Lipizzaner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tazia93

Lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:49

Hallo,

iemand ervaringen met deze soort paarden? Iemand bij wie ik ga babysitten zijn aan het overwegen om een Lipizzaner in huis te halen en vroegen mij om mee te gaan kijken (voorrijden enz). Hun kinderen (of moet ik zeggen jongeren? 13 en 15 jaar) hebben absoluut nog niet veel ervaring. De bedoeling zou wel zijn dat ik hun wat blijf helpen zoals ik ook met hun verzorgpaarden (aka mijn eigen paarden hihi) deed.

Aangezien ik zelf geen ervaring heb met dit paardenras, start ik even dit topic om toch wat meer over het karakter van deze paarden te leren.

Vraag me niet waarom de ouders in godsnaam voor een lipizzaner willen gaan. Zelf hebben ze niets met paarden, dus ik geloof dat hun kinderen hun wel opgestookt zullen hebben ;)

Als er nog bepaalde dingen zijn waar je op moet letten bij aankoop van dat soort paarden, mag je die zeker nog laten weten aan me.

Groetjes

Anoniem

Re: Lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:17

Omdat ze zo mooi wit zijn? En omdat ze een stukje op tv gezien hebben van zo een mooie show??

Ik weet niets over lippi's, wel iemand ooit ontmoet met een zuivere lippi en die vertelde dat je er moeilijk aan kan komen hier in Nederland.., maar als ze genoeg geld hebben is alles te koop....het zijn wel paarden met speciaal karakter...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:24

de lipizaners die ik in mn leven heb gekend(stuk of 8) dat waren best wel heftige dieren,
drammerig, humeurig, stalgebreken zoals luchtzuigen en boxnijd, verder wel harde dieren mbt
benen en hoeven etc. ik vind het persoonlijk niet echt leuke geschikte familiepaarden,
ik weet niet wat die mensen van plan zijn om er mee te gaan doen, want ze hebben doorgaans
ook nog eens lelijke hoofden,(ramshoofd) en ja, je moet er wel altijd tegenaan kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:33

Ja precies, zo vertelde die persoon dus een goede is niet makkelijk aan te komen en dan dus erg duur, de slechte zeg maar doorgedraaide dus wel en die wil je niet...ze zijn ook klein, dus als die kinderen lang gaan worden, hebben ze snel niets meer aan ze.....

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:38

nou 6 van die 8 die ik gekend heb, waren hele dure lipizaners, daar werd marathon mee gereden,
het is gewoonweg geen makkelijk ras, ze hebben heel veel structuur en een strakke hand nodig,
in de zin van tot hier en niet verder, als die ouders al geen verstand hebben van paarden,
en die kinderen zich met dat paard moeten redden, dan zou ik toch echt voor een makkelijker ras gaan,
wat willen ze? reacreatief rond hobbelen, of willen ze naar de wedstrijden?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:04

Bij ons op stal staat een raszuivere Lipi, en dat is niet het makkelijkste paard. Voor kinderen zonder veel ervaring zou ik haar niet aanraden!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:46

Heel veel jaren geleden heb ik ook de eer gehad om op Lipizzaner's te mogen rijden, hengsten en merries.
Ze zijn slim, eigenwijs, als ze iets niet willen doen dan moet je van goede huis zijn om het toch gedaan te krijgen, de hengsten waren niet te vertrouwen (bijterig, drammerig en hummerig ... maar dat kwam door hun 'opvoeding', of gebrek daar van) maar eenmaal getraind waren het harde werkers, de merries waren zeer goede moeders maar wel wat moeilijker (eigenwijzer) ivm training maar waren wel uitstekend als koetspaarden (bijna onverstoorbaar).

Voor onervaren paardenmensen of jonge ruiters echter NIET aan te raden als ras.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 02:27

Hmm goed dat ik zo dingen hier hoor. Ik had wel al dingen opgevangen (in theorie uit boeken bedoel ik dan) over dit ras maar het is fijner om jullie eigen ervaringen te lezen.

Wat die mensen ermee willen doen? Wel denk dat de jongen er dressuur mee wil rijden (of toch beter leren want momenteel heeft deze echt geen hoog niveau..) en dat meisje.. Nu ja, zij rijdt nog geen 2 maanden paard dus voor haar zou ik voorlopig enkel manegepaarden aanraden ;)

Ga dit idee dan toch voorzichtig uit het hoofd van die ouders proberen te praten. Maar ja, het zit natuurlijk weer goed mee dat de ouders dat ras kennen van in shows enz (zoals jullie al zeiden) dus hun redenering is: als ze zoeits kunnen, dan moeten het ècht wel super-paarden zijn... Ideale kinderpaarden dus _-:(

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 02:52

Nee, het zijn paarden met een enorm temperrament erg sterk en strijdlustig. Gevoellige paarden die aan een uurtje perdag hobbelen niet genoeg hebben. Ik heb een tijdje een halve gehad, paard staat maandelijks op marktplaats :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:03

Een halve? Staat de andere helft ook op marktplaats? :D

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:52

Het klopt dat lipizzaner vaak een bijzonder karakter hebben. Maar een van de belangrijkste kenmerken is dat ze enorm op mensen zijn gericht. Als je weet waar je mee bezig bent gaan ze voor je door het vuur, als je dat niet weet krijg je een onhandelbaar paard.

