb ik ook teveel respect voor dieren. :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:06

Dit beest hier zoekt altijd goede huisjes voor de pony's. Ik heb nu 1 hengstje, deze gaat zondag gratis verhuizen naar een meid die een gezelschapspony zocht voor haar paard en waar ze lekker buiten lopen met schuilstal, precies wat ze hier bij mij ook hebben.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:06

Twiggy2008 schreef:
Fokkers zijn vast geen beesten (al zal dat per individu verschillen, maar dat geldt voor alle mensen ;) ), maar ik vraag me wel steeds meer af waarom men zoveel paarden/pony's blijft fokken, als je weet dat er al zoveel zijn, die niet eens een baasje kunnen vinden. En ik vindt het wel erg dat hengstjes vaak naar de slacht gaan. Dieptriest. Ik zou daar nooit aan mee willen doen, heel eerlijk gezegd. Daarvoor heb ik ook teveel respect voor dieren. :)

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:07

AUB niet alle fokkers over 1 kam scheren nu, en voor je ditsoort uitspraken maakt dat ze beesten zijn, bekijk het eens vanuit hun oogpunt.
Fokkers fokken om het ras te verbeteren, en om te verkopen, maar als een fokker aan 1 paard 1000/2000 moet uitgeven aan een operatie, aan een niet geweldig speciaal paard, is het beter om deze in te laten slapen. Stel operatie mislukt, al dat geld weg, waar de andere pony's misschien weer onder zouden lijden.

Even ter informatie, ik ken fokkers die er álles aan doen om hun paarden gezond te houden en te krijgen, zo hebben ze nu ook een paard met een gebroken schouder, er word gekeken wat ze eraan kunnen doen, maar mocht dit paard niet meer bereden kunnen worden, al is het maar als recreatie paard, krijgt deze waarschijnlijk ook een spuitje, je moet als fokker in de realiteit blijven, niet alles is te redden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:09

Gelukkig doet DeSa dus wel die moeite:)
En moet wel toegeven dat veel mensen dat inderdaad niet doen maar scheer ze niet over 1 kam graag.
Ik geef DeSa volkomen gelijk overigens.