Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
echter, paarden die vroeger écht 'mishandeld' zijn, zijn vaak zowiezo een stuk schichtiger en banger in de omgang. Denk niet dat die je zo gauw vol in de rug zullen bijten als zij hun snoepje niet op tijd krijgen.
gewoon duidelijk en consequent corrigeren. lisenpip schreef:Hij kent geen grenzen want bij andere paarden stopt hij ook niet zelf niet toen er een tand uit zijn mond te getrapt werd. bleef hij door gaan. of vol gebeten word of wat dan ook... want als hij iets doet wat niet mag raakt hij helemaal in paniek. maar blijft het wel doen, en dan word ik niet eens boos meer want hij schrikt al van zich zelf..
) ik heb hem een commando geleerd dat hij zijn hoofd wegdraaid zodra ik het commando zeg, als hij het doet zeg ik pak en dan mag hij het snoepje/biks pakken. hij wacht nu keurig met z'n hoofd weggedraaid tot ik zeg dat hij het snoepje mag. hij moet weten dat als hij gaat dringen hij het snoepje alleen maar later krijgt.
Niet slaan, schoppen of geweld gebruiken, zeker niet gezien hij mishandeld is geweest. Houd hem continue goed in de gaten, op het moment dat hij drukker wordt van vd of gestressed dan stop je. Je negeert hem, haalt diep adem zodat hij ook weer rustig wordt. Pas als hij weer rustig is ga je verder. Als hij toch bijt, of hapt, meteen stoppen waar je mee bezig was en zet hem maar een paar passen in de achteruit. Dit consequent volhouden en élke keer dezelfde correctie geven, dat is namelijk duidelijk voor hem. Houd VD kort, leer hem ook het commando: NIET eten aan en pas aannemen als de clicker gaat. saskiakefie schreef:Wat een belachelijke reacties inderdaad, kan je reactie goed begrijpen.
Onthoud wel het is wel een beetje shetlander hengst eigen om ineens te bijten/uit te vallen.
Als hij bijt, niet boos wordenNiet slaan, schoppen of geweld gebruiken, zeker niet gezien hij mishandeld is geweest. Houd hem continue goed in de gaten, op het moment dat hij drukker wordt van vd of gestressed dan stop je. Je negeert hem, haalt diep adem zodat hij ook weer rustig wordt. Pas als hij weer rustig is ga je verder. Als hij toch bijt, of hapt, meteen stoppen waar je mee bezig was en zet hem maar een paar passen in de achteruit. Dit consequent volhouden en élke keer dezelfde correctie geven, dat is namelijk duidelijk voor hem. Houd VD kort, leer hem ook het commando: NIET eten aan en pas aannemen als de clicker gaat.
lisenpip schreef:Super bedankt ga ik toch maar weer de clicker er bij halen.
wat ik ook vaak doe is hem dan aan het hek zetten en weg lopen.
Als hij weer rustig is pak ik hem weer en ga ik weer 2 minuten aan de slag. Elke 2 minuten 5 minuten rust. En daarna weer oppakken.
Dit gaat vrij goed. Maar soms ben ik net te laat en grijpt hij.
En hij doet het vooral met de comando UP om de up te verbeteren..
Ik heb dit al een tijdje gleden met wat het is. En eerst zorgen dat het happen helemaal verweiderd is.