Ik heb op mijn 12e een lipizzaner merrie gekregen die ik uiteindelijk 17 jaar heb gehad. Ik kan mij geen beter paard wensen en ik kon echt met haar lezen en schrijven. Stapelgek op aandacht (en eten ;) ) en ik heb enorm veel van haar geleerd. Ik reed Z-dressuur met haar en kon daarnaast zonder zadel door het bos crossen. De opvolger van avalla is ook een lipizzaner, een ruin dit keer. Speelt vaak voor schoothondje en kan super bewegen. Iedereen die kennis met hem maakt is helemaal weg van hem. Maar ook voor dit paard geldt: streng en eerlijk opvoeden. Maar als je dat doet zijn het echt geweldige paarden.

Voor de aankoop is de belangrijkste tip denk ik: het moet klikken. Dat maakt het leven met elkaar een stuk makkelijker :D . Daarnaast zijn er weinig die en goede bewegingen hebben en ook nog wat aan de maat zijn (1.55 m en groter). Het is dus wel even zoeken voordat je een goede hebt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:35

russel schreef:
Een halve? Staat de andere helft ook op marktplaats? :D

_O- De andere helft is mee gegaan met de nageboorte :D Vond een raszuivere iets te veel van het goede :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:25

Mijn ervaring is dat het hele fijne en ontzettend intelligente dieren zijn. Als het klikt met de ruiter doen ze er alles voor, als het niet klikt kunnen ze zich heel koninklijk gedragen.
Maar het zijn absoluut geen gemene dieren. Zolang je ze met wederzijds respect behandeld. Ze laten niet snel over zich heen lopen maar kunnen heel geschikt zijn voor kinderen, mits een juiste begeleiding. Is er al gekeken bij de lippizaner? Ik kan wel een stal aanraden waar jaren aan ervaring met de lippizaner al het advies kan geven wat nodig is. Daarover stuur ik je een berichtje.
Overigens, gezien de markt op zn gat ligt, zijn de lippizaners tegenwoordig ook niet meer duur.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:31

Ik heb vroeger jaren een lippizanermerrie gereden, en ze leren kennen als intelligente karaktervolle dieren die met respect behandeld willen worden. Geef je dat, heb je een vriend voor het leven, geef je dat niet, dan heb je een probleem......

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:11

RPA -> BKR.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:08

Als het deze mensen om het uiterlijk van het paard te doen is, zouden ze dan niet beter voor een Spaans paard kijken?

Andalusiers of de Pura Raza Espanola staat WEL bekend om zijn leergierige werkwillige en BETROUWBARE karakter naast zijn schoonheid
Alles in een dus!

Misschien hebben deze mensen zich vergist in de naam van het ras.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:34

Vind de PRE niet per definitie geschikter als kinderpaard. Ieder correct opgevoed dier met bepaalde waardervolle kinder-kwaliteiten kan geschikt zijn als kinderpaard.
Want netzoals bij de lippizaner, ken ik aardig wat pittige PRE's. Lippi's zijn niet per definitie onbetrouwbaar, je moet alleen weten hoe je met ze om moet gaan.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:23

Je moet natuurlijk bij ieder paardenras weten hoe je er mee om moet gaan.
Heb ook volwassenen gezien die voor een veel te sterke bloedlijn kozen en zelf dachten dat ze al ervaring genoeg hadden om zo'n paard te kunnen rijden (ongeacht het ras).

Er wordt vaak alleen naar het uiterlijk gekeken ipv: Wat wil ik met het paard gaan doen/bereiken?
Hoe zit het met mijn rijervaring? En welk ras past hier dus het beste bij?

En omdat niet duidelijk is wat de reden is voor het gekozen ras dacht ik dat het meer om de uiterlijke redenen ging dan dat men zich echt verdiept heeft in dit ras of in welk ras wel geschikt is voor hun kinderen. Het uiterlijk van de PRE komt overeen en meestal zijn deze paarden vanwege de betrouwbaarheid ook zeer geschikt voor kinderen.
Bij ieder ras zitten natuurlijk pittigere (bloedlijnen) dus ook bij de PRE zal dit zo zijn.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:42

Persoonlijk vind ik de Lipizzaner nog wel iets sneller beledigd als een PRE. Maar vooral vind ik de PRE over het algemeen meer gesteld op knuffelen etc. En dat is iets wat kinderen/ jonge meiden toch ook wel graag doen. Vind de Lipizaner vaak net iets meer een mannepaard, gewoon werken en geen poespas.

Maar beide rassen zijn fijne paarden en eenmaal ee ngoede band gaan ze voor je door het vuur.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:48

jeanchar schreef:
Als het deze mensen om het uiterlijk van het paard te doen is, zouden ze dan niet beter voor een Spaans paard kijken?

Andalusiers of de Pura Raza Espanola staat WEL bekend om zijn leergierige werkwillige en BETROUWBARE karakter naast zijn schoonheid
Alles in een dus!

Misschien hebben deze mensen zich vergist in de naam van het ras.

de lippizaner/pre(andalusier)/lusitano zijn allemaal paarden met karakter die voor je willen werken maar je moet ze wel streng en rechtvaardig aanpakken anders nemen ze een loopje met je.heb je een band dan kun je er alles mee.dus een lippizaner afraden en dan een pre(andalusier) aanraden vind ik beetje vreemd

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:55

Mijn Lipizzaner is het liefste maar ook moeilijkste paard wat ik ooit gereden heb. En dat zijn er heel wat, rijd al 20 jaar. Het is een schat van een paard, maar ze doet niet zomaar wat. Als ik het fout vraag, of mijn been een mm verkeerd heb liggen, doet ze de oefening dus ook niet zoals ik het wil. Je leert er enorm veel van, ALS je inziet dat de fout bij jou ligt. Ik zou haar geen beginnerspaard noemen. Misschien wel in de zin dat ze dan braaf een rondje loopt, maar een beginner moet niet aan haar van alles op de verkeerde manier gaan vragen, dan doet ze het echt niet. Dram je door, dan wordt ze link.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:52

Veel herkenbare opmerkingen hier, ook ik heb een Lipizzaner nu zo'n 11 jaar in eigendom en rijdt diverse Lipizzaners sinds 1997. Ik denk dat je inderdaad kan zeggen dat ze moeilijk en snel beledigd zijn, maar met veel geduld en ruitergevoel kun je een enorme band opbouwen met zo'n dier. Ze zijn wat dat betreft soms net een hond. Ik heb iets bijzonders met mijn Lipizzanermerrie, zou haar niet meer kwijt willen maar we hebben hele moeilijke tijden gehad. Met goede begeleiding zijn we uit het dal gekomen en heb ik nu een fantastisch veelzijdig paard. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar voor beginners is het absoluut geen geschikt paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:25

Ben geen expert van het ras, heb wel een goede kennis die ze fokt, maar als je van het warmbloedtype paard houd en weet hoe je er mee overweg moet gaan, dan zijn Lipizzaners toch wel de creme de la creme. (niet voor niks dat er een prijskaartje aan zit :o ).
Zeer intelligent en nuchtere dieren, en vooral goudeerlijk, soms iets te (spiegel)
Ze zijn opzich wel geschikt als familiepaard denk ik, heb hele lieve en makkelijke gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:24

Ts; heb je het ze uit hun hoofd kunnen praten?

Ik heb er ook een, een 8jarige merrie, absoluut geen beginners paard en ik ben er ook goed mee op m'n bek gegaan in het begin hihihi (terwijl ik al dik 15jaar reed toen).
Ze zijn ontzettend lief, slim en werklustig; mits je het correct vraagt, je kan het ze niet afdwingen.
Mede daarom raad ik dit ras ook zeker af als beginners paard en/of gezinspaard.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:42

Ja hoor, ik heb het uit hun hoofd weten te praten! ;) Gelukkig maar!

Ze hebben nu een paard van ons overgenomen (een volbloed arabier), hebben een paar keer gereden met haar en klikte heel goed dus van na wat overleg met mijn wederhelft hebben we hun het paard laten kopen. Moet wel toegeven dat het een heel kalme arabier is want dat was het paard dat ik altijd nam (en neem) als we op wandeling gaan en ik ben met dit paard beginnen trainen toen ik met knikkende knieën terug paard begon te rijden. Dus wel echt eentje uit de duizend ;)
Paard staat nog altijd bij ons gestald en dus ik zie ze nog altijd wel rijden, moet zeggen dat het paard in gouden handen is nu! Geniet ten volste van de aandacht van die jonge ruitertjes en laat zich met alle plezier vertroetelen :) Het rijden ziet er ook netjes uit voor beginnende ruiters, ze nemen les dus heb er het volste vertrouwen in dat ze er wel komen